Leen13
21-01-2011 om 08:39
Jeugdzorg?
http://www.l1.nl/content/4923447/kind_weggehaald_bij_pleeggezin_ell
Ik vraag me wel af wat hier het belang van het kind is om uit huis gehaald te worden met de politie bij een pleeggezin waar kind al 10 jaar woont. Dat daar nou niet op een minder dramatische manier mee omgegaan kan worden tekent voor mij de manier waarop wij de jeugdzorg georganiseerd hebben.

wil40
21-01-2011 om 09:25
Ik lees het anders
Er waren al eerder conflicten met dit pleeggezin. Ik vind het artikel te kort en onduidelijk om een mening te hebben over de aanpak.
Misschien was er sprake van een noodgeval? Ik mag aannemen dat deze aanpak niet de eerste keuze is van jeugdzorg. Als er politie bij komt is er waarschijnlijk een rechtelijk bevel?

Leen13
21-01-2011 om 10:51
Noodgeval
Inmiddels weet ik dat het gewoon standaard is dat bij verschil van mening de kinderrechter er aan te pas komt. Er is geen standaardprocedure om conflicten op een rustige manier te beslechten. Voor hulpverleners is de gang naar de kinderrechter dat al snel een ' normale' procedure. Niet voor kinderen en ouders. Ernstig vind ik deze juridicering van de menselijke verhoudingen.
Het zorgt voor escalatie van de problemen en voor gevoelens van wanhoop en machteloosheid.
Daar heb je als buitenstaander een heel ander beeld bij omdat je leest ' kinderrechter' en ' politie' en ' al eerder problemen met jeugdzorg' en dat geeft dan de indruk dat er geeft niet wat fout is.
Dat denk ik niet. Ik ga er inmiddels vanuit dat er een communicatieprobleem is en dat niemand van wijken wil weten ook niet als het belang van het kind in het geding is. Er wordt veel te groot ingezet.

Leen13
21-01-2011 om 15:09
Meer details
http://www.nu.nl/binnenland/2426472/politie-haalt-kind-weg-bij-pleegouder.html
Moeder heeft ouderlijk gezag en verbiedt terugkeer van kind naar pleeggezin. Kind van 14 dus. Waarbij kind op die leeftijd mag zeggen waar het wil wonen en daar de rechter voor kan inschakelen.
Kind is weggelopen omdat jeugdzorg ter sprake brengt dat kind naar Frankrijk gaat.
Pleegmoeder heeft vaker kinderen in haar grote pleeggezin trachtten te houden maar ving bot bij de kinderrechter. Die kinderen verdwenen dan toch naar een instelling. Ook al niet fijn, als je kunt kiezen wil je kinderen in een gezin.
Afijn, welke keuzes uiteindelijk gemaakt worden zal wel, de manier waarop dit gaat en waar dit uiteindelijk toe leidt voor de betrokken kinderen, namelijk plaatsing in instellingen, zo niet opvolgende instellingen, is een onnodige en jammerlijke escalatie.

Sancy
21-01-2011 om 22:06
Anne
"Moeder heeft ouderlijk gezag en verbiedt terugkeer van kind naar pleeggezin. Kind van 14 dus. Waarbij kind op die leeftijd mag zeggen waar het wil wonen en daar de rechter voor kan inschakelen."
Een kind van die leeftijd mag zeggen waar het wil wonen, maar het mag het niet zelf beslissen.
"Die kinderen verdwenen dan toch naar een instelling. Ook al niet fijn, als je kunt kiezen wil je kinderen in een gezin."
En de rechter vond een instelling een betere plek dan bij deze pleegouder.
"waar dit uiteindelijk toe leidt voor de betrokken kinderen, namelijk plaatsing in instellingen, zo niet opvolgende instellingen, is een onnodige en jammerlijke escalatie."
Onnodig en jammerlijk in jouw ogen. Ik vind werkelijk dat je niet zo kunt en mag oordelen over een kind en de betrokkenen op basis van een klein berichtje.

Leen13
21-01-2011 om 22:33
Sancy
Oordelen, dat doe ik inderdaad. In plaats van normale gesprekken met de betrokkenen en een beetje geduld, terugbrengen tot normale proporties, weet ik, krijg je in dit systeem juridische procedures en een machtstrijd. En natuurlijk raakt het me omdat ik er zelf mee te maken heb gehad.
Soms zou ik willen dat ik het meer los kan laten, maar ik raak nog steeds gefascineerd door dit soort berichten.