Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
choco la

choco la

25-02-2010 om 17:26

Ik trek het bijna niet meer!

Zo nu het er zo staat valt er al iets van me af. Ik ga het toegeven dat ik er eigenlijk wel klaar mee ben met mijn kinderen.
Ik ben aan het eind van mijn latijn. Ik heb 3 kinderen waarvan de middelste ppd-nos en adhd heeft. Jongste was altijd een zorgenkindje vanwege medische problemen (nog steeds wel een beetje). En tussen die 2 gaat het dus steeds fout. Middelste kan niet veel hebben en jongste vraagt non stop aandacht. Ik voel me steeds meer een politie agent, maar wel een die niet meer weet hoe het moet.
Deze week is het vakantie en ik durf de deur niet uit met 3 kids, vanwege alle problemen. Middelste wil eigenlijk niet echt iets doen, is het liefst lekker thuis. Of 1 op 1 iets doen. Dat gaat helaas niet, want ik heb er nou eenmaal 3. Manlief moet gewoon werken (is kerstvakantie vrij geweest en meivakantie ook deels). Middelste is al 1 dagje met oma op stap geweest, maar verder moet hij het met ons doen. Jongste en oudste hebben wel veel behoefte om iets te gaan doen. Dat heb ik dus gedaan toen middelste bij oma was. Maar ja de week duurt dan lang en ik moet toch af en to eiets ondernemen. Alleen maar thuis zitten is voor niemand goed. Dan zitten ze elkaar ook steeds in de weg.Maar als ik dan al iets ga doen, dan is het ook weer niet gezellig. Middelste wil constant doen wat hij in zijn hoeefd heeft en jongste hangt maar om me heen en wil eigenlijk ook zijn zin hebben. Jongste kan ook erg zuigen en zieken naar de andere 2 toe. Je moet bij hem heel stevig in je schoenen staan en dat trek is dus bijna niet meer. Ik moet steeds sussen en scheidsrechteren. Oudste is er eigenlijk nog het meest de dupe van.
Natuurlijk zou de ideale oplossing zijn om steeds met 1 kind op stap te gaan, maar dat kan dus niet. En de oma's doen al heel veel.
Hoe doen jullie dat toch?
Wie geeft mij tips om af en toe toch iets te ondernemen wat alle 3 de kinderen leuk vinden en waarbij ik wat relaxter kan zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pgb aanvragen

Waarom geen PGB aanvragen? Dan kun je van tevoren bijv. een midweek voor de kinderen die een indicatie krijgen iets bij bijv. Active Care boeken en dat uit het PGB betalen.
Neem contact op met de instantie wie jij ook de diagnose gegeven heeft, bij mij was het BJZ en vraag wat mogelijk is. Aangezien het allemaal onzeker is hoe lang PGB nog zal bestaan en wie wel of geen krijgt zou ik er niet te lang mee wachten.
Jij hebt dan meer rust en kunt daarna weer fit met de kinderen verder gaan. Die van mij is 14 en wil dat niet , weg gaan met een groepje naar Center park, maar ik wou dat zij eerder PGB had gekregen toen zij jonger was om haat daar aan te laten wennen.
Ik ken in elk geval het gevoel dat je hebt, ik heb niemand waar ze heen kan en nu ze niet meer naar haar vader wil, ook geen weekend meer vrij om de week.

Plannen

Hoi choco la

Vakanties zijn inderdaad niet altijd makkelijk. Een PGB aanvragen zoals Moyodo voorstelt is een goed idee maar dat is voor de lange termijn. Eer dat geregeld is ben je vast alweer twee vakanties verder. Wat mij helpt (en mijn situatie is makkelijker hoor)is om duidelijk van tevoren aan te kondigen wat we gaan doen. Mijn jongste is ook het liefst thuis en wil niets dat hij niet kent. Wanneer hij het van te voren weet overvalt het hem minder. Vaak vraag ik wel of ze ideeen hebben wat ze willen doen maar ik beslis en naar de jongste deel ik duidelijk mee wat we gaan doen (ik bedoel dat ik het niet vraag of als suggestie opper maar noem gewoon: morgen gaan we naar de film). Ook spreek ik vaak van tevoren regels af en maak duidelijk wat ik van ze verwacht.
Maar je kunt ook activiteiten voor thuis plannen. Dan kan ieder kiezen of ze inhaken of niet. Knutselen, koekjes bakken, enz.
Het politie agent spelen herken ik. Wordt er niet gezelliger van. Vaak probeer ik ook dan er structuur in te brengen. Eerst zitten en nadenken wat ze willen doen (vaak gaat het hier mis als ze zich "vervelen"). Of ik doe zelf iets met een van de kinderen. Nouja, ik weet niet of je hier iets aan hebt. Maandag weer lekker naar school!!! Succes!

Dilap

An

An

26-02-2010 om 14:16

Wat hier werkt

Hier 1 ADHDer, 1 ADHD/ODD en een potentiële vredesactivist, die de conflikten tussen de broers probeert te sussen (tevergeefs). Wij waren de vakanties ook zat, altijd als de kinderen op bed lagen hingen wij gefrustreerd, uitgeput en uitgeteld op de bank. We hebben het volgende bedacht:
iedereen bedenkt voor de vakantie 1 activiteit, bij voorkeur buiten de deur (binnenspeeltuin, taart eten bij HEMA, kinderboerderij, museum). Er zijn dus 5 activiteiten, die worden ingeroosterd en het schema wordt opgehangen. De kinderen mogen ook iets kiezen om samen met vader of moeder te doen, maar we moeten er uiteindelijk met zijn allen van kunnen genieten (bijvoorbeeld iets lekkers koken voor allemaal, of een taart bakken ofzo). Er wordt ook een schaduwschema gemaakt met allemaal rotklussen, bedacht door vader en moeder. Deze hangen we naast het andere schema. Als een kind tijdens de activiteit van een ander gaat zieken, gaat zijn eigen activiteit niet door, of hij mag de volgende vakantie niks bedenken, dat geldt ook als hij de kook/ of bakkunsten afzeikt. Als er tijdens een activiteit onderling ruzie wordt gemaakt gaat het schema met de activiteiten in de prullenbak en treed het schema met de rotklussen in werking. Dat is in de afgelopen drie jaar nog maar 1 keer gebeurt.
De kinderen hebben op deze manier minstens 1 keer iets gedaan wat ze leuk vinden, ze hebben onderling lol en de vakantie gaat vrij snel voorbij.

Tihama

Tihama

26-02-2010 om 22:37

Ideetje voor fladder

Je zou ze een spel kunnen laten ontwerpen. Spelregels verzinnen, speelbord maken etc. Met wat knutselmateriaal en het net kom je een heel eind.

Bezoekje aan het militair luchtvaartmuseum. Dat is namelijk gratis. Op zaterdag gesloten, maar zondag open.

Morse leren en daarna elkaar geheime boodschappen doorgeven.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.