Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
mille

mille

29-01-2009 om 17:26

Ik zoek hulp Dochter van 11 met sociaal probleem.

Onze dochter, 11, groep 8, heeft problemen in het herkennen van de grenzen van een ander, in het zich inleven in (de gevoelens van) een ander, weet niet wanneer ze moet stoppen en beginnen in het gesprek van anderen en lijkt daardoor te onderbreken, zegt onhandige dingen, kortom is sociaal klunzig. Ze heeft daardoor weinig aansluiting met de anderen in de klas, mn met de meisjes, en dat wil zo nou zo vreselijk graag. Ze is slim, grappig en praat veel (en ook hard).
Wat kunnen we doen om haar te helpen? Ze heeft een sova-cursus gehad, daar was ze niet helemaal op haar plaats, omdat zij juist afgeremd moet worden en in deze cursus zaten verder alleen maar verlegen types, die het wel fijn vonden door haar op sleeptouw genomen te worden. De middelbare school komt eraan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

29-01-2009 om 19:30

Tsja

Niet iedereen kan even sociaal zijn. Ieder heeft zo z'n eigen karakter en eigen sterke en zwakke kanten. Dat is een gegeven waar je mee moet dealen.
Jouw dochter is sociaal wat minder begaafd. Ze moet dus dingen aanleren die voor een ander kind vanzelfsprekend zijn. Dat aanleren kun je doen door actief het goede voorbeeld te geven (benoem je eigen gedrag en reacties) en vanuit daar je kind leren wat ze nodig heeft.
Oefen in rollenspel het luisteren en vertellen, en zoek samen uit wat grenzen zijn.
Juist omdat jij als geen ander ziet wat er misgaat, kun jij haar helpen. Praat er over met je kind, zorg dat alles bespreekbaar wordt.
Maar verwacht geen wonderen.

Joke

Joke

30-01-2009 om 11:42

Mijn kind

zit ook in groep 8 en net zoals jij stelt komt de middelbare school eraan.
Als je bij een psychologenpraktijk een sova-training gaat doen heeft elk kind zijn eigen behandeldoelen en heeft twee man/vrouw als begeleiding op een groep van zes kinderen. Mijn zoon doet mee met de training die in maart begint. Je hebt veel sovacursussen die heel algemeen zijn maar die zijn in de regel ook een stuk goedkoper. Een dochter van een vriendin heeft dezelfde cursus gedaan en het meisje is blij dat ze het heeft gedaan.

mille

mille

30-01-2009 om 12:28

K.heksenvet

¨Niet iedereen kan even sociaal zijn. Ieder heeft zo z\'n eigen karakter en eigen sterke en zwakke kanten. Dat is een gegeven waar je mee moet dealen.¨
Dat ben ik helemaal met je eens. Dat probeer ik dochter ook voorhouden: zij is wie ze is en zij mag er zijn. Die houding heeft ze ook heel lang gehad, maar ze begint wat te puberen en zich meer bewust te worden van zichzelf en omgeving. Ze raakt haar zelfvertrouwen daardoor wat kwijt.
Ik probeer haar ook te helpen, maar het blijft slecht hangen bij haar. Of ze doet het een keer (wat onbeholpen) en dan pakt het niet uit zoals ze hoopte. Dan doet ze het de volgende keer niet meer.
Ik heb de indruk dat ze mij wat teveel begint te zien als speelmakker en steun en toeverlaat waardoor ze eigenlijk afhankelijk van mij wordt. Daarom zoek ik ook buiten ons gezin een mogelijkheid om haar te helpen.
Vlgs. leerkracht valt het wel mee met haar en ziet zij het zwartgalliger dan het is. Maar ja, ze wil er graag bijhoren.

mille

mille

30-01-2009 om 12:30

Joke

Ik heb zojuist haar begeleider gebeld om te informeren of er ook mogelijkheden zijn voor een ander type sova-cursus (waar jij het over hebt, als ik je goed begrijp) maar deze is vandaag niet aanwezig, dus ik word volgende week teruggebeld.

Pmkt?

Misschien is psychomotorische kindertherapie wat voor haar.

mille

mille

01-02-2009 om 16:07

Elvo

Kun je uitleggen wat dat is en wat dat inhoudt?

Website

Hoi Millie,
Op de website van de nederlandse vereniging voor psychomotorische kindertherapie vind je heldere informatie. Het staat daar duidelijker dan ik het uit kan leggen. www.nvpmkt.nl
Ook als je googelt op pmkt kan je sites vinden van therapeuten die duidelijk uitleggen voor welke kinderen het geschikt is en wat de therapie inhoudt. Je kan dan zelf wel zien of dit misschien wat voor je kind is.
Op de website staan ook adressen. Groeten, ElvO

Hier

Mijn dochter is onzeker en wordt ook af en toe gepest. Zij heeft veel baat gehad bij een coach: www.esencocoaching.nl. Therapie op maat! Die man is echt super met kinderen, hij won heel snel het vertrouwen van dochter. Hij heeft jaren in de jeugdhulpverlening gezeten en heeft haarfijn door wat een kind nodig heeft. Hij heeft een heel positieve benadering.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.