fladder
25-11-2010 om 16:17
Kan een iq zomaar zo zakken?
Ik heb een vraagje over jongste (nu 12). Die heeft een paar jaar geleden zijn aspergerdiagnose gekregen en daar zat ook zijn IQ-score bij: TIQ 103, PIQ 89 en VIQ 115). Vandaag kreeg ik een schooltest i.v.m. voortgezet onderwijs (hij zit in groep 8) terug die hij vorige maand heeft gemaakt en daarin is zijn IQ significant gezakt: resp. 78, 64 en 94.
Dat hij een achterstand heeft is voor mij geen verrassing, en als hij een laag IQ heeft: het zij zo. Maar wat voor waarde moet ik aan die testen hechten? Is het mogelijk dat een IQtest na enkele jaren zo sterk kan verschillen? Kunnen medicijnen (en niet te ernstige epilepsie) een rol spelen? Hij was overigens zelf wel tevreden over de testen en vond het een makkie.
Zijn hier mensen die beroepsmatig met dit soort testen te maken hebben en uitleg kunnen geven? School wist het niet goed.
Overigens maak ik me geen grote zorgen, ik weet dat mijn zoon t.z.t. waarschijnlijk in een beschermde woonomgeving zal gaan wonen en nooit zelfstandig kan worden dus een al te grote schok was het niet. Het is dus vooral eerder een technisch "hoe zit dat" vraagje dan een "help, mijn kind dit en dat"-vraagje

Sasvangent
25-11-2010 om 16:39
Allerhande redenen
er kan toch vanalles zijn waarom zijn scores sereius lager zijn uitgevallen dan verwacht: bv. opdrachten niet goed begrepen, zeker ingeval van autisme en aanverwante stoornissen heb ik al vaker gelezen dat je erg moet oppassen met IQ scores uit bv. de wisc test. Daarnaast kan hij ook nog eens juist maar te traag geantwoord hebben (speelt deels rol bij performale onderdelen), of volledig naast de kwestie... .
Mijn schoonbroer is een jaar of 3 geleden opgenomen met een depressie en heleboel andere zaken. Ook hij heeft een IQ test moeten doen die behoorlijk onder het gemiddelde viel, terwijl niemand twijfelt aan zijn intellectuele capaciteiten. Ja, hij zat toen ook aan zware medicatie. Die test is dus door niemand au serieux genomen (behalve dat hij toch zelf hard verschoot was en ten lange leste zijn leven stilletjesaan op het goede pad heeft weten te brengen). Maar lage uitkomsten kunnen dus aan vanalles liggen, zonder dat zij het echte kunnen weergeven.

rixt
25-11-2010 om 16:48
Tja...
Ik heb het al heel vaak beschreven: zoon scoort iedere keer anders, varierend van tegen het zwakbegaafde aan tot hoogbegaafd. Wel altijd met een verschil tussen verbaal en performaal IQ, waarbij het verbale (veel) hoger zit.
Het hangt heel erg van zijn stemming af hoe hij scoort, (of er rust was tijdens de test, of er vooraf storende dingen waren, of degene die de test afnam aardig was,...)
Zelf vind ik het allemaal niet zo interessant, tenzij die score bijvoorbeeld het schooladvies gaat beïnvloeden. Mijn stelregel is dat het allemaal een beetje moet 'kloppen'. Mijn zoon kreeg aanvankelijk een te laag schooladvies. Hij had altijd hoge A's gehaald op zijn cito's, en dat klopte dus niet met de laatste IQ-score. Het advies is na overleg naar boven bijgesteld, en hij doet het tot nu toe ook goed op het VO.

fladder
25-11-2010 om 17:01
Ah okay
Het kan dus van alles zijn.
Overigens ben ik het wel eens met het schooladvies. Hij kan verstandelijk misschien wel veel (ondanks het lage IQ), maar raakt zo overprikkeld door het hele schoolgebeuren dat er gewoon niet veel in zit. Ook dat is een reden waarom die later in een beschermde woonvorm gaat wonen. Is het beste voor hem.

rixt
25-11-2010 om 17:15
Fladder
als het 'klopt' met je eigen inschatting is het toch ook goed?
Hier weet ik niet of zoon ooit zelfstandig zal kunnen wonen. Hij is weliswaar intelligent, maar heeft soms schrikbarend weinig realiteitszin. We wachten dus gewoon maar af hoe hij zich zal ontwikkelen.
Ik probeer me hem wel eens voor te stellen in één of ander beroep of baan, en dat lukt me dan gewoon niet! Maar ja, hij is 13 en er kan nog van alles gebeuren. Ik heb wel begrepen dat jongeren met autisme vaak veel langer door-ontwikkelen dan anderen. Zelf denk ik dat hij vast wel op zijn minst een vorm van coaching nodig zal hebben.

