dihanne
15-02-2011 om 21:27
Kan iemand even terug schrijven dat het goed komt?
Beste allemaal,
ik zit hier op mijn stoel te stuiteren!
de juf van onze dochter is ZWANGER!
GRRRRRR, leuk voor haar, maar balen balen balen
Ik had het ook niet verwacht, ze heeft drie jongens, waarvan een met ASS. Ze werkt vier dagen per week. Ik dacht: we zitten goed!
In de basisschooltijd van onze dochter (nu groep 6) is dit al de vierde zwangere juf!
En deze is supergoed, onze dochter heeft het nog nooit zo getroffen. Ze leert veel, en ook de sociaal-emotionele ondersteuning vanuit juf is prima. Juf weet echt wat Asperger is.
Nee, ik ben even helemaal van de kaart.
En ja, we zullen haar goed voorbereiden, goed overleggen met de school enz enz enz, maar toch...
Kan iemand even terug schrijven dat het goed komt?
Dihanne

Gonzo18
15-02-2011 om 21:55
Balen, en tuurlijk komt het goed!
Tjee Dihanne, dat is mooi balen! Zeker omdat die juf er alles van weet. Maar jij weet beter dan ik dat dit niet makkelijk is voor je dochter maar dat ze hier doorheen gaat komen. En vooral omdat jij het goed met haar gaat doen! En wie weet komt er een fijne juf terug. Zou zomaar kunnen.
Maar dat helpt je nu niet zo, ben ik bang. Want het is zo fijn als er een fijne juf is die je kind begrijpt (ik ben ook zo gelukkig met huidige juf!) en ja, die wil je niet kwijt. En kan ik je eigenlijk alleen jouw eigen advies teruggeven... Stap voor stap, goed voorbereiden, goed afscheid nemen en echt, het komt goed!
Veel sterkte en ik wilde dat ik meer voor je kon doen.
Liefs,
Gonzo

Tijgeroog
15-02-2011 om 21:56
Probleem?
Ik ga er even vanuit dat het probleem is dat de juf straks met verlof gaat. Of gaat het erom dat je dochter ook moeilijk om kan gaan met het dikker worden van de juf enzo?
Als he tpuur om het verlof gaat: gaat het verlof niet pas in tijdens of na de zomervakantie? (en komt het dan allemaal goed?)

dihanne
15-02-2011 om 22:06
Dank gonzo!
dank Gonzo!
dat had ik net nodig.
vanmiddag (echt waar!) vertelde ik nog aan iemand dat we het, na een paar jaar ellende, nu echt goed voor elkaar hebben op school.
en nu dit, wat een tegenvaller!
maar je doet er niets aan.
op onze school is maar een (1) meester, verder allemaal juffen, en allemaal tussen 25 en 35.
dus de een na de ander........
en ik maar denken dat we nu goed zaten.
maar je hebt gelijk, ook dit gaan we weer redden.
deze week gaan de papieren voor de herindicatie van de rugzak verstuurd worden, dus hopelijk houden we de rest van dit schooljaar de rugzak (en krijgen we volgend jaar Passend Onderwijs, jammer dat nog niemand weet wat dat is!!!)
dat levert me ook wel stress op, merk ik.
maar goed: extra rondje yoga-oefeningen doen, en vooruit met de geit
Dihanne

dihanne
15-02-2011 om 22:11
Tijgeroog
ja, de planning van deze juf is vrij aardig. Ze gaat proberen dit schooljaar af te maken, maar wil dan lang verlof nemen. Dus ik denk dat ze na de kerstvakantie pas terug komt. Ze werkt nu vier dagen per week, op woensdag is er iemand anders (die trouwens ook zwanger is!). Maar ze weet nog niet of ze voor vier dagen terugkomt
onze dochter zit op een school waar ze in groep 6-7-8 dezelfde leerkracht hebben.
ze zit in groep 6, en het loopt geweldig, dus in mijn fantasie zag ik haar al drie jaar een fijne en leerzame tijd hebben.
maar ja, die fantasie van mij.......
groetjes
Dihanne

Tijgeroog
15-02-2011 om 22:37
Dihanne
Okee, als ze 3 jaar dezelfde juf zou houden is het inderdaad een tegenvaller, dat kan ik me goed voorstellen.
Ik hoop voor je dat er een fijne juf voor in de plaats komt, en dat deze juf straks zo veel mogelijk dagen weer terug komt. Het komt vast goed! (zie het bericht van Gonzo)

