Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Jozina

Jozina

08-04-2014 om 17:46

Jungle memory

Zojuist las ik in Balans Magazine een artikel over Jungle Memory, dit is een werkgeheugentraining. Komt uit Engeland en is hier nu ook op de markt (40 euro voor 8 weken onlinetraining).
Is er hier al iemand die ervaring heeft hiermee? Het klinkt allemaal heel positief, maar het artikel is eigenlijk een interview met de vertegenwoordigers van het product in Nederland dus wel erg gekleurd.
Is het leuk om te doen? Moet je het echt 4 keer in de week doen? Moet de training herhaald worden na een aantal jaar? Over deze dingen wordt niets gezegd..
Ik heb hier een 11-jarige iets-aan-de-hand-zoon die al haast vergeet wat hij ging doen als hij op weg is om iets te pakken, bovendien de helft van de stof mist op school dus het zou iets voor hem kunnen zijn. Zeker met het oog op de middelbare school volgend jaar!

Ava

Ava

14-04-2014 om 12:04

Geen ervaring, wel interesse

Geen ervaring mee maar ik lees mee.
Overigens las ik een tijd gelee een artikel over Brain game Brian maar de resultaten schijnen wat tegen te vallen. En toen kwam ik het artikel tegen in het tijdschrift van Balans.

Gebeld met een praktijk in de omgeving (de begeleiding is optioneel). Met begeleiding zijn de kosten ruim 400 euro (mogelijk te declareren bij de verzekering of zonder, kosten: 40 euro). De begeleiding stelt niet veel voor in dit geval (zeker niet wekelijks): er is 3x contact, ervoor, erna en tijdens de behandeling. Ik wil het proberen maar ik twijfel of het zonder begeleiding verstandig is, gezien het advies van het artikel.

Jozina

Jozina

15-04-2014 om 16:06

ava

We hebben inmiddels besloten het uit te proberen. Voor zo'n bedrag durf ik het risico wel te nemen. Wel zonder begeleiding, op dit moment zie ik daar geen meerwaarde in voor onze zoon.
Ik heb hem uitgelegd waar het voor is (hij klaagt zelf ook dat hij niks onthoudt). Aangevraagd en gisteren begonnen. Na minder dan een kwartier was hij klaar, op een van de oefeningen viel hij duidelijk "uit" en op de andere 2 helemaal niet.
Het ziet er heel eenvoudig uit, voor het volgen van jungle memory zelf heb je volgens mij geen hulp nodig van een coach. Eén van je ouders die er de eerste keer bij zit is voldoende. Het artikel heeft een opsomming staan wanneer je het zonder begeleiding af kan en wanneer je het beter mét kunt doen.
Ik zal je op de hoogte houden. Na één sessie kan ik zeggen dat ik nog geen vooruitgang heb gezien.

Ava

Ava

15-04-2014 om 16:53

benieuwd!

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaring!
Wij hebben ook de stap genomen en geven het een kans. Niet nu, over een paar weken. Al met al: acht weken, liefst aaneengesloten, 4x per week, dat is best pittig. Eerst er eens voor zitten om een beloningssysteem te bedenken.

Jozina

Jozina

15-04-2014 om 17:40

je kunt een pauze nemen

Ik ben benieuwd wat het bij de kinderen teweeg gaat brengen! Onthoudt jouw kind ook zo weinig?
Je kunt in elk geval het programma op pauze zetten als je tussentijds op vakantie gaat. Of dat vaker dan een keer kan weet ik niet.
Wij doen het programma speciaal nu gelijk omdat het momenteel voor onze zoon een relatief rustige periode is. Straks begint de zomervakantie en daarna moet hij naar de middelbare school. In de vakantie gaat 't m niet worden en als hij op een nieuwe school moet wennen wil ik hem hier ook niet mee lastig vallen. Als we nu gelijk beginnen zijn we klaar voordat het schoolkamp en de drukte rondom de eindmusical begint. Ze zeggen dat het een langetermijneffect heeft, tenminste ze hebben wel eens de resultaten na 8 maanden gecontroleerd.