fladder
25-11-2010 om 17:30
Rixt
Heel herkenbaar. Ik denk dat mijn zoon een geweldige strip- en cartoontekenaar kan worden, of iets anders creatiefs. Maar de eisen die de maatschappij stelt zijn gewoon te hoog voor hem. Ook hij leeft in een eigen wereldje, kan niet goed met prikkels, teleurstellingen en confrontaties overweg en is niet altijd even makkelijk (understatement) in gezelschap. Een schat van een jong, bijzonder origineel en creatief, met een geweldig gevoel voor humor, maar ook met een dusdanige gebruiksaanwijzing dat we realistisch moeten blijven.
Zijn oudere broer (zelfde diagnose) doet het een stuk beter, maar is dan ook een heel ander kind. Zelfs binnen een zelfde diagnose heb je allerlei variaties.

koentje
25-11-2010 om 21:17
Bij onze zoon ook!
Fladder bij onze zoon is dat onlangs ook het geval geweest. De uitleg van de orthopedagoge was dat hij traag leert en de achterstand dus steeds groter wordt.
Die IQ testen worden gemaakt op basis van wat ze van leeftijdsgenoten, of kinderen die evenweel onderwijs hebben gehad, verwachten. Ze worden vergeleken met de gemiddelden en daar halen ze die IQ scores uit.
Dat betekent volgens mij dan ook dat ze weer een uitloop hebben tot ze aan het leerplafond zitten zeg maar. Dan leren ze misschien wel langer door en wordt het weer een beetje recht getrokken.... Tot zover mogelijk natuurlijk.
Maar ja. Wij waren er ook wel wat van geschrokken. Bij ons is het bepalend voor zijn schoolkeuze.

anna van noniemen
25-11-2010 om 21:36
Yep
zoek maar in het archief op mijn naam in ouders en school, vorig schooljaar had ik precies hetzelfde met onze zoon...

Inge M
26-11-2010 om 09:14
Groepstest werkt niet zomaar bij alle kinderen
Heeft je zoon de NIO gedaan? Dat is geen volledige iq-test en bovendien afgenomen aan een hele groep.
Dit soort testen zijn niet betrouwbaar bij kinderen waar meer aan de hand is, zoals bij jouw zoon.
Ik zou er niet vanuit gaan dat zijn iq gezakt is.

Nikus
26-11-2010 om 12:33
Fladder?
Was dat de NIO? Daarvan is bekend dat kinderen met ASS hem slechter maken!

Nikus
26-11-2010 om 12:33
Haha inge m
Ik had je reactie nog niet gelezen. Identiek aan de mijne hihi

dc
26-11-2010 om 17:38
Concentratie
Als je minder geconcentreerd een test doet, dan haal je slechtere resultaten.
En IQ testen kun je ook best trainen, pip je je IQ weer een beetje op

fladder
26-11-2010 om 18:34
Inge m
Zie vorig antwoord
Zoon heeft vandaag aangegeven dat hij veel problemen heeft met functioneren in een groep. Een groep maakt geluid, soms lawaai zelfs, beweegt, en daar kan hij heel slecht tegen als hij zich moet concentreren. Het wordt nog de vraag of hij het op het VMBO gaat redden (vraag ik me ook af). Dus ja, ik denk dat je gewoon gelijk hebt.

fladder
26-11-2010 om 18:38
En dan ook nog...
Ik controleer af en toe de accounts van de kinderen (dat weten ze, het is ook voor hun eigen veiligheid). Jongste heeft een twitteraccount opgezet. Niks baanbrekends, maar hij zit daar met Engelstaligen te kletsen (hij heeft zichzelf Engels geleerd sinds hij 9 is) op een niveau waarvan ik denk: jongen, jij hebt héél goeie talenten op divers gebied, alleen kan jij die niet ontplooien op de manier die het best bij jou past...

rixt
26-11-2010 om 21:31
Haha
Mijn zoon heeft zichzelf ook Engels geleerd, haalt alleen de hoogste cijfers voor Engels, schrijft foutloze korte verhalen in het Engels, prachtige uitspraak... maar toen hij kort geleden zijn Ierse nichtjes voor het eerst ontmoette lukte het hem nauwelijks om een gesprek te voeren.
Een 10 voor taal, een 1 voor communicatie... Ik hoop altijd maar dat er toch ergens een hoekje in de maatschappij voor hem is, waar ze de kwaliteit van wat hij wél goed kan waarderen.

frouke
27-11-2010 om 22:32
Psycholoog
een psycholoog in mijn omgeving legt het zo uit: als je als jong kind getest wordt, en dan een paar jaar later weer, val je in die latere leeftijd meer uit op mn de meer abstracte vragen. Dus hoe ouder je wordt, hoe groter het verschil wordt met de normgroep, waardoor je relatief lager uitkomt qua score. Daarom zetten ze onder die testen ook meestal dat ze maar 2 jaar geldig zijn....En verder begrijp ik dat je je over de ontwikkeling verder geen zorgen maakt, maar het is natuurlijk bij een achteruitgang in IQ ook goed om te kijken of er niet een neurologische oorzaak is (maar dat zou je dan waarschijnlijk wel zijn opgevallen)

