Heidi*
12-04-2010 om 14:08
Is er een verband tussen pdd-nos en bedplassen?
Onze zoon van 11 heeft PDD-nos en plast nog regelmatig in bed. Kan dat verband houden met de PDD-nos? (voordat ik naar de huisarts ga)

Roos Vicee
12-04-2010 om 14:25
Zou goed kunnen
Onze zoon van 16 heeft ook tot zijn 11e in bed geplast. En onze zoon van 9 heeft ook regelmatig nog ongelukjes. Beiden hebben PDD Nos.

Moek
12-04-2010 om 18:50
Hier
helemaal niet, onze "normale" kids zijn juist de bedplassers, en die van 10 heeft nog wel eens een ongelukje. Onze PDD-NOS'er was met 3 jaar dag en nacht zindelijk en heeft nooit meer een ongelukje gehad, zelfs niet als hij ziek was.
Maar ik hoor het wel meer, dus het zou wel kunnen. Toch goed onderzoeken en niet meteen daarop gooien!

ishtar
13-04-2010 om 09:49
Hier
ook niet
Zoon was rond zijn 5e 's nachts zindelijk en heeft daarna nooit meer een ongelukje gehad.
Jongste (bijna 6) heeft er meer moeite mee, die slaapt ook nog met luiers (wordt ook niet wakker van een nat bed), en die heeft geen PDDnos

choco la
13-04-2010 om 10:59
Ook niet
Pdd-nos kind was rond 3e zowel overdag als 's nachts droog. Twee andere kinderen (zonder diagnose) hebben lang in bed geplast en zelfs plaswekkers gebruikt.

Nikus
16-04-2010 om 09:31
Euh
wat heeft pdd nos met bedplassen te maken? Ik zou altijd even voor de volledigheid naar de huisarts gaan! Wie weet heeft hij een blaasontsteking, of kan met fysiotherapie een deel van het probleem verholpen worden!

Roos Vicee
16-04-2010 om 13:27
Nikus
"wat heeft pdd nos met bedplassen te maken?"
En jij noemt jezelf ervaringsdeskundige op gebied van ASS? Hmmm... misschien heb je toch meer van je broer weg dan jezelf denkt.
Sorry, is niet aardig ik weet het. Maar jouw opmerking komt ook een beetje vervelend over. Zo'n soort opmerking hoor ik net iets te vaak namelijk.
Bedplassen kan nl idd te maken hebben met ASS. Tijdens het onderzoek van mijn zoons is dit uitgebreid besproken. Uiteraard is het altijd verstandig om andere dingen uit te sluiten, dus door een arts te laten onderzoeken. Maar in de meeste gevallen (van ASS-ers die lang in bed plassen) heeft het dus gewoon te maken met de stoornis en zal het zindelijk worden wat trager gaan dan normaal.

Nikus
16-04-2010 om 19:33
Roosvicee
Ehm, ja! Ik heb ervaring met ASS en ken vele ass-ers maar geen van allen plast in bed. Dus ik vind het nogal kort door de bocht om ASS aan bedplassen te koppelen.
Wel bijzonder dat je mijn broer noemt. Ik verbaas me er erg over. Wat heeft deze met mijn ervaringen over bedplassen te maken?

Nikus
16-04-2010 om 19:42
Roosvicee, ik ben geen autoriteit op het gebied van ASS maar wat ik me wel kan voorstellen is dat het karakter en de mate van angstig zijn meer mee speelt dan PPD NOS
Ik ga het nu toch eens voorleggen aan de deskundigen. Nu wil ik het zeker weten ook! Wordt vervolgd dus.

Roos Vicee
16-04-2010 om 20:45
Sorry hoor
Je bent geen autoriteit op dat gebied? Nou ik vind dat je je behoorlijk autoritair opstelt elke keer, neem me niet kwalijk. Wat kan jij arrogant overkomen zeg.

Nikus
16-04-2010 om 20:59
Roosvicee
Ik leg de vraag over bedplassen en pdd nos vpoor aan de deskundigen oke?
Dan zal ik de uiteindelijke uitkomst ook eerlijk vertellen ook als er een causaal verband blijkt te zijn!
Nou hoe nederig kan ik zijn? (mijn therapeut spreekt regelmatig met {Peter Vermeulen en deze schaar ik toch echt onder de deskundigen)
Jammer dat je het zo ervaart want het is geenzins mijn bedoeling om arrogant over te komen Het is iets voor mij om over na te denken. (toch begrijp ik nog steeds niet waarom je nu mijn familie hier bij betrekt)

Heidi*
19-04-2010 om 19:08
Ik heb de psych gesproken...
.....en de vraag voorgelegd.
Bedplassen en PDD kent geen verband.
Wel werd geadviseerd eventueel met beloningen te werken als je kind daar gevoelig voor is en eventueel een plaswekker. Ik vind een jongen van 11 met een soort van luier om een beetje sneu, dus ik ga nog even verder zoeken.
Of heeft iemand een goede tip?

