heli
04-12-2008 om 11:37
Info voor omgeving (pdd-nos)
Een aantal maanden geleden is onze zoon gediagnosticeerd met PDD-NOS met ADHD kenmerken.
Vele mensen zijn er inmiddels van op de hoogte. We proberen uit te leggen wat het betekent en hoe het het gedrag van zoonlief 'verklaart'. Ik zou het prettig vinden als ik bijv. opa en oma, ooms en tantes een klein naslagwerkje oid kan geven waarin kort en duidelijk beschreven staat wat met name PDD-NOS is en wat dit voor gevolgen heeft (hoewel ik me er natuurlijk bewust van ben dat dit voor ieder kind anders is). Op die manier kunnen ze dingen nog eens nalezen.
Heeft een van jullie een idee voor een boekje oid? (Ik heb het gevoel dat ik steeds maar weer opnieuw moet uitleggen en me, hem, moet verdedigen.)
Alvast dank,
Heli

3 kids mam
04-12-2008 om 14:32
Boek
Ik vind het boek sociaal onhandig, over de opvoeding van kinderen met PDD-NOS en ADHD, een goed boek. Er wordt heel kort en duidelijk in omschreven wat de kenmerken en problemen zijn van kinderen met PDD-NOS en wat dit betekend voor de omgang en opvoeding van kinderen met PDD-NOS.
Het is wel echt een boek dus niet een naslagwerkje wat ze even kort door kunnen lezen en het kost 20 euro dus je geeft het ook niet aan iedereen maar ik denk dat het juist voor mensen die echt dicht bij je kind staan heel verhelderend kan zijn. Daarnaast is het boek duidelijk onderverdeeld in verschillende hoofdstukken dus het is wel makkelijk juist te kijken bij de onderwerpen waar ze meer van willen weten of die van toepassing zijn op jullie kind.

Mari
04-12-2008 om 18:26
Beter dan een boek
MEE organiseert bijeenkomsten voor grootouders (en andere familie) om uitleg te geven over autisme/adhd. Dan kunnen ze ook direct vragen stellen en misschien nemen ze het wat beter aan IRL. Ik zie hier dat de grootouders erg selectief zijn in het opnemen van informatie uit boeken, het werkt niet! Want alles dat beschreven staat geldt niet voor hun kleinkind *zucht*.
Of gewoon laten, ik heb het er niet meer over met mijn moeder, volgens mij heeft ex zijn moeder helemaal niet verteld want dat wordt nooit begrepen. Verdere familie hoeft van mij ook niet te weten. Ze zien kind te weinig om een patroon vast te stellen in het afwijkend gedrag.

heli
12-12-2008 om 09:47
Stopverf
Sorry voor de trage reactie...
Even voor de duidelijkheid, onze omgeving wist ook van het traject af. Dat kon ook bijna niet anders; we 'lopen' al jaren bij peuten; eigenlijk al zo lang hij er is. Vandaar dat ook vaak de vraag komt of er inmiddels een diagnose is gesteld.
Ik benadruk dan ook vaak dat die diagnose voor ons niet zo belangrijk is, maar blijkbaar moet het beestje een naam hebben voordat je hulp kunt krijgen.
Het is ook niet zo dat ik lastig gedrag meteen aan dat naampje koppel. Aan de andere kant is er wel opeens een soort van begrip als onze zoon de bocht uit vliegt; ik krijg daardoor in ieder geval niet zo vaak meer het gevoel dat ik onze opvoeding moet verantwoorden. In de zin van dat wij ons kind niet zouden kunnen hanteren, overigens is dat wel eens zo, maar daar is dan nu meer begrip voor. Nou ja, je snapt het wel.
Omdat de vraag komt over welke diagnose er gesteld is en ik het soms moeilijk vind uit te leggen; zou het handig zijn een soort naslagwerkje te hebben waarin kort en bondig wordt beschreven wat PDD-NOS of het syndroom van Asperger inhoudt. Over ADHD krijgen we nooit vragen; het is wel duidelijk wat dat is, maar PDD-NOS ligt toch wat ingewikkelder. Vandaar.
Overigens; ik vind ook dat mensen snel bagetalliseren. Heel vervelend vind ik dat. Maar dan zijn dat over het algemeen mensen die ons en onze zoon niet zo goed kennen of niet zo heel vaak langere tijd mee hebben gemaakt.
Groet, heli

heli
12-12-2008 om 09:49
3kidsmam
Dank je voor de tip; ik ga het opzoeken in de bieb. Voor mijn omgeving; ik denk niet dat die een heel boek gaan doorworstelen, maar misschien heb ik er zelf wat aan.
groet,
heli

heli
12-12-2008 om 09:49
Geef me de vijf
heb ik inmiddels via de bieb besteld; hij is blijkbaar erg populair want is al maanden uitgeleend.
groet, heli

heli
12-12-2008 om 09:51
Mari
Dat van die bijeenkomsten van MEE wist ik niet. Ik ga dat uitzoeken! Ik denk ook dat een boek niet werkt; het is te veel en inderdaad vaak heel zwart wit en dat gaat vast en zeker neit over hun kleinzoon.
Dank,
heli

heli
12-12-2008 om 09:53
Martine delfos
Ik ben zelf 'een vreemde wereld' van Martine Delfos aan het lezen. Ik vind dit echt een topboek! Makkelijk te lezen, veel voorbeelden, maar gaat ook dieper op de stof in. Wel een dikke pil; maar op een of andere manier merk je dat niet.
Over die kinderboeken; ik heb ze nog niet gezien, wel van gehoord. Bij het volgende biebbezoek ook maar eens gaan nakijken.
heli

heli
12-12-2008 om 09:59
Balans belicht pdd-nos
Kent iemand deze uitgave van Balans? En wat vond je ervan?
Groet, heli

Sandra
12-12-2008 om 10:30
Orthopedagoog
Mijn zus begeleidt als orthopedagoog de ouders van een pubermeisje met autisme. Zij heeft laatst - samen met het meisje - een les verzorgt voor haar klas (gymnasium 2 geloof ik). Volgens mijn zus een heel bijzondere en zeer geslaagde les, met enorme eyeopeners voor de kinderen en de leerkracht.
Aan het begin van de les lieten ze de kinderen in groepjes torens bouwen. Het ene groepje met losse steentjes, het andere met legosteentjes. Toen de torens zo hoog waren dat ze omvielen, moesten ze opnieuw beginnen. De legoblokjes-bouwers bleken enorm in het voordeel, die hoefden alleen wat grote stuken weer aan elkaar te zetten. Met de losse blokjes moesten ze echter steeds helemaal opnieuw beginnen. Je voelt hem al: die toren met losse blokjes stond symbool voor het meisje met autisme. Gedurende de hele les kwamen die torens weer terug.
Ze hebben nog veel meer opdrachten etc. gedaan, steeds met als doel om de anderen te laten ervaren wat dit meisjes dagelijks ervaart.