Gonzo18
15-02-2011 om 22:52
Van jou las ik ooit
Hoi Dihanne,
Ik geloof dat ik ooit van jou las (maar ik kan het mis hebben maar ik denk het niet) dat het vaak is met onze zorgenkindjes dat net als je denkt: hè, nu loopt alles goed, dat er dan weer iets gebeurt. En dat je op jezelf moet vertrouwen dat er dan ook weer een oplossing komt. Gelukkig begin ik dat vertrouwen echt te krijgen en hoop ik heel erg dat het bij jou niet weg is
Komt goed, zoals altijd!
Groetjes,
Gonzo

dihanne
15-02-2011 om 22:56
Bedankt tijgeroog
ja, dank voor het medeleven, tijgeroog
als ouder van een kind met 'iets' ben en blijf je kwetsbaar.
maar natuurlijk komt het goed, kan toch niet anders?
groetjes,
Dihanne

dihanne
15-02-2011 om 23:10
Ja, gonzo, ik beken
OK, ik beken dat ik dat geschreven heb.
Het blijft een achtbaan, het leven met zo'n Aspergerinnetje. En af en toe valt dat toch weer zwaar.
Maar je hebt gelijk, met verstand & vertrouwen gaan we dit ook weer oplossen
groetjes,
Dihanne

pooh bear
16-02-2011 om 09:45
Herkenning
Mijn dochter zit ook in een 6,7,8 combi in groep 6.
Vorig jaar zat ze in groep 5. Alle kinderen uit groep 5 worden over vier bovenbouw klassen verdeeld.
De juf van groep 5 had toegezegd heel goed te kijken welke juf het best bij onze dochter past.
Ook wilden we alleen een fulltime juf omdat dit voor onze dochter echt het beste werkt.
Helaas hoorde we al heel vroeg in het jaar dat de juf zwanger is.
Volgende week begint haar zwangerschapsverlof en ze komt pas na de zomer terug.
Ook komt ze parttime terug. (3 dagen per week)
Ook ik baalde enorm want ik was ook heel erg blij met deze juf. Dochter gaat ook veel beter sinds ze deze juf heeft.)
Tot de zomer krijgen ze nu een vervanger. Ze draait op dit moment al mee. Dochter moet aan sommige leerkrachten erg wennen maar tot nu toe gaat het goed.
Ze zegt dat ze het een leuke juf vindt en hoe het verder gaat moeten we maar afwachten.
Ze zal in elk geval volgend school jaar weer aan een nieuwe (partime) juf erbij moeten wennen.

Polly Shearman
16-02-2011 om 14:48
Vraag
Dochter van mijn vriendin heeft PDDNOS, ze zat in 3-4 bij juf X, daarna ging juf X groep 5-6 doen. Dochter heeft dus 4 jaar bij juf X gezeten. Nu moet ze naar groep 7 naar een nieuwe juf.
Grote paniek! Ik denk dan: je kan er toch maar beter aan wennen? straks op de middelbare school heb je ieder UUR een andere leerkracht.
Is het voor dit soort kinderen niet beter om elk jaar een andere juf te hebben? Hoe zit dat?
Hoe gaat dat in speciaal onderwijs? Houden kinderen dan ook altijd dezelfde leerkacht?
Groet, polly
en idd: steeds als je denkt, hmmm nu gaat het lekker goed dat is er wel weer iets wat veranderd... maar het komt altijd goed!

dihanne
16-02-2011 om 15:28
Pooh bear en polly
Hoi Pooh Bear, en Polly,
Pooh Bear: goed dat je dochter al begint te wennen aan de nieuwe juf. Lastig toch, he? al die zwangere juffen
En Polly: jouw vraag.
Onze dochter zit niet op het speciaal onderwijs, ik heb geen idee hoe het daar gaat.
Onze dochter loopt flink achter in haar ontwikkeling, maar ze ontwikkelt zich wel. In haar geheel eigen tempo en op haar geheel eigen manier. Voor haar is overzichtelijkheid en duidelijkheid nog steeds buitengewoon belangrijk, terwijl dat voor haar leeftijdsgenoten veel minder van belang is.
Ze heeft nog 2,5 jaar voor ze naar de middelbare school gaat, dus je weet niet hoe ze zich zal ontwikkelen. Maar zoals ze nu is, zou ze niet op een school kunnen zitten met ieder uur een andere leerkracht, dat trekt ze niet. En ze zou daar, zoals ze nu is, ook niet aan kunnen wennen.
Misschien over een paar jaar wel. Bij een Aspergerkind is tijd misschien je beste vriend. Het komt bij haar (tot nu toe) allemaal wel maar langzaam, langzaam, langzaam en later, later, later.
Ze kan niet wennen aan iets waar ze nog niet aan toe is.
Maar misschien is dat specifiek voor onze dochter hoor, dat kan.
groetjes,
Dihanne

