Marleen
25-01-2010 om 20:23
Iemand ervaring met grote vp-kloof?
Een tijdje geleden is bij mijn zoon een grote vp-kloof geconstateerd. Zijn verbale iq is 125, zijn performale iq 80, of 85. Ik dacht zelf al zoiets, ik had dingen gelezen erover, en het past wel, die kloof. Een paar jaar geleden was nog pdd-nos gediagnosticeerd, maar dat leek nooit 100 % te passen. Bij de aanvraag van een rugzakje moesten we zijn iq laten testen, met dit resultaat. Nu gaat het thuis allemaal wel goed op dit moment, maar op school heeft hij grote moeite met werken. Ik zet zelf een deel van zijn werk op de computer, en dat werkt wel goed, maar zodra hij zonder computer moet werken komt er niks van. Hij zit op een motessorischool, en ik vraag me ook af of het te ongestructureerd/onrustig voor hem is. Wat werkt voor jullie kind, wat betreft aanpak en leeromgeving? Alvast bedankt, groetjes, MArleen

Polly Shearman
25-01-2010 om 20:39
Hier
ook zo'n kloof maar dan andersom.
We weten het pas sinds kort, zoon is ook ernstig dyslexties ( schrijf je dat zo??, ik heb het ook denk ik) en word nu ook getest op ADD.
Ik lees gewoon mee hier, dan leer ik nog wat.
groet, polly

groene specht
26-01-2010 om 16:29
Oudste (dochter, 8) heeft vorig jaar een WISC III-test gehad waaruit ook zo'n grote kloof bleek (130 en 87). Bij haar zijn het vooral tempo-onderdelen die ze niet snel genoeg doet. Bij de bespreking van de testresultaten bleek ook dat ze sommige dingen na een beginnetje geweigerd had verder te doen (vond ze stomme opdrachten) en ging over allerlei details in discussie met de testafnemer. Dat hielp die perforale score ook nog wel naar beneden.
Wat voor haar het best werkt is een rustige omgeving, stilte in de klas, geen knellende kleren en zo min mogelijk handelingen tussen opdrachten krijgen en uitvoeren. Ze vertraagt enorm als ze uitkomsten moet opschrijven, zeker als ze dingen met een computer moet doen. Als ze alles uit het hoofd mag opzeggen gaat het het snelst. Ze zit op een Jenaplanschool, wat wel mogelijk is met haar stoornis. PDD-NOS was het volgens schoolorthopedagoog, maar ook wij en andere behandelaars vinden dat niet 100% passen. Denken aan ADD.
Onlangs het boek 'Uit de pas gelezen', over kinderen met een sensomotorische integratiestoornis, daar wel het e.e.a. aan gehad.

Annet
26-01-2010 om 22:48
Hier een zoon met een Vp kloof van 50 punten. Toen wij nog niet wisten wat er aan de hand was, was hij vaak gefrustreerd. Hij stelde zichzelf telkens teleur, voelde zich tekort schieten. Blijkbaar bedacht zijn ene hersenhelft wat hij wilde/wat zou moeten kunnen maar kon hij het vervolgens niet uitvoeren omdat de samenwerking met zijn andere herenhelft niet lukte.
Het weten wat er aan de hand was, heeft hem erg geholpen.
Een persoonlijkheidsonderzoek bij de psychologe heeft weinig bijzonderheden uitgewezen, behalve dat hij sociaal emotioneel ook vooruit was en dat hij een echte denker was.
Verder is hij op school doorgetoetst en heeft hij toen een klas overgeslagen omdat hij zover vooruit liep dat alleen extra werk niet voldoende was. Voorlopig helpt dit op school voldoende. Extra maatregelen zijn op dit moment niet nodig. Ook het tempo gaat boven verwachting goed. (dat betekent niet zo snel maar wel voldoende)
Thuis doen wij aan braingym, waarbij de samenwerking tussen linker en rechterhelft geoefend wordt (kruisoefeningen). Hij heeft ook een keer therapie gehad hiervoor. Dit haalde een hoop spanning uit zijn lijf.
Er zijn hier geen verschijnselen van autisme e.d. De huisarts riep wel gelijk dat dit patroon erg bij Asperger past maar ik heb hem verteld dat er dan heel veel anders moet zijn dan bij zoon het geval is.

