Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Jan des Bouvrie overleden

https://nos.nl/artikel/2350999-interieurontwerper-jan-des-bouvrie-78-overleden.html

Een van 'mijn' helden omdat hij het met dyslexie zo ver geschopt heeft. Of misschien beter gezegd: een van mijn goede voorbeelden hoe je een beperking als een aanwinst kunt zien. Andere zintuigen/vaardigheden krijgen de kans om zich beter te ontwikkelen.

En hij was ook aanwezig op de informatieavond waar ik met dochter was op 'zijn' school. Actief tot op hoge leeftijd.

"Hoewel er kunsttentoonstellingen van zijn werk werden gehouden, noemde Des Bouvrie zichzelf geen kunstenaar, maar een vakman. "Ik maak geen bank waarop je niet kunt zitten", zei hij. Hij dacht dat hij een goede ontwerper was geworden doordat hij zwaar dyslectisch was. Doordat hij nauwelijks kon lezen, keek hij des te beter, zei hij."

Koffiekop

Koffiekop

05-10-2020 om 12:20

Toeval?

Net vorige week na bijna 30 jaar trouwe dienst met pijn in mijn hart onze 'Boef' bij het grofvuil gezet. Het was een Gelderlandbank, 4730. Echt dé mooiste bank ooit! En hij zat heerlijk! Maar hij was echt op helaas...

Inderdaad een held, onze Jan. En ik denk dat er heel wat waars in zit, dat je als dyslect beter kijkt. Dat de focus op iets anders ligt dan op de letters.

Pirata

Pirata

05-10-2020 om 12:22

As we speak

As we speak zit ik op een kubusstoel van JdB. Notabene gratis afgehaald via Marktplaats. Klassiekertje, en zit heerlijk.

Mijntje

Mijntje

05-10-2020 om 12:31

heilig

Lees iets over z'n vrouwen tijdens z'n eerste huwelijk. Elke dag een ander. Hierover zou hij worden gelyncht hier op dit forum
Niemand is heilig

Triva

Triva

05-10-2020 om 13:35

Bijzonder

Wanneer wist hij dat het dyslexie was? Mijn vader (1940) was gewoon dom...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2020 om 14:17

Ach Mijntje

Dat soort verhalen vind ik nu werkelijk alleen maar interessant in de Story en Privé.
Ik vind Marco’s liedjes ook echt niet minder mooi omdat zowel hij als de schrijver ervan het ook niet al te nauw namen met de echtelijke trouw (blijkbaar). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is wettelijk niet verboden om een scheve schaats te rijden, dus dan blijft over de grote vakman met visie. Ik mocht graag naar hem luisteren.

@Emma

@Emma

05-10-2020 om 18:02

Beperking als aanwinst

Je hebt zeker gelijk dat het bewonderenswaardig is wat hij bereikt heeft en hij zal een rolmodel voor veel dyslecten zijn. Maar ik word wel eens een beetje moe van dat ophemelen van dyslecten: Einstein, Churchill, des Bouvrie, Mozart, Picasso, John Lennon en ga zo maar door.
Het is allemaal goed bedoeld hoor en kinderen met dyslexie mogen ook best weten dat er andere talenten bestaan dan lezen en schrijven. Maar mijn dochter is ermee doodgegooid en die kan ze niet meer zien. De realiteit is dat ze gewoon 3x zo hard moet knokken om een schooldiploma te halen en niet als laaggeletterde door het leven te moeten, of je nou creatief bent of niet. De meeste dyslecten zijn hele gewone stervelingen die hun weg vinden in de techniek of de zorg of een creatief beroep of wat dan ook.
Verder is het natuurlijk bijzonder wat hij maakte, als is het niet mijn smaak. Hij zal op zijn eigen manier zijn talent hebben leren ontwikkelen, ondanks of dankzij de dyslexie. Ook dat bestaat.

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 18:14

Gut

Ik heb geen idee wat die man ontworpen heeft. Hij deed veel in het wit, dat is alles wat ik weet. Mijn dochter is fan van Piet Hein Eek.

ElenaH

Ik weet wel wat die man ontworpen heeft. In de begindagen van woon-make-over-programma's was er een gezin met drie kinderen die nogal klein woonden. Jan had de woon-eetkamer zo ingericht dat het een stuk ruimtelijker was. O.a. door al het speelgoed weg te don en door een kleine eettafel voor vier personen neer te zetten. Wie van de drie kinderen niet mee mocht eten? Of moest moeder in de keuken op een krukje haar prakkie verorberen?

skik

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 19:10

Skik

Echt? Dat is best bizar. Lekker inleven in je klant 😂😂😂

Mijntje

Mijntje

06-10-2020 om 09:52

opgehemel

Ik lees de bladen niet en google alleen op de naam. Hij kwam er zelf voor uit.
Maar dan moeten we hier op dit forum ook niet meer kwaad spreken over al jullie exen die zijn vreemd gegaan, want dat zijn misschien ook hele goede vakmannen. (ik doel natuurlijk op dat opgehemel)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.