Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
@driana

@driana

16-04-2011 om 08:16

Hulp gevraagd

Hierbij wil ik jullie vragen je stem uit te brengen voor een heel goed doel!
Het enige dat je hoeft te doen is te klikken op 'geef uw stem' via onderstaande link.

http://www.stichtingspecsaverssteunt.nl/haarlem/maaltijdvoorziening-chronisch-zieke-kinderen_90/

De Albert Schweitzerschool is een school voor langdurig zieke kinderen. De school zorgt voor een warme maaltijd tussen de middag, dit is aantoonbaar heel belangrijk voor deze groep kinderen. 
Helaas worden naast onderwijsbezuinigingen ook de andere geldkranen langzaam dichtgedraaid.
Ook de ouders betalen ieder jaar een bijdrage voor de voeding op school. Maar daarnaast blijft extra geld noodzakelijk.

Bij genoeg stemmen kan een deel van de voeding bekostigd worden.
Alvast bedankt, namens alle kinderen!

Groetjes @driana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

16-04-2011 om 16:18

Nou sorry

maar er zijn heel wat meer belangrijkere dingen waar op bezuinigd wordt in het onderwijs en dan lijkt me dit nog wel de minst ernstige!

Nancy

Nancy

16-04-2011 om 17:42

Tja....

Hallo Adriana,

Om eerlijk te zijn snap ik Koentje's reactie wel. Mijn dochter zit ook op een school voor Langdurig Zieke Kinderen. Echter, bij haar op school krijgen de kinderen tussen de middag geen warme maaltijd. Ze krijgen een broodmaaltijd waarvoor wij als ouders betalen. Warm eten krijgt mijn kind dan ook 's-avonds gewoon thuis met ons gezin. Ik denk ook dat er op dit moment in het SO onderwijs ergere bezuinigingen zijn w.o. begeleiding die bv wordt stopgezet. je krijgt mijn stem want tenslotte heb ik afgelopen week ook een oproep tot stemmen geplaatst maar verder sluit ik toch aan bij Koentje...

@driana

@driana

16-04-2011 om 18:37

Koentje en nancy

Jammer van je reactie Koentje. Ik begrijp het wel, de klappen die in het onderwijs vallen, vooral in het speciaal onderwijs, komen heel hard aan.

Daar ben ik het helemaal mee eens, sterker nog, ik vecht heel hard om daar verandering in te brengen!

Dat staat los van het feit dat er aangetoond is dat goede voeding heel belangrijk is voor kinderen om zich op school beter te kunnen concentreren en ontwikkelen. Er is net een groot onderzoek geweest die aantoont hoe belangrijk dit is, speciaal ook voor kinderen met een langdurige ziekte.

We proberen een voorziening die de school al heel lang heeft kunnen bieden, instand te houden via andere inkomstenbronnen. Ouders betalen ook gewoon mee. Wat is er dan tegen om dit door middel van donaties en goede doelen te bewerkstelligen?

Nancy, mijn zoon heeft eerst op een andere LZK school gezeten. Daar werd geen warme maaltijd aangeboden. Ik zie persoonlijk een groot verschil en zie welke waarde de maaltijd heeft voor mijn zoon.
Hij komt moe en laat met de taxi uit school en hij is vaak te moe om zijn avondeten goed op te eten. Nu krijgt hij in ieder geval de belangrijke voedingsstoffen tussen de middag binnen en dat zorgt dat hij 's middags weer meer energie heeft om zijn schoolwerk te doen.

fladder

fladder

17-04-2011 om 08:46

Zelazny

"Je kunt ook zelf je kind van school halen, direct als de school uitgaat, dan is hij toch gewoon om half vier of vier uur thuis? Tijd zat om uit te rusten en zijn warme maaltijd weg te werken."

Goh, je zal toch moeten werken... Je baas zal echt blij zijn als je zegt: "Sorry, ik ben nu weg, mijn kind komt van school...!"

