Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

01-02-2009 om 15:32

Huh, lagere dosis methylfenidaat en rustiger kind?

Ik snap er niets van, sinds gisteren zit mijn zoontje aan de Medikinet-10. Daar zit 8,65 gr. methylfenidaat in. Anders krijgt hij 12,5 a 15 mg per dag. En nu, met één dosering Medikinet-10, is ie zóó rustig geworden. Niet sloom, maar véél aanspreekbaarder. Dat het een wat constantere uitwerking zou hebben door de langzamere afgifte had ik wel gedacht, maar dat het voor de rest zo'n andere uitwerking zou hebben niet. Normaal moet ik bijvoorbeeld zowat in zijn oor staan tetteren voordat de boodschap aankomt, nu kan ik gewoon tegen hem praten. Snapt iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

01-02-2009 om 18:25

Misschien

kreeg hij het verkeerde merk ritalin, want er zijn best minder goede in de omloop

Guinevere

Guinevere

01-02-2009 om 20:21

Sandoz

Hij had Ritalin van Sandoz...ik was er best redelijk tevreden over, maar dit effect van gisteren en vandaag heb ik nog niet meegemaakt. Het is wel hetzelfde kind maar met dubbel zoveel rede, net of ie beter denkt. Heeft vanmiddag met zijn vriendinnen (ja, 't is een womanizer) rollenspellen gespeeld, ik hoorde hem zelfs op een gegeven moment zeggen: "Nee, nu is Truusje aan de beurt". Is dit mijn kind? En dat op één dosisje Medikinet, dat 5 a 6 uur zou moeten werken. Het werkt nu na 11 uur nog lijkt het wel. Bevat Medikinet dan de "goede" soort methylfenidaat?

Ardnax

Ardnax

01-02-2009 om 22:42

Hier ook

Maar ook met Concerta.
Het nadeel van de Ritalin (ook de goede) is dat het wispelturig was. Die rebound kwam de ene keer na 3,5 uur, dan na 4,5 uur en je zat dus continu te vogelen wanneer je weer een dosis moest geven.Of als je op de klok gaf dat je de ene keer een korte tijd met een overdosering zat en de volgende keer met een onderdosering.
Zowel medikinet als concerta, "glijden"er langzaam in en ook weer uit. Mijn dochter was ook meer voor rede vastbaar en de rebound was een stuk minder (waardoor het minder opviel dat het eogenlijk uitgewerkt was)
Overigens, als je zoon 12,5 a 15 mg kreeg, neem ik aan dat het verdeeld was over 3 porties van 5 of 2,5 ?
Dat is toch dezelfde dosis als medikinet (10 mg wat 2x zo lang werkt)?
Overigens denk ik dat voor jouw zoon, gezien z'n leeftijd en dus de hoeveelgheid slaap, dat concerta 18 mg het ideale middel zou zijn.
Grtz.
Ardnax
PS Net een ritalin/cencerta- loos weekend achter de rug...ik ben bekaf

Guinevere

Guinevere

02-02-2009 om 20:37

Ardnax

Ja, da's een goede mogelijkheid, dat het lijkt alsof het zo lang werkt doordat hij geen rebound heeft. En dat ie geen "begin-kick" krijgt door de geleidelijke afgifte. Hij krijgt van gewone ritalin trouwens 7,5-5-evt 2,5. We hebben toch voor Medikinet gekozen omdat we bij Concerta echt veel meer moesten bijbetalen. DUs nu proberen we eerst Medikinet. Per pil (dagdosis) bevat dat dus 8,65 mg methylfenidaat, dus echt aanzienlijk minder dan hij anders krijgt. Vandaar mijn verbazing.
Hoezo had je dochter trouwens een medicatieloos weekend, waren ze op of doen jullie dat altijd?

Guinevere

Guinevere

02-02-2009 om 20:45

Knurf, overdosering

Ik kreeg eigenlijk niet echt de indruk dat zoon overgedoseerd was met zijn 12,5 a 15 mg per dag. Dat is toch vrij weinig dacht ik? Maar die onrust heeft hij altijd wel ja, hoewel hij al een stuk beter te handelen was geworden dankzij de gewone Ritalin. Nu met die Medikinet dringen we als extra effect opeens veel beter tot hem door, zou wellicht kunnen komen doordat hij meer rust in zijn lijf krijgt door de geleidelijke afgifte?
Bedankt voor jullie reacties trouwens.

anna van noniemen

anna van noniemen

03-02-2009 om 13:57

Hier

doet de Concerta het ook duidelijk beter dan de Ritalin....Ik was vrij huiverig voor de overstap, omdat hij op zich met de Ritalin prima functioneerde, maar nu ik het vergelijk, denk ik eigenlijk, waarom zijn we niet eerder overgestapt!

