Karin*
17-06-2010 om 11:25
Huiswerk/ add
Mijn kinderen hebben wsch de ADD geerfd van hun vader. Mijn zoon zit in de brugklas van VWO, is erg slim, maar heeft moeite met plannen en zich ertoe zetten dat hij begint met zijn huiswerk.
In hoeverre stimuleren, dwingen (ook al klinkt dat erg negatief) jullie je kind om het toch te doen? En hoe? Hier in huis ben ik dus altijd de strenge ouder die vindt dat het huiswerk wel gedaan moet worden, terwijl vader het niet in de gaten houdt ( tja hij heeft dus ADD, dus dat zal wel niet anders kunnen?) en ik ben deze 'taak' eigenlijk helemaal zat. Ik ben altijd de spelbreker.
Maar ik weet dat mijn zoon het ook heel erg vindt als hij er te laat achter komt dat hij een repetitie opgekregen had maar het vergeten is te leren.
Hoe pak ik dat nou het beste aan volgend jaar? Ik trek het niet om er weer een jaar zo achteraan te moeten zitten.

an mien
17-06-2010 om 13:08
Huiswerkmap
Hoi Karin,
Ik heb voor zoon een huiswerkmap gemaakt daarin schrijven we samen het huiswerk wat hij moet doen.
Als hij thuiskomt drinkt hij wat en dan gaan we samen naar boven zoon pakt huiswerkmap, ik de agenda, ik kijk wat hij voor nieuw huiswerk heeft we plannen dat in bv 60 franse woordjes dan schrijft hij bij vandaag 30 franse woordjes leren, bij morgen de andere 30 en bij overmorgen alle 60 herhalen. zo doen we dat bij al het nieuwe huiswerk, steepje in agenda voor wat ingepland is. agenda weer in de tas en plannen wat eerst wat tweede enz. Ik ga naar beneden en als hij klaar is controleren we samen of het goed gegaan is.
Hier werkt zo'n map heel goed hij weet precies hoe ver hij is en hoeveel hij nog moet.
we plannen ook de sport en uitjes en alles in in die map voor zoon is dat heel overzichtelijk.
An mien

mopperkont
17-06-2010 om 16:00
Huiswerkbegeleiding!
Duur maar zeer effectief: huiswerkbegeleiding! Werkt hier extreem goed.

Karin*
18-06-2010 om 13:43
Tsja, huiswerkbegeleiding...
Huiswerkbegeleiding kost meer dan ik verdien, dus dat schiet niet op, dan kan ik het net zo goed zelf doen..
Maar zo'n map, dat lijkt me een goed idee. En dan inderdaad hem meer zelf laten doen. Hij heeft het tenslotte nu een jaar 'begeleid' gedaan, dus dat zoumoeten lukken met zo'n map erbij.

Annet
18-06-2010 om 16:20
Eerste stap huiswerkmap
Wij hebben met dochter (brugklas) eerst een schema gemaakt op basis van haar rooster en de ervaring van de eerste weken hoeveel werk de meeste vakken zijn aan huiswerk.
Dus als ze Engels heeft op maandag, woensdag en donderdag plannen we het huiswerk in op twee verschillende dagen vóórdat ze die vakken op school krijgt. We gaan er dan dus vanuit dat ze altijd huiswerk heeft voor elk vak en dat ze het werk verdeelt over twee dagen.
In de praktijk kan ze heel wat vakken wegstrepen dus dat scheelt weer.
Het schema is ook afgestemd op haar sporttrainingen. Op die dagen maakt ze alleen huiswerk dat niet in het vooruit gedaan kan worden.
Als je zo'n schema gemaakt hebt, kun je dat daarna gebruiken om precies op te schrijven wat kind wanneer gaat doen, de huiswerkmap. Die stap is bij dochter niet nodig. Het schema zelf is wel ideaal voor haar.

Vera*
18-06-2010 om 16:38
Lastig
Hier ook een slimme brugklaszoon die add zóu kunnen hebben, daarnaast is hij ook nog behept met faalangst/vermijdingsangst (als ik het niet doe verdwijnt het vanzelf wel). Vanaf het eerst huiswerk op de basisschool was er al strijd, we hebben allebei het zelfde koppige en vooral eigenwijze karakter. Hij is daarom ook direct in de brugklas begonnen bij de studiebegeleiding. Hij heeft er een hoop geleerd maar, zucht, moet nog steeds leren al zijn huiswerk in zijn agenda te leren schrijven zodat er beter gepland en aan prioriteiten gewerkt kan worden. Na de zomer gaat hij als het weer goed gaat afbouwen.
Als studiebegeleiding voor jou financieel geen optie is, kun je dan geen student inhuren die met hem om de tafel gaat zitten om een planning en afspraken te maken één of twee keer op week een uurtje. Dat kost je wel iets maar je rol veranderd dan van zorgen dat er wat gedaan wordt tot het 'herinneren' aan zijn zelf opgestelde rooster.
Over het algemeen zijn meisjes beter in het 'spontaan' hun huiswerk maken dan jongens. De laatste categorie is dan ook vooral te vinden bij de studiebegeleiding.