crackermetkaas
13-06-2010 om 23:42
Joran v/d sloot..[je volwassen kind met stoornis een crimineel?]
ik volg nu al een week met bijna obsessieve nieuwsgierigheid alle berichten rondom Joran vd sloot.
heb net een filmpje bekeken waarin hij aankomt in zijn nieuwe 'onderkomen' en ik voel me er heel naar over. Dat die knul niet spoort is overduidelijk, ik kan zo een paar etiketten op hem plakken, anti sociale persoonlijkheid, psychopaat mischien.
Waar ik mee zit is zijn moeder, hoe afschuwelijk is het om te moeten aan zien dat je zoon een meisje heeft vermoord (gaan we maar van uit) maar ook die massahysterie van de hele wereld over jouw kind.
Hier ben ik dus heeel erg bang voor, als ik eerlijk ben. Mijn zoon is 7 en heeft pdd-nos, is niet erg empathisch zeg maar. Dit joran verhaal is mijn ultieme nachtmerrie. Begrijp me goed, ik zeg niet dat ik verwacht dat mijn zoon over 14 jaar ook in een peruaanse hel zal belandden. Ik doe en zal er alles aan doen dat hij niet ontspoort.
Maar ik word er gewoon helemaal naar van, een buurvrouw van ons heeft een zoon van bijna 18, pdd-nos, mcdd en adhd en zij zei gister dat door dit Joran verhaal zij nu nog meer boven op haar zoon zit. Alles controleren, of zoals zij zegt, continue een vinger aan de pols.
Zijn mijn buurvrouw en ik nou hysterisch of herkennen jullie dit ?

T&T
14-06-2010 om 11:05
Brrrr...
Er zijn heel veel mensen met een psychische beperking (al dan niet met diagnose) die de fout in gaan, daar zou je bang van worden... Iemand als Joran van der Sloot KAN volgens mij gewoon niet sporen. Als je op zo'n manier een meisje vermoord, en daarna ook nog het lijk laat verdwijnen, en familie jaren in onzekerheid laat... dat toont van absoluut geen inlevingsvermogen lijkt me. Ik vind het dan ook altijd vreemd in dit soort zeken als iemand ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard. Dat was hij op dat moment zeer zeker! anders doe je zoiets niet, daar heb ik geen onderzoek voor nodig.
Mijn zoon is ook 7, en klassiek autistisch. Hij kan mij echt letterlijk pijn doen, hij is niet erg taalvaardig, en zoekt contact door soms heel fysiek te zijn, vooral naar mensen die hij graag mag trouwens, maar dat gaat dan op zo'n foute lompe manier dat je hem echt moet begrenzen. Ik weet waarom hij zo doet, en zelfs ik word nog al eens heel boos bij de zoveelste kopstoot of blauwe plek die ik door hem toebedeeld krijg... ik kan niet anders dan hem aan te leren dat mensen niet zo met elkaar omgaan! en ja, dat kost veel moeite. Zijn klasgenootjes weten niks van autisme, ze weten dus ook niet dat hij het niet kwaad bedoeld als hij bovenop iemand gaat zitten... gelukkig gaat de klas en de meester er best goed mee om, en zitten er geen al te grote "piepers" in zijn klas ) hijkrijgt gewoon een duw of por terug, wat hem trouwens niks doet, hij heeft een hoge pijngrens. (zucht)
Ja ik ben wel eens bang dat hij echt ontspoort als hij groter is, en zeker als ik hem fysiek niet meer aan zou kunnen (is nu nog niet aan de orde, ik ben een stevige mama ) Het enige dat ik kan doen is hem nu zo goed mogelijk begeleiden, en hem in de goede omgeving brengen van school en clubs die met hem om weten te gaan, want opvoeden doe je nooit alleen. Maar er zijn situaties waarin hij "getriggert" blijft worden, een kind dat om hem heen blijft springen en/of gillen krijgt intussen wel eerst een waarschuwing... maar dan alsnog een flinke klap. En dan heeft hij het weer gedaan. Als ik in een speeltuin een kind hoor huilen ren ik er al op af, gewoon omdat ik bang ben dat manneke's frustratie weer eens opgelopen is en hij heeft uitgehaald!
Oke, het word weer een lang verhaal, sorry.
Ik heb trouwens meestal best goede hoop voor de toekomst hoor, wij zijn NU al hiermee bezig, wij zien het gevaar, wij proberen het voor te zijn. Ouders van de jongeren die NU ontsporen hebben misschien nooit een diagnose gehad, nooit hulp gehad, jarenlang aangemodderd, en alleen maar gehoord dat ze een vervelend kind hebben, en van dat soort opmerkingen wordt je opvoeding ook niet leuker/beter. Dan ga je maar alleen hem nog harder aanpakken om de buitenwereld te bewijzen dat je er echt wel wat aan doet. Ik hoop dat ik mijn zoon beter begrijp, en er daarmee ook beter op in kan spelen, NU al, want hij is pas 7, maar de toekomst komt snel...
groetjes, Tess

