Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

05-11-2008 om 09:42

Jezelf in huren van pgb

Ik wil mezelf inhuren van het PGB maar heb geen idee wat ik dan aan mezelf moet gaan betalen. Heb al op verschillende sites gekeken maar wil graag concreet weten wat ik aan mezelf zou kunnen betalen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heirthe

Heirthe

05-11-2008 om 22:22

Oke

dank je wel fladderbeestje. Wij hebben nog wel ondersteunende begeleiding van een hulpverlener ingeschakeld, dit om ons deels te ontlasten, maar we willen zoveel mogelijk zelf doen omdat onze zoon een gewoon leven moet hebben. We hebben best veel PGB toegekend gekregen, dit is voorlopig, moeten we die hulpverlening er dan af trekken en de rest voor onszelf?

winky

winky

06-11-2008 om 11:09

Maar let op

ondersteunende begeleiding in uren gaan er per 1 januari af. (tenzij je pgb bv tot maart loopt dan stopt het in maart)

Succes

Astrid

Astrid

06-11-2008 om 13:40

Uurloon

Ik heb destijds alle sites over PGB doorgelopen om tot een salaris voor mijn man te komen. Uiteindelijk tot bruto 20,= per uur gekomen. Mede omdat hij met z'n normale (goedbetaalde) baan een dagdeel heeft opgegeven om zoon te begeleiden.

Op een gegeven moment is hij echter hiermee gestopt. Het onlast hem nl. niet en daar is het PGB toch voor bedoeld. Dit stukje zorg hebben we nu dus ook ondergebracht bij een zorgverlener. We hadden al een aantal andere zorgverlener. De meeste zorgverleners betaal ik 15,= bruto per uur en een enkeling meer.

Heb je trouwens bij de aanvraag aangegeven dat je de zorg zelf wilde doen? Ik weet dat ze daar niet zo happig mee zijn omdat toe te kennen. En voor het komende jaar al helemaal niet. Het PGB wordt nog meer om de ouders te ontlasten.In de praktijk kan je de hulp nog wel steeds zelf doen.

winky

winky

06-11-2008 om 20:29

Ik heb verschillende instanties gebeld

oa jeugdzorg, SVB en regionale afdeling NVA.
Van 1 van de 3 kreeg ik te horen
Mevrouw vanaf 1 januari is het de bedoeling dat u uw kinderen zelf weer opvoed.

Geloof me ik ben normaal goed gebekt, maar nu niet.

Fladderbeestje er komt bij de gemeente (dacht ik) een regeling voor midden tot zwaar gehandicapte mensen die OB in uren krijgen.
Maar het hoe en waar is nog niet bekend.

Hier een link

www.pgb.nl/documentdownload.php?df=736&redirurl=showpage.php%3Fpa%3D805

Hopelijk blijf ik het ook krijgen , want ik betaal me er ook uit (2 kinderen met ASS die heel veel begeleiding nodig hebben)

Winky

anna van noniemen

anna van noniemen

06-11-2008 om 22:44

Voorzover ik weet

gaan activerende en ondersteunende begeleiding voortaan onder 1 noemer verder, en moet je dus wel erg in een isolement zitten om in aanmerking te komen.....

Heirthe

Heirthe

07-11-2008 om 09:10

Nou dat zitten we dus

erg in een isolement; wij hebben totaal geen netwerk van mensen of familie die ons ergens mee helpt en moeten het dus of zelf doen of iemand inhuren.
Maar als ik het goed begrijp moet je het dus voor de helsdeuren weghalen om jezelf te mogen betalen uit de PGB!
Ik wil dat o.a. doen omdat mijn zoon recht heeft op een normaal leven zonder al te veel hulpverleners om hem heen. Hij begint te puberen en verzet zich er al tegen dat hij 'iets' heeft, wil normaal zijn. Ik wil het hem niet aandoen dat hij een hulpverlener nodig heeft. Wij kunnen hem zelf prima begeleiden, alleen dan heb ik geen tijd meer om het huishouden en de tuin te onderhouden. Vanuit mijn salaris uit het PGB zou ik daarvoor dan iemand in willen huren. Ik ben het zo langzamerhand wel zat om in een puinzooi te leven waar we niet aan toe komen. Dat is toch ook een vorm van ontlasten?

Astrid

Astrid

14-11-2008 om 13:51

Yes, mijn pgb blijft voor 2009 het zelfde!

O, wat zat ik in spanning, maar ik heb net vanmiddag gehoord van Jeugdzorg dat het PGB voor mijn autistische zoon voor 2009 het zelfde blijft. Nieuwe indicatie loopt tot half dec. 2009. Wel voor de laatste keer werd er bij verteld. Hierna houdt het op. Daar wil ik nog niet aan denken.
Ik weet niet of het er aan ligt dat mijn nieuwe indicatie half december ingaat (dus nog net voor 1 jan.) of dat dit een overgangsregeling is.
Verder werd ik van verschillende kanten binnen de GGZ en Jeugdzorg gecomplimenteerd over mijn goede onderbouwde brief.