Nasha 1st
19-04-2010 om 19:19
Plaswekker
is geen luier hoor....het is een gewone onderbroek met daarin een soort van ijzerdraadje verwerkt en een zender met ontvanger....

Heidi*
19-04-2010 om 19:36
Oeps.......
.....dat wist ik niet. Ik had op internet een soort luierbroekje gezien. Ik ga er beter naar kijken.
Dank!

Nasha 1st
19-04-2010 om 20:21
Rodger plaswekker
http://www.rodger.nl/content/view/34/18/NL/
deze had ik voor oudste. Ons broekje is alleen blauw.

Roos Vicee
20-04-2010 om 16:03
Verband
"Bedplassen en PDD kent geen verband."
tja, daar zijn de meningen dus over verdeeld, ook onder psych's blijkbaar...

Nasha 1st
20-04-2010 om 16:50
Verband
is er mijns inziens wel tussen bedplassen en stoornissen....oudste, ADHD, was pas met ruim 7 's nachts droog. Andere zoon, nog niet echt duidelijk wat er scheelt, is nu 6,5 en ook nog niet droog (hoewel hij nu al 7 nachten niet in zijn luierbroekje heeft geplast). In onze famillie zijn vrijwel alle stoorniskinderen laat met droog worden 's nachts....
Dochter, helft van tweeling en dus ook 6,5 nu, was al heel jong droog 's nachts.....

Guinevere
20-04-2010 om 19:57
Ja, nou móet ik wel reageren
Na Nasha's reactie móet ik wel reageren...
Zoon met ADHD was met 2 jaar 's nachts erg droog hoor! Overdag heeft het wat langer geduurd (3,5 jaar), maar ik vermoed dat dat met de luiheid van de ouders te maken had.
Ik las een keer in een boek van Martine Delfos dat er wel degelijk een verband kan zijn, omdat zij diverse stoornissen aan een vertraagde rijping van het zenuwstelsel toeschrijft. Wat natuurlijk op zich ook alweer discutabel is, maar zou kunnen meespelen.

Nikus
20-04-2010 om 21:13
En zo zie je maar
Elk kind met of zonder stoornis heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Ook hier roepen ze dat het geen verband houdt. Wellicht moet je niet vanuit de stoornis denken maar gewoon vanuit het bedplassen. Kijken hoe dat op te lossen is!

Roos Vicee
20-04-2010 om 22:42
Nikus
Arrrrrchh!
"ook hier roepen ze dat het geen verband houdt."
Ja, en ook hier roepen ze eveneens dat het wél verband kán houden.
Verder wil ik nog even kwijt dat in de tijd dat het probleem van bedplassen bij mijn oudste zoon aan de orde was, we nog niet eens dáchten aan een ASS stoornis. Dat kwam allemaal pas 3 jaar later aan het licht. Toen alle puzzelstukjes op hun plaats gingen vallen viel ook het bedplassenstukje (dat ondertussen eindelijk verleden tijd was geworden) pas op z'n plaats. En ja, toen werd er door onze psych bevestigd dat dat probleem idd vaker voorkwam bij ASS-ers. En het was niet alleen het bedplassen wat problemen opleverde bij hem, hij had (en heeft nog regelmatig) ook encopresis. Maar dat zal dan volgens jou ook wel niet aan zijn ASS te wijten zijn. Welnee! je moet bij die dingen standaard vanuit het 'probleem' denken en dan kijken hoe het op te lossen is. Niet op te lossen is dus. Of denk je dat wij dat na 16 jaar nog steeds niet op de juiste manier hebben proberen aan te pakken/op te lossen? Toch gek dat dit probleem meer binnen de familie voor schijnt te komen (hebben we pas ontdekt, want ja, wie loopt hier nou mee te koop?) en dat dat ook heeel toevallig net ook weer voorkomt bij die familieleden die eveneens een stoornis binnen het autistisch spectrum hebben... Ach zal wel heel toevallig zijn. Misschien een ander familiekwaaltje... heeft helemaal geen verband met elkaar... Toch?
Sorry, maar dit soort stelligheden en vast en zeker goed bedoelde, maar o-zo-pijnlijke adviezen, schieten mij echt even in het verkeerde keelgat.

Tineke
21-04-2010 om 12:16
Het maakt niet uit
Of het nu wel of niet bij pdd-nos past, maakt niks uit: er is werk aan de winkel. Pdd-nos ontslaat je niet van die taak, integendeel, dan is er mogelijk nog harder werk aan de winkel.