mirreke
14-06-2010 om 16:32
Naar
waar ik helemaal naar van word is dat je blijkbaar erg afhankelijk bent van wat er op je pad komt. Dikke kans dat als dat meisje Natalee niet was overleden of geen toeval had gekregen, er verder niets was gebeurd, en dat hij dan nu gewoon studeerde in Nederland. Misschien was hij dan wel wat egoïstisch, maar daar zijn er wel meer van.
Maar omdat dit zo is gegaan, en hij daar blijkbaar niet mee om kon gaan (qua hulpvaardigheid, eerlijkheid, menselijkheid) is het van kwaad tot erger geworden. Vind ik ook eng.
Ik weet trouwens niet of je dit wel 1 op 1 naar risico's van autisme kunt doortrekken. Autisten zijn bv. juist meestal wel heel eerlijk. Het begint bij hem steeds meer op een antisociale persoonlijkheidsstoornis te lijken (een beetje psychologie van de koude grond op basis van alle berichten die je toch niet zomaar vertrouwen kan, dus eigenlijk slaat het nergens op).
Ik denk trouwens

Guinevere
14-06-2010 om 23:10
Jammer
Jammer dat deze draad verwijderd wordt, ik vind het wel iets voor deze rubriek. Hoewel ik me niet heb verdiept in die andere draad over die kwast.
Ik kan me je gevoel heel goed voorstellen, dus ik vind het niet hysterisch. Wat ik wel denk, maar dat heb je vast zelf ook al bedacht, is dat je dus alles op alles moet zetten om een kind "empathie" bij te brengen en tot uitvoer te laten brengen. Van jongs af aan. Ik heb het idee dat het bij van der S. op dit punt mis is gegaan. Teveel de hand boven het hoofd gehouden, nooit geleerd zelf verantwoording te dragen voor zijn daden, altijd zichzelf laten prevaleren op andere mensen. Zie ook wat zijn papa allemaal voor hem geregeld heeft.

Heirthe
14-06-2010 om 23:17
Niet verwijderen forumbeheerders!
Deze draad is heel anders van opzet dan die in offtopic!
Ik heb het in die draad ook al voorzichtig aangegeven dat ik wel herkenning zie i.v.m. mijn zoon. Ik ben blij dat hier nu een draadje loopt waaruit blijkt dat er toch meerdere ouders zijn die hier bang voor zijn bij hun kind.
Ook voor mij geldt dat dat ik wel eens bang ben dat mijn zoon ontspoort. Als ik zie hoe hij het verkeerde pad leek op te gaan toen hij zo ontzettend gepest werd op school, is dat niet zo moeilijk voor te stellen.
Ik kan me jou gevoelens dus heel goed voorstellen want ik heb ze zelf ook.

