Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ayla

ayla

23-11-2010 om 09:39

Hoogsensitiviteit

Al een hele tijd zitten we met het probleem dat ayladochter van 6 grote problemen heeft zich te concentreren. Eerst dachten we dat het kwam door verveling en onder niveau werken, nu is ze echter versneld en krijgt ze een plusprogramma en nog steeds gaat het moeizaam. In de klas is ze heel druk, vertelt continu en maakt haar werk niet af, van de andere kant klaagt ze bijna wekelijks zowel tegen de juf als tegen ons dat het zo druk is in de klas, alle kinderen schreeuwen zo en ze krijgt er hoofdpijn van. Ze klaagt nu al weken bijna dagelijks over hoofdpijn. Als ze thuiskomt zondert ze zich af, gaat alleen naar kamer of alleen tv kijken om bij te komen. Vorige week hebben we 2 taken die ze in de klas had moeten maken mee naar huis gekregen omdat ze ze in de klas niet af gekregen heeft. Tijdens de IQ test is ze ook geobserveerd naar aanwijzingen voor ADHD, de psychologe zag daar echter niets van terug. Zelf denk ik steeds meer aan hoogsensitiviteit, iets wat blijkbaar meer voorkomt bij HB mensen. De IB’er gaf aan dat het moeilijk is om daar iets mee te doen, aanpassingen voor te maken. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben, hoe kunnen we ayladochter hiermee helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sensorische integratie

Je zou iets op het gebied van sensorische integratie kunnen proberen.

Als je googlet op 'Janneke Baas' vind je artikelen over hoogbegaafdheid en prikkelverwerking. (ik geloof dat Janneke Baas zelf niet meer werkt, maar je kunt wellicht iemand anders vinden).

Mijn dochter heeft nooit gerichte therapie gehad op dit gebied maar bepaalde trucs hebben haar ooit wel wat geholpen. Zo kan het bijvoorbeeld voor de concentratie helpen om tijdens het werk op iets te bijten of te kauwen, bijv. kauwgom of zoethout o.i.d.

Tijdens de IQ-test zal ze weinig last ondervonden hebben omdat er toen weinig 'stoorzenders' waren.

Tango

Tango

23-11-2010 om 11:58

Rustige plek in de klas

Hoogsensitief zou heel goed kunnen ja, misschien ook beelddenken. Dat geeft naar mijn idee overeenkomstige problemen: doordat alle beelden worden opgeslagen wordt je heel moe en kun je hoofdpijn krijgen. Heb er toevallig de laatste tijd veel over gelezen i.v.m. Tangozoon. Volgens mij heb je ook weleens verteld dat Ayladochter zo'n moeite heeft met de fijne motoriek en schrijven, dat zou hier ook bij passen.
Hoogsensitiviteit ken ik minder goed. Tangodochter heeft wel een vriendin die dat w.s. heeft. Die is ook weer heel lastig met kleding, vindt niets lekker zitten e.d. Maar van afgeleid zijn juist weer niet, ze kan heel geconcentreerd werken. Maar ja, bij ieder kind uit het zich w.s. anders.
Wat zou kunnen helpen is dat ze op een rustig plekje in de klas wordt gezet, misschien aan een apart tafeltje bij de juf met 1 kind ernaast ofzo, anders is het ook zo ongezellig. Met een koptelefoon op werken kan ook. Verder heb ik weleens gehoord dat een wiebelkussen kan helpen. Je zou dit eens kunnen vragen op school of bij een fysiotherapeut.

ayla

ayla

23-11-2010 om 12:59

Rixt en tango

Grappig dat je dat zegt over beelddenken, toevallig was ik afgelopen weekend het boek van Tessa Kieboom aan het lezen en daar stond dat de meeste kinderen die perfomaal hoger scoren dan verbal beelddenkers zijn, dochter scoort dus perfomaal ook hoger dan verbaal. Ik herken ook wel dingen van haar in dat beelddenken maar of dat nou veel zegt. Hoe ben jij er bij Tangozoon achtergekomen? Haar motoriek is idd niet super al gaat het schrijven wel al beter.
Dochter is ook gevoelig voor kleding etc, ze draagt het liefste loszittende kleding en strakke broeken weigert ze aan te doen. Labeltjes moet ik ook met regelmaat eruit knippen

