Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-10-2008 om 15:28
Hoi,
Bij mijn zoektocht kwam ik een uitermate interessant artikel tegen:
http://www.wired.com/medtech/health/magazine/16-03/ff_autism?currentPage=all
Helaas is het alleen in het engels. De titel is "The Truth About Autism: Scientists Reconsider What They Think They Know"
Het gaat over een autistische vrouw die niet spreekt, geen oogcontact maakt, veel repeterende bewegingen maakt: kortom iemand met een zware vorm van autisme.
Ze heeft echter een film gemaakt waarbij ze de teksten die ze intypt laat vertalen door een computerstem. Dan blijkt dat er een grote intellectuele wereld achter haar schuilgaat. Ze noemt het ook ‘in my language’. Ze legt uit dat haar onvermogen om te spreken niet betekent dat ze achterlijk is.
In het artikel gaat de schrijver echter ook in op andere onderzoeken. Bijv. een onderzoek waarbij blijkt dat als je non-verbale intelligentietesten gebruikt in plaats van de veelgebruikte WISC heel veel autisten die bij WISC onder een IQ van 70 duiken, opeens scores boven de 100 halen. De vraag wordt ook gesteld: waarom is het wel fout om een blinde een visuele intelligentietest af te nemen en dan te zeggen dat hij zwakbegaafd is, terwijl je dit wel bij een autist doet die niet uit de voeten kan met de gebruikelijke taal?
26-10-2008 om 14:21
Wauw
Ik vond het in ieder geval zeer indrukwekkend wat deze dame allemaal te vertellen heeft...Volgens mij zijn we nog lang niet uitgestudeerd over "autisme"
Groetjes
Nancy