Kobalt
27-11-2010 om 23:00
Appels en peren
Volgens mij kun en mag je de resultaten alleen vergelijken als ze door hetzelfde meetinstrument, onder vergelijkbare omstandigheden zijn waargenomen. Een WISCtest vergelijken met een NIO bijvoorbeeld, is volgens mij net zo onlogisch als eerst de koorts van je kind opnemen met een koortsthermometer en even later met een buitentherometer. Het zijn verschillende meetinstrumenten, dus er zal een andere uitkomst zijn. Ook is het ene instrument onnauwkeuriger dan het andere.

fladder
28-11-2010 om 10:58
Ach...
...ik haal mijn schouders er verder maar bij op. Toch overweeg ik, ergens in mijn achterhoofd, wel nieuwe onderzoeken. Kind is inmiddels ouder, en ik vraag me wel eens af of er meer bij hem speelt dan alleen asperger. Ik kan er niet goed de vinger achter krijgen... Maar dat heeft nu geen haast.

Rafelkap
28-11-2010 om 19:34
Fladder
Volgens mij is het niet vreemd om bij zo'n daling in iq en jouw idee dat er meer speelt dan alleen asperger eens verder te kijken. Bij een kinderneuroloog. Er zijn stofwisselingsziekten met als verschijnselen epilepsie, autistische trekken en mentale retardatie. (ik wil je niet bang maken hoor) Is hij ooit medisch onderzocht? Of alleen door een psychiater?

fladder
28-11-2010 om 23:14
Rafelkap
De IQ-daling is geen reden waarom ik soms wel eens denk aan een 2nd opinion. Of eigenlijk meer een nieuw onderzoek. Ik loop bij een kinderneuroloog vanwege epilepsie.
Ik zie dat hij niet achteruit gaat. Integendeel, hij groeit nog steeds. Maar er komen aspectjes boven, er zijn dingen waarvan ik denk: dit valt steeds meer op naarmate hij ouder wordt. Moeilijk uit te leggen... Bepaalde stukjes gedrag die steeds duidelijker "klontjes" in zijn groei, zijn ontwikkeling zijn.
Je kan gelijk hebben. En ik hou het in mijn achterhoofd. En blijf alert, natuurlijk...!

Rafelkap
29-11-2010 om 12:15
Fladder
Zolang hij niet achteruit gaat of niet stil staat lijkt het me ok, ik dacht te lezen dat hij achteruit was gegaan. Maar misschien toch iets om met de neuroloog te bespreken, door die epilepsie kan hij ook minder goed hebben gescoord.
Wat een zorgen kan je je maken he? Ik lees nu eea over stofwisselingsziekten dus het zit me hoog Ons zoontje gaat nl. binnenkort in de medische molen, hij staat al bijna 2 jaar praktisch stil in z'n ontwikkeling, het is iedereen een raadsel wat er aan de hand is..

fladder
29-11-2010 om 19:46
Rafelkap
"Ons zoontje gaat nl. binnenkort in de medische molen, hij staat al bijna 2 jaar praktisch stil in z'n ontwikkeling, het is iedereen een raadsel wat er aan de hand is."
Oh bah, dat is heel akelig en eng...! Ik hoop dat er snel iets simpels dat goed te genezen is, boven komt! Sterkte!

Nikus
30-11-2010 om 23:10
Rafelkap
Vraagje en tip Welk ziekenhuis ben je? Ow en tip, pas op waar je wat leest. Op sommige websites kan je zeer schrikken. Ik wens je heel veel sterkte! Spannende tijden!

Nikus
30-11-2010 om 23:13
De professor van de mitochondriale ziekten beweerd met klem dat autisme niet bij Mitochondriale stofwisselingsziekten hoort. Blijft het feit staan dat veel kinderen met een sw ziekte wel autistisch zijn. Maar goed er zijn heel veel sw ziekten. En men weet van veel ziekten nog niets of heel weinig.

Rafelkap
01-12-2010 om 18:41
Nikus
Wij gaan naar het wkz. Maar onze zoon schijnt geen autisme te hebben, alleen wat trekken (soms zelfde handelingen achtermekaar en wapperen), maar hij maakt normaal contact.
Ik moet mijn best doen om niets te googelen, probeer het over te laten aan de heren en dames doktoren.

Nikus
03-12-2010 om 12:39
Rafelkap
Dat is mooi, het WKZ heeft goede artsen! Heel knap dat je niet googled. Het voorkomt een hoop onrust. Vaak zegt je intuitie wel of je zorgen terecht zijn. (althans bij de mensen die ik ken werkte het zo)
Sterkte! Nare bange en zware tijden zijn dit

Rafelkap
03-12-2010 om 13:23
Dank je nikus
voor je berichtje! Helaas zegt mijn intuitie dat er iets heel goed mis is, meer dan ik een jaar geleden dacht. Maar ik probeer hoop te houden dat zoontje nu op de goede plek is waar ze hem kunnen helpen.