
jessica 5
12-06-2011 om 01:22
Hoorapparaat zoon 8
Zoon heeft nu bijna een jaar een hooraparaat. Op school heeft hij hem wel in en kan hem ook zelf regelen met het wel of niet horen van die voor hem hindelijke achtergrond geluiden. Met gym op school heeft hij hem al niet in en als hij dan uit school komt heeft hij hem vaak niet ingedaan na die gym. Vergeten zegt hij dan. Zijn juf let meestal wel op en heeft het ook wel door als hij hem niet in heeft of gewoon uitzet.
We zijn al een paar keer naar het a.c geweest en is het hoortoestel aangepast.
Thuis doet hij het hoortoetel zo snel mogelijk uit. Hij vind het nog steeds niet echt prettig,ook als hij hem insteld met zonder zoveel mogelijk achtergrond geluiden. In het weekend doet hij hem echt niet in uitzichzelf,als we gaan fietsen moet hij het echt wel van mij.
Hij hoort met een oor dus wel goed maar we merken thuis ook wel dat als hij hem niet in heeft hij thuis soms dingen niet meekrijgt en vaak loopt te "wat zeg je".
Moeten we hem nu stimuleren om hem dat toestel thuis wel in te laten?. En hoelang duurt het dat een kind er aan gewent is?. Elke keer als we terug komen van het a.c vind hij het wel goed gaan als er weer wat nieuws ingesteld is. Maar na een week of twee ligt dat ding hier thuis weer op de kast. Hoe moet je hem nu laten wennen,vooral ook thuis?. Ik ben bang dat hij hem de hele zomervakantie niet meer in wil hebben.

Oortje
12-06-2011 om 14:13
Andere oor is voldoende? second opinion?
Zijn andere oor is wel helemaal goed? Misschien is één goed oor en een slecht oor voldoende of misschien zelfs wel beter dan een goed oor plus een oor met gehoorapparaat?
Onze zoon is aan één oor (waarschijnlijk) totaal doof en het andere oor lijkt goed. Onze KNO-arts heeft herhaaldelijk benadrukt dat zelfs al zou er nog wel wat gehoor in het slechte oor zitten, dat het dan helemaal geen zin heeft om hem een gehoorapparaat te geven, omdat dat juist "verwarring" en problemen bij het horen zou geven. Het signaal uit het gehoorapparaat is nl. zo anders dan het signaal uit het goede oor, dat het eerder zou storen dan helpen. Zoon lijkt nu goed te horen met één oor, al zullen hij en zijn omgeving er in de toekomst vast wel rekening mee moeten houden. (HIj is nu 3, hij functioneert uitstekend en zijn taalontwikkeling is zeer goed.) Er zijn veel mensen die uitstekend kunnen functioneren met slechts één werkend oor, zeker als ze er vanaf de geboorte aan gewend zijn. (Al blijf ik het heel verdrietig vinden hoor, want twee goede oren is natuurlijk altijd beter...)
Als je kind goed genoeg functioneert zonder gehoorapparaat en zelf bezwaar maakt tegen het gehoorapparaat, dan zou ik een second opinion aanvragen bij een andere KNO-arts / audiologisch centrum, om te vragen of het gehoorapparaat wel echt wenselijk is...

Oortje
12-06-2011 om 16:00
Of bespreek het met je eigen arts
Of bespreek het eerst nog eens met je eigen KNO-arts / audioloog, of dat gehoorapparaat echt nodig/wenselijk is?

Elisa Gemani
12-06-2011 om 19:18
Wennen
Het wennen aan een hoortoestel kost tijd, veel tijd. Het gaat met name om het wennen en omgaan met (nieuwe) geluiden en dat kan nogal heftig zijn als dat zo opeens bij je naar binnenkomt. Of je nu een hoortoestel hebt of twee. Je kind moet leren wennen aan allerlei geluiden in allerlei situaties en omstandigheden. En dan kan alleen als je het hoortoestel consequent en trouw draagt. Wel kan je het wennen geleidelijk aan laten plaatsvinden maar niet dragen van het hoortoestel werkt niet. Je zoon zal zich moeten aanleren om het toestel toch zo veel mogelijk in allerlei verschillende situaties en omgevingen te dragen. Des te sneller is hij eraan gewend en vooral aan de geluiden. Ja, het is vermoeiend en er komen veel prikkels op je af maar wil je zoon er profijt bij hebben moet je door die periode heen. Zijn hersenen moeten ook wennen aan het nieuwe horen. Overigens vind ik een jaar lang aanpassingen aan het hoortoestel doen erg lang. Meestal volstaat een keer of drie, vier teruggaan voor aanpassingen en fine-tunen. Maar zet door en hou vol! Zorg ervoor dat het een ontdekkingsreis wordt naar geluid. Bij mij (ik was vijf jaar oud) heeft het al met al geloof ik zo'n half jaar geduurd voordat ik helemaal gewend was maar ik droeg mijn hoortoestellen altijd en overal meteen vanaf het begin.
Hier wat tips over het wennen aan een hoortoestel: http://www.phonak.com/nl/b2c/nl/support/make_the_best_use_of_your_hearing_aid/train_your_hearing.html

