Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

hulp bij dyslexie op school

Mijn zoon heeft 2 jaar geleden de diagnose dyslexie gekregen. Hij heeft ook autisme en ADHD. Hij gaat naar speciaal onderwijs cluster 4.

Mijn zoon is nu 11 en zit in groep 7. We hebben nooit iets extra's gevraagd van school. Hij krijgt veel extra begeleiding omdat hij al op speciaal onderwijs zit. Maar de laatste rapporten waren niet erg best. Hij blijft hangen op AVI M5. Het lukt hem maar niet om verder te komen. Spelling standaard een V en DMT ook. Niet zo vreemd met dyslexie.
Maar ik merk dat hij met andere vakken ook problemen gaat krijgen omdat hij het lezen niet goed gedaan krijgt. Vakken als rekenen (III) en woordenschat (IV), gaan ook niet denderend goed. Zeker gezien zijn boven gemiddelde iq.

Wij vragen ons af of er toch wat meer voor hem nodig is. Wat is er zoal allemaal op school in te zetten? Ik denk bijvoorbeeld aan voorlees software of vergrote letters op de leesbladen en zo.

Iemand hier ervaring? extra tijd krijgt hij volgens mij al wel. Dinsdag hebben we bespreking op school, dus ik wil voor die tijd me verdiepen in wat we nog voor extra's kunnen doen voor hem.

Extra tijd

Dat kun je misschien toch ook beter even navragen. Bij dochter op het REC4 voortgezet onderwijs hebben ze de lesuren ingekort maar ze krijgen daardoor de toetsen af te maken in een kortere tijd. Alleen op het examen krijgen ze toetstijdverlenging. Niet handig maar wel de realiteit. Het is soms puzzelen met de indeling van de dag om andere redenen.

Verder zou ik vragen wat de school aan ondersteunend materiaal, aan software, gebruikt en of je daar thuis ook nog wat mee kunt om je zoon te ondersteunen. Uiteraard nadat je vraagt wat de school je zoon nog zou kunnen bieden om hier over de drempel te kunnen gaan. Blijkbaar is er een soort obstructie.

Mijn dochter neigt naar dyslexie en heeft in de bovenbouw van de basisschool, na toetsen, extra woordjes en grammatica oefeningen mee naar huis gekregen van onderwerpen die bij haar zwak ontwikkeld bleken te zijn. Ook omdat ze bij periodes uitviel op school. Extra oefening samen heeft haar wel geholpen.

@Emma

@Emma

17-02-2018 om 16:15

Diagnose

Van wie heeft je zoon de diagnose dyslexie gekregen? Er hoort een behandeling bij. Mijn dochter heeft 1,5 jaar lang wekelijks leeshulp buiten school gekregen van Stichting Taalhulp.
En verder ook wat Annej zegt: vraag wat er op school is aan ondersteunend materiaal en extra tijd.

Pakkende onderwerpen

Hier gebruikte de rt-er de teksten van nieuwsbegrip omdat deze teksten niet zo groot zijn. De dyslect kreeg zo meer vertrouwen en plezier in lezen; het was overzichtelijk en nog interessant ook.

De dmt werd niet meer afgenomen. Men zag in dat dit zo demotiverend werkte dat dit het vertrouwen en dus ontwikkeling geen goed deed.

Eowyn1

Eowyn1

17-02-2018 om 21:15 Topicstarter

Dank

@ AnneJ, Ik weet niet welke software school gebruikt. Mijn zoon zegt dat er minstens 2 andere kinderen met dyslexie in de klas zitten, maar dat die ook geen gebruik maken van voorlees software. Ik zal dat dus na moeten vragen. Ik ben bang dat we dat zelf moeten gaan regelen....

@ @Emma, de orthopedagoog van school heeft het dyslexieonderzoek afgenomen. Er hoort helaas niet standaard een behandeling bij alleen bij enkelvoudige dyslexie. Maar mijn zoon had toen al de diagnose autisme en ADHD. Dus direct meervoudig. Dan krijg je niks vergoed. Wij waren nog wel bereidt dit traject zelf te betalen, maar werd erg afgeraden door zijn behandelend psychiater en door school. Te belastend, zeker gezien zijn enorme weerstand thuis ook maar iets te doen wat bij school hoort. Helaas....

@ Flanagan, mijn zoon heeft gelukkig weinig door van welke toetsen er afgenomen worden en wat hij daar dan voor scoort. School communiceert dit matig met hem, en ook wij houden de ergste scores voor hem verborgen. Hij weet dat hij slecht scoort op lezen en spelling. Dat is alles wat hij moet weten. Hij weet bijvoorbeeld ook dat rekenen zijn sterkste vak is, hoe hoog zijn score dan is boeit hem niet zo.