Rixt, bedankt, ik zal er vanavond eens naar kijken

fladder

fladder

23-11-2010 om 14:42

Vraagje

Ik hoor steeds vaker over hoogsensitief (HSP, is dat hetzelfde?). Ik wil er graag meer over weten, maar loop er nogal eens tegenaan dat het wordt afgedaan als "onzin" en "verzinsel". Maar goed, dat doen sommigen ook over asperger en ADHD
Is hoogsensitief iets dat te diagnostiseren valt, moet je daarvoor naar een psych of zo, of is het gewoon een conclusie, net als beelddenken (wat we allemaal hartstochtelijk doen en waarvan ik tot enkele jaren geleden dacht dat iedereen dat deed)? Google is het bos waardoor ik de bomen niet meer zie.
Ik hoef geen therapie of zoiets maar zoek wel handvatten.

ayla

ayla

23-11-2010 om 14:54

Fladder

Fladder, ik weet het zelf ook niet, ik heb dat hele HSP tot nu toe ook afgedaan als zweverige onzin Maar ik begin steeds meer te denken dat er meer speelt bij ayladochter dan een hoog IQ. Ik herken in het HSP verhaal heel veel van dochter al zegt dat natuurlijk niet meteen dat ze hoogsensitief is. Net als jij zoek ik handvaten om dochter te kunnen helpen

Guinevere

Guinevere

23-11-2010 om 14:59

Die zweverige onzin

Die zweverige onzin heeft erg veel weg van "gewone" prikkelverwerkingsproblematiek. En die kan zich op verschillende manieren uiten natuurlijk. Het gaat vaak samen met ADHD of ASS, maar het komt ook op zich zelf staand voor.
Als je het "problemen met prikkelverwerking" noemt klinkt het al een stuk minder zweverig dan als je er een naam als "hoogsensitief" op plakt. Misschien moet je het boek van Kranowitz een keer lezen, "Uit de pas" heet het.

T&T

T&T

23-11-2010 om 15:34

Hoogsensitief

Hoogsensitiviteit (of hsp) is geen diagnose! maar het is ook geen onzin, het betekend gewoon dat een kind gevoeliger is voor prikkels die door de zintuigen binnen komen. Ik heb mijn dochter er wel van "verdacht" totdat we ontdekten dat ze "gewoon" een vorm van autisme heeft (net als zoon overigens); juist ja, die kinderen hebbben ook een probleem met prikkelverwerking.
Toendertijd vond ik het boek over hoog sensitieve kinderen (hsk)van Elaine Aaron erg verhelderend, maar de hulpverlening kon er niks mee, die vinden het idd wel zweverig. We waren toen al aan het zoeken wat er aan de hand was. Met hsp krijg je ook echt geen rugzakje of indicatie voor speciaal onderwijs maar goed, dat zoek jij ook helemaal niet. Handvaten vind je dus wel, in dat boek, en er is wel meer geschreven over hoog sensitieve kinderen, vroeger waren dat gewoon "de watjes" )
Ik vind het overigens niet raar dat steeds meer kinderen op deze manier in de "problemen" komen, als je een ietwat gevoelige prikkelverwerking hebt heb je het moeilijk vandaag de dag, want je word ook OVERAL (ook op school) overprikkeld; overal is muziek (meestal te hard) overal is tv, overal hoor je van alles door elkaar, structuur en rust moet je echt zoeken.
Het is aan onze "gevoelige watjes" om ook een plekje te vinden in deze drukke maatschappij, dat plekje is er wel, je moet alleen wat harder zoeken...
groetjes Tess

Nancy

Nancy

23-11-2010 om 16:03

Hoog sensitieve kind, help je kinderen op te groeien in een were

Hallo Ayla,

Misschien dat je hieraan iets hebt, en aan het boek:

Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd ?
en / of
hoog sensiteve kind, help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt
van Elaine N. Aron

Algemene informatie over hoog sensitiviteit

Er bestaan verschillende omschrijvingen van hoog sensitiviteit. Eén daarvan is dat een hoog sensitief persoon (hsp-er) subtiele signalen opvangt die anderen missen, waardoor ze als vanzelf snel op een prikkelingsniveau belanden waarop ze zich niet langer op hun gemak voelen ¹. Wat matig prikkelend is voor de meeste mensen is zeer prikkelend voor hsp-ers. Hieronder geef ik allereerst enkele kenmerken die de meeste hsp-ers vertonen, ga in op de wijze waarop gereageerd wordt bij overprikkeling en sta stil bij het gegeven dat hoog sensitiviteit geen (mode)ziekte is. Vervolgens ga ik in op wat coaching voor zowel hoog sensitieve kinderen als volwassenen kan betekenen.