jessica 5
13-06-2011 om 02:29
Oortje
Dat singnaal uit het gehoorapparaat anders is dan uit het goede oor is wel duidelijk voor onze zoon.
Jouw zoon zit nog niet op school. Het is wel gebleken toen we het nog niet wisten wat er aan de hand was dat zoon op school in groep drie eigenlijk al problemen kreeg met het horen.Kreeg de helft maar mee als het om uitleg,dicte'es e.d ging. Als hij maar met het "goede" oor naar de juf zat was er niets aan de hand. Thuis aan tafel wat hier nogal wisseld,hoorde hij ook niets,als hij met het oor aan de kant zat waar hij niets hoorde. En in het verkeer was het ook een problem,hoorde met die kant ook niets aankomen.
Dus het geen zin hebben van een hoorapparaat is dus volgens mij volstrekt een onzinnige beredenering van een K.N.O arts.
Onze zoon functioneerde op die leeftijd ook nog prima.

jessica 5
13-06-2011 om 02:46
Elisa
Ben blij dat je weer even reageerd.
Vooral die prikkels maakt mijn zoon soms"gek".
Ik zal hem ook gaan uitleggen dat ook zijn hersens er aan moeten gaan wennen. En hoe meer hij hem in heeft des te sneller hij er aan zal wennen. Hoe doe jijdat met een koptelefoon op?. Dan gaat hij hier gewoon uit.
Gelukkig kan hij hem zo instellen dat hij die
achtergrondgeluiden niet meer zo sterk heeft.
Had jij ze ook in tijdens de gymlessen?. Zoon heeft hem niet in tijdens de gyn,judo en turnlessen.

Elisa Gemani
13-06-2011 om 14:30
Hoorapparaat
Wat veel mensen niet weten/vergeten is dat een hoorapparaat ALLE geluiden versterkt en dat mensen met een hoorapparaat niet selectief kunnen horen/luisteren zoals goedhorenden. Dat is het nadeel van hoorapparaten. Daarom zijn de meeste slechthorenden ook standaard veel vermoeider dan goedhorenden, zeker na een feestje, een schooldag of na een ander event met veel prikkels.
En dat is dus vooral waar het wennen om gaat. Dat kost tijd, inzet, energie en vooral geduld en training.
Ik had mijn hoorapparaten vanaf het begin altijd in, behalve met zwemmen en douchen natuurlijk. In alle situaties is het wenselijk om zo goed mogelijk te horen. Ik weet niet of je zoon een in-het-oor apparaat heeft of een "hanger"; ik heb IHO en draag dus een "ouderwetse" koptelefoon als het nodig is. In het oor koptelefoons (oortjes) kan ik niet dragen want dan moeten mijn hoorapparaten uit en dan functioneer ik niet meer en kan ik niet goed horen.
Luistertoetsen hoefde ik op school niet te doen en dictees ook niet. Ik zorgde ervoor dat ik altijd en overal vooraan zat en niet tegen het licht inkeek zodat ik goed kon liplezen. Maar na een schooldag, vergadering etc. was ik in het begin bek- en bekaf en ging ik na zo'n dag meteen naar bed om een paar uur te slapen. Mijn hoorapparaten zijn het eerste wat ik indoe na het douchen en het laatste wat ik uitdoe voor ik ga slapen.
Geef het de tijd maar maak duidelijk dat je zoon zijn hoorapparaat echt zo vaak mogelijk moet dragen om er zo snel mogelijk aan te wennen. Met een hoorapparaat is dat zelfs nog lastiger dan met twee maar ook hij kan eraan wennen, echt. Succes!

jessica 5
13-06-2011 om 21:49
Elisa
Ik heb morgen een gesprek met zijn juf en zal het ook maar weer eens hebben over die dictees en luistertoetsen e.d.
Hij heeft een hanger.
Met gym op school,de judo en het turnen vind hij het vervelend om hem in te hebben omdat het zo galmt in die zalen. Met een oor kan hij wel verstaan wat er moet gebeuren en de trainers zijn ook op de hoogte.