Rafelkap

Rafelkap

17-04-2011 om 09:39

Zelazny

Als jij schrijft over die 'stumpers' op niet-speciale scholen denk ik niet dat je weet waarover je het hebt. LZK, de naam zegt het al: is voor Langdurige Zieke kinderen, met kanker, epilepsie, suikerziekte etc.; ernstige ziekten. Die kinderen hebben zorg nodig, zijn 's avonds vaak te moe om te warm eten en dan kan dat beter tussen de middag. Daarbij zijn die scholen vaak niet om de hoek en is zo'n taxi noodzakelijk. Ook als je nog een ander kind op een 'niet-speciale' school moet brengen en halen.
Ik kan wel het nut zien van die maaltijden, ook al denk ik dat ouders daar best een bijdrage in kunnen geven en vind dit ook niet de ergste bezuiniging. (er hoeft 's avonds namelijk minder worden gekookt)

Nancy

Nancy

17-04-2011 om 11:21

Toch nog even

Allereerst zie ik mijn kind dat op een school zit voor langdurig Zieke kinderen niet als een stumper. Ze hebben idd hetgeen Zelazny al aangeeft. Ze hebben extra zorg nodig, maar echt niet zozeer in de vorm van warme maaltijden. Mijn dochter is doodmoe als ze uit school komt. Ik haal en breng haar zelf maar anderen zijn van vervoer afhankelijk dus er zijn kinderen die soms grote afstanden moeten afleggen voordat ze thuiszijn. Daarin heeft Adriane gelijk. maar nogmaals, ik vind dat ik daar als ouder van een LZK kind best over mag zeggen dat die warme maaltijd echt niet het belangrijkst is, de bezuiniging op logopedie, fysiotherpie, begeleiding, verpleegkundigen ed. mocht deze er komen vind ik vele malen schrijnender voor onze kinderen

norma

norma

17-04-2011 om 12:58

Zelazny

Als werkende ouders ben je afhankelijk van een taxi.
Ik breng mijn zoon zelfs,wat nu inhoud dat ik iedere dag anderhalf uur in de auto zit, enkel om zoon te brengen en te halen.Dit wordt overigens niet vergoed,dus kost me iedere maand rond de 200 euro.
Als er plaats is voor zoon op een school waar hij eigenlijk hoort te zitten,dan zou ik ieder dag ruim 2 en een half uur in de auto zitten,dat is teveel,dus dan wordt het ook taxi voor zoon.
Het is nu eenmaal zo dat speciale scholen niet altijd bij je in de buurt zijn.

@driana

@driana

17-04-2011 om 20:43

Reactie

Deze discussie gaat wat mij betreft de verkeerde kant op.
Ik vraag hulp voor een zaak waarbij school via fondsen geld voor kan krijgen, van een commerciële actie. Net als zoveel organisaties donaties krijgen van fondsen. Dit is een commerciële organisatie die goede doelen steunt. Is dit geen goed doel? De twirlingclub wel, of de Dierenambulance? Dit dus niet?
Ik zie hier zo vaak oproepjes voor geld voor een leuk tekenproject of knutselwedstrijd. Dit mag dan opeens niet omdat er ergere bezuinigingen zijn? Ik snap deze redenatie niet. Dit gaat zelfs om commercieel geld.

Ik had al eerder gezegd dat ook ouders hier serieus aan mee betalen.

Verder ga ik hier geen discussie voeren over wie zieliger is, en hoe erg alles is. Het is nu eenmaal zo dat de school van mijn kind niet om de hoek ligt, erger nog, er zijn maar 9 scholen voor LZK leerlingen in Heel Nederland. De kans dat er een op fiets of loop afstand is in dat geval wel erg klein.
Ik breng iedere dag mijn zoon naar school, dat kost mij bijna twee uur heen en terug. Met de taxi terug is nodig om te zorgen dat ik ook tijd aan mijn gezin kan besteden. Ivm zijn ziekte kan ik niet werken, er zijn namelijk genoeg dagen dat hij niet naar school kan of arts bezoeken moet afleggen. Helaas op deze 9 scholen zitten ze niet voor hun zweetvoeten ...

