Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

integratieve kindertherapie

Wij hebben een dochter van 7. Een op eerste gezicht vrolijk en spontaan meisje. Echter zit zij niet lekker in haar vel (weten we door meerdere uitspraken van haar). De juf op school adviseerde integratieve kindertherapie.

Ik weet niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen. Heeft iemand ervaring hiermee?


Ava

Ava

30-09-2017 om 14:54

Je kan

Geeft de uitslag geen handvatten hierin? Je schrijft dat er te weinig kenmerken zijn om de diagnose ASS te stellen. Hoe zit het met ADHD/ADD aspecten? Een overgroot deel van mensen met autisme heeft namelijk ook AD(H)D. Met name ADD wordt bij meisjes vaak over het hoofd gezien.

Maar stel dat zij daar ook te weinig kenmerken van heeft voor een diagnose, kan je misschien toch zeggen dat ze ergens in het spectrum zit en dat je, door je daarin te verdiepen, uit kan komen op wat dochter nodig heeft.

Je zou je kunnen verdiepen in executieve functies (Slim maar... van Peg Dawson is een goede) en als ze wat snel last heeft van gevoelige oren, snel afgeleid, moeite met (externe of interne) prikkels, kan je op zoek gaan naar een Sensorische Intergratie Therapeut (vaak een fysiotherapeut) die in kaart kan brengen wat de zintuigelijk gevoeligheden zijn en daarmee aan de slag kan gaan. Een Si-therapeut kan ook een observatie in de klas doen en met die kennis de leerkracht van tips voorzien en daarmee nog gerichter aan de slag met dochter. Een fijn boek is 'Met plezier uit de pas' van Kranowitz, meen ik. Het boek is dik omdat er zoveel spelletjes in staan maar lees eerst eens de 2/3 pagina's van elk hoofdstuk. Ik vond dat heel verhelderend.

Het boek over executieve functies zou ik uiteindelijk kopen en het boek over de zintuigen zou ik eerst eens lenen.

Eowyn1

Eowyn1

30-09-2017 om 21:16 Topicstarter

Dank je

Ze zit zeker ergens op het spectrum. Ze heeft officieel de diagnose neurobiologische ontwikkelingsstoornis niet nader omschreven gekregen. Ergens in het spectrum dus, maar waar???

Ad(h)d hebben ze ook uitgesloten. Maar hadden wij zelf ook niet verwacht. Ze kan zich op zich goed concentreren, maar haar gedachten gaan soms alle kanten op. Echter kan ze zichzelf wel herstellen om weer verder aan het werk te gaan. We hebben een zoon met adhd (en autisme) en zien echt veel verschil wat dat betreft. Verdiepen in het spectrum hoeft dus niet zo, omdat we al jaren lange ervaring hebben op dat gebied. Vanaf jongs af aan begeleiden we haar al extra als iemand binnen het spectrum (verdenking kwam niet uit het niks vallen .

Bedankt voor je tips. Ik heb meteen het boek slim maar... besteld. Van wat er bij de samenvatting stond bij bol.com herkende ik er heel veel in. ik ben benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.