Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Ik ben soms het gevecht zo moe (lees: zat)

Onze zoon zit nu in de brugklas vmbo-t/havo. Het gaat eigenlijk best redelijk maar van wat de school beloofd/toegezegd heeft komt nog maar weinig (om niet te zeggen niets) terecht. Voor de zomervakantie ben ik op school geweest om met de zorgcoördinator door te spreken waar de beperkingen/moeilijkheden liggen voor onze zoon. Dit is allemaal keurig op papier gekomen en sommige aandachtspunten zijn overgenomen op een zgn. "zorgpas" waar ze mee werken. Maar in de praktijk wordt er dus door de leerkrachten helemaal niets met die zorgpas gedaan. Daar staat dus oa op dat ze moeten controleren of zoon zijn huiswerk correct en volledig opschrijft in zijn agenda, er is werkelijk niet één leerkracht die dat doet. Huiswerk wordt vaak pas door de leerkracht geroepen op het moment dat de bel gaat en dan gaat het dus mis. Hij heeft al meerdere keren straf (nablijven, strafregels schrijven, vegen) gekregen omdat er iets niet helemaal in orde was. Daarover heb ik een mailtje gestuurd aan zijn mentor (dat ik opzich niet zo heel veel problemen heb met een keer straf maar dat ik het jammer vind dat de leerkrachten niet controleren wat hij opschrijft)en daar krijg ik dus helemaal geen antwoord op. Nu zijn er 9 december gesprekken op school en dan ga ik het daar zeker over hebben. Maar ik word het geknok en gedoe rondom school zo zat eigenlijk en dan te bedenken dat hij pas in de brugklas zit en niet eens zo heel veel extra zorg nodig heeft. Rust, orde, structuur en regelmaat zijn eigenlijk al voldoende en volgens mij varen alle kinderen daar wel bij dus zou het toch simpel kunnen zijn en doorvoeren in de hele school?
Maar helaas dat is te simpel gedacht ben ik bang. Eigenlijk dus geen vraag maar even mijn "frustratie" weg schrijven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

30-11-2009 om 19:16

Huiswerk

Ik begrijp helemaal dat je dit zeer frustrerend vindt zo. Is het een idee om bij een vriend te checken wat voor een huiswerk je zoon heeft?
Onze dochter belt zeer regelmatig met haar vriendinnen als het haar niet duidelijk is. Heeft je zoon iemand in de klas waar hij wat meer mee optrekt?
En verder heb ik dochterlief regelmatig voor huiswerkrampen bespaard door kritisch vragen te stellen? He, heb je geen huiswerk voor wiskunde? Hoe kan dat nu?

maggietel

maggietel

30-11-2009 om 19:22 Topicstarter

Op die manier

proberen we het hier ook op te lossen en dat lukt aardig. Maar ik word er zo vreselijk zat van zo nu en dan dat ze van alles beloven en toe zeggen en ondertussen geen r..t doen. Sorry voor de toon van dit bericht maar ik ben het echt even helemaal zat. Het kind doet zo zijn best (op zijn manier met sommige dingen) maar krijgt zo ook niet echt de kans om te laten zien wat hij wel degelijk kan als de omstandigheden iets beter zijn. Ondertussen is er naar aanleiding van mijn email wel over gesproken denk ik want vandaag hadden twee leerkrachten wel gekeken wat hij opgeschreven had in zijn agenda vertelde hij. Eén leerkracht zelfs een iets uitgebreidere omschrijving gegeven van wat de bedoeling was. Wie weet komen we toch nog ergens als we maar aan blijven kloppen.

Pippin

Pippin

30-11-2009 om 19:44

Ja maggietel

Dat herken ik. Je mag het nooit opgeven, je moet blijven kloppen, je moet blijven zeuren, je moet blijven vragen. Dat hebben wij met zoon ook op het bo. Steeds weer opnieuw uitleggen. Soms ben ik het zoooo moe.
Het is geen optie om te stoppen. Maar af en toe zou ik dat wel willen. Ik zeg regelmatig: 'Als dit een baan was, had ik allang ontslag genomen!' Ik ben helemaal niet assertief, nu moet ik het noodgedwongen zijn, brrr.
Irritant overigens, dat ze niet op die mail reageren.

