Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Kind mag na zmlk niet naar vso moet naar kdc, mag dit?

Ik stel hier even een vraag voor een vriendin van mij.
Haar zoon zit op zmlk en is nu 10 jaar. Nu heeft de juf tussen neus en lippen door gezegd dat hij straks niet naar vso kan, omdat er op zijn niveau geen groep is. Dat betekent dat hij terug moet naar het kdc waar hij ooit als kleuter is gestart. Of moeder ook gelijk even een uitstroom-formulier wilde ondertekenen. Dit heeft ze nog niet gedaan.
Er staat me iets van bij dat een kind recht heeft op onderwijs, en dus ook op vso??
wie kan me hier meer over vertellen? Welke stappen kan ze ondernemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marie

Marie

28-11-2010 om 15:30

Praktijkonderwijs?

Hallo
Ik weet dus niet wat zijn niveau is, maar volgens de juf is het te laag voor het Praktijkonderwijs? En dat weet ze dan nu al? Hij moet nog 2 jaar basisonderwijs (zmlk) doen?
Ik ben er niet helemaal in thuis, maar ik neem aan dat hij nog getest wordt of is om zijn niveau te bepalen en dat er daarna beslist wordt waar hij naar toe kan?
Misschien moet je eens bij vso-scholen en Praktijkonderwijs in de omgeving gaan vragen wat de procedure is voor toelating?
Succes

elsje78

elsje78

28-11-2010 om 22:33

Hoi

er is dus geen vso afdeling zmlk in de buurt? zou idd eens informeren bij het praktijkonderwijs, op basis van iq kan die doorstroom soms wel, al komt het bij ons niet zo heel vaak voor. (werk op praktijkonderwijs)

Raar dat er geen vso is, waar gaan alle andere leerlingen dan naar toe als ze 12 zijn?

groetjes

Rafelkap

Rafelkap

29-11-2010 om 12:16

Mee

Kan je niet eens bij stichting Mee vragen om mee te denken?

jasset

jasset

01-12-2010 om 20:06 Topicstarter

Even ter verduidelijking

Er is dus wel een vso-school, maar daar is geen geschikte groep voor hem.
Praktijkonderwijs is toch hoger dan vso?

cqcq

cqcq

01-12-2010 om 21:46

Hangt ervan af

het speciaal voortgezet onderwijs kan op ieder niveau gegeven worden (zelfs op vwo niveau). Het praktijkonderwijs is cognitief het laagste niveau op het gewone voortgezet onderwijs. In geval van ZMLK onderwijs is het te verwachten dat het niveau lager ligt dan bij praktijkonderwijs.

Overigens is het recht op onderwijs vastgelegd in het verdrag voor de rechten van het kind, volgens mijn niet speciaal in Nederlandse wetgeving.

MM.

MM.

01-12-2010 om 22:51

elsje78

elsje78

01-12-2010 om 22:52

Waarom

is er geen geschikte groep? Heeft dat met het iq te maken of met gedrag ofzo? Heb dat nog nooit gehoord...Maar ik zit ook niet echt in het zmlk dus misschien komt het vaker voor.

Wij hebben leerlingen met een iq tussen de 55 en 90 dus er wordt individueel een plan gemaakt met bijbehorende lesstof. Weet je het iq? weet je de reden waarom er geen geschikte groep is? Ik vind dat deze school zich er zo wel erg makkelijk vanaf maakt, ik zou er toch werk van maken, een kdc lijkt me niet de juiste oplossing!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.