Oortje
13-06-2011 om 22:44
Verschil een- of tweezijdige slechthorendheid
Jessica: "Jouw zoon zit nog niet op school."
Inderdaad, ik ben erg benieuwd hoe het op school zal gaan. Een grote groep "eenorigen" ondervind er geen nadeel van, doordat ze er van jongs af aan aan gewend zijn en zich erop hebben weten in te stellen, bijv. door te zorgen altijd met het goede oor naar de juf te zitten, etc. Ook is het natuurlijk goed als de anderen (juf, klasgenoten) weten hoe ze de "eenorige" daarmee kunnen helpen. Een andere groep "eenorigen" heeft wel last van leerproblemen, maar het is niet helemaal duidelijk of dat door de "eenorigheid" komt of dat er ook andere oorzaken daarvoor zijn. "Eenorigheid" is vooral lastig in groepen, bij geroezemoes, en maakt het moeilijk/onmogelijk om ruimtelijk te horen (sommige "eenorigen" kunnen wel wat ruimtelijkheid horen door het hoofd een beetje te bewegen waardoor het goede oor toch wat ruimtelijke informatie binnen krijgt). Er zijn dus grote verschillen in de mate waarin "eenorigen" hun handicap ervaren.
Nou is er bij onze zoon hoogstwaarschijnlijk helemaal geen gehoor in zijn slechte oor, een gehoorapparaat zal dan helemaal niets doen, dus hij zal er dan sowieso maar mee moeten zien te leven. En ons wordt steeds op het hart gedrukt dat het nauwelijk problemen hoeft te geven.
Op oudere leeftijd kunnen "eenorigen" gebruik maken van een Baha e.d., die het geluid van de kant van het dove oor geleiden naar het goede oor. Sommige "eenorigen" zijn daarmee enorm geholpen, maar anderen hebben het niet nodig of vinden het juist storend.
Jessica: "Dus het geen zin hebben van een hoorapparaat is dus volgens mij volstrekt een onzinnige beredenering van een K.N.O arts."
Onze KNO-arts is verbonden aan een academisch medisch centrum, gepromoveerd en gespecialiseerd in kinderen, dus om dit "volstrekt onzinnig" te noemen lijkt me niet verstandig. Wellicht is het toch een goed idee om nog eens te heroverwegen of het hulpmiddel niet meer problemen geeft dan de kwaal? Of dat er ook andere manieren zijn om zinvol met de handicap om te gaan?
Onze KNO-arts vertelde dat bij een kind dat vanaf de geboorte een goed en een slecht oor heeft, met een groot verschil tussen beide oren, dat dan het goede oor het geheel over zal nemen en het slechte oor niet veel zal doen en het zenuwstelsel/hersenfuncties van het slechte oor zich niet zal ontwikkelen.
Er is een enorm verschil tussen eenzijdige doofheid/slechthorendheid, of tweezijdige slechthorendheid. Als beide oren ongeveer even slecht zijn, dan zal het ene oor zich niet veel beter ontwikkelen dan het andere, en dan krijgen beide oren een gehoorapparaat, waardoor er geen groot verschil is tussen beide oren. Maar met één gehoorapparaat kan dit blijven storen bij het horen met het goede oor.
Ik zeg niet dat dit ook voor jouw zoon zo geldt, maar ik denk wel dat het zinvol is om deze overwegingen mee te nemen. Zo te lezen is het al lange tijd een enorm geworstel met je zoon en met school/juf. Wat vind je zoon er zelf van? Is hij met het gehoorapparaat goed geholpen?
Veel informatie over eenzijdige doofheid is te vinden op:
http://www.single-sided-deafness.com/08-kinderen.htm
"Veel kinderen met eenzijdige doofheid doen het erg goed op school en ondervinden klaarblijkelijk nauwelijks last van hun handicap. [...] Het is dan ook niet vreemd dat in het verleden werd gedacht dat een eenzijdig gehoorverlies bij kinderen weinig gevolgen had. Echter, verschillende studies tonen aan dat een significant groter deel van de eenzijdig slechthorende (niet per se volledig dove) kinderen school- en/of gedragsproblemen in vergelijking met hun normaal horende medeleerlingen hebben. [....] Er is meer onderzoek nodig naar de vraag, waarom sommige eenzijdig slechthorende kinderen wel en andere niet bepaalde problemen hebben. [...] Hoewel ik me in de latere jaren van het basisonderwijs wel degelijk bewust was van mijn eenzijdige doofheid, heb ik deze handicap op school niet als een groot probleem ervaren. Je zat weliswaar altijd linksvoor in de klas (als linkszijdig dove), maar dat is snel vanzelfsprekend, en niemand dacht daar meer over na. Verder werd er niet al te veel aandacht aan de handicap gegeven. Het is naar mijn mening ook het beste om het eenzijdig dove kind niet té beschermend te behandelen, en alleen als het nodig is in te grijpen. Mijn schoolprestaties waren prima, dus het is absoluut niet zo dat ouders zich bij voorbaat zorgen moeten maken over de (toekomstige) prestaties van hun eenzijdig dove kind. Nu is het wel zo dat ik — in de jaren tachtig — in redelijk rustige klassen zat. Echter, als de eenzijdig dove leerling in een structureel rumoerige klas zit, dan is het heel goed mogelijk dat hij de mondelinge uitleg van de leraar niet kan volgen. Dit betekent dat hij bij nieuwe onderwerpen problemen heeft om deze onder de knie te krijgen. Dit is zeker het geval als de onderwerpen mondeling worden toegelicht, zonder dat er al te veel uitleg op het bord wordt geschreven. Als dit structureel het geval is, dan is het niet ondenkbaar, dat leerproblemen ontstaan die bij een normaal gehoor niet zouden zijn opgetreden. Het is goed om de (nieuwe) basisschoolleraar aan het begin van het schooljaar te informeren over de handicap, bijvoorbeeld aan de hand van een voorlichtingsfolder."
Tips en voorlichtingsfolder zijn te vinden op die site.