(Verwijderd door forumbeheer) dyslexie

(Verwijderd door forumbeheer) dyslexie

19-02-2018 om 11:24

Hulp bij dyslexie voor ouders en kind

Het is erg persoonlijk en situatie afhankelijk welke manier van hulp het beste werkt voor een kind met dyslexie. Sommige kinderen vinden het heel fijn om met voorleessoftware te werken en andere kinderen vinden een vergroting van de tekst voldoende.

Wij plaatsen regelmatig blogs waarbij vragen van ouders van kinderen met dyslexie centraal staan. Daarbij delen wij graag onze expertise en tips voor ouders.

@eowyn1 In deze blog staat het gebruik van software centraal: (Verwijderd door forumbeheer)

Ik lees ook de motivatie problemen waar kinderen met dyslexie vaak te maken hebben. Het is daarom ook goed om de talenten van je kind te zien en te benoemen. Is jouw kind een beelddenker?: (Verwijderd door forumbeheer)

Wil je ook je vraag uitgebreid beantwoord hebben door een professional? Laat het mij weten en dan stel ik deze vraag centraal tijdens mijn volgende blog!

@Emma

@Emma

19-02-2018 om 20:09

Beelddenken

Ik vind het allemaal heel leuk, die dyslectische kinderen die toch zo heerlijk creatief zijn. Ook kan die manier van denken je helpen bij het maken van mindmaps, samenvattingen of het organiseren van al je taken. Vergeet alleen nooit dat we nou eenmaal in een geletterde samenleving leven waarin (snel) lezen essentieel is om te functioneren. Kinderen met dyslexie hebben een lange weg te gaan bij het koppelen van klanken aan tekens en het automatiseren bij lezen en spelling. Beelddenken helpt daar nou net niet bij.

Tango

Tango

20-02-2018 om 15:09

Begeleiding

Ach hou nou toch op, Loes, met overal die oproep te plaatsen. Dat hoort in een andere rubriek!

On topic. Ik begrijp niet zo goed dat een orthopedagoge van school een dyslexie-test afneemt, je zoon hierop positief scoort en er dan niets mee gebeurt. Ik zou daar dus snel mee naar school gaan. Er zijn best manieren waarop ze hem kunnen helpen. Hier een zoon met dyslexie, hij zit inmiddels op het VO. Tijdens de basisschool heeft hij eerst een traject dyslexie-begeleiding gehad en daarna hielp school hem verder. Voorleesprogramma's hebben we niet gehad. Dit zat het laatste jaar nog in de planning maar werd niet uitgevoerd. Nu op het voortgezet onderwijs werkt hij soms met Kurzweil.
Wel kreeg hij hulp met spelling. De spellingsregels werden apart met hem doorgenomen en de lijsten kreeg hij van tevoren om te oefenen mee naar huis. Zo haalde hij goede cijfers voor de dictees. Wel merkte je dat hij bij de cito's lager scoorde omdat de regels vaak niet lang bleven hangen.
Verder werkte hij met Nieuwsbegrip (begrijpend lezen) op de computer. Daar kreeg hij de tekst voorgelezen en kon hij de vragen makkelijker beantwoorden. Hij las op school ook vaak extra met een leesmoeder en soms ook extra rekenen automatiseren. Dat was het wel zo'n beetje.
En thuis begeleidden we veel, vooral rekenen met verhaaltjes sommen, extra lezen (hoewel we dat de laatste 2 jaar los hebben gelaten omdat hij echt niet meer wilde) en spelling, vooral werkwoordspelling vond hij lastig en daar werd, vond ik, echt te weinig ondersteuning in geboden op school evenals ontleden. Daarin loopt hij dus nog flink achter.
Dit merken we op het VO gelukkig niet erg. Hij zit op VMBO-basis en we zijn erg blij met de ondersteuning hier. Hij krijgt extra RT, mag gebruik maken van Kurzweil en hij werkt op een ipad.
En o ja, grotere letters hielpen nooit bij zoon eigenlijk. Misschien dat sommige kinderen er baat bij hebben, maar dyslexie is geen visusprobleem. Teksten voorlezen is beter. Zoon kreeg een periode ook begrijpend lezen cito's voorgelezen, dat hielp de resultaten flink verbeteren, van D naar B.

Hulpmiddelen.

Lexima geeft cursussen voor ouder en kind om uit te zoeken wat geschikte technische hulpmiddelen zijn. Voorleesappeartuur e.d. Er is enorm veel mogelijk tegenwoordig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.