Marleen
27-01-2010 om 11:05
Braingym?
Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Annet, wat is braingym? Wij doen nu eigenlijk niet iets speciaals om de kloof te verkleinen zeg maar. Ik probeer wel fysieke dingen met hem te oefenen, hij vind dingen als brood smeren, snijden en zo best lastig, maar dat laat ik hem wel oefenen. Ik heb hem geen klas laten overslaan omdat ik dat wat emotioneel niveau betreft niet zie zitten, maar wat leren betreft zou het wel makkelijk kunnen. Ik maak me wel eens zorgen over wat hij straks in groep 8 moet gaan doen nu hij in groep 5 al de stof van groep 6 (rekenen) en 7 (taal) doet. Dat kan nu omdat hij op een montessorischool zit, maar ik wil hem eigenlijk (uit praktische overwegingen) naar de school hier in het dorp doen. Maar daar werken ze niet op eigen niveau. Wel werken ze daar veel gestructureerder, en dat lijkt me voor hem juist wel weer goed. Vandaar ook mijn vraag welke leermethode goed bij jullie kind past. Groetjes, Marleen

mamagaby
27-01-2010 om 16:54
Nld
hallo allemaal maandag wordt onze dochter ook getest. Ze denken dat ze nld heeft, waarbij dus ook een kloof is tussen links en rechts. Het is een vrij onbekende stoornis, maar in wat jullie allemaal opnoemen komt het veel over een. Ik ben heel erg benieuwd wat er bij ons uitkomt. Hebbnen jullie nog tips voor mij .Hoe kan ik haar het best begeleiden. Vaak word je boos en dan denk je misschien kan ze er wel niks aandoen. Hoor graag wat van jullie.groetjes

Annet
27-01-2010 om 18:00
Braingym
Braingym is niet bedoeld om de kloof te verkleinen maar om de hersenhelften beter te laten samenwerken.
Je vindt hier meer info:
http://www.kinesio.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=30

groene specht
28-01-2010 om 21:17
Annet
Helemaal raak, de info van de link matcht behoorlijk met oudste spechtje. Niet gekropen, moeite met concentreren, letters (en cijfers) omdraaien, heel laag tempo, verder wel goed in rekenen en taal.
Ik ga eens op onderzoek uit. Zo te zien is Braingym iets wat je niet met een boekje kunt oefenen.

Guinevere
28-01-2010 om 21:51
Tetris
Is dit trouwens niet typisch een gevalletje "Tetris", dat breingymmen? Zoals ik het begrepen heb, is dat spel zo veeleisend voor de hersenen, dat alles beter gaat samenwerken. Zie mijn korte draadje van onlangs hierover.

Annet
28-01-2010 om 22:43
Groene specht
Je kunt wel zelf starten. Er zijn een paar basisoefeningen die je best zelf onder de knie kunt krijgen. Die doen wij nog steeds elke ochtend. Ik heb ze toen gevonden op internet.
Daarna heb ik het boek gekocht op deze site: http://www.braingym.nl/
om meer te leren. Maar het is dan lastig om te weten wat je het nog meer kunt doen.
Wij zijn 1x voor een lange sessie naar de mevrouw van de link hierboven geweest. Dat was al behoorlijk effectief. Maar dat kan voor ieder kind anders zijn. Zij heeft toen ook geadviseerd wat we het beste thuis kunnen doen.

Annet
28-01-2010 om 22:47
Guinevere
Tetris vraagt ruimtelijk inzicht. Als je een Vp kloof hebt (V veel hoger dan P) dan heb je relatief een minder goed ruimtelijk inzicht. Tetris oefent dat inzicht. Dat kan inderdaad helpen voor de samenwerking.
Ik laat mijn zoon nu Fishdom spelen. Dat vindt hij erg leuk omdat elk gehaald niveau nieuwe onderdelen oplevert voor het virtuele aquarium.
Braingym is niet zoals je zou verwachten gym voor de hersenen zonder beweging. Het gaat juist om lichaamsbeweging die het brein stimuleert. Kijk maar eens op www.braingym.nl

Polly Shearman
29-01-2010 om 13:18
Tips voor andersom?
Hebben jullie tips voor mijn zoon, qua spelletjes? hij heeft ook grote kloof maar dan andersom v laag en P hoog..
hij blijkt nu ook ADD erbij te hebben.