jessica 5
13-06-2011 om 23:38
Oortje
Zoon heeft wel aangegeven dat als hij hem wel in heeft in de klas, dan niets "mist". Dat vind hij dan wel weer prettig. Ook met de uitleg in de klas is het juist wel fijn dat hij hem in heeft. Als hij aan het werk is steld hij hem zo in dat de achtergrond geluiden er nauwelijks zijn.
Toen we het nog niet wisten dat hij met een oor nauwelijks iets hoorde waren zijn prestaties bij b.v dictees ondermaats.Zijn uitspraak is wel goed,zijn daarvoor een maand of twee bij een logopediste geweest.
En wat denk je hoe het in het verkeer gaat?. Zoon had zijn apparaat niet in toen we naar de judo fietsten,zat bijna onder een scooter die hij dus met dat slechte oor niet hoorde aankomen. Levensgevaarlijk dus zonder een hoorapparraat!.
Dus vandaar dat ik het raar vind van jullie K.N.O arts om te stellen dat bij eenorig gehoorverlies een gehoorapparaat niet nodig is. Tussen totaal niets horen met een oor en nog wel wat horen zit ook het verschil met het compeseren. Ik heb geen idee hoe je anders zonder een apparaat "zinvol" met die handicap om zou moeten gaan.Jij wel?. Zit je zoon wel op een peuterspeelzaal,en hoe gaat het daar?.
Oortje jij hebt alleen nog maar de informatie van je K.N.O arts en van die site. Ik hoop dat je zoon zonder kan als hij wat ouder is. Maar hou het goed in de
En hier zitten ze in een klas met 28 kinderen dus "rustig" is het niet.
Ik heb ook die folder aan zijn juf gegeven.
Onze zoon geeft zelf wel aan dat hij op sommige momenten hem niet in wil. Bij sporten niet.
Thuis vind hij het ook niet nodig,maar Elisa heeft wel gelijk dat hij er gewoon aan moet wennen.

