Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Adriana

Adriana

29-08-2017 om 17:42

Hulp autistisch jongetje 4 jaar

Goedenmiddag,

Ik ben Adrike Schouten en ik werk in de administratie in een kinderopvang/creche in Angola/Luanda waar ik naar toe ben geemigreerd 5 jaar geleden.
En ik heb een zorg... ik ben zeer bezorgt om een jongetje Ricardo hier op de creche. Hij is 4 jaar en heeft autisme en er is praktisch geen hulp of extra begeleiding te verkrijgen hier in Angola, maar hij heeft het echt nodig.
Zijn ouders hebben in Juli een psychologisch rapport laten opmaken in Portugal, waaruit blijkt dat hij echt autisme heeft en een behoorlijke achterstand in taal (hij maakt bijna alleen maar geluiden of schreeuwt) en maakt hoog uit af en toe zin van maximaal 4 à 5 woorden. Hij zegt bijv. ook nog niet zijn eigen naam en zijn leeftijd. Sociaal heeft hij ook moeite met contact maken of met andere kinderen te spelen. Zijn spel met andere kinderen is heel kort. Hij wijkt vaak af van oogcontact.
Als hij boos of verdrietig is dan gooit hij zich zelf tegen de grond of tegen een object. Hij kan wel zelf eten en aankleden, alleen niet zijn sokken/schoenen aandoen.
Zijn moteriek en coordinatie zijn normaal. Visueel motorische vaardigheden zijn onder gemiddelde. Met tekenen krast hij alleen en tekent geen menselijke vormen.
Heeft geen idee van hoogte, groote, gewicht en lengte.
Het kost inspanning en doorzettingsvermogen om zijn aandacht vast te houden.
Met deze gegevens heeft hij speciaal educatief programma nodig.

Graag ontvang ik hulp in hoe dit moet aanpakken. Zelf heb ik geen ervaring hierin maar ben vast besloten om Ricardo te helpen ontwikkelen en zijn leven makkelijker en overzichtelijker te maken.

Graag ideeen bijvoorbeeld wat voor een activiteiten ik met hem kan doen met materiaal wat ik zelf kan maken of makkelijk aan kan komen.
Ideeen in omgang met hem voor de juffen en tips om de structuur te verbeteren.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen in wat/hoe/waar enz...!!
Alvast bedankt!!

Adrike

Je houding

https://www.geefmede5.nl/methodiek/voor-opvoeders
Wat je doet kan belangrijk zijn, maar dat varieert. Het is vooral ook hoe je dat aanbiedt. Het makkelijkste in een prikkelarme omgeving en een-op-een contact waarin je, zonder teveel woorden, concreet, met hem spreekt, en geduldig luistert en observeert hoe hij daar op reageert.
Bij voorkeur op een vaste, voor hem voorspelbare, tijd.
Probeer je toon neutraal te houden, emoties zijn lastig en een prikkel en afleider.
Probeer gewoon wat hij wel oppakt. Een boekje met woorden en dan rustig voordoen en aanwijzen. En niet te snel te hoog grijpen. Als een kind een principe doorkrijgt kan het ineens veel sneller groeien.
Kijk waar zijn interesses liggen en probeer daarin mee te bewegen en nieuwe kennis aan te bieden. Vind hij auto's interessant, zoek een boekje of verhaaltje, tekening over een auto.
Probeer zo goed mogelijk te begrijpen wat er in het hoofd van een kind met autisme, en met name dit specifieke kind, omgaat.
De omgeving is voor een kind met autisme vaak onbegrijpelijk en vol met overweldigende prikkels en daar is meer rust nodig, of regelmatig even alleenzijn en rust om te landen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

29-08-2017 om 19:40

Privacy

Ik hoop dat de namen die je hier gebruikt, die van jezelf en die van het betreffende kind, niet de echte namen zijn. Het zou namelijk een enorme inbreuk op de privacy van dit kind zijn.

Als het wel echt is allemaal zou ik als de donder via forumbeheer de dingen laten aanpassen. En hard bidden dat niemand die betrokken is dit gezien heeft. Het is ontslagwaardig als je zo de privacy van cliënten schendt. Ook van kinderen in Angola.

Aagje

Autism Speaks in Portugees

https://www.autismspeaks.org/sites/default/files/school_community_tool_kit_brazilian_portuguese.pdf

Het is Braziliaans Portugees maar mogelijk heb je er toch wat aan.

Nog een opmerking: stop met straffen en belonen en probeer te voorkomen dat leerkrachten dat doen. Een kind met autisme doet dingen fout uit onbegrip en gebrek aan overzicht en heeft daar hulp bij nodig. Het voelt heel naar om gestraft te worden, of beloond, voor iets dat je niet begrijpt.
En dan gaan de oren dicht en wordt er juist niet meer geleerd.