*Twinkel*

*Twinkel*

03-02-2009 om 14:06

Ook medikinet

Wij gebruiken vanaf het begin medikinet 5mg. Dit omdat de tabletten makkelijk te breken zijn. Op een lage dosering doet ze het bijzonder goed. Ze krijgt 2 keer 5mg.

Omdat wij geen ervaring hebben met andere soorten Ritalin kan ik alleen maar vertellen hoe tevreden wij hierover zijn. Hetgeen wat beschreven wordt als het langzaam uitwerken klinkt erg bekend, want de rebound komt hier pas aan het einde van de middag, begin van de avond. Ze "piekt" rond 18 uur, maar dat is ook een bijzonder druk moment in ons gezin (tijd om te gaan eten, papa komt thuis)

anna van noniemen

anna van noniemen

03-02-2009 om 14:13

Nog even over het bijbetalen

Ik krijg van de verzekering nog tot 300 euro vergoed van de Concerta....het is voor mij 43 euro per maand dus bijna 7 maanden is het voor mij gewoon gratis, de overige 5 maanden heb ik andere oplossingen voor.....

Ardnax

Ardnax

03-02-2009 om 20:59

Omdat....

...ze in die methylfenidaat-vrije weekenden tegen de klippen opeet (heeft/had ze nodig), het niet zo erg is als ze dan een typische ADHD-er is en ik het toch op één of andere manier eng blijft vinden dat al die speed dat lijfje in gaat.
En omdat we dan op zondagavond weten dat én zij én zeker ook wij een stuk gelukkiger zijn mét die pillen.
Grtz.
Ardnax

Guinevere

Guinevere

04-02-2009 om 20:52

Ardnax

Je zult het niet geloven maar sinds zoon aan de Medikinet zit eet hij véél minder. Zijn lunch slaat hij al een paar dagen helemaal over. Hij blijft over dus ik had er geen zicht op. Gelukkig ging het avondeten er vandaag wel goed in, en een enorm dessert. Dit gaan we goed in de gaten houden! Mooi dat je dochter zo goed is bijgegroeid sinds de medicijnloze weekenden zeg! Ze heeft dan vermoedelijk niet eens tijd om haar ADHD te laten zien omdat ze aan het bij-eten is?

Ardnax

Ardnax

04-02-2009 om 22:06

Guinevere

Zucht, was dat laatste maar zo.
ADHD-eren met volle mond, een vol bord in je ene hand en een beker drinken in je andere is nou niet echt rustig
Grtz.
Ardnax

Guinevere

Guinevere

07-02-2009 om 14:42

Gaat nog steeds goed

Nu, 1 week na starten van de nieuwe medicatie, is zoon nog steeds een stuk rustiger. Jammer dat zijn concentratie op school nog geen centimeter is opgeknapt, maar wie weet helpt het als we over een week de dosering gaan verhogen. En ook jammer dat meneer al een week zijn lunch niet heeft gegeten omdat ie geen trek had of het "niet lustte". Maar 's avonds haalt hij het gemiste eten weer in.
Bestaat er ook Medikinet 15? Nu moeten we nl. gelijk van Medikinet 10 over op 20. Vind ik nogal heftig, een verdubbeling en wie weet krijgt ie dan toch nog een rebound.

*Twinkel*

*Twinkel*

07-02-2009 om 20:48

5mg

Wij gebruiken die van 5 mg. Die tabletten zijn ook goed te breken/snijden, misschien kan dat met die van 10 ook (dus 1 van 10 en 1 halve)

Inge M

Inge M

07-02-2009 om 21:15

Splitter

Bij onze apotheek verkopen ze een ding dat pillen netjes doormidden snijdt. (of verpulvert, maar dat lijkt me niet nodig).
Aangezien de dosis die hij nu neemt al zo goed werkt, lijkt het me zonde om het dubbele te proberen.

Bikkel

Bikkel

08-02-2009 om 00:39

Onderscheid

Medikinet ken 2 soorten: de kortwerkende ritalin die bestaat uit tabletten van 5, 10 en 20 mg en daarnaast de langwerkende capsules van 10, 20, 30 en mg, deze heet medikinet CR (zie www.medikinet.nl)
Guinevere heeft het over medikinet CR, de langwerkende die bestaat uit capsules, die moeilijk door midden zijn te breken, immers capsules met poeder, terwijl twinkel het vlgs mij over de gewone medikinet, de kortwerkende tabletten, heeft die wel in 5 mg bestaam em wel zijn te breken.
En ja, net als Guinevere vind ik het ook jammer dat er geen 15 mg of 5 mg bestaat bij medikinet CR.