Heirthe
14-06-2010 om 23:39
Emma
Ja dat is ook vreselijk..
Mijn zoon heeft ODD en is bij tijd en wijle enorm agressief. Ik zie hem ook niet perse iemand vermoorden maar ik kan me wel voorstellen dat hij o.i.v. allerlei factoren en niet lekker in zijn vel zitten, iemand in elkaar zou kunnen slaan als hij wat ouder is..
Wij zitten dan ook overal bovenop en praten heel veel met hem over zijn gevoelens en proberen hem de andere kant te laten zien.

emma43
15-06-2010 om 09:09
Grote angst
Het is ook iets wat moeilijk is om uit te spreken.
En dit is de reden dat ik roep om hulp,maar odat mijn kind geen diagnose heeft,krijgen we die niet,lopen we overal vast.
Ik ben weer anders bang,niet voor een situatie als bij Joran,maar ik ben ontzettend bang als er zo een gebeurtenis is als met koninginnedag.Ik zie mijn broer voor me,waar ik ook altijd bang voor ben en zie mijn zoon dezelfde kant op gaan met zijn ontwikkeling.Zo bang dat hij later zo enorm gefrustreerd raakt dat de knop omgaat en hij in 1 keer al zijn frustratie en wode eruit gooit.
Verder is Joran veel te lang geholpen en is er te lang een hand boven zijn hoofd gehouden.

Heirthe
15-06-2010 om 09:48
Emma43
Verder is Joran veel te lang geholpen en is er te lang een hand boven zijn hoofd gehouden.
Zou je denken? Ik ben ook wel geneigd om dat bij mijn zoon te doen, weet dat het niet goed is maar je wilt je kind zo graag beschermen..

emma43
15-06-2010 om 10:44
Natuurlijk
ik wil ook mijn kind beschermen,vooral als er problemen zijn en je kind heeft het moeilijk.Ik ga nu anders om met mijn zoontje dan mijn mijn moeder met mijn broer,maar ik weet ook niet of dat goed is.
Daarom wil ik hulp,wil ik weten wat goed is en wat niet.Mijn kind heeft geen ASS,maar houdt wel vast aan gewoontes,moet ik hem leren met veranderen om te gaan of wordt hij daar gefrusteerd van.Snap je.
Jouw zoontje wordt boos,maar je zult hem toch ook wel leren hoe daar mee om te gaan?Dat hij beter weg kan lopen,als hij voelt dat hij wil gaan slaan.
Mijn zoontje heeft een vriendje met ODD,jongen kan heel boos worden.De eerste keer dat hij bij ons kwam spelen,vertelde deze jongen dat als hij heel erg boos wordt,dat ik hem dan stevig vast moest houden.Dat ik dat mocht doen.Dat vond ik zo mooi,die jongen is zich heel erg bewust van zijn probleem en geeft zelf een oplossing aan.Dat is beter dan hem maar laten vechten en zeggen dat hij er niets aan kan doen.Nu werkt dit ook niet meer als deze jongen ouder word,maar dan gewoon het feit dat hem geleerd wordt met zijn boosheid om te gaan.Leren om het onder controle te kijgen.
En natuurlijk wil ik ook mijn kind beschermen en als hij zich vervelend voelt door een ander kind,hem troosten en beschermen en toch ben ik soms hard en zeg dat de fout bij hem ligt.Omdat hij moet leren met zijn gevoel om te gaan,omdat hij zich strakjes zonder mij staande moet houden in deze maatschappij.En als dan alle pech, alle teleurstellingen de schuld is van andere,dan krijgt hij later een hekel aan heel de wereld.Snap je.Maar geen idee of ik het goed doe.Dat weet ik later pas.

Heirthe
15-06-2010 om 18:30
Precies beemer
Dat wou ik ook zeggen.
Emma, natuurlijk probeer ik mijn zoon dit te leren, we praten heel wat af over dit onderwerp en hij is er soms zelfs wijzer in dan ik moet ik zeggen
Ik hoef mijn zoon niet vast te pakken als hij zo'n bui heeft, dan wordt hij alleen maar agressiever en opgefokter. Maar mijn zoontje is ook geen zoontje meer, hji is dertien
Ik weet niet zo goed wat we er verder aan kunnen doen dan steeds maar praten over hoe en wat van zijn gevoelens. Hopelijk blijft het hangen.

