Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
14-09-2010 om 14:14
Een stadsgenoot van mij heeft een boek geschreven over een klas vol zorgkinderen,nav ervaringen met haar eigen zoon: Kanjerklas.
Ik citeer:
Voor ouders
De Kanjerklas is vrolijk, een beetje spannend, maar vooral humoristisch. Alle kinderen in de kanjerklas hebben wel 'iets', maar niemand maakt daar een probleem van. De eigen aardigheden van de kinderen horen er gewoon bij en blijken soms zelfs van pas te komen.
Bevrijdende humor
Voor kinderen die zelf een diagnose hebben op het gebied van leer- of gedragsstoornissen, of die 'in de molen' zitten, kan het lezen van De Kanjerklas een verademing zijn. Niet alleen omdat er gelachen kan worden. Maar ook vanwege de herkenning die de hoofdpersonen bieden. Kinderen kunnen met de kanjers ervaren dat iedereen op zijn manier 'anders' is dan anderen. Net als in elke klas en in het hele leven:
We hebben allemaal wel wat:
de een iets meer van dit,
de ander iets meer van dat.
Het gaat er vooral om: hoe ga je (samen) met al die eigen aardigheden om. In het boek wordt daarvoor de weg van de humor gekozen. Humor maakt zware dingen lichter.
Leerzaam
Terwijl de plot zich ontwikkelt en de kanjers een stevige kluif hebben aan het bevrijden van hun juf, steekt uw kind tussen neus en lippen door iets op over de verschillende eigenaardigheden van de kanjers:
¡hoe het komt dat Kismet niet stottert als hij zingt;
¡dat Kai zich soms afsluit omdat teveel geluid en licht hem pijn doen;
¡dat Kiara zo'n kort lontje heeft, dat ze geen tijd heeft om tot tien te tellen voor ze ontploft;
¡dat Kevins armen en benen een eigen leven lijken te leiden en Kevin ze af en toe moet uitlaten;
¡hoe Kim leert dat lachen helpt tegen angst;
¡en nog meer.
www.kanjerklas.nl
Ik heb geen aandelen,maar kan me zo voorstellen dat er geinteresseerden zijn.