Guinevere
23-11-2008 om 21:35
Kerngezond en adhd?
Kan het zijn dat er een verband is tussen ADHD en het kerngezond zijn van mijn zoontje (ja, kerngezond en ADHD)?
Hij heeft het uithoudingsvermogen van een renpaard, pikt van virussen nooit veel meer op dan een dag een natte neus, als hij zwaar ziek is duurt dat ongeveer 3 uur en dan is het weer over (inclusief de koorts). Zijn ziekteverzuim op school in zijn hele carriere (zit nu in groep 3) is nul dagen, los van bezoeken aan therapeuten natuurlijk.
Ik krijg het idee dat zijn hele lichaam op de een of andere manier harder werkt en dat virussen daardaar minder vat op hem hebben. Laatst had ie trouwens wel een bacteriële infectie (blaasontsteking), maar dat was het eerste echte probleem in 6 jaar.
Hoe is dat bij jullie kinderen, is dat ook zo of is het toeval dat mijn zoon zo gezond is?

T&T
23-11-2008 om 21:51
Toeval?
Ik ben zelf ook niet vaak ziek, en mijn kinderen ook niet. Ze zijn allebei autistsch, maar lichamelijk mankeren ze zelden of nooit wat. Wel moet ik erbij zeggen dat vooral de jongste bepaald niet kleinzerig is, die ploegt gewoon door ook met een oorontsteking. (niet altijd handig trouwens) Ik weet niet veel van adhd, maar misschien kan het ook zo zijn dat hij zich minder snel ziek voelt. Zoals er ook mensen zijn die bj ieder kuchje een "griep" onder de leden hebben.
groetjes Tess

Ardnax
23-11-2008 om 22:45
Toeval
Dochterlief met echt duidelijke ADHD is tot haar vierde bijna alleen maar ziek geweest. Veel oorontstekingen, longontstekingen, lactose-intollerantie en 2 weken ziekenhuis door het drinken van geïnfecteerd water.
Pas na het pellen van neus- en keelamandel, het plaatsen van buisjes, melkvrij dieet en asthma-medicijnen is ze bijna nooit meer ziek geweest.
Grtz.
Ardnax

Juanna
24-11-2008 om 09:59
Hier ook weinig ziek
zoontje met autisme en adhd is ook erg weinig ziek en als hij ziek is is komt het ook echt supersnel opzetten en is het binnen een paar uur weer over. Wij hebben ons daar ook al vaak over verbaasd. Maar of dit door de adhd komt weet ik niet.

Pippin
24-11-2008 om 10:39
Hier niet hoor
Als zoon ziek is, doet hij dit gelijk goed en is hij zo een week bezig met beter worden.... Helaas, deze adhd-er is niet kerngezond.
Pippin

*Twinkel*
24-11-2008 om 11:48
Hier ook
Weinig ziek, maar als ze ziek is doet ze het wel goed en is onherkenbaar! Zo mak als een lammetje en supertoeganklijk, alsof ze een doosje ritalin op heeft. De beste gesprekken kun je met haar voeren als ze ziek is.
Maar zodra ze beter is, krijgt ze het dubbel zo hard terug. Dat is dan even flink aanpoten en alle zeilen bijzetten om haar weer op het juiste spoortje te krijgen.
Dochter heeft PDDNOS en ADHD.

Merla
24-11-2008 om 15:20
Hier ook zo eentje hoor guinevere
Ik heb er ook zoeen hier. Zelden of nooit ziek. Alleen de ochtend na zijn verjaardag, dan is hij al twee jaar achter elkaar compleet uitgeteld. Flinke koorts, hoofdpijn, moe en een hele ochtend slapen. Maar rond de middag is de koorts verdwenen en is hij er weer helemaal. Niets te merken aan zijn echte ziek zijn van een paar uurtjes terug. Verder mankeert hij nooit wat. Alleen een paar weken terug gaf hij (in navolging van de rest van de fam.) op een nacht even flink over. Maar waar de rest van de fam. de dag erna een dag niet lekker en gammel was, is hij weer helemaal het heertje en gaat gewoon weer uitbundig naar school.
Zoon heeft trouwens ook ADHD (met vermoeden van ASS)

didi
24-11-2008 om 19:33
Bijzonder
toch deze verhalen!
Mijn zoontje heeft precies het zelfde oer en oer sterk.Ik dacht dat het met zijn moelijke start in het leven te maken had.Veel te vroeg geboren en dus een tijd in de couveuse....aantal keren longonsteking enz.
Ze zeggen dat couveuse kinderen enorme vechtertjes zijn.
Maar het kan dus ook liggen aan zijn autisme, wie weet.Ik merk wel dat zijn pijngrens anders ligt.Bij een enorme val hoor je hem niet ,bij piepkleine schrammetjes kermt hij het uit.Als hij al eens ziek is klaagt hij ook niet maar ondergaat alles gedwee om de dag erna weer op de fiets te springen naar school.
bijzondere kinderen zijn het!
groetjes,Didi

Guinevere
24-11-2008 om 20:14
Weerstand
Ik heb ook een tijd gedacht dat de weerstand van zoonlief kwam door zijn moeilijke start na de geboorte (ook couveuse en gelijk AB-kuur). Maar ik kan dat toch niet helemaal verklaren, dus ik dacht nu aan een verband met zijn ADHD. Het kan natuurlijk zijn dat zo´n kind een andere gewaarwording heeft van ziektegevoelens, doordat de prikkels anders verwerkt worden. Op een natte neus kan dat natuurlijk weinig invloed hebben...
Ik kan er hier bij jullie ook nog niet echt één lijn uithalen, wie weet is er wel helemaal geen verband dus.
Maar toch leuk om alle reacties te lezen.