Ja....ikke ook

...ik ben ook zo moe van alles. Steeds maar weer alles checken en controleren. En ik heb zelf ook ADD, duszzz....dat gaat niet altijd goed. En dan heb ik weer last van die explosies van emoties en mijn zoon dan ook weer. PFFFF, ik wil dat het goed gaat, met hem en met ons. Dit alles en de combinatie van werken ervaar ik momenteel als er zwaar.

pippin, ik had ook allaaaaang ontslag genomen hoor!!

PDD-ertje

PDD-ertje

01-12-2009 om 10:40

Het blijft vechten

Jaren lang heb ik in het vo gewerkt met rugzak kinderen. En de meest simpele aanpassing althans voor ons simpel werken niet voor de meeste leerkrachten. Niet omdat ze niet willen maar omdat het gewoon niet zo geregeld is in een les. Mijn voorstel was vaak schrijf aan het begin van de les op het bord hoe de les eruit ziet. Vaak was het huiswerk nabespreken, nieuwe lesstof uitleggen, oefeningen maken en vragen stellen en dan is het einde van de les en als het snel gaat kunnen ze alvast huiswerk opschrijven en ermee beginnen. Maar vaak duurt het een heel lesuur en wordt er dus als de bel gaat nog even het huiswerk geroepen. Als je het op het bord schrijft dan heeft iedereen dus aan het begin van de les in alle rust de kans om het huiswerk op te schrijven en gaat het vaak niet mis. Aan het einde van de les zijn er al wat aan het kletsen, spullen in je tas pakken en dan moet je in die onrust ook je huiswerk nog goed opschrijven. Dat werkt gewoon niet.
Wat ook erg handig is, de meeste leerkrachten hebben een planning. Die weten al weken voor die tijd welke lesstof ze behandelen en wat dus het huiswerk is. Als je van leerkrachten hun planning kan krijgen dan ben je al een heel eind. Soms komt er iets tussen ziekte ofzo en dan moet je die planning wel weer aanpassen, maar dan heb je in ieder geval houvast. Ik zou zeggen leg het voorstel bij school neer en geef aan dat jullie er alles aan willen doen maar niet zonder hun medewerking kunnen. Mijn ervaring is dat je met een planning van de docent zelf het meest kan. Hun manier van lesgeven veranderen dat lukt bijna niet. Of de school moet het standaard zo doen voor alle docenten maar dan moet het vanuit de directie komen.
Ook bij zoonlief sinds dit jaar op het VO blijft dit een moeilijk punt. Enkele leerkrachten zetten het huiswerk netjes op internet waar je via magister alles kan zien vanuit huis. Maar dat is nog niet zo ingeburgerd dat iedereen het al doet. Heeft je zoon of dochter ook iemand op school die hem begeleid? Kijk samen met school wie deze taken op zich neemt dat iemand zich er ook verantwoordelijk voor voelt. Een mentor of zorg persoon binnen de school.
Succes

bertje1

bertje1

01-12-2009 om 12:43

Hoi

ik weet niet of je zoon een 'beperking' heeft, maar ik zou het toch meer op zijn eigen verantwoordelijkheid gooien. Je moet denk ik duidelijke afspraken maken met hem, die hij zelf bedenkt (in samenspraak met jullie natuurlijk)en waar hij ook zelf een oplossing voor bedenkt. Als hij het huiswerk niet hoort tijdens de bel, wat is er dan mis met 1 minuut achterblijven en duidelijk vragen: wat moet ik doen????

fryskdumke

fryskdumke

01-12-2009 om 18:38

Klassenboek

Wordt al het huiswerk ook in het klassenboek geschreven?
Ik werk nu in het VO in de zorg. Met een aantal leerlingen controleer ik al het huiswerk dmv klassenboek en hun agenda. Toetsen mail ik soms ook door aan hun ouders. Dit doe ik 2 keer per week, en ik merk dat het de leerlingen erg veel houvast geeft in een wenperiode.

