Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Susan

Susan

25-06-2010 om 14:20

Hulpmiddelen bij dyslexie

Mijn zoon zit in groep 4 en heeft dyslexie. Nu hebben we op school een gesprek gehad en zijn aan het overwegen om een laptop of Alphasmart voor hem aan te schaffen. Aangezien die Alphasmart best duur is en behalve typen je er niet zo veel mee kan...wat is dan de meerwaarde ten opzichte van een gewone laptop?

Wie heeft ervaringen met het gebruik van een laptop/alphasmart op school en hoe gaat dat?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Susan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Alphasmart

is reuzehandig voor op school, zeker gezien zijn leeftijd hoeft hij dan niet alles van de laptop te begrijpen.
Je kan hem aanvragen via het UWV.

Grasmus

Grasmus

25-06-2010 om 16:44

Niet via uwv

Voor alleen dyslexie kun je bij het uwv geen laptop vergoed krijgen. Wel als er ook sprake is van motorische problemen.
Met Alphasmart heb ik verder geen ervaring. Wel met Kurzweil, ook duur, maar een super hulpmiddel bij (ernstige) dyslexie. Onze dochter heeft er veel aan gehad de afgelopen jaren (op de basisschool) en ook op het voortgezetonderwijs is het goed te gebruiken. Je kunt ingecande (les)boeken laten voorlezen en zelf meelezen en zelfgetikte stukken tekst worden automatisch tijdens het tikken voorgelezen. En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden.
Voor een goedkoper programma zou je ook eens kunnen kijken naar Sprint. Vergelijkbaar met Kurzweil maar iets minder mogelijkheden.

Nens

Nens

29-06-2010 om 19:18

Laptop

mijn zoon heeft op de lagere school kunnen volstaan met de laptop alleen. school kon dingen digitaal aanbieden, zodat hij kon typen ipv schrijven en dat scheelde al heel veel. (leesbaarheid eigen handschrift, verwisseling b-d). Nu hij naar het voorgezet onderwijs gaat, hebben we kurzweil aangeschaft, zodat hij ook teksten voorgelezen krijgt (ook in engels etc.) werkt erg gemakkelijk.
overigens is bij het gaan gebruiken van de laptop wel aan te bevelen om een typecursus te doen, bijvoorbeeld die van typetopia (online, heeft speciale dyslexieversie, kan op eigen tempo, op elke plek met internet te doen. evt ook op school). succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.