Kenmerken van een hoog sensitief persoon

Een hsp-er is doorgaans zowel lichamelijk als geestelijk veel gevoeliger voor prikkels dan andere mensen. Ik geef hieronder enkele voorbeelden waaruit dit blijkt. Echter, geen mens is gelijk, ook: geen hsp-er is gelijk. Het zijn derhalve voorbeelden van veel voorkomende kenmerken, maar u/jij hoeft ze helemaal niet alle (in gelijke mate) te ervaren. In een coachtraject is een belangrijke stap dat we nagaan of er sprake is van hoog sensitiviteit en zo ja, op welke wijze deze zich openbaart.

Enkele voorbeelden van kenmerken die de hoog sensitieve personen kunnen vertonen zijn:

• last hebben van wollen kleding of van merkjes in kleding;

• meer dan gemiddeld hebben van astmatische klachten;

• op vaste tijden ‘moeten’ eten anders ontstaat gevoel van onbehagen of zelfs hoofdpijn;

• opgejaagd voelen als in korte tijd veel moet worden gedaan;

• diep ontroerd worden door kunst of muziek;

• last hebben van harde geluiden;

• diepe emoties hebben die tot een depressie kunnen leiden;

• beschikken over een groot rechtvaardigheidsgevoel: het je zeer aantrekken als iets bij zichzelf of bij anderen als onrechtvaardig wordt beoordeeld;

• moeite met (grote) veranderingen.

Er zijn twee manieren waarop hsp-ers op te veel prikkels reageren. Een groot deel van de hsp-ers, ongeveer 70%, trekt zich terug, hetzij letterlijk (bijvoorbeeld in een rustige kamer of hoekje), hetzij figuurlijk (in zichzelf). Dat wordt introvert genoemd. Daarnaast is er een klein deel van de hsp-ers die juist meer extravert gedrag gaat vertonen als reactie op teveel prikkels. Omdat beide vormen van reactie mogelijk zijn, spreken we daarom tegenwoordig over hoog sensitieve personen, waar in vroegere studies vrijwel alleen over introverte personen wordt geschreven. De eerste die de term hoog sensitieve personen (hsp-ers) gebruikte, was de Amerikaanse hoogleraar, onderzoekspsycholoog en psychotherapeut en bovendien hsp-er Elaine N. Aron. Zij schreef onder meer de boeken ‘Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt’ en ‘Het hoog sensitieve kind. Help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt’.

Hoog sensitiviteit is géén (mode)ziekte en hsp-ers beschikken over talloze kwaliteiten

Belangrijk is te weten dat hoog sensitiviteit geen (mode)ziekte is. In de dierenwereld is, net als bij de mensheid, ongeveer 20% hoog sensitief. En dat heeft een functie. In de dierenwereld zijn het de hoog sensitieve dieren die zodanig waakzaam zijn dat ze een kudde behoeden voor roofdieren omdat ze meer dan de andere alert zijn op hun omgeving. Bij de mensheid zijn het doorgaans degenen die het ‘geweten’ zijn in bijvoorbeeld een bedrijf. Het zijn de denkers, tegendraads vinden sommigen, die heel waardevol kunnen zijn in een organisatie of in groter verband, voor de samenleving.

Hoog sensitieve personen beschikken over talloze kwaliteiten. Zo zijn ze heel betrokken bij anderen met name omdat ze emoties van anderen aanvoelen. Ook zijn ze vaak artistiek en creatief. Meestal ervaren ze echter de ‘last’ van het hoog sensitief zijn. Een coachtraject kan helpen te realiseren dat u/jij als hsp-er weliswaar anders bent, maar juist ook heel waardevol in zowel privé als zakelijke relaties.

