Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ayla

ayla

29-03-2010 om 09:52

Ik twijfel weer over het testen

Ruim een half jaar geleden is besloten ayladochter te laten testen, er waren te veel problemen op school en vanuit de ballet en de zwemles kwamen opmerkingen dat ayladochter anders dan andere kinderen was. De bedoeling was om haar te laten testen op hoogbegaafdheid en ADD. Afspraak gemaakt bij een jeugdpsychiater en daar zijn we 2 weken geleden geweest. Het was niet wat we verwacht hadden. De man wilde een volledig gezinsonderzoek doen, bij de woorden ADD begonnen hij bijna te watertanden en hoogbegaafdheid testen kon hij niet, daar moesten we voor naar een psycholoog. Dat doen we dus niet. Alleen is de situatie ondertussen zo verandert dat ik me eigenlijk afvraag of we hiermee door moeten gaan. Op school gata het vrij goed, ondertussen krijgt ze pluswerk waarmee ze haar goed bezig kunnen houden en ze verveelt zich hierdoor een stuk minder. Haar juf is goed voor haar, zet zich in voor haar en probeert haar echt te helpen. Thuis is ze weer de oude ayladochter die we vorig jaar kwijt waren, vrolijk, nieuwsgierig, een spons de alle info opzuigt die je haar geeft.
Zwemmen doet ze niet meer, dus dat probleem is ook weg en bij het dansen gaat het redelijk, de juf probeert haar zoveel mogelijk erbij te houden en weet dat ze snel afdwaalt. Wat moeten we nu, alles stopzetten en wachten hoe ze het in groep 3 doet. Of toch doorgaan in het trajekt. Onze grootste angst is eigenlijk dat ze volgend jaar bij een leerkracht terecht komt die niet zo begripvol is, dan krijgen we dus een herhaling van vorig jaar en dat willen we dus echt niet. Ergens wil ik ook niet weten wat er uit ene onderzoek komt, als er niets uitkomt is alles voor niets geweest en zijn we nog geen stap verder en willen we het wel weten als er wel iets uitkomt.

Ik vind het zo moeilijk, ze is al naar zoveel dokters geweest afgelopen jaren dat ik haar ook niet meer wil belasten dan nodig is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

29-03-2010 om 10:12

Ayla

Hoi,
Volgens mij kan dit juist wel een goed moment om je dochter te laten testen. Als ik mij goed herinner, dan hebben ze het op school toch over allerlei zaken gehad bij jou dochter? Van ass tot add tot adhd en alles wat er tussen zit? (of was dat iemand anders?)
Nu gaat het goed. dus als ze nu niet opvalt op het gebied van add en/of ass, dan wéét je dat. Dan kan het niet aan de omstandigheden liggen. Aan de andere kant, het kan ook dat je na 'de testen', nog niets weet. Dat men wat mompelt, en dat er geen duidelijk beeld is. Maar dan weet je dat weer.
Het is natuurlijk wel tegenstrijdig. Als het slecht gaat met een kind, gaat men hulp zoeken, maar dan is het veel moeilijker om een duidelijk beeld van het kind te krijgen. Want kom er maar eens achter, welk gedrag wordt veroorzaakt door een stoornis en welk gedrag door de slechte omstandigheden.
Ik denk overigens ook, dat het nu, nu het beter met je dochter gaat, veel minder belastend is voor haar om getest te worden, dan wanneer het slecht gaat.
Maar het lastige is: je moet het zelf beslissen. Een ander kan dat nooit voor jou zeggen of bepalen.

Tango

Tango

29-03-2010 om 10:36

Lastig hoor

Wat vervelend, Ayla, dat het nu zo loopt en dat die psychiater dus uiteindelijk niet alles kan onderzoeken. Ik denk dat het toch wel van belang is dat je het onderzoek door laat gaan, maar dan misschien toch ergens anders waar ze wel alles kunnen onderzoeken: ADD en hoogbegaafdheid. En ik zou zeker niet meewerken aan een gezinsonderzoek, daar heb je toch niet om gevraagd?
Misschien gewoon via de GGZ ofzo IQ onderzoek laten doen en testen op AD(H)D. Je moet dan wel weer wat langer wachten maar dat lijkt nu geen probleem omdat het nu redelijk goed gaat. Het is denk ik wel handig om als Ayladochter in groep 3 zit te weten wat er precies met haar aan de hand is. Zeker als je, zoals je al vreest, dan een minder begripvolle leerkracht treft.
Als je geen vertrouwen hebt ik deze psychiater zou ik er niet mee verder gaan. Brrr, iemand die staat te watertanden om een diagnose uit te spreken zou ik ook niet willen.
Even ot: ik lees dat Ayladochter gestopt is met zwemles, is dat ook omdat ze zo snel afgeleid was of om een andere reden. Ik zit met Tangozoon in een zelfde situatie, ook even gestopt met zwemles. Was van regulier naar intensief zwemles gegaan (groepje van 3) maar daar klikte het totaal niet met de zweminstructeur. We zijn nu aan het wachten op een nieuw groepje dat gestart moet gaan worden. Het geeft wel rust even zo'n pauze. Ik vind het overigens wel een aanrader hoor, in kleine groepjes zwemmen. Misschien ook iets voor jouw dochter of hebben ze dat bij jullie niet?