MamBe

MamBe

30-08-2017 om 13:13

Belgische site

https://www.participate-autisme.be/nl/
Hier kun je o.a. twee gratis brochures downloaden met uitleg en heel praktische tips.

Wat Anne ook al zegt: niet fout gedrag bestraffen (vaak weten ze niet waarom het fout is) maar goed gedrag prijzen/belonen. Deze kinderen leren niet van straf of "je moet het maar ervaren/voelen". Ze hebben heel expliciete uitleg nodig, ook bij voor ons compleet normale dingen.
Je kunt misschien dit kind leren communiceren aan de hand van gebaren of kaartjes met plaatjes of foto's erop. Als er echt dingen verboden moeten worden, kun je dat ook met plaatjes doen, bijvoorbeeld een lijst van verboden dingen met een rood kruis erdoor met daarnaast een lijst van dingen die wel mogen. Dus: niet bijten, wel een knuffel geven.
Geef ook duidelijkheid over de dagindeling met plaatjes/kaartjes.
Als je even googlet op pictogrammen, dan vind je allerlei picto's die je kunt printen of natekenen.

Praat met duidelijke, korte zinnen waarin je zegt wat je wilt dat het kind doet (dus niet wat het moet laten). Zeg daarbij altijd zijn naam en wacht even, aandacht verplaasten kost een seconde of 4 bij de gemiddelde autist. Vriendelijke formuleringen (Pietje, wil je even hier komen want het is bedtijd) kun je beter achterwege laten. Liever duidelijk dan vriendelijk: Pietje, ... je moet nu naar bed.
Als de overgang van de ene naar de andere activiteit stress/angst/boosheid oplevert, werkt het vaak ook heel goed om dingen van tevoren aan te kondigen: Pietje, ... over vijf minuten gaan we eten (eventueel hem een kaartje geven met eten erop). En dan na 5 minuten: Pietje, ... we gaan nu eten.
Ook niet meer dan een opdracht of vraag per keer geven. Soms moet je taken ook opdelen, bijv: Pietje, doe je schoenen aan. Lukt dat niet, dan in stappen: Pietje, pak je schoenen. Kind heeft schoenen gepakt? Goed gedaan Pietje, ga nu zitten. Zit het kind? Goed zo, Pietje, trek nu je schoenen aan.

Mijn kind is een hoogintelligente autist van 16 en soms moet ik mezelf eraan herinneren dat hij niet dwars is, maar dat ik de vraag niet goed gesteld heb. X, ... het eten is bijna klaar, wil je de tafel even dekken? Nee! Correctie X, ik bedoelde: ik wil dat je nu de tafel gaat dekken. Oh, oké! Soms is het eigenlijk heel simpel, als je maar weet wat werkt bij dit kind.

Zo zijn er massa's tips. Je kunt je dagen, wekenlang vermaken als je je wilt inlezen in autisme. Veel sterkte gewenst!

Zeg Aagje

Kan het wat vriendelijker? Luanda is een miljoenenstad, er zullen echt meer Ricardo zijn. Handig is het niet, maar zo'n afbrander (ontslagwaardig) hoeft ook niet. Iets van, wie zonder zonde is werpe de eerste steen..?
Sini

Aagje Helderder

Aagje Helderder

02-09-2017 om 10:42

Jij vindt dit onaardig maar

In Nederland zou je als zorgmedewerker echt zonder pardon op staande voet ontslagen worden als je op deze manier over mensen schrijft waarmee je vanuit je werk te maken hebt. Dat 'ontslagwaardig' is niet mijn persoonlijke mening ofzo maar iets wat gewoon gebeurt. In de zorginstelling waar ik werk worden mensen om minder op staande voet ontslagen. Ook in een miljoenenstad waar meer mensen hetzelfde heten en het misschien in eerste instantie niet direct opvalt, gaat dat zo. En ik mag eigenlijk hopen dat we voor mensen in Afrika geen andere standaard aanhouden dan voor onszelf.

Het leek mij handig ts hiervoor te waarschuwen zodat ts er wat aan kon laten doen. Want ik twijfel niet aan haar goede bedoelingen tov van het jongetje. Maar het is naïef en gaat toch echt ver een grens over. En ik gun haar dat ontslag niet.

Aagje

Adriana

Adriana

08-09-2017 om 08:07

Bedankt

Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp!
Ik ga me in alle rust even inlezen in de sites, zodat we wat dingen kunnen toepassen.
Ik heb ook een gesprek gehad met de ouders en we gaan ons samen inzetten.
Aagje, het is niet zijn naam, daar heb ik rekening mee gehouden. Het was de eerste naam die bij me opkwam.

Nogmaals super bedankt! Alle tips zijn welkom

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.