Zelazny: ik vind het wat anders als er een medische reden is....
En dat is er, op deze school zitten kinderen met zware medische problematiek. Ze zitten niet voor niets op een van deze scholen voor langdurig zieke kinderen ... Deze kinderen gaan voor een deel, tussen de middag naar bed om de dag door te komen. Hun dag ziet er anders uit. De school begint om kwart voor negen en eindigt om kwart voor vier. Zij rusten tussen de middag om zo 's middags op school nog te kunnen leren.

Het is zo makkelijk oordelen van de zijlijn.....

Fianna

Fianna

17-04-2011 om 20:54

Even los

van de hele discussie of er wel of geen tijd is voor een warme maaltijd. Mijn idee: waarom is een warme maaltijd zo veel beter? vanwege de temperatuur? Tja, je kan ook zeggen dat het maar niks is want alle vitamines zijn doodgekookt ed. Een boterham met wat fruit is ook prima.
Overigens, niemand werkt 7 dagen in de week, dus op de dagen dat je niet werkt kun je je kind 's avonds een warme maaltijd aanbieden.

@driana

@driana

17-04-2011 om 21:29

Fianna

grappig, ik zeg nergens dat ik geen tijd heb om te koken ....
Kook zelfs 7 dagen per week want ja, er is maar 1 lid van het gezin dat tussen de middag warm eet.

Ik vind het wel grappig om te zien waar een hulpvraag toe leidt.
Deze discussie gaat nu zelfs over het nut van een warme maaltijd...

Fianna

Fianna

17-04-2011 om 21:33

@driana

Ik had het niet specifiek over jou, dat jij geen tijd hebt om te koken, maar over andere reacties.
dat de discussie over het nut van warme maaltijden gaat lijkt me logisch! Jouw insteek is immers dat de subsidie moet blijven vanwege het nut ervan.

@driana

@driana

17-04-2011 om 21:56

Fianna

Nogmaals, ik vraag om een commerciële donatie van een stichting Specsavers. Daarvoor moeten we genoeg stemmen krijgen.
Dit is geen subsidie uit overheidsgeld.

Dat wij als ouders en school de voeding belangrijk vinden staat buiten kijf, de ouders zien dat dit voor hun kinderen goed is.

Mocht je wat extra achtergrond willen over het nut van goede voeding bij deze groep kinderen, dan kun je via deze link je laten informeren.
http://lzkscholen.nl/downloads/Pers/Publicaties/voeding_en_gezondheid_lzk-scholen.pdf

Fianna

Fianna

17-04-2011 om 22:03

Commerciele donatie

vind ik hetzelfde als subsidie. ik snap wel dat je het jammer zou vinden als het zou verdwijnen hoor, zeker als je het zo gewend bent (of de kinderen). Maar ik verbaas me altijd over de waarde die gehecht wordt aan warme maaltijden. Mensen die denken dat je maaltijd inferieur is als het niet warm is. Ik betwijfel of dat zo is. Ik denk dat een koude maaltijd ook goede voeding is, maar misschien zit ik er naast!

@driana

@driana

17-04-2011 om 22:19

Ach....

Ach.... Zo'n discussie is toch niet te voeren. Dat betekent dat je geen aanvraag voor een groep kinderen mag doen uit een commercieel potje want... Ja er moet bezuinigd worden en is dat extraatje dan wel nodig?

Extra school en speeltoestellen bekostigd uit een bedrijfspot voor de reguliere school mag wel? Bedrijfsdonaties bij de lokale sportverenigingen mogen wel maar (de mogelijkheid voor) een donatie voor een groep kinderen die daar op gezondheidsvlak baat bij hebben mag niet ....

Het is een speciale groep kinderen. Kijk nu even naar het waarom.....
Zie link in mijn vorige antwoord.

Mijn oudste heeft ook geen warme maaltijd op zijn gewone school, daar vraag ik ook niet om. Dat heeft hij niet nodig...

Er is gewoon soms een verschil in kinderen. Nogmaals ze zitten niet voor hun zweetvoeten op deze school....