Nikus
21-04-2010 om 16:00
Ik ben het eens met kaatje
Ga op zoek naar een oplossing. Er zijn meerdere wegen trouwens die naar Rome leiden. In Nijmegen zit een goed urologisch centrum . Daar kunnen ze je vast een eind op weg helpen.

Nikus
21-04-2010 om 16:09
Alles wat ik jou aandraag zal in het verkeerde keelsgat schieten. Dus beteris dat jij mijn bijdrages niet meer leest. Je hoeft dus mijn bijdrages niet te lezen.

Roos Vicee
21-04-2010 om 21:01
Nikus, en mijn motivatie waarom
Het gaat mij er niet om wat je tegen mij zegt. Als het alleen mijzelf zou aangaan kan ik het naast me neer leggen. Maar jij stelt hier gewoon wederom keihard dat het geen verband met elkaar houdt omdat nu de psych van Heidi dat ook zegt. Dat was de reden dat ik er toch nog weer op moest reageren, want zo zet je anderen misschien op het verkeerde been. Ik vind het namelijk veel te hard door de bocht.
Kaatje heeft natuurlijk wel een beetje gelijk dat er werk aan de winkel is. Maar dat is er toch wel, hoe je het ook wendt of keert. Alleen vind ík wél dat het uitmaakt of het aan de stoornis ligt of niet. Ik maak me er bij zoon 2 nu namelijk veel minder druk om dan destijds bij zoon 1 omdat ik weet dat het uiteindelijk wel goed gaat komen; "Geduld: het werkt bij hem wat trager dan bij een gemiddeld kind." Daardoor gaan we er veel relaxer mee om en dat heeft zijn positieve uitwerking weer op zoon2. Maar goed, ik vind dus niet dat je per definitie maar moet zeggen: 'haal die stoornis er niet bij want het maakt niet uit er is werk aan de winkel.' Misschien is het juist wel een oplossing om je er gewoon een tijdje helemaal niet druk om te maken. Het komt soms ook vanzelf wel goed. Bij zoon1 hebben we ook echt van alles uit de kast getrokken (zowel onderzoeken als trainingen en weet ik wat nog meer allemaal). Niets hielp en hij werd er alleen maar meer verdrietig en onzeker van (ok bij hem was het ook een combi bedplassen - encopresis, dat maakt het misschien wel ietsje anders). Tot ik plots een keer in een weekend vergeten was nieuwe Huggies te kopen en hij onverhoopt ineens zonder móest slapen. Van slapen kwam de eerste nacht niet echt veel, maar hij wás droog. De knop ging om en daarna is het nooit meer mis gegaan. De kans is groot dat het door alle toch wel (in zijn beleving) negatieve aandacht tussen zijn oren is gaan zitten. dus vandaar: als er geen medische oorzaak is en er ís sprake van ASS, heb dan geduld en geef er zo min mogelijk aandacht aan. Grote kans dat het dan echt vanzelf wel goed gaat komen.
Zoon 2 (9 jaar) is momenteel gemiddeld 5 nachten droog in de week. We maken er totaal geen woorden aan vuil. Het enige dat we bij hem doen is hem even wakker maken als we zelf naar bed gaan, zodat hij even gaat plassen. Zoon 1 was ondanks al onze inspanningen e.d. tot en met zijn 11e geen nacht droog.

Nikus
21-04-2010 om 22:02
Maar roosvicee toch
Elk kind met of zonder stoornis heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Ook hier roepen ze dat het geen verband houdt. Wellicht moet je niet vanuit de stoornis denken maar gewoon vanuit het bedplassen. Kijken hoe dat op te lossen is
???? wat is hiet keihard aan?
Misschien moet je gewoon even een poosje niet reageren op mij. Heel lang geleden reageerde ik idem op postings die vanuit hele goede bedoelingen naar mij werden gedaan. Als ik ze nu opduikel uit het archief zie ik dat ik door mijn eigen emotie een eigen lading gaf aan de goed bedoelde adviezen (en overigens ook hele wijze adviezen) van de mensen van weleer.
No hard feelings en succes met je bedplas avontuur. Doe je voordeel met de tip die ik je gaf over Nijmegen! Want stoornis of niet, je zal toch iets moeten!

PDD-ertje
22-04-2010 om 08:41
Las laatst iets van collette
en nou weet ik dus niet meer exact wat en waar. Maar dat ging over autisme en bedplassen. Dat het verband tussen die piemel die plast en het kind wat dacht daar geen controle over te hebben. De oplossing was iets in de trant van met je piemel afspraken dat hij alleen op de wc mag plassen ofzoiets. Ik ga nog even zoeken....