--------------------------------------------------------------------------------

¹Zie voor nadere informatie Hoog sensitieve personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt, blz 44 (1996, Nederlandse vertaling 2002) en Het hoog sensiteve kind, help je kinderen op te groeien in een wereld die hen overweldigt, blz 23 (2002, Nederlandse vertaling, 2004). Beide boeken zijn van Elaine N. Aron

Tango

Tango

23-11-2010 om 16:55

Beelddenken

Ik kende het begrip beelddenken al, maar had het nooit aan Tangozoon gekoppeld, totdat zijn juf vertelde dat hij een verhaaltje niet goed in woorden na kon vertellen, maar wel in tekeningen. Ook kan Tangozoon echt letterlijk uitspraken doen over plaatjes die hij in zijn hoofd heeft van zowel personen als plekken waar we weleens geweest zijn. Verder wordt Tangozoon gauw afgeleid door wat hij ziet en hij ziet ook echt alles, tot in de kleinste details. Grappig dan weer is dat hij altijd een opmerking maakt als ik iets nieuws aan heb. Mama, wat zie je er mooi uit, zegt hij dan.
Ik ben eens wat meer gaan lezen over beelddenken en ik herken er dus veel in van Tangozoon. Maar goed, een diagnose heb ik niet hoor. Alleen een vermoeden. Ik heb er laatst ook een draadje over gestart in ouders en school en daar staat een reactie van iemand die er een scriptie over heeft geschreven, volgens mij heette ze Carla. Heel herkenbaar vond ik.

fladder

fladder

23-11-2010 om 18:50

Bedankt!

Ik ga de boeken eens opzoeken in de bieb (als ik De Naakte Mens van Desmond Morris uitheb, ook héél interessant te lezen als je "bijzondere kinderen" hebt!!!), want ik herken heel veel aspecten hier in huis. En ja, bij de jongens speelt asperger mee, maar daar ben ik zelf officieel voor afgekeurd...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-11-2010 om 19:41

Volgens mij

...wordt met hoogsensitief inderdaad meestal 'gewoon' een sensorische integratie stoornis genoemd. En daar is niets zweverigs aan. Het boek 'uit de pas' werd al genoemd, zeker een aanrader.
Ayla, je zou eens naar een kinderfysiotherapeut of ergotherapeut kunnen gaan. Van te voren even vragen of ze thuis zijn in SI-problematiek. De problemen kunnen namelijk echt worden aangepakt. Daarnaast is het gewoon belangrijk om te begrijpen hoe jouw kind in elkaar zit; daar kun je de 'gebruiksaanwijzing' op aanpassen. Een fysiotherapeut kan daarbij helpen.
Mijn jongste zoon is erg gevoelig op zijn huid (tactiel), maar ook voor bijvoorbeeld geur en geluid. Wij weten inmiddels dat het beter gaat als zijn spierspanning hoger is (dus op een wiebelkussen/zitbal, extra lichaamsbeweging op school). Dat geldt trouwens ook voor de fijne motoriek; hij heeft een betere beheersing bij voldoende spierspanning. Met 'borsteltherapie' kun je ook het nodige bereiken.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

24-11-2010 om 21:36

Ja maar

Het sterk reageren op zintuiglijke prikkels is toch een van de kenmerken van ASS (bij ons kwam het in ieder geval in het diagnostisch interview voor)? Ik snap dan eigenlijk niet zozeer de toegevoegde waarde van het lezen van boeken over hoogsensitiviteit als je kind als een ASS diagnose heeft. Ik ken de boeken niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de adviezen erg overeenkomen met die voor het omgaan met ASS kinderen. Of denk ik nu te simpel?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-11-2010 om 23:21

Kan

"Het sterk reageren op zintuiglijke prikkels is toch een van de kenmerken van ASS"
Sensorische integratieproblemen komen bij ADHD voor (maar zeker niet altijd), bij ASS (maar ook zeker niet altijd) en ook bij mensen zonder ADHD of ASS.
Mijn ervaring is dat we bij de fysiotherapeut juist echt andere zaken hebben geleerd dan bij de psycholoog. En dan hadden wij nog wel een psycholoog die ook psychomotorisch therapeut is. De insteek/aanpak was een heel andere, en ze sloten heel goed op elkaar aan. De fysiotherapeut benaderde het op een heel lichamelijke wijze (bij onze zoon blijkt spierspanning dus belangrijke rol te spelen), de psycholoog was veel meer bezig 'met het hoofd' (denkpatronen, verwachtingen etc.).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.