Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
KGO

KGO

03-03-2011 om 22:19

Jaartje respijt

Hallo,
Ik twijfel tussen deze rubriek of 'ouders en school'.
M'n vraag/dilemma gaat over dochterlief van 10 jaar met Asperger.
Dochter is het jongste meisje van haar groep (7). En loopt dus soc. emotioneel achter door haar stoornis. Ze is van half september.
Vorig jaar is ze getest op een bovengemiddeld IQ. Op school scoort ze wisselend, en eigenlijk wel met een licht dalende trend de afgelopen jaren. Ze begon met rekenen/taal in groep 3 op cito A-scores (woordkennis wel heel slecht). En nu scoort ze hoge B voor rekenen, taal B(?), begrijpend lezen een C (heeft ze moeite mee; spelling A/B.
Methodetoetsen zijn meestal wel beter.

Ze loopt soc. emotioneel in de klas op haar tenen. Kost haar veel energie. Ze heeft 1 vriendinnetje in de klas; verder niet veel aansluiting.
Is regelmatig daarover erg verdrietig, wordt nooit uitgenodigd op feestjes e.d. Nu begint ze zelf aan te geven dat ze eigenijk gewoon wel wil blijven zitten dit jaar in groep 7. Haar reden is dat ze dan met iets jongere kinderen in de klas komt waar ze voor haar gevoel meer aansluiting vindt.
Ik heb het wel eens geopperd bij de ambulant begeleider, maar zijn eerste reactie was: daar is ze te cognitief te goed voor.
Laatst had ze er spontaan met oma over; En ze zegt zelf dat het haar niet uitmaakt dat ze dan alles opnieuw moet doen, dat andere kinderen dat misschien raar vinden dat ze blijft zitten etcetera.
Ze geniet van de 2 halfuurtjes RT die ze heeft van een juf. En ze denkt: 'als ik blijf zitten dan heb ik die juf nog een jaar langer...'.

Wat is nu wijsheid? Wat zijn nu argumenten voor of tegen?
Moet ze gewoon nog anderhalf jaar 'uitzingen' en dan naar bijv. een schakelklas voor een jaar.
Ik gun haar zo graag een jaartje respijt. Als ze gewoon door blijft gaan zoals het nu gaat dan is ze altijd aan de jonge kant en dat met haar stoornis erbij.
Daarnaast ben ik ook bang dat het soc. emotionele (+ slechte concentratie, dromerigheid in de klas) zoveel energie kost dat er nu niet echt uitkomt wat er inzit. Dat ze dadelijk in groep acht een advies krijgt wat geen recht doet aan wat ze zou moeten kunnen.

Wie heeft tips? Voor- en nadelen?
Andere suggesties?

Bedankt,

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lastig

Mijn dochter had in de bovenbouw van de basisschool 0 aansluiting op school. Gelukkig lukte het buiten school wel om een paar vriendinnetjes te hebben.
Mijn dochter ging ook graag met jongere kinderen om en had een vriendin die verstandelijk minder begaafd was.
Nu zit ze op het voortgezet onderwijs en het gaat ineens een stuk beter. Ze is bevriend met meisjes uit de autismeklas maar ook met een paar meisjes uit haar eigen reguliere klas.
De bovenbouw van de basisschool vond ik sowieso een moeilijke tijd voor kind.
Of het haar had geholpen om te blijven zitten betwijfel ik hoewel ikzelf ook weleens die gedachte heb gehad.
Je hebt geen garantie dat ze dan wel aansluiting krijgt op school als ze blijft zitten. Er heerst toch vaak een soort 'groepsterreur' excusez le mot, vooral tussen meisjes, en daar is toch moeilijk tussen te komen. Terwijl die kinderen alleen best leuke kinderen zijn.
Dus als ik jou was zou ik het buiten school zoeken. Bij familie, vrienden of hobbies.