Polly Shearman
16-02-2011 om 16:18
Dihanne
Dank je wel voor je uitleg.
klinkt idd logisch, maar heb je er al over nagedacht wat je moet doen als je kind naar het VO moet maar er nog niet aan toe is?
Zijn er dan mogelijkheden?
Dochter van mijn vriendin kan niet zelfstandig werken, haar juf zit bijna altijd naast haar, en ze word overal in gestruud en geholpen. Rugzak is nu aangevraagd maar gezien de ontwikkelingen is het onduidelijk of ze hem krijgt ( dat ze hem nodig heeft staat als een paal boven water) de juf kan haar in groep 7 niet zoveel sturing en aandacht geven als nu. Zijn er andere mogelijkheden voor kinderen als deze?
Want ze loopt echt vast!

dihanne
16-02-2011 om 18:00
Polly
Tsja, wat te doen als ze naar het VO moet, en daar niet aan toe is?
hopelijk komen we niet in die situatie.
Maar ik denk dat we dan in het speciaal onderwijs met haar terechtkomen, ook geen ramp.
Dat wordt dan wel verhuizen, want al die scholen zijn veel te ver hiervandaan.
Ingrijpend dus, maar eerst maar eens afwachten.
Vervelend hoor, voor je vriendin en haar dochter. Uiteindelijk zal dat meiske heus wel wat zelfstandiger worden, maar dat kan zo lang duren! En als in het regulier onderwijs echt niet gaat, dan zou speciaal onderwijs een oplossing moeten bieden. (zitten natuurlijk ook weer haken en ogen aan!)
groet
Dihanne

Gonzo18
16-02-2011 om 22:01
Pfff lastige vooruitzichten
Dat zijn lastige vooruitzichten voor vriendin van Polly en jou Dihanne. Moest weer aan je denken. Heb juf vandaag ingelicht dat dochterlief met psych gaat werken aan haar boosheid. Kwam de juf met de suggestie om haar intelligentie te laten testen. En ik had me net voorgenomen, geen testen en toestanden meer!! Maar juf gaf op een heel prettige manier aan daar behoefte aan te hebben omdat ze denkt dat ze misschien hoogbegaafd is. Jawel... Mag weer gaan tobben wat ik wil. Het is wel eens vaker gezegd maar il twijfel daaraan. Ik dacht altijd, ja ze praat wijs. Maar ja, de juf weet natuurlijk meer want die toetst van alles. Toen schoot wel weer door mijn hoofd: het is weer even rustig en daar gaan we weer
Ach, het is zoals het is
Sterkte met je meisje Dihanne. Hoe is zij er trouwens onder dat juf een poos weggaat?
Groetjes,
Gonzo

Wenli
16-02-2011 om 23:21
Polly
Mijn dochter zit op een ZMLK-school. Op deze school beginnen ze in groep 1 als ze rond de 6 jaar zijn. (Daarvoor gaan de meesten naar een KDC) En ze kunnen er tot maximaal 20 jaar blijven.
Groep 1-2-3-4 wordt aangeduidt als speciaal basisonderwijs, groep 5 valt daar ook onder, maar fungeert tevens als een soort "brugklas" en groep 6-7-8-9 als voortgezet speciaal onderwijs.
Er zijn dus 9 groepen, waar ze ongeveer 15 jaar over kunnen doen.
Het is dus niet zo dat de kinderen elk jaar "over gaan". Afhankelijk van de instroom van onderaf en het aantal schoolverlaters stromen de kinderen door. Daardoor kan ook de groepsamenstelling elk jaar wisselen. Maar het kan ook weer zo zijn dat ze 3 jaar dezelfde leerkracht hebben. Of maar 1 jaar.
Klink misschien warrig, maar in de praktijk valt het erg mee.

dihanne
17-02-2011 om 07:47
intelligentie-test: ja of nee?
Hoi Gonzo e.a,
Tsja, gisteren dochter met geen stok naar school te krijgen, buikpijn enz enz enz.
Dus thuis gebleven, vandaag gaat ze weer.
Het begint al een beetje te zakken.
Ze heeft bedacht dat de juf nu een dochtertje wil (waar ze al niet mee bezig is! (juf heeft drie zonen)), en dat kan dochterlief wel begrijpen, want zij wil later ook een dochter (en een hond, geen man).
Ik zie dus al enige acceptatie.
Hopelijk trekt juf het inderdaad tot haar verlof, dan zit dit schooljaar er bijna op.
En bij jou nu de vraag om een intelligentie-test. Je had het er al eerder over. Blijft toch vreemd dat dat niet in eerder onderzoek meegenomen is, bij ons begonnen ze daarmee.
Ik kan me jouw reactie heel goed voorstellen, wij staan ook op het standpunt dat we alleen testen als we heel duidelijk weten wat het op gaat leveren.
Zo'n testperiode ontwricht je leven, dat vind ik ook. En het ene lokt het andere uit.
Op zich is een intelligentie-test niet zo'n zware belasting voor een kind. Wij hebben toen tegen dochter (die was 5) gezegd dat het een quiz was, ze vond het wel een gezellige ochtend.
En als de juf werkelijk denkt dat problemen op school voort kunnen komen uit eventuele hoogbegaafdheid, is het misschien toch belangrijk om het uit te zoeken.
Dus ik zou zo zakelijk mogelijk kijken wat het oplevert.
Als je inschat dat de school je dochter beter kan begeleiden als hier duidelijkheid over is, dan wel doen.
Als je denkt dat het niets uitmaakt in de kwaliteit van de begeleiding op school, waarom zou je?
Nu met die overgang naar passend onderwijs is het helemaal lastig wat wijsheid is.
Ik ben benieuwd wat je gaat doen!
groetjes
Dihanne