Oortje
14-06-2011 om 01:21
Jessica5
Jessica5: "Dus vandaar dat ik het raar vind van jullie K.N.O arts om te stellen dat bij eenorig gehoorverlies een gehoorapparaat niet nodig is. Tussen totaal niets horen met een oor en nog wel wat horen zit ook het verschil met het compeseren. Ik heb geen idee hoe je anders zonder een apparaat "zinvol" met die handicap om zou moeten gaan.Jij wel?. Zit je zoon wel op een peuterspeelzaal,en hoe gaat het daar?. Oortje jij hebt alleen nog maar de informatie van je K.N.O arts en van die site. Ik hoop dat je zoon zonder kan als hij wat ouder is."
Tja hoogstwaarschijnlijk is het slechte oor van onze zoon helemaal doof, en dan haalt een gehoorapparaat sowieso niets uit, want ook versterkt geluid kan hij dan niet horen. Dus hij zal er wel mee moeten leven, misschien zou hij later een Haba o.i.d. kunnen proberen, maar dat is geen gewoon gehoorapparaat, zijn slechte oor zal dan nog steeds niet horen. Maar er zijn veel eenzijdig doven die er prima mee kunnen leven en geen grote problemen mee hebben, vaak werd het ook pas laat ontdekt. (Ik heb al heel wat "beroemde namen" gehoord van mensen die aan een kant doof zijn, zelfs van beroemde componisten!) Maar er zijn ook eenzijdig doven die er wel last van hebben.
Omdat laatst toch de mogelijkheid opdook dat hij misschien toch wel iets hoorde met het slechte oor, kwam het gesprek op de mogelijkheid van toch een gehoorapparaat, maar onze KNO-arts was stellig: zelfs al zou hij wel iets met het slechte oor horen, dan nog zou hij dat oor niet gebruiken vanwege het grote verschil met het goede oor, en een gehoorapparaat zou dan ook geen zin hebben.
Maar bij mijn zoon is het slechte oor er waarschijnlijk veel slechter aan toe dan bij jouw zoon, het is dus wel een ander geval.
Mijn zoon gaat sinds hij 9 maanden was drie lange dagen per week naar de creche, en dat gaat uitstekend. Hij heeft laatst een taalontwikkelingstest gekregen van het audiologisch centrum (hij wordt dus wel goed in de gaten gehouden, wij zitten er ook achterheen) en daarmee scoorde hij veel hoger dan gemiddeld voor zijn leeftijd - en dit is ook de ervaring op de creche en van ons.
Inderdaad is school een andere, en moeilijker, situatie, en daarvoor ben ik ook best wel zenuwachtig. Maar ik heb ook veel vertrouwen in hem. Hij zal toch zelf moeten leren om op de goede plek te gaan zitten, aan te geven als hij iets niet goed hoort, etc.
Jessica5: "Ik heb geen idee hoe je anders zonder een apparaat "zinvol" met die handicap om zou moeten gaan.Jij wel?"
Daarvoor staan tips op die site en in de folder.
Jessica5: "Toen we het nog niet wisten dat hij met een oor nauwelijks iets hoorde waren zijn prestaties bij b.v dictees ondermaats."
Maar het is een heel verschil als hij en zijn omgeving het wel weten, dan kan er rekening mee gehouden worden.

Oortje
14-06-2011 om 02:13
Informatie
Hier staat ook goede informatie over eenzijdige slechthorendheid:
http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/eenorigheid

jessica 5
15-06-2011 om 00:46
Oortje
Ik heb bijde site's gelezen.
Maar ook daarop maak ik niet op dat een hoorapparaat geen nut zou hebben.
Dat onze zoon wel een hoorapparaat heeft is voor hem alleen maar heel handig. Zoals je kunt lezen bij de ervaringen is het gewoon lastig als je hoort met een oor. Ook voor kinderen op school.
Onze zoon moet vooral nog wennen dat ook aan zijn slechte oor geluiden binnen komen. Maar in de klas en op het schoolplein "mist" hij nu niets meer.
Hier aan tafel zit hij met het goede oor naar de rest( we zijn hier met 7) en zal dan ook niets missen als hij hem niet in heeft. Op school is het anders zonder zijn hoorapparaat,zou toch dingen missen. Zou zich meer moeten "aanpassen" dan nu met een hoorapparaat.
En wat ik ook al noemde het deelnemen aan het verkeer is voorhem eenstuk veiligen met dan zonder het hoorapparaat.