ayla

ayla

29-03-2010 om 10:51

Reactie en tango

we hebben een afspraak staan voor over 2 weken bij een vrijgevestigde psycholoog die me bezwoer dat ze IQ testen en ADD onderzoek kan doen. Ik was alleen aan het twijfelen of ik die afspraak zou afzeggen. We zijn ook blij dat het nu redelijk goed gaat al weten we allebei dat dat oa komt doordat haar huidige juf daar zoveel moeite voor doet. Extra werkjes geven, zorgen dat ze continu bezig is, niet boos worden als haar aandacht weg is en veel complimentjes geven. het is dus de vraag hoe het zou gaan bij een andere leerkracht.

Tango, ayladochter zat bij een (dure) zwemschool waar ze altijd kleine groepjes hanteren, dus nooit groter dan 3 kinderen. Maar zelfs dat ging moeizaam. 2 keer per week een half uur. Haar concentratie was echt een probleem hierbij, continu bezig met wat andere kinderen aan het doen waren, zich overal mee willen bemoeien. en zo afwezig dat ze de opdrachten niet hoort. daarbij is ze motorisch ook geen wereldwonder. Na A hebben we een pauze van een paar maanden ingebouwd en zijn toen aan B begonnen. We wisten dat dat lang kon duren. Voor A heeft ze toen gratis extra lessen gekregen om ervoor te zorgen dat ze het zou halen maar bij B wilde de zwemschool dat niet meer doen, ze zagen het niet zitten met haar en toen zijn we na een les of 10 er maar mee gestopt, dochter had er ook echt geen zin meer in

KGO

KGO

29-03-2010 om 10:51

Kinderpsycholoog

Hoi,

Waarom ga je niet naar een goede kinderpsycholoog die open naar haar kijkt (dus niet vooringenomen alleen op een bepaalde diagnose kijken)? En dan in ieder geval een intelligentietoets. Als daaruit dan bijv. HB volgt dan weet je dat voor groep 3 en kunnen ze daar gelijk goed mee rekening houden. Anders blijf je altijd met dat idee in je achterhoofd maar is het nooit bevestigd. Je voorkomt ook dat ze gewoon in groep 3 mee moet doen wat tot onderpresteren en alle gevolgen van dien kan leiden.
Karin

KGO

KGO

29-03-2010 om 10:54

Tegelijkertijd

Ik zie net dat je tegelijkertijd al een nieuw berichtje hebt neergezet. Die afspraak zou ik dus gewoon laten doorgaan.

Karin

Tango

Tango

29-03-2010 om 11:23

Ayla

Ik zou die afspraak bij de psycholoog gewoon door laten gaan en stoppen bij die psychiater. De psycholoog kan antwoorden geven op jullie vragen. Vragen die misschien nu niet zoveel spelen, maar volgend schooljaar mogelijk wel weer. De psychiater kan geen onderzoek naar hoogbegaafdheid doen. Ik denk dat het even belangrijk is om te weten of Ayladochter hoogbegaafd is als dat ze AD(H)D heeft. Juist de combinatie kan het haar in bepaalde situaties lastiger maken. Omdat de psycholoog beide kan onderzoeken kun je daar beter mee verder gaan.
En nog even over het zwemmen. Ik had even niet meegekregen dat ze haar A al had. Geweldig toch. Ik kan me helemaal voorstellen dat je nu gestopt bent, zeker als ze zelf niet meer wilde. Pff, ik wou dat Tangozoon al A had, maar die heeft nog een hele weg te gaan vrees ik.

Pippin

Pippin

29-03-2010 om 11:38

Ook niet begrepen

Ik had ook niet begrepen dat je al een afspraak bij een psycholoog hebt staan. Daar zou ik zeker heen gaan. En die psychiater even laten voor wat hij is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-03-2010 om 15:23

Gaan

Ayla, ik zou gewoon die afspraak laten doorgaan. Van de psychiater zou ik afscheid nemen, je moet er wel een goed gevoel bij hebben en zelf de regie in handen hebben. Je kunt je twijfels toch ook bespreken met de psycholoog? Onze ervaring met een kinderpsycholoog is heel positief en zeker niet belastend voor een kind. Er is een grote speelkamer en daar gaat zoon dan samen met de psycholoog judoën, voetballen, hutten bouwen, spelletjes doen etc. Hartstikke leuk dus. Succes!

Annet

Annet

29-03-2010 om 23:26

Doorgaan met iq test bij psychologe

Je kunt maar beter nu weten waar je aan toe bent qua intelligentie. Dat ruimt weer veel vragen uit de weg. Een jaar wachten geeft geen ander resultaat.
Dit is overigens wel afhankelijk van het type iq-test. De WISC is vanaf 6 jaar. Gaan ze die afnemen of een andere?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.