Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Christa

Christa

30-11-2008 om 20:18

In dubio

Ik heb toch weer een vraag over wel of niet testen. Zal het uitleggen:

Oudste (10) heeft 2 jaar geleden diagnose syndroom van Asperger gekregen. Manlief heeft zich daar zo in herkent dat het eigenlijk wel duidelijk is dat hij dat ook heeft (verder niet getest).
Over jongste (8 jaar) hebben we al erg lang onze twijfels.Vorig jaar hebben we haar laten testen op ASS. Om wachttijden te verkorten is ze alleen getest in een observatiegroep. Ze is 3x geweest in een groep kinderen en binnen die groep is ze geobserveerd om te kijken of er sprake van ASS zou kunnen zijn. Hieruit kwam dat er geen ASS kan zijn omdat ze te veel wederkerigheid heeft en voldoende oogcontact. Ook was er sprake van contactgroei alleen dan wel erg langzaam.

Ok, volgens deze testen geen ASS dus, maar ondertussen blijven we met jongste onze twijfels houden. Volgens deze onderzoekers zouden de dingen die ons zorgen baren grotendeels copieergedrag zijn van Oudste en Vader. Tja dat kan natuurlijk. We moesten haar maar een half jaar geven en kijken of ze veranderde. Afgelopen tijd werken we hier (door oudste) veel met de 'geef me de 5' methode. Wat we bij jongste merken is dat ze sindsdien veel van haar rituelen heeft laten vallen. Die houvast heeft ze niet meer zo nodig als voorheen.
Maar nog is ze wel sociaal zwak, is ze een eenling, komt ze regelmatig huilend uit school omdat ze zooo last heeft van de drukte in de klas (of zou dat ook copieergedrag zijn omdat OUdste regelmatig huilend uit school kwam???), ze uit haar emoties zeer overdreven (van vrolijk tot boos, alles is zeer ernstig in het kwadraat). Nog maak ik me zorgen. Er zijn dingen van haar die ik niet begrijp, niet snap waarom ze dit nou doet.

Uit de testen kwam ook dat ze emoties goed begrijpt en er goed over kon vertellen. Thuis merk ik dat ze alle emoties goed snapt in theorie, maar dat de praktijk wel heel anders is (jongste wordt betrokken bij de begeleiding die we voor oudste hebben en hieruit kwam bv naar voren dat ze helemaal niet weet wanneer ik nou boos ben).

Op school zien ze geen bijzonderheden. Gewoon een rustig, volgzaam meisje en bij de testen zagen ze dus ook dit rustige, volgzame meisje. Tja ik zie een hele andere meid.....

Is dit nou idd copieergedrag? of zou doortesten toch niet zo gek zijn?

Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer.

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.