Sharon*
15-06-2010 om 20:10
Eens met beemer
jammer als dit draadje verdwijnt. Wil er ook nog uitgebreider op reageren, doe dat morgen als het er nog is

crackermetkaas
15-06-2010 om 21:44
Forumbeheer: bang dat je kind later evt crimineel wordt
(mischien verwijderen ze dit draadje dan niet..)
Fijn dat jullie reageren en ook 'fijn' te lezen dat ik in deze gevoelens niet alleen sta.
Het is niet zo dat ik me al jaren afvraag of zoonlief later crimineel wordt hoor, alleen doordat JvdS zo aanwezig is in het nieuws worden de gevoelens voor de toekomst van mijn zoon wat angstiger.
Wat betreft het aanleren van empathie of inlevingsvermogen; Een sova training bv hebben we nog niet voor hem gedaan maar we hebben wel 9 maanden geleden een kitten in huis gehaald. De eerste paar weken vond ie het maar niks en heel erg langzaamaan vind hij de kat leuk, hij is zelfs nu erg begaan (voor zijn doen dan), en vraagt wel 8 keer per dag of de kat geen eten moet hebben. Zoonlief laat ook aan zijn kleine broertje zien hoe je de kat moet aaien. Niet hard maar juist zacht.
Ik vind het kleine mooie stapjes.
ik ga morgen verder reageren, mijn verhaal is nog niet af maar moet wat anders doen nu. Als het mag

Jakiro
15-06-2010 om 22:55
Nee
Nee, ik ben niet bang.
In de eerste plaats weet ik niet wat voor etiketje Joran heeft en of hij uberhaupt een etiketje heeft.
Net zoals dat ik er een bloedhekel aan heb als amateurpsychologen mijn kind analyseren, doe ik dat dus ook niet over een ander.
Als hij écht die meisjes vermoord heeft is die knul gestoord, maar als ik al die berichtgevingen over zijn gezinssituatie lees, denk ik dat het voornamelijk met z'n opvoeding en leefomgeving te malen heeft, dan met z'n eventuele stoornis.
En mijn dochter heeft PSS-Nos én ADHD, heeft statistich gezien een meerfmalen grotere kans dan een ander kind om crimineel gedrag te gaan vertonen of verslaafd te raken aan verdovende middelen.
Toen mijn dochter die diagnose kreeg,werkte ik net op de afdeling Wajong van het UWV en zag ik uitsluitend en alleen deze "probleem"kinderen als het ultieme voorbeeld.
Maar verdikkie, het is toch mijn kind ? Een goudeerlijk kind,een leuk kind, een bovengemiddelde intelligentie.
Een kind uit een 2-ouder gezin met een goed inkomen,weinog zorgen, hoog-opgeleid en ouders/grootouders/broer/zus die ontzettend veel van haar houden en van wie ze ook de aandacht krijgt die ze verdient.
Een gelukkig kind die door opvoeding weet wat goed en fout is, niet door aangeboren empathie.
Nee, zij komt er wel, zonder crimineel gedrag.
Ik ben banger voor dat meisje verderop, zonder etiketje, die opgevoed wordt door de jaarlijks wisselend au-pair omdat pa en ma geld moeten verdienen (zoals Joran ook opgegroeid is..)
Jakiro

Jakiro
15-06-2010 om 23:12
Mmm
Ze kan dan wel uit een goed gezin komen, maar foutloos schrijven kan haar moeder niet....
Schaa,schaam..
Jakiro