Oortje
16-06-2011 om 00:44
Probleem?, "één oor is genoeg in nl", en verkeer
Jessica5, natuurlijk is het heel fijn als je kind profijt heeft van een gehoorapparaat. Maar als het niet lukt met het gehoorapparaat hoeft het geen ramp te zijn. Wees blij dat hij één goed oor heeft! Je schrijft dat het gehoorapparaat "voor hem alleen maar heel handig" is, maar wat is dan het probleem? Hij heeft er toch last van, zelfs na een jaar?
Je schreef: "Thuis doet hij het hoortoetel zo snel mogelijk uit. Hij vind het nog steeds niet echt prettig,ook als hij hem insteld met zonder zoveel mogelijk achtergrond geluiden. In het weekend doet hij hem echt niet in uitzichzelf, als we gaan fietsen moet hij het echt wel van mij. ... Ik ben bang dat hij hem de hele zomervakantie niet meer in wil hebben. ... Vooral die prikkels maakt mijn zoon soms "gek". "
Hebben jullie dit al met de KNO-arts en audioloog besproken? Wat zeggen zij? Vinden zij dat hij het gehoorapparaat moet gebruiken?
Betaalt de verzekering het gehoorapparaat? In NL heerst nl. het beleid dat "één goed oor wel genoeg is". (Belachelijk vind ik dat hoor, echt heel naar.) Of heeft je zoon ook een gehoorverlies bij het goede oor?
http://www.hoorwijzer.nl/vergoedingen/vergoedingen-per-hoorhulpmiddel/hoortoestellen.html
"Let op: de voorwaarden voor één hoortoestel betekenen het volgende. Als u met één oor heel slecht hoort, maar met uw andere oor een gehoorverlies heeft dat minder is dan 35 dB, heeft u géén recht op vergoeding!"
Overigens hebben kinderen sowieso nog heel lang allerlei problemen in het verkeer met de waarneming en verwerking, en is richtinghoren en lokaliseren ook voor goedhorende kinderen moeilijk:
http://www.veiligverkeernederland.nl/system/files/Kwetsbaarheid+kinderen+in+het+verkeer+2010.pdf
"- Kinderen kunnen geluiden niet goed lokaliseren. Kinderen horen weliswaar goed, maar ze weten vaak niet meteen uit welke richting het geluid komt. Bovendien kunnen ze verkeerde conclusies trekken uit hun waarnemingen. Bijvoorbeeld: ze zien een auto in de verte, ze horen een auto, maar ze beseffen niet dat het geluid dat ze horen afkomstig is van een andere auto, die uit een andere richting nadert."
"- Tot ± 8 á 9 jaar kunnen kinderen gevaren niet zien aankomen
- Tot ± 10 jaar ontwikkelt het gezichtsveld en het vermogen om vanuit de ooghoek te zien. [...]
– Vanaf ± 10 jaar zijn kinderen in staat om de meest basale verkeersregels en -borden te leren [...]
- Tot ± 11 jaar hebben kinderen problemen om de aandacht te richten op belangrijke zaken. Ze kunnen zich op slechts één ding tegelijk concentreren (een vriendje aan de overkant van de straat krijgt meer aandacht dan een naderende auto)"

Oortje
16-06-2011 om 01:56
Ervaringsverhalen
Zie hier positieve ervaringsverhalen van kinderen en volwassenen met eenzijdige slechthorendheid/doofheid (met diverse oorzaken en gradaties):
http://9maand.be/verhaal/bpk/verhaal1112.php#