Moek
17-02-2011 om 12:05
Hb test
Een HB test stelt niks voor, mijn dochter vond het heel leuk. Niet te vergelijken met de testen om te zien of er iets "mis" is, die vooral voor de ouders erg zwaar zijn (voor een jong kind ook niet zo, althans niet in mijn ervaring).
En juist bij een kind waar iets mee is, lijkt het me belangrijk om precies te weten waar je nu eigenlijk mee te maken hebt. Iedere test levert toch weer bruikbare inormatie op. Dus ik zou zeggen: gaan met die banaan.
Sterkte met de juf, ik krijg al buikpijn als ik eraan denk dat wij volgend jaar ook weer een andere krijgen die dan weer fijn het wiel gaat uitvinden...maar hopelijk valt het mee!

Gonzo
18-02-2011 om 13:18
Intelligentie-test
Hoi Dihanne,
Wat fijn dat er al wat acceptatie is! Misschien gaat het dan toch meevallen... niet te veel beren op de weg zien als de beren er nog niet zijn En ja, een meisje krijgen is natuurlijk leuk
En wat betreft de intelligentie-test. Op school gaat het heel goed met mijn dochtertje maar ik ben aan het twijfelen gegaan omdat de juf zegt er behoefte aan te hebben. En eerlijk gezegd, ik word ook wel nieuwsgierig. Want als we meer weten kunnen we er wel meer rekening mee houden. Aan de andere kant heeft school een hele goed RT-afdeling, voor zowel kinderen met een achterstand als voor kinderen die slim zijn. Toevallig de goede school uitgezocht. Ze zeiden ook steeds dat een rugzak nog lang niet aan de orde was. Dat is fijn, zeker nu het afgeschaft gaat worden
Kortom, ik dub nog steeds. Maar ze gaat nu werken met die psych aan haar boosheid en angsten, dus ik hoef het ook niet snel te beslissen. Ga gewoon eerst eens kijken hoe het met die psych gaat. Als dat nou allemaal goed gaat, wie weet, laat ik het dan toch doen. Het is meer dat ik bang ben dat ze nog meer dingen gaan verzinnen op basis van die testresultaten...
Sterkte Dihanne, met de veranderingen voor je meisje!
Groetjes,
Gonzo

dihanne
18-02-2011 om 18:16
Wachten dus?
Hoi Gonzo
als ik het zo lees, zou ik ook eerst eens afwachten hoe het gaat met die psych.
moet je dat wel weer aan de juf uitleggen.
je blijft bezig, he?
maar dat vind ik ook een nadeel van testen: het ene lokt het andere uit
misschien dat die psych je tzt ook kan helpen met een test.
Wat heerlijk dat je op zo'n goede school zit met je dochter!
hier alles goed: dochter is buitengewoon blij met twee (2!) weken vakantie!
groetjes
Dihanne

Gonzo18
18-02-2011 om 20:42
Dihanne, 2 weken?
Twee weken vakantie? Wat lang! En grappig dat jouw dochter daar blij mee is. Hier 1 week en dat is precies lang genoeg. Dochterlief gaat het liefst naar school. Een week vakantie is lang genoeg dus die zomervakantie vindt ze echt veel te lang.
En het is wat je zegt, ik wacht nog even af. En ga nog niks uitleggen aan juf. Als zij er niet meer naar vraagt, hoef ik nog even niks uit te leggen toch?
En aardig van je dat je zo meedenkt. Heb altijd zoveel aan je reacties! Geniet van de vakantie! Wij zijn vandaag voor een lang weekend in Limburg in een huisje. Ook altijd spannend met dochterlief, maar ze heeft genoten vandaag. En wij dus ook
Groetjes,
Gonzo

dihanne
18-02-2011 om 21:21
Ja twee weken!
ja, dochter heeft twee weken vakantie
en straks ook weer twee weken meivakantie
(zucht)
maar ze geniet er enorm van!
Jullie heel veel plezier in Limburg, lekker!
wij blijven thuis, ik kan nog steeds niet goed lopen.
tot schrijfs
Dihanne