Hes@
25-01-2012 om 11:05
Keuze dosering concerta
Beste mensen,
Onze elfjarige slikt ongeveer anderhalf jaar concerta. En dat doet haar goed. Ze is begonnen met 18 en dat was lang voldoende maar na de zomer niet meer. We zijn sindsdien al aan het zoeken naar de juiste dosering. 27 geeft niet voldoende concentratie op school. 36 maakt haar een heel stil kindje dat nogal bangig wordt.
We doen nu in de weekenden 27 en op schooldagen 36. Maar dit is dus niet optimaal. UIteraard hebben we overlegd met de kinderarts en die zegt dat het een kwestie van uitproberen is.
Nu schreef hierboven iemand dat concerta 's morgens een lagere dosering afgeeft en daar krijg ik ineens weer hoop van. Misschien zouden we daar best iets mee kunnen door bijvoorbeeld ritalin bij te geven bij de 27. Weet iemand wat de verdeling in dosering is bij 27?
Lastige is dat we moeten afgaan op wat dochter zegt. Ik zie haar immers nooit op schooldagen. En zij kan niet van een hele dag onthouden hoe ze zich voelde.
Heeft iemand een soort lijst waar ze op een paar vaste momenten op kan scoren hoe ze zich voelt? Het zou echt fantastisch zijn om meer duidelijk te krijgen. Ik weet eigenlijk ook niet hoe zo'n lijst heet. Omdat googlen niet lukt vraag ik het hier. Er zit hier zo veel kennis en ervaring met adhd. Heerlijk
Alvast erg bedankt

anna van noniemen
25-01-2012 om 11:10
Ritalin bij concerta
hoeft geen probleem te zijn, maar het luistert wel nauw. Maar er zijn ook nog andere langwerkende medicijnen, Equasym is er ook zo een. Die is weer in andere doseringen beschikbaar, dus misschien is die voor jullie dochter beter? Het blijft inderdaad uitproberen. 27 is te weinig, dat zeg je al, maar 36 teveel, dat is wel duidelijk.

Quin van der Veer
25-01-2012 om 11:29
Bij concerta weet ik het niet
Met concerta heb ik geen ervaring. Wij geven Medikinet 30 met op schooldagen 2,5 mg extra in de ochtend. Dit is afgestemd met de psychiater, binnenkort verhogen we die 2,5 mg misschien naar 5 mg.
In deze zaken is het van belang goed met de leerkracht te overleggen wat die ziet qua gedrag tijdens de schooluren. Misschien kun je zelf een scoringslijstje maken en vragen of de leraar dat wil invullen op verschillende momenten. En jij kunt dat dan naast de verschillende hoeveelheden medicatie houden (uiteraard eerst afstemmen met arts).

Karmijn
25-01-2012 om 12:27
Rekenen
Volgens die folder van peirera (wat maar een benadering is) kun je bij 18 mg uitgaan van 4+7+7. 36= 8+14+14.
Middelend kom ik dan op 27=6+10,5+10,5.
Verderop in de folder beschrijft hij, hoe je kunt rekenen als je er ritalin bijgeeft in de ochtend. Bij 27 zou dat dan worden 11 + 10,5+10,5
Ik zou echter nooit zoiets doen, zonder overleg met de voorschrijvend behandelaar. Dus daar zou ik eerst mee bellen, als ik jou was. Misschien is een ander middel wel beter voor jouw kind.

Hes@
25-01-2012 om 13:32
En zo'n lijst
zo wat veel reacties al!
ALs het klopt dat concerta 27 's morgens maar 6 of 7 geeft dan is het niet zo gek dat ze niet kan concentreren.
Ik doe niets zonder de kinderarts. Maar die zegt dus: het is een kwestie van experimenteren. En om te weten waar 27 te weinig is, zal ik zelf de gegevens aan moeten leveren. Ook een goed idee om de leerkracht een lijstje te geven.
Welke dingen zouden daar op moeten staan?
Focus en concentratie uiteraard, hoe vrolijk ze is, hoeveel ze durft, of ze in de groep te aanwezig is of juist te stil. Nog andere suggesties?
Wel jammer dat deze juf er pas 2 weken is

Karmijn
25-01-2012 om 13:58
Lijst
Ik zou op zo'n lijst denk ik dingen zetten als:
beginnen met werken
doorgaan met werken
afronden van het werk
organiseren van spullen
beweeglijkheid
praten met anderen
stoppen met een handeling wanneer dat gepast is
wachten met beantwoorden van een vraag tot hij helemaal gesteld is
anderen uit laten spreken
tolerantie vermogen bij storend gedrag van anderen
stemming
netheid van het schrijfwerk (dat is bij onze zoon echt een graadmeter, als zijn medicatie niet goed werkt, komen er toch hanenpoten!)

Elisa Gemani
25-01-2012 om 14:35
Lijst
Hoe het zit met doseringsverhoudingen weet ik niet. Hier gebruikt zoon (11) sinds anderhalf jaar Concerta 27mg (daarvoor 18mg en daarvoor begonnen met Ritalin) en dat werkt nog prima.
Wat lijsten betreft: je kan dezelfde gedragsvragenlijsten gebruiken die de diagnosticerend arts/behandelaar heeft gebruikt. De Gedragsvragenlijst voor kinderen en de SWAN vragenlijst. Deze zijn bij ons naast thuis ook een paar keer door de leerkracht gebruikt om zoon gedurende een tijd te observeren en te zien wat de invloed was van Ritalin en Concerta in de diverse doseringen.
Geen idee of die ergens online staan (ik vermoed van wel), anders kan je ze aanvragen bij degene die de diagnose en het voorschrijven van medicatie heeft gedaan. Succes!