Bikkel

Bikkel

08-02-2009 om 00:41

Trouwens

Ook de apotheek heeft moeite met dat onderscheid, want de apotheek heeft ze hier ook wel eens gewisseld, (ik kreeg CR ipv gewoon mee) maar gelukkig zag zoon zelf dat het niet goed was.

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 10:10

Klopt bikkel, moet cr zijn

Hm, ik was wat onzorgvuldig, ik bedoelde inderdaad de langwerkende Medikinet CR, dat zijn capsules met korreltjes erin. Ik kan natuurlijk gaan bijmengen met gewone kortwerkende Ritalin, maar dan krijg je natuurlijk weer dat BWOEM!!!-effect. En meneertje is zó gelijkmatig geworden, met één dosisje Medikinet CR per dag, dat we nog steeds in stomme verbazing steil achterover liggen te kijken hoe kalm hij doet. Zelfs nu in zijn medicijnloze weekend plukken we de vruchten, zijn relaxte gedrag zet zich gewoon voort.

anna van noniemen

anna van noniemen

08-02-2009 om 11:10

Dat valt mij ook op

Hier dan weliswaar de Concerta, maar inderdaad, zoon is zo stabiel in zijn gedrag geworden, ik heb slechts eenmaal 1 keer 5 mg Ritalin bijgegeven, toen hij 's avonds op school van zijn broer en zus mee zou helpen, en toen inderdaad later weer dat plof-effect....sinds die tijd niet meer gedaan....nu is hij 's avonds wel iets drukker dan wanneer de medicatie nog werkt, maar het is te handelen....Ben net zo verbaasd als jij Guinevere, wat een verschil dat het kan maken....om me dan weer boos te maken over de overheid die dit soort medicatie niet volledig wil vergoeden, omdat het hetzelfde zou werken......grrrr.....moeten ze eens een poosje meedraaien bij ons!!! Wat jij?

Guinevere

Guinevere

08-02-2009 om 11:14

Klink

Goed plan, laat minister Klink maar een paar weken bij ons in huis helpen! Dan regelen we eerst een week met kortwerkende Ritalin en daarna een week met langwerkend spul. En hij moet het hééélemaal alleen oplossen met de adhd-koters natuurlijk (gaan wij een paar weken vakantie vieren, haha).

Ardnax

Ardnax

08-02-2009 om 11:49

Medikinet cr en concerta

Beiden zijn langwerkend en zijn prima met (na) elkaar te combineren.
Als je nu medikinet 10 gebruikt, is dat dus 5 mg per dosis (van 4 uur, ik vergelijk met de werkingsduur van ritalin). Concerta 18 is 6 per dosis en dus net iets meer.
Dat is de reden dat wij na gebruik van Medikinet 20 niet naar Medikinet 30 zijn gegaan, maar naar Concerta 36. Net iets minder per periode, dus geen zombie in huis, maar net genoeg om haar niet te laten stuiteren, maar ook om haar karakter in stand te houden.
Werkt dit niet meer, dan gaan we naar Medikinet 30, alleen dan 2 maal daags en daarna naar Concerta 54. Maar dan hoop ik dat ze al lang en breed volwassen is.
Overigens gebruikte onze dochter van haar 7e tot haar 10e Concerta 18, toen Medikinet 20, toen ze een groeispurt kreeg zijn we overgaan weer naar de Concerta.
Grtz.
Ardnax

anna van noniemen

anna van noniemen

08-02-2009 om 19:14

Concerta

ik dacht dat de verdeling iets anders lag bij Concerta hoor, moet ik even nakijken, maar ik dacht het 4-7-7 was bij de 18mg en dus 8-14-14 bij de 36 mg dan. Wij hebben overigens de 27 mg. Een vrij nieuwe.... en ik vermoed dat die 7-10-10 afgeeft.....

Petra-

Petra-

08-02-2009 om 20:36

anna van noniemen

anna van noniemen

08-02-2009 om 23:25

Ja!

dat was hem ja!

Guinevere

Guinevere

14-02-2009 om 11:24

En nog een gedragsverbetering

Sinds we met de Medikinet CR zijn begonnen heeft zoon bijna élke dag een speelafspraak gemaakt. Niet alleen met zijn boezemvrienden (dat deed ie al), maar hij gaat ook opeens op éigen initiatief afspraken maken met andere kinderen. Echt, ik weet nog steeds niet wat me overkomt. Het lijkt hier thuis opeens wel een speeltuin, ook in het weekend. Cool!
En nee, geen aandelen Medikinet CR....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.