Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

29-08-2011 om 11:21

Ideeën om spreekbeurt in ander vat te gieten

Over drie weken heb ik een gesprek met de juf van zoon ( 10 jaar, groep 6, grote achterstand, dyslextie, adhd, vp kloof)
Vorig jaar moest hij voor het eerst een spreekbeurt doen en dat werd een blamage, toen met zijn juf gesproken dat we hem dat niet weer aan gaan doen.
Hij kan nl niet iets wat in zijn hoofd zit: vertellen
Hij is verbaal niet sterk.
Hij kan best gewoon luchtig vertellen over wat hij bijvoorbeeld afgelopen weekend heeft gedaan. Maar als hij bij voorbeeld naar aanleiding van een plaatje moet vertellen wat daar op staat kan hij dat niet.
De spreekbeurt ging vorig jaar over zijn sport, het lukte hem niet in eigen woorden te vertellen wat zijn sport inhield. Het was een grote stressfactor voor zoon, en de voorbereiding thuis was voor niemand leuk.
Het hele spreekbeurt idee moet dus voor zoon in een ander vat worden gegoten. De eisen die ze bij andere kinderen in de klas hebben, zijn bij hem gewoon niet van toepassing omdat hem dat NIET lukt.
Nu niet, maar over 2 jaar waarschijnlijk nog niet.
Heeft er iemand suggesties voor ons ( mij en juf) hoe we hem toch IETS kunnen laten doen, wat op een spreekbeurt lijkt, gewoon een aangepaste versie: hem overslaan is ook geen optie, want hoewel hij wel een uitzondering IS in de klas wil hij dat natuurlijk niet zijn.
Hij heeft een lieve en begrijpende klas die hem gewoon accepteerd zoals hij is, dus we zijn niet bang dat hij word gepest ofzo.

Iemand enige suggestie die ik mee kan nemen in het gesprek met de juf?

Groet, Polly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

29-08-2011 om 11:53

Filmpje

is het mogelijk dat hij iets wil laten zien? Dan maken jullie daar samen een filmpje van en speelt hij die op school af (aannemende dat ze een smartboard in de klas hebben)
Hoeft hij op dat moment niets te zeggen maar kunnen ze het bv na bespreken met z'n allen.

Polly Shearman

Polly Shearman

29-08-2011 om 11:58

Ja!

hij mag een powerpoint presentatie laten zien, dat heeft hij vorig jaar ook gedaan.
maar hij kwam dus niet verder dan alleen laten zien,
Een plaatje met daarbij steekwoorden, maar die steek woorden te lezen en daarbij iets te vertellen was dus onmogelijk.
Ik zou hem thuis kunnen filmen terwijl hij iets verteld en dat in de powerpoint laten zien, maar daarbij spreekt hij dus niet voor de klas, maar ik zal het als optie bij de juf opgooien,
Dank je wel.

Angela67

Angela67

29-08-2011 om 13:03

Muzikaal?

Is hij muzikaal, bespeelt hij een intstrument? Kan hij goocheltruuks laten zien? leuke 'scheikundige' proefjes, waarbij hij eerst mbv powerpoint laat zien welke ingredienten er zijn bijvoorbeeld?
Angela

Prakje

Prakje

29-08-2011 om 13:26

Aanvulling

..op alle bovenstaande goede tips (filmen lijkt me top!).

Dat hij zelf vragen op papier zet die juf aan hem kan stellen. Dan hoeft hij alleen antwoord te geven. En helpt zij hem door de spreekbeurt heen.

Of is dat voor hem ook lastig?

toja

toja

29-08-2011 om 21:42

En hier

Maken ze thuis eerst een werkstuk over het onderwerp. Met een hulpblad van school over de volgorde enz. Je kunt hem hier thuis goed bij helpen. Op school kan hij het werkstuk dan voorlezen. Of is dat ook lastig voor hem?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

En als je

ergens met hem naar toe gaat een dag of een paar dagen voor hij een "spreekbeurt"heeft waar zijn interesse ligt en dat hij daar dan over kan vertellen wat hij heeft gezien,lukt dat?
Je vertelt nml dat hij wel over het weekend kan vertellen, zou je ook zoiets voor hem kunnen maken? Daar foto's maken en evt filmen zodat hij ook wat kan laten zien van waar hij is geweest.

ishtar

ishtar

30-08-2011 om 10:11

Onze oudste

was ook een bijzonder kind in een reguliere klas. Praat moeilijk, is nogal onverstaanbaar (zowel volume als articulatie) en kan ook geen samenhangend verhaal vertellen.
Wij hebben voor hem een pp-presentatie gemaakt, met voor hem op zijn eigen versie daarop letterlijk uitgeschreven de tekst, juf een exemplaar gegeven (zodat ze evt wat kon bijsturen). Het was over de cliniclowns, die hebben ook leuke spreekbeurtpakketten, en hij heeft de cd van de laatste theatertour meegenomen en een paar liedjes laten horen.
Kind blij, want geslaagde presentatie, juf blij, want die is ook fan van de cliniclowns, en klas blij want nog een beetje te volgen door alle beeldmateriaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.