groene specht
29-01-2010 om 20:54
Boek gevonden bij bieb
Ik heb er meteen werk van gemaakt, veel gelezen op Internet en vanmiddag een boek van de bieb geleend: Brain-gym in de praktijk. En een paar oefeningen t.b.v. de lateraliteit uitgezocht en gedaan met Spechtekind. O, wat had ze een moeite om met haar rechterhand haar linkerknie aan te tikken. Steeds ging per ongeluk ook de rechterknie omhoog.
Wat ik wel uit het boek haal is dat deze oefeningen ook zouden moeten helpen met een VP-kloof andersom (hoge P, lage V). Bij veel oefeningen staat waar het goed voor is, en dat zijn ook vaak spreek- en taalvaardigheden of begripsvorming. Het zijn vooral oefeningen om de hersenhelften beter met elkaar te laten samenwerken. Dus, Polly...
Overigens heeft iemand me ook Tetris getipt, maar Spechtekind houdt niet zo van spelletjes. Ikzelf ook niet. Die fysieke oefeningen vind ik wel leuk om samen te doen, net zoiets als yoga. We zitten toch al teveel stil met dit weer, deze winter.

Marleen
29-01-2010 om 21:50
Ook boek gevonden
Ik ben ook gelijk gaan zoeken en heb nu een boek besteld met die oefeningen. Bij de bieb had natuurlijk ook gekund, helemaal niet aan gedacht. Maar hij was niet zo duur. Het lijkt me heel leuk om met hem te gaan doen. Ik las dat je allerlei cursussen kunt doen om die oefeningen te leren, maar dat kostte aardig wat. Maar het betekent blijkbaar ook dat er mensen zijn die dit als therapie geven of zo? Het is gewoon fijn dat er iets is wat je kunt doen, nu maar hopen dat het oko effect hebt. Mijn zoon is vorige week geobserveerd door een ambulant begeleider, volgende week hoor ik wat haar conclusies zijn. Ik ben wel heel benieuwd wat zij aanraadt voor in de klas. Zoon had trouwens toen net een hele slechte dag. Ze heeft hem dus goed in actie kunnen zien Groetjs, Marleen

Gaia*
30-01-2010 om 13:14
Polly
Onze zoon heeft ook een 'andersom-kloof'. 30 puntjes verschil. P=130 V=100
Veel frustraties in het mannetje. Ook in combinatie met ADHD. De kloof met V hoger komt veel vaker voor en wordt dus ook vaker beschreven. Ooit is hier het boek 'ik denk ik beelden, jij onderwijst in woorden' genoemd. Dat gaf al heel veel inzicht in de leerwijze. Het kost wel enorm veel moeite om aan de juf uit te leggen wat hij in zich heeft. Wat hij verbaal laat zien is toch dat gemiddelde. Van binnen zit er een leergierige doe-mij-maar-alles-jongen. Thuis gekomen van school gaat hij meestal direct aan de slag met zijn echte talenten.
Ik hoop dat iemand hier ook nog een aardige titel weet te geven.

Annet
30-01-2010 om 15:12
Probeer ook de ontspanningsoefeningen
Wij doen ná de kruisoefeningen een ontspanningsoefening (ook met de benen en armen gekruisd). Het is een hele simpele oefening. Mijn zoon begint dan altijd vreselijk te gapen. Het lijkt wel of hiermee een hoop spanning uit zijn lijf gaat. Voor hem is dit heel effectief, hoewel hij helaas een hekel heeft aan deze oefening (de andere vindt hij wel leuk)

groene specht
01-02-2010 om 10:22
Welke, annet?
Kun je die ontspanningsoefening beschrijven?
Ik ben benieuwd.

Annet
01-02-2010 om 12:58
Groene specht
Zoon doet eerst enkele variaties op de kruisloop.
Daarna gaat hij op de rand van het bed zitten, voeten gekruisd, armen kruisen en handen in elkaar zetten, handen/armen zo draaien dat ze voor de borst komen. Daarna ongeveer 10x rustig door de neus inademen en door de mond uit.
Daarna armen en benen niet meer kruisen. Voeten naast elkaar op de grond. Handen voor de borst met vingertoppen tegen elkaar. Ademhaling herhalen.
Ik heb geen idee of het kruisen verschil maakt en of het eerst doen van de kruisloopoefeningen verschil maken. Maar bij ons werkt het.