Hedwig

Hedwig

15-05-2014 om 13:00

jungle memory in gebruik

onze zoon van 8 jaar werkt nu 2 weken met Jungle memory. Drijfzand gaat het beste (onthouden in een diagram waar een bepaalde letter stond), dan komt oversteek (sommetjes maken en de uitkomsten onthouden en die na een aantal sommetjes weer intypen), Codekraker is zijn zwakke punt en ziet er voor mij heel simpel uit. Je ziet een steen met een letter gewoon of op zijn kop en in 1 van de 4 hoeken een rood blokje. Dan komen 2 stenen, een met de letter gewoon en een op zijn kop, geef aan welke je net zag, dan komt een steen met de 4 blokjes, geef aan waar het blokje stond. Lukt dit goed, dan wordt de steen met de blokjes uitgesteld, dus eerst 2x aangeven of de letter gewoon of op z'n kop stond en dan aangeven waar het blokje bij de 1e letter stond en dan bij de 2e, dit lukt hem dus niet.
Op de vraag: is het leuk, moet ik dan ook antwoorden, dat ligt aan de resultaten. Eerst vond hij het leuk, nu niet meer omdat die 3e nog steeds niet lukt. Je krijgt gele banaantjes voor je aap als het goed is en rode voor een fout, meer dan 2 foutjes van de 10 en je aapje gaat ... dood (geplet tussen een muur, of opgegeten door een krokodil of zakt weg in het drijfzand.) Dus veel uitleggen dat het is om er beter van te worden, dat het even duurt en volhouden de beste optie is. Inmiddels vind hij het al niet meer zo heel erg als apie geplet wordt. Ik heb maar gezegd dat als het steeds goed zou gaan hij het helemaal niet hoefde te doen. Ik denk wel dat het helpt. Hij is in die 2 weken met die 2 opdrachten ook echt vooruit gegaan, nu de 3e nog.

Hedwig

Hedwig

15-05-2014 om 13:02

toevoeging

wij doen het trouwens ELKE dag. Anders weet ik hoe het gaat, er is altijd weer een reden te bedenken waarom het beter morgen kan.

Marianne

Marianne

26-05-2014 om 12:32

PayPal?

Voor school mag ik een aantal accounts aanschaffen maar het kan alleen met PayPal betaald worden. School heeft geen cc en de schoolrekening mag niet gekoppeld worden aan PayPal. Wat lastig zeg, waarom kan het niet gewoon via iDeal?

Jozina

Jozina

26-05-2014 om 17:49

update

Marianne, geen idee, het is iets Amerikaans geloof ik. Misschien kun je contact met ze opnemen?
Hoe het hier gaat: We zijn over de helft, hebben wel een vakantiepauze gehad. Inmiddels heeft onze zoon een flinke weerstand ontwikkeld tegen de oefeningen. Bij alles heeft hij volgens de statistieken flinke voortgang geboekt, maar dat lijkt me logisch als je iets regelmatig oefent. Op één oefening valt hij overduidelijk uit, dat is de oefening met de letters en de 4 puntjes er om heen.
Ik merk totaal nog geen verschil in zijn gedrag en dat hij opeens dingen beter zou onthouden. We gaan er toch mee door omdat ik vind dat hij het moet afmaken, tenslotte, you never know. Hij heeft wel geleerd dat als hij één subopdracht verknoeit en hij boos wordt, de volgende ook mis gaat. Dus natuurlijk leert hij er wel íets van, dat hij ipv boos worden zich gewoon moet blijven concentreren op de gegevens. Of dat beklijft en hij dat zal toepassen in andere situaties? Geen idee. We gaan nog maar even door, misschien gebeurt er nog een wonder. Een tijdje geheugenoefeningen doen is in elk geval niet schadelijk.
Een paar tips voor de mensen die nog moeten beginnen: zet je kind in een totaal ongestoorde omgeving. Ook het geluid van de pc uit, die gekke geluiden als je een foutje maakt halen mijn zoon in elk geval uit zijn concentratie. Ik moet er zelf niet bij blijven zitten, want ik ben een te grote afleiding (hij kletst dan tegen mij over wat er op het scherm gebeurt en dan gaat het prompt mis).