Fianna

Fianna

17-04-2011 om 22:33

@driana

'Ach.... Zo\'n discussie is toch niet te voeren. Dat betekent dat je geen aanvraag voor een groep kinderen mag doen uit een commercieel potje want... Ja er moet bezuinigd worden en is dat extraatje dan wel nodig?'

Dat heb ik helemaal niet gezegd. Iedereen mag wat mij betreft vragen om extra geld als ze het nut inzien van iets, of dat nou een speeltoestel is, of een warme maaltijd.
Ik heb het rapport gelezen (een gedeelte, in elk geval de conclusie) en ben niet echt onder de indruk. Tuurlijk komt er zo'n conclusie uit, maar ik vind het niet echt overtuigend. Ik denk zelf dat je al een heel eind komt als je behalve de boterham, wat meer meegeeft (fruit, groente, yoghurt). Ik snap dat chronisch zieke kinderen meer gebaat zijn bij gezonde voeding dan gezonde kinderen, maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd waarom dat per se een warme maaltijd moet zijn. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
En ik gun je de donaties hoor, daar gaat het mij helemaal niet om. Ik wil alleen antwoord op mijn vraag waarom de temperatuur van een maaltijd zo belangrijk is. Nogmaals, misschien zie ik iets over het hoofd? Wat is er gezonder aan een bord macaroni dan aan een paar bruine boterhammen met gezond beleg, wat fruit en yoghurt oid?

@driana

@driana

17-04-2011 om 23:44

Warm of koud..

Op deze scholen wordt gekozen voor een warme maaltijd om kinderen een evenwichtige en gevarieerde voeding te kunnen geven. De discussie of dat warm of koud moet zijn. Tja die kun je eindeloos blijven voeren, de een is een liefhebber van brood, de ander van een warme maaltijd.

Bij een warme maaltijd is het inspelen op diëten wel wat makkelijker.
Veel kinderen op school hebben een dieet (niet vanwege afvallen) voor een allergie of medische noodzaak. En met alle dieten wordt per kind rekening gehouden. Bijvoorbeeld Glutenvrij is makkelijker te verwezenlijken met het geven van een warme maaltijd.

En ik kan nu wel aanhalen dat een warme maaltijd meer energie biedt en de behoefte om tussendoor te snacken verminderd...

Qua kosten maakt het niet uit hoor, warm of koud. De grootste kostenpost is de menskracht. Of je een boterham met kaas en vleeswaren, met rauwkost etc. aanbiedt of aardappel stukje vlees en groente... Degene die de tafel dekt, De dieetlijsten nakijkt en bijhoudt en de maaltijd bereid kost het meeste geld. Maar die persoon is dan ook goud waard... Die zorgt ervoor dat al die kinderen een maaltijd krijgen rekening houdend met hun ziekte en aandoening.

Jij bedoelt natuurlijk dat ouders zelf hun broodtrommeltje kunnen vullen en daar een appel bij kunnen doen... Ja, ook dat kan... In dit geval wordt voeding bij deze kinderen gezien als onderdeel van het gehele zorg systeem van de school. Met elkaar dezelfde maaltijd nuttigen en gezamenlijk rustig aan tafel eten is daar ook een onderdeel van. En ja, op de andere scholen geven ouders, ook al weten ze dat gezond beter is, ook vaak niet de gezondste zaken mee in het broodtrommeltje van de kinderen. Project om daar fruit en groente te laten eten, het zo genoemde gruten, is daar ook niet voor niets gestart.

mirreke

mirreke

18-04-2011 om 00:35

Adriana, ik snap je prima hoor

Van heel Europa is Nederland geloof ik het enige land waar kinderen standaard geen warme hap op school krijgen. Eigenlijk is dat behoorlijk bizar, mensen aan wie ik dat hier vertel kijken me aan alsof ze water zien branden. Ik woon zelf in Duitsland, waar tegenwoordig op alle scholen warm eten wordt geserveerd.
Het is ook veel gezonder om tussen de middag warm te eten, en ik neem direct van je aan dat dat voor langdurig zieke kinderen nog veel meer geldt.
Ik vind dit wel een 'grappig' draadje worden, er komen hele typische reacties op dat warme eten. Het lijkt een beetje op: mijn kinderen eten tussen de middag geen warm, dus hoeven die van jou dat ook niet...
En ook natuurlijk wat jij al zei: alsof je niet mag zeuren over deze bezuiniging, omdat andere veel erger zijn. Onzin natuurlijk, het gaat om én én. Ik gun jou je warme hap op de school van je kind van harte!
En ik gun Nederland dat het schoolsysteem wat dit betreft eens wat moderner wordt, en niet alleen op scholen voor langdurig zieke kinderen.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 07:18