maggietel

maggietel

01-12-2009 om 20:14 Topicstarter

Bruikbare tips

Er staan zeker bruikbare tips in jullie reacties en die ga ik zeker bespreken, en ik was inderdaad van plan om binnenkort een afspraak te maken met de zorgcoördinator als ik van de mentor geen bevredigend antwoord krijg op een aantal vragen.
En ik weet niet meer wie het vroeg maar ja, mijn zoon heeft een beperking. Hij heeft add en veel trekjes van pdd-nos, dus de verantwoording bij hem leggen proberen we wel maar daar moet hij dan wel steun en hulp bij krijgen anders lukt het zeker niet. En wat er mis is met een minuutje achter blijven om je huiswerk te noteren is dat je dan buiten de groep valt, te laat in de volgende les komt (waar ze zeer streng op zijn) en dus als te laat genoteerd wordt en na moet blijven. Dat doen ze dan echt maar één keer hoor. Hij denkt ook oprecht het te kunnen onthouden en het bij de volgende les direct te noteren, maar helaas lukt hem dat dus niet.

marie

marie

01-12-2009 om 23:51

Website school

Hallo
Bij mijn dochter op school staat al het huiswerk op een speciale site van de school. Daar kan ze op inloggen. Ook heeft ze van het hele jaar al een repetitierooster meegekregen. Dus mocht ze eens vergeten zijn het huiswerk in de agenda te schrijven, of een les gemist hebben, kan ze thuis het huiswerk nakijken.
Zoiets hebben ze dus niet bij je zoon op school?

maggietel

maggietel

02-12-2009 om 15:03 Topicstarter

Nee helaas

hebben ze zoiets niet bij mijn zoon op school. Ze zijn dit jaar wel begonnen met de cijfers op Magister te zetten. Ik zal eens vragen wat voor mogelijkheden er in de ogen van de mentor/school zijn om dit "probleem" te lijf te gaan en anders zeker een paar hier genoemde opties aandragen. Maar daar is niet alles mee opgelost, zoon is ook nogal gemakzuchtig wat huiswerk betreft, hij heeft op de basisschool zich nooit ergens echt voor in hoeven zetten en vergist zich nu nog wel eens in de hoeveelheid stof.

bertje1

bertje1

02-12-2009 om 18:48

Hoi

hm. lastig verhaal. Wat ik zat te denken: zit er misschien een soort logische opbouw in het huiswerk? Dan zou je zelf kunnen 'bedenken' wat hij zou moeten doen.
of... zit ik nu te bedenken, kan hij niet een 'opnemertje' meenemen en het laatste stukje opnemen?? (mini cassette of ik weet niet hoe die telefoons van tegenwoordig dat kunnen). leraar zal er wel niet blij mee zijn, met telefoons in de klas ?

maggietel

maggietel

02-12-2009 om 21:06 Topicstarter

Bertje1 en anderen

Een kind met add wat van alles vergeet en niet zelf in kan schatten wat hij wel en niet kan onthouden denkt er vast niet aan om dat "opnemertje" te gebruiken. En ik denk dat er weinig zinnigs te horen is op het moment dat de bel gaat en de kinderen snel hun boeltje pakken en de leerkracht op dat moment nog het huiswerk roept of op het bord schrijft. Het aan hebben van een telefoon is uiteraard verboden in de klas. En een logische opbouw in het huiswerk heb ik nog niet echt kunnen ontdekken. Maar we gaan volgende week eerst het gesprek met de mentor aan en dan zien we wel weer verder. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Vera*

Vera*

03-12-2009 om 10:51

Maggietel

Op de website van zoon staan de huiswerkplanners voor de betreffende periode voor de verschillende vakken. Is dat bij jouw zoon's school ook? Dan weet je namelijk wat ze per week zouden moeten doen.

Herkenbaar!

heel herkenbaar - het er altijd maar achteraan moeten blijven zitten; hier ook hoor, volhouden hoor!! je kind heeft recht op jouw steun!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.