Heirthe
16-06-2010 om 09:06
Intelligentie
Mijn zoon is ook bovengemiddeld intelligent en we proberen hem ook op te voeden Maar helaas zijn er ook nog omgevingsfactoren. Mijn zoon heeft een heel zwaar jaar achter de rug waarin hij alledrie zijn vriendjes is kwijtgeraakt, vreselijk gepest is op school, er is verschillende keren de politie op hem afgestuurd terwijl hij met het gebeurd niets te maken had en er is een hele hetze tegen ons gevoerd in ons dorp waar we nu nog af en toe de naweeen van voelen (het sluimert nog wat af en toe). Wij zijn als gezin er zowat aan onderdoor gegaan en onze zoon had toen zoveel agressie in zich dat als hij nu wat ouder was geweest, ik me kon voorstellen dat hij iemand in elkaar zou kunnen slaan.
Toch is mijn zoon diep in zijn hart een zachtaardige gevoelige jongen.
Ik bedoel maar zoveeel kunnen omstandigheden met je doen.
Ik denk dat ieder mens in principe in staat is te moorden in de juiste situatie.
Ik weet niet veel van de leefomgeving van Joran maar ik denk wel dat het een hele intelligente jongen is en als ik naar zijn gezicht kijk, zie ik een gevoelig gezicht, door zijn masker heen. Ik denk niet dat hij zomaar zo geworden is maar denk ook dat als je als ouders daar geen aandacht voor hebt dat juist dan je kind kan ontsporen. En aandacht is iets wat wij hier allemaal volgens mij wel hebben.

deze keer maar zonder naam
16-06-2010 om 09:27
Ja, ik ben er wel bang voor. Sinds ik een keer bij een serie een zwakbegaafde man een (vastgebonden) halfnaakt lijk zag misbruiken. Hij deed alleen maar wat hij in een film had gezien, en daar vond ze het wel leuk.... Het onbegrip van die man staat me helder voor de geest, hij wist niet dat hij iets fout had gedaan.
Nou weet ik wel dat films overtrokken zijn, en dat deze situatie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet zal voorkomen, toch ben ik bang dat de grens tussen goed en kwaad, door aanmoediging, overschreden kan worden. Hij is zo beinvloedbaar en wil zo graag aardig gevonden worden.

minnie mouse
16-06-2010 om 13:36
ook mij baart het weleens zorgen. Ik probeer echter alles zo goed mogelijk te doen, en op een keer zal ik de boel moeten loslaten. En kan ik alleen maar hopen dat de "opvoeding" voldoende is geweest.

Nikus
17-06-2010 om 17:45
Autisme en justitie
Het is bekend dat veel mensen met autisme met justitie in aanraking komen.
Onze zoon greep mij vorig jaar naar mijn keel. Niet omdat hij me pijn wilde doen. Nee, een jongentje op school deed dit ook als hij zijn zin niet kreeg. Zoon koppelde de 2 zaken aan elkaar en greep mij erg hardhandig bij mijn keel. Dit lelverde een intuitieve reactie van mij op. Ik werd ontzettend boos namelijk. Heb hem weggestuurd en pas nadat ik zelf afgekoeld was en bekomen van de schrik hem naar beneden gehaald. Zoon begreep dat hij iets fout deed maar wat?? Nu ik dat helder heb gemaakt zal hij het nooit weer doen.
Het zijn kinderen die onbedoeld in de problemen komen. Wij lelren onze zoon altijd weg te lopen. Ook als hij boos wordt!
Vanmorgen kwam hij na een akkefietje op school thuis. Een klasgenoot/vriendje van hem had gelogen over iets en hij kreeg de schuld. Zoon kan niks met zijn gevoelens nu en hangt echt depressief op de bank. Praten wertk niet. Knuffelen werkt niet. Hoe kan je dan een kind helpen?