Mirreke

In NL wordt tussen de middag gezien als iets ouderwets, iets uit vervlogen tijden, toen vader nog thuis kwam eten tussen de middag.. dat verklaart denk ik waarom men hier geen warm eten serveert tussen de middag op school.

mirreke

mirreke

18-04-2011 om 09:29

Ik vertel er idd iets niet bij

En dat is dat wij natuurlijk zelf wel echt heel erg Nederlands zijn, en idd gezellig met het hele gezin 's avonds warm eten Bovendien zou het onhandig zijn, twee kids in Nld op school zonder warm eten betekent dat we toch moeten koken. Dus eten we met z'n allen warm. Ook vind ik de warme hap op school best duur, 3,09 (ja echt, die negen cent hoort er bij) per maaltijd. Maar af en toe mogen ze 'bestellen'.
Ik snap de achtergrond wel ("tussen de middag warm is ouderwets"), maar inmiddels is het Nldse schoolsysteem nu juist weer ouderwets, super onpraktisch en niet meer van deze tijd natuurlijk. De wet van de remmende voorsprong...
Er gaan hier trouwens geen kinderen naar huis tussen de middag (althans, de dag is niet in tweeën gehakt zoals in nld), wel is de schooldag zelf vaak heel kort, is er nog niet zo lang naschoolse opvang, en dus gaan nog redelijk wat kinderen al rond het middaguur naar huis. Maar dat is wat hier nu 'ouderwets' aan het worden is, de langere schooldag met eten en huiswerkbegeleiding ed rukt enorm op.
V

mirreke

mirreke

18-04-2011 om 09:34

Trouwens, de lunchtrommel

Is wel veel gezonder gevuld dan vroeger in Nld, nu zit er echt ook komkommer, tomaat, ed in om het meer als een echte maaltijd te laten zijn, en ze krijgen vaak het toetje van school omdat er dan teveel van is.
Veel mensen eten hier ook warm op het werk, zodat dan 's avonds na het werk iedereen warm heeft gegeten.

amk

amk

18-04-2011 om 23:00

Op de tso

van mijn NADH dochter wordt een warme maaltijd geserveerd tussen de middag. Ik vind het ideaal. Kost me alleen wel €6.10 als ze die dag geen gebruik maakt van de bso.
Ze eet gewoon 2x warm per dag. Eet ze het liefst 3x per dag net als ik.

€ 3 euro is dan nog behoorlijk goedkoop.
En dan zie ik niet het verschil tussen gewone NADH kinderen en IADH kinderen op dit punt. Tenzij er een medische noodzaak is, maar dan zie ik het ook als dieet.

amk

amk

19-04-2011 om 09:34

Pelle

ik ben geen dieetist, het zou best kunnen natuurlijk. Mijn ex kreeg ook 6 maaltijden per dag in het ziekenhuis voorgeschreven door de dieetist.

Wat ik al zei: medisch noodzakelijk en dan noem ik het een dieet.

Zelf betalen

Waarom betaalt men dan die warme maaltijd niet zelf. Dat kan toch ook.
Mijn twee kinderen eten warm op school(buitenland) en betalen daar gewoon voor. Zo duur is dat toch ook niet en als het kind dan niet een tweede keer kan warm eten vanwege energietekort dan smeer je toch een boterham 's avonds.

Ik zie het probleem niet zo, ieder kind wat een maaltijd moet nuttigen op school(warm of koud) betaalt hier toch zelf aan(mee) is toch normaal of zie ik dat verkeerd?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.