T&T

T&T

04-03-2011 om 08:47

Ook zo

Mijn dochter id 9 en zit in groep 6, sociaal emotioneel loopt ze ook achter, of, misschien is dat het verkeerde woord: ze loopt ernaast!(ze heeft pdd-nos) Ze doet niet kinderachtig, maar van dingen als vriendjes, en relaties binnen de klas moet ze niks hebben, dat ontgaat haar totaal. Ze is wel intelligent, en met de overstap naar een andere school 1,5 jaar geleden, hebben wij ook getwijfeld om haar een klas jonger te plaatsen, misschien dat ze daar sociaal beter zou passen. De leerkrachten vonden dat echter geen optie, omdat ze qua leren goed op niveau zit. En achteraf denk ik dat ze nu ook wel in de goede klas zit. Het is niet te zeggen of ze in een klas lager meer aansluiting zou hebben gehad, ook daar was ze een opvallend kind geweest. Ze is nu een van de jongsten in de klas, EN met een stoornis, ik vind haar dus wel eens kwetsbaar in die groep, er zitten ook een paar grote drukke jongens in die veel aandacht vragen. Maar eigenlijk is ze nooit gepest, en vangt de juf haar heel goed op. Ze heeft twee vriendinnetjes in de klas, en ligt verder wel goed in de groep.
Het sociaal emotionele deel blijft moeilijk voor een kind met ass, in welke klas dan ook. En het is niet zo dat ze "gewoon" wat achter is in het sociale (was het maar zo simpel) maar ze is gewoon anders en dat zal altijd zo blijven, ik denk dat dat voor allebei onze dochters wel geld
Waarom gaat die rt stoppen volgend jaar? als ze daar zo van geniet. En kan ze misschien met bepaalde lessen meedraaien in de jongere groep, bijvoorbeeld een jongere klas gaan helpen met handwerken of knutselen? dan heeft ze daar ook zo af en toe haar contacten, maar blijft ze wel op haar niveau leren, gewoon in groep 7.
groetjes, Tess

KGO

KGO

04-03-2011 om 09:18

Pelle

Ja ze doet dit jaar een entreetoets. Spannend omdat ze zo wisselwnd scoort normaal op cito's.

KGO

KGO

04-03-2011 om 09:22

Ant t&t

Of de RT stopt volgend jaar weet ik niet, de rugzak heeft ze pas sinds dit jasr en loopt dus nog even door. Nee ze denkt zelf: als ik langer op deze school blijf dan krijg ik dus langer juf X.

KGO

KGO

04-03-2011 om 09:34

Middelbare school

Tav de middelbare school heb ik dus naast dat ze het nu niet fijn heeft ook zorgen die meespelen:
- ze wordt 12 als ze net in de brugklas zit en zal als ze nooit blijft zitten altijd naast haar stoornis ook nog eens een van de jongste van de klas zijn (daarnaast is ze lichamelijk ook niet snel, ze begon in groep 5 pas met wisselen van haar tanden bv; je ziet dus nog niets aan pubertijd bij haar, had ik zelf ook ik werd pas op 15e ongesteld!).
- ik denk dat ze onderpresteert oa doordat het haar soc emotioneel zoveel energie kost. Gezien haar intelligentietest zou ze toch minstens naar de HAVO moeten kunnen, maar ik ben bang dat dat er niet uitkomt; En ik denk dat ze het op een vmbo nog moeilijker krijgt met nog minder aansluiting.
- ik heb geen weet van een speciale autiklas hier in deze stad; in een andere stad is wel een speciale school, maar dan zou ze alleen tussen autistische kinderen zitten wat ook nog waarschijnlijk bijna allemaal jongens zijn. En die school is dus in de andere stad.
Karin

billie

billie

04-03-2011 om 10:32

Is het waar?

Heeft ze ook daadwerkelijk meer aansluiting met kinderen die jonger zijn? Of hoopt ze dat aleen maar?
Ik zou niet snel voor zittenblijven kiezen. Maar het is wel erg sneu voor je dochter dat ze zo weinig aansluiting heeft, en in dit geval lijkt het me de moeite waard opties goed te onderzoeken. Ook omdat je dochter zelf wil blijven zitten, lijkt me van belang mee te nemen en sowieso serieus te nemen, ze is niet blij zoals het nu is.
Moet ze dan echt opnieuw beginnen met de stof zou ze blijven zitten of kan ze zelf verder waar ze gebleven is? Dit zou ik ook goed uitvechten met school. Wellicht kan je dochter niet overzien wat het is gewoon weer opnieuw de stof te krijgen.

Moek

Moek

05-03-2011 om 16:16

Cognitief is leidend

Ik zou haar door laten gaan, denk ik. De school is vooral voor de cognitieve ontwikkeling bedoeld. En sociaal lijkt het me ook geen voordeel als ze eerst blijft zitten en zich weer helemaal in de nieuwe klas moet invechten, terwijl ze in de oude klas al aan haar eigenaardigheden gewend zijn en haar in ieder geval niet pesten. En als ze dan net gewend is, moet ze het volgende jaar weer van klas veranderen.

Daar omt nog bij dat ik het zitten blijven liever "bewaar" voor de middelbare school, als ze bovenop de stoornis ook nog gaan puberen. Dan kan een jaartje extra wel eens hard nodig zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.