Dalarna

Dalarna

27-05-2014 om 08:55

marianne

Ik heb gewoon een paypal gekoppeld aan mijn betaalrekening, waarom doet school dat niet, het was binnen 10 minuten geregeld. Jij kan het overigens ook doen.

Ava

Ava

27-05-2014 om 09:37

De weerstand is volkomen logisch, schijnt. Je moet er doorheen voor een resultaat. De bedoeling van de bijbehorende begeleiding richt zich op het overwinnen van die weerstand. De hoeveelheid begeleiding mag per praktijk ingevuld worden.

Marianne, heb je al contact gezocht met JM Nederland?

Jozina

Jozina

24-06-2014 om 20:59

nog een update

Wij zijn nu bijna klaar met jungle memory. Dit duurde wat langer dan 8 weken bij ons omdat we nog een vakantiepauze hebben ingelast.
De weerstand tegen de opdrachten werd hier te hoog. Dat is het me niet waard dus ik heb het teruggebracht van 4 dagen 3 oefeningen naar 7 dagen 1 oefening.
In elk geval: zie ik resultaat? Geen idee. Sowieso zijn de schoolresultaten en zijn houding naar andere mensen enorm vooruit gegaan, maar dat was toch al gaande dus ik kan niet bepalen of deze oefeningen hier ook een rol in hebben gespeeld. Cito's zijn sinds vorig jaar van een D naar een B gegaan maar er is door school ook flink gewerkt met hem.
Ik zou Jungle Memory niet aanraden, maar ook niet afraden. Het is wel stom en oersaai volgens zoon. Het is dus wel fijn als het kind er zelf gemotiveerd voor is.
Wij gaan het niet nogmaals doen. Misschien laat ik hem elke dag een een of ander gratis breinspel van internet spelen om het er een beetje in te houden. Als iemand hier nog een leuke tip voor heeft, hoor ik het graag.
Ik ben benieuwd hoe het bij Hedwig en Ava verlopen is?

Indie

Indie

15-02-2017 om 22:43

alweer enige tijd geleden......

Het is alweer enige tijd geleden dat een laatste reactie is gegeven met ervaringen van jungle memory.
Zijn er inmiddels meer ervaringsdeskundigen? Ik vind genoeg coaches of info over het programma, maar echte ervaringen van ouders of bijvoorbeeld leerkrachten zie ik toch meer weinig tot niet terug.
Alles is welkom!

Vivianne

Vivianne

15-02-2017 om 22:58

Hier heeft jongste het programma gedaan

Ik zou in de eerste plaats niet weten waarom je een coach nodig zou hebben als je zelf (ouder) ook alle informatie kun lezen. Dan moet je wel alle beschikbare stukken doornemen, dat vraagt wat tijd en aandacht.
Daarna is het handig om de scores te volgen zodat je weet wanneer je kind wel/niet geoefend heeft en wat het resultaat is.

Mijn zoon heeft Jungle memory gedaan als 13-jarige. Hij was er zelf tevreden over. Hij vond de inzet goed te doen en hij vond dat hij daarna zaken/vreemde talen op school beter kon onthouden.

Ik vond het jammer dat het niveau op een gegeven moment niet meer omhoog ging, het is niet zo dat je door oefent tot het maximale. Het programma gaat zover als het gaat. En dat is niveau was voor zoon te laag. Hij scoorde dit niveau lang niet toen hij begon, maar hij was halverwege de tijd van het oefenprogramma al voorbij de norm. Helaas stopte de uitdaging daarmee.

Jozina

Jozina

16-02-2017 om 19:53

He dit was mijn draadje

Ik was dit al helemaal vergeten, misschien moet ik zelf eens gaan oefenen met mijn geheugen.
Het is nu 3 jaar later en mijn zoon vergeet nog steeds nogal veel. Dus het beklijfde niet merkbaar. Maar ja, wie weet hoe het anders was geweest?
Hij zit inmiddels wel in de derde. Woordjes stampen is erg moeilijk voor hem.

waar kun je dit verkrijgen, jungle memory? 

Dlef schreef op 21-07-2023 om 12:56:

waar kun je dit verkrijgen, jungle memory?

Is te downloaden via Play Store op je smartphone. Staan verschillende dieren in het logo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.