Hopelijk geldt dit goede nieuwe nieuws ook voor jullie!

Petra-

Petra-

14-11-2008 om 14:48

Hier ook in spanning

binnen nu en drie weken moet het CIZ met een nieuwe beschikking komen, duim duim!

Ardnax

Ardnax

14-11-2008 om 23:22

Overgangsregeling

Iedereen die een langlopende indicatie heeft, zal in 2009 nog middels die indicatie aanspraak kunnen maken op de gelden voor ondersteunende begeleiding uit de AWBZ.
In 2009 zal iedereen geherindiceerd worden. Na 2009 vervallen dan de indicaties voor diegenen die geen aanspraak meer kunnen maken op de AWBZ

Dit haal ik uit de notitie die ik vanwege mijn werk toegestuurd heb gekregen betreffende deze nieuwe regels omtrent de AWBZ.
Als je wil kan ik de hele notitie wel copy/pasten hier.
Grtz.
Ardnax

Astrid

Astrid

15-11-2008 om 18:52

Geen langlopende indicatie

Ik heb trouwens GEEN langlopende indicatie. Ik heb nu voor de 3e keer een indicatie van een jaar (afgelopen jaar wegens een fout slechts een indicatie van 11 mnd.). Mijn indicatie was echt afgelopen half december en ik was een bespreekgeval om nog een keer een indicatie te krijgen. Diegene van Jeugdzorg zei dat ze per geval bekijken of je nog een keer een indicatie krijgt. Was natuurlijk altijd al zo, maar nu zijn ze duidelijk strenger geworden.
Een langlopende indicatie is een indicatie die langer dan een jaar duurt. De meeste autistische kinderen hebben dit helaas niet.

Jessy69

Jessy69

16-11-2008 om 19:32

Ardnax

Wij hebben een indicatie gekregen voor 2 jaar ondersteunende begeleiding (overigens 1e indicatie) en nog een jaar activerende begeleiding (2e keer). Maar als ik jouw berichtje zo lees, moet ik maar afwachten of we deze periode ook krijgen i.v.m. een herindicatie in 2009????

Ardnax

Ardnax

16-11-2008 om 19:39

In 2009 worden alle langlopende indicaties opnieuw geindiceerd en zou het dus kunnen dat je buiten de boot valt.
Degenen bij wie in 2009 de indicatie vervalt, worden geherindiceerd.

Uit die nota:
De AWBZ indiceert door per cliënt te kijken naar:
- Het soort beperking(en) dat de cliënt heeft
- De mate van de ernst van de beperkingen
Het soort beperkingen kan worden ‘gescoord’ op 9 onderdelen:
1. Sociale redzaamheid
2. Bewegen en verplaatsen
3. Probleemgedrag
4. Psychisch functioneren
5. Geheugen- en oriëntatiestoornissen
6. Persoonlijke verzorging
7. Huishoudelijk leven
8. Maatschappelijke participatie
9. Psychisch welbevinden
Op deze onderdelen kan men lichte, matige of zware beperkingen hebben.

Diegenen die ‘matige’ of ‘zware’ beperkingen hebben op onderdelen 1 t/m 5, kunnen nog aanspraak maken op de AWBZ.
Degenen die lichte beperkingen hebben op onderdelen 1 t/m 5 of (lichte, matige of zware) beperkingen hebben op onderdelen 6 t/m 9, kunnen géén aanspraak meer maken op de AWBZ.

Ook wordt het aantal uren dat er mag worden geïndiceerd voor begeleiding in de AWBZ begrensd. Er worden maximaal aantal uren bepaald per deelfunctie van de begeleidingsfunctie.

Grtz.
Ardnax

Ardnax

Ardnax

16-11-2008 om 19:42

Overigens

Ga ik zelf ook buiten de boot vallen waarschijnlijk.
Voor onze dochter met ADHD hebben we het altijd zonder externe hulp kunnen redden. Nu ze in de puberteit zit en naar de middelbare school gaat, voorzien we een aantal problemen die op dit moment nog vanuit de AWBZ "verholpen" kunnen worden, maar per 2009 dus niet meer.
Grtz.
Ardnax

Jessy69

Jessy69

16-11-2008 om 19:47

Mmm balen ardnax

dat je zelf vermoedelijk buiten de boot valt.

Nou staat in jouw stukje dat de indiciatie die in 2009 vervallen herindiceert zullen worden. Mijn indicatie vervalt per 2010 voor de ondersteunende begleiding dus er is dan nog even hoop.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.