jessica 5
16-06-2011 om 02:08
Oortje
Zoon doet hem thuis uit omdat hij graag op internet filmpjes(legeo) bekijkt met een koptelefoon op en dat vind hij hinderlijk met zijn apparaat in.
De last op school is al afgenomen nuhij hem zelf kan instellen. Het galmen in de gymzaal blijft ook bij deze instelling. vandaar dat hij hem gewoon uit doet.
Adioloog zegd ookdat het voor hem belangrijk is om hem vooral op school en in het verkeer te gebruiken,daar heeft hij het meeste "baat "bij.
Gelukkig heeft uiteindelijk de verzekering een groot deel wel vergoed. Heeft lang geduurd dat we dit wel voor elkaar hebben gekregen. We hebben zelf nog een 120 euro zelf moeten betalen. Hij heeft geen gehoorverlies bij het andere oor. Vandaar dat gedoe met de verzekering. Heb gedreigd om daar weg te gaan en toen kon het wel die vergoeding.
En oortje jij leest wel van alles,maar jou kind is nog erg jong. De praktijk is echt anders,dat zal jij over een paar jaar ook wel ondervinden.
Je komt hier met gegevens die ik al lang weet. Maar ook jij zal ondervinden dat het voor elk kind weer anders zal zijn. Voor hem is het echt het wennen dat hij nu meer geluiden binnen krijgt dan zonder dat apparaat.
Ik heb hier 5 kinderen en weet genoeg hoe het zit in het verkeer e.d. De ervaring met een kind die aan een oor weinig hoort was voor mij nieuw, en vind dan ook dat hij dan ook zijn hoorapparaat in MOET hebben.

Kallisto
16-06-2011 om 13:24
Mijn ervaring
Mijn zoon (hij is 4) heeft sinds kort ook een hoortoestel. Eerst een, omdat hij met zijn slechtste oor te weinig leek te horen, maar nu toch twee, omdat hij toch nog wat restgehoor bleek te hebben. Met een hoortoestel werd het leven al een stuk makkelijker voor hem, met twee kan hij geluiden nog wat beter plaatsen. Hij draagt ze eigenlijk vanaf het begin de hele dag en lijkt er al aardig aan gewend.
Thuis gaat het goed, op de creche ging het goed, maar op school is het lastig. Ik ben de afgelopen maanden heel druk geweest om uit te leggen dat slechthorend niet hetzelfde is als dom of autistisch. En dat zoon veel kan, maar dat het lastig is om klassikale instructies op te volgen of toetsen te maken als je ze niet kunt verstaan doordat de juf steeds rondloopt. Het audiologisch centrum en de logopediste zijn ook een keer op school geweest om uitleg te geven. Wat heel goed geholpen heeft, is de zogenaamde preventieve ambulante begeleiding door iemand van een cluster 2-school. Nu gaat het wat beter, zijn juf gaat steeds meer dingen zien waar hij goed in is - uit de individuele toetsen die ze met hem heeft gedaan bleek hij tot haar verrassing cognitief juist een flinke voorsprong te hebben. Hij gaat dus "gewoon" naar groep 2, terwijl daar eerst absoluut geen sprake van kon zijn.
Beetje dom misschien, maar omdat het thuis en op de creche zo goed ging, had ik niet verwacht dat het op school zo moeizaam zou gaan.

jessica 5
16-06-2011 om 23:58
Kallisto
Mooi dat die mensen op school zijn geweest om daar alles uit te leggen. Wat hield die preventieve ambulante begeleiding in?. Misschien ook wel wat voor hier.
Zijn juf is wel erg allert en ook de dictees worden appart afgenomen. Als hij gaat wisselen van klas(zal volgend jaar nog niet gebeuren bij jou) Goed zijn juf gaan invormeren over hoe en wat.
Kan jou zoon hem ook zelf instellen?. Met of zonder die achtergrond geluiden?.

Kallisto
17-06-2011 om 13:10
Jessica5
Bij preventieve ambulante begeleiding komt iemand van bijvoorbeeld Kentalis of Auris op school om een dag mee te kijken in de klas. Ze geven dan tips aan de leerkracht over aanpassingen van het onderwijs. Het kost de school en het samenwerkingsverband niets. Zo kan (soms) voorkomen worden dat kinderen naar een cluster-2 school moeten of een rugzakje nodig hebben. Bij ons heeft het goed geholpen. Wat ik steeds niet gedaan kreeg, kon opeens wel nu een deskundige eigenlijk precies hetzelfde zei als ik. Het zijn soms maar heel kleine dingen die het voor een slechthorend kind toch net wat makkelijker maken (de plaats in de klas, dat de juf niet steeds rondloopt als ze iets vertelt). Fijn dat het de juf van jouw zoon zo alert is! Mijn zoon krijgt komend jaar wel een andere juf, dus als het tegenzit kan ik weer opnieuw beginnen.
Mijn zoon kan zijn hoortoestellen niet zelf instellen. Ik ook niet, want het audiologisch centrum heeft alle instelmogelijkheden nog uitgeschakeld, maar ik hoor hem er nooit over klagen.