crackermetkaas
17-06-2010 om 22:20
Goede tip/schoolreisje
he nikus en anderen,
das een goeie tip, weglopen als het te ingewikkeld wordt! dan leer je je kind aan dat wanneer hij te emotioneel wordt wegloopt. mischien komt dit ironisch over, want wij volwassenen hebben juist geleerd omdat niet te doen.maar voor mijn zoonlief is dat echt een goeie tip! hij is niet agressief, maar kan snel gillen en 'hysterisch' worden als hij de situatie niet begrijpt.
Vandaag, na een hele lange dag schoolreisje,tilde de eigenaar van de winkel op de hoek (waar zoonlief al jaren komt) hem opeens op en ging hem ronddraaien, zoonlief werd hysterisch, gillen & schreeuwen, de man liet hem gaan en was overduidelijk overstuur, ik ook, ik zei, hij is autistisch doe dat nooit weer! en ging achter mijn zoon aan, die zat 10 huizen verder in een portiek heel hard te huilen. Kortom iedereen overstuur including me...Ik weet eigenlijk niet zo goed wat dit voorval dan met JvdS heeft te maken..
Nouja wel! mijn zoon is slechts 7jaar maar kan totaal doorslaan als iemand ( een vreemde) zijn 'personal space' doorbreekt.
En dan is de link weer snel gelegd met Jvds, die slaat letterlijk door als iemand zijn personal space doorbreekt. Als die versie dan waar is.
Mischien moet ik juist blij zijn dat zoonlief, hoewel hysterisch, meteen de situatie verlaat en er niet op los slaat..
Kortom, zit nu zelf de dag te evalueren, zoonlief is niet agressief maar inlevingsvermogen of empathie, ho maar.... Hij zit op een reguliere school en dus choolreisje vandaag was ook met 'normale' kinderen.
Helemaal als ik er een hele dag bij ben is het verschil tussen alle 'normale' kinderen en zoonlief levensgroot. Ben me er weer helemaal van bewust dat hij autistisch is en zijn klasgenootjes niet.
de hele dag door een dierenpark sjouwen is voor hem echt heel ingewikkeld en moeilijk en voor normale kinderen is het juist een groot feest..
Sorry het is een rommelige reactie geworden, en niet eens on -topic.

lilajolie
18-06-2010 om 06:58
Begrijp ik zo
Niet helemaal on topic, maar dit forum is toch ook een uitlaatklep? Ik begrijp zo dat het confronterend is als jou kind zo anders is als anderen. Thuis lijkt het mee te vallen, totdat je er op gewezen wordt dat je kind echt anders is en de gewoonste dingen niet vanzelfsprekend zijn. Mijn zoon heeft ADHD, vgl GGZ en zorgbureau heeeel erg. Als hij thuis is, vind ik het weliswaar niet vanzelf gaan, maar vallen de verschillen niet heel hard op. Schoolreisjes zijn wel extra moeilijk dan, want ook ADHD-ers kunnen snel overprikkeld raken.
Sterkte!

Heirthe
19-06-2010 om 11:05
Nikus
Tja wat kun je dan doen, dat vraag ik me ook vaak af want bij mijn zoon helpt dan ook niets. En hij krijgt vaak ergens de schuld van terwijl hij het niet heeft gedaan of dat het een reactie ergens op is.
Vorige week nog werd ik aangesproken door een vrouw die volgens haar uitgescholden was door hem. Navraag bij zoon bleek dat haar dochter onze hond met stenen had gegooid. Zoon had daar iets van gezegd en toen kwam die moeder er dus aan omdat zij dat net hoord wat zoon zei. Toen had hij enige scheldwoorden naar haar hoofd geslingerd omdat zij niet wou geloven dat haar dochter met stenen had gegooid.
Ik die vrouw bellen maar ook toen ontkende zij dat haar dochter ooit zoiets zou doen (nee hoor dat doet mijn kind niet) Mijn zoon was zomaar uit het niets beginnen te schelden...
TJa, ik als moeder word daar al helemaal gefrustreerd van en wil mijn gelijk halen (autist he) hoe moet dat dan voor mijn zoon zijn??
En al die opgekropte frustratie komt er een keer uit in agressie. Zo werkt dat voor een normaal mens toch ook?
Ik vind dat mijn zoon heel wat te verwerken heeft altijd en een groot wonder dat hij nog niet een keer echt is doorgeslagen! Maar ik ben bang voor de toekomst.
Las net over Joran dat Peter R de Vries een hele klopjacht op hem heeft gehad na de verdwijning van Natalee. Nou als je er niks mee te maken hebt en haar niet hebt vermoord is dat ook wel iets om behoorlijk opgefokt en gefrustreerd van de raken...

lilajolie
20-06-2010 om 08:15
Foske
Wat geweldig dat je er over gebeld hebt, maar het heeft zo weinig zin....Mensen zijn nou eenmaal zo. Ik denk wel dat je moet blijven uitstralen naar je kind dat fysiek of verbaal geweld niet goed is.
Meer kan je niet doen, toch?