Lieveliefde
25-07-2026 om 13:07
Kind mee op vakantie?
Hoi allemaal,
Ik heb hier wel eerder geschreven over mijn dochter.
Helaas gaat het met mijn dochter niet goed en is thuis geëscaleerd door oplopende spanning op school.
Ze heeft een laag zelfbeeld
Wil minimaal eten
Heeft continu paniek aanvallen en wil de deur niet meer uit
Haar stress niveau zit structureel te hoog
Inmiddels is ze aangemeld bij GGZ (crisis)
Tot vorige week reageerde ze haar stress af op mij (ik was haar rode lap) ze deed mij pijn en kneep mij flink. (Hiermee is ze bekend wanneer ze hoog in spanning is)
Het traject wat wij gestart zijn is intens en vraagt veel van ons als gezin.
Naast mijn dochter hebben wij een ander kind. Ook zijn vakantie staat nu in het teken van hulpverlening en afspraken.
Nu hebben wij een verre reis met onze kinderen gepland.
Nu hebben wij de keus om te annuleren, dochter mee te laten gaan of dochter gaat naar opa en oma, daar voelt ze zich veilig en ze vind ook fijn om er te zijn.
Ons dilemma is enorm. Wanneer dochter ons enige kind was geweest hadden wij er niet over getwijfeld om de reis te annuleren. Echter heb ik ook een ander kind in huis die zich al een jaar verheugd op de reis en zijn teleurstelling zou groot zijn.
Ik wil mijn dochter niet thuis laten, maar ik wil mijn andere kind ook geen verdriet doen en het is ook zijn vakantie en alles draait nu al om mij . dochter. Dit is niet erg en doen wij uit liefde. Maar gun mijn andere kind ook zijn vakantie.
Wij hebben advies gevraagd vanuit de hulpverlening, zij geven aan dat wij hierin onze eigen keus moeten maken.
BeesAreCool
27-07-2026 om 12:59
ik zou een combinatie doen:
-dochter bij opa en oma
En
-1 van de ouders blijft thuis.
Dan kan ze tot rust komen hij opa en oma en kan ze ook naar huis als ze dit wil. De ouder kan dan ook 1 keer per 3 dagen langskomen om koffie te drinken (niet voor eten aangezien dat nogal een ding is). Gaat het goed, dan kan ouder voorstellen om 2 uurtjes samen met dochter naar iets leuks te gaan: film oid (geen restaurant). Film heeft ook het voordeel dat het donker is, dus wellicht minder stress dat mensen haar veroordelen om wat ze doet/hoe ze eruit ziet.
Zoon verdient ook een vakantie. Het is een bekend fenomeen dat zussen/broers van kinderen met problemen vaak ondergesneeuwd worden. Ook denk ik dat het behoorlijk wat rancune oplevert als door zus nu de vakantie gecanceld wordt.
Estra
27-07-2026 om 13:58
ik zou wel met ze’n drieën gaan , zoon verdiend ook een vakantie . Jij kan je opladen tijdens de vakantie. Dochter bij opa en oma laten . Het is moeilijk en vervelend Maar het is nu geen optie om haar nu mee te laten gaan . Hoe spijtig en verdrietig het ook is
watervogel
27-07-2026 om 14:06
Kind is flink ziek. Ik vraag mij af wie zijn kind bij opa en oma zou laten als het kind opeens ernstig lichamelijk ziek geworden was.
Izza
27-07-2026 om 14:07
BeesAreCool schreef op 27-07-2026 om 12:59:
ik zou een combinatie doen:
-dochter bij opa en oma
En
-1 van de ouders blijft thuis.
Dan kan ze tot rust komen hij opa en oma en kan ze ook naar huis als ze dit wil. De ouder kan dan ook 1 keer per 3 dagen langskomen om koffie te drinken (niet voor eten aangezien dat nogal een ding is). Gaat het goed, dan kan ouder voorstellen om 2 uurtjes samen met dochter naar iets leuks te gaan: film oid (geen restaurant). Film heeft ook het voordeel dat het donker is, dus wellicht minder stress dat mensen haar veroordelen om wat ze doet/hoe ze eruit ziet.
Zoon verdient ook een vakantie. Het is een bekend fenomeen dat zussen/broers van kinderen met problemen vaak ondergesneeuwd worden. Ook denk ik dat het behoorlijk wat rancune oplevert als door zus nu de vakantie gecanceld wordt.
Dat kan niet omdat moeder niet kan rijden in het verre vakantieland. En ze daar een avontuurlijke vakantie gaan doen. Moeder kan ook niet thuisblijven omdat er juist tussen moeder en dochter problemen zijn. En ze in geval van nood niets kan. Los daarvan zit die ene ouder dan thuis met een verpeste vakantie. En zitten zoon en andere ouder alleen ver weg. Dat is geen oplossing. Grootouders zijn prima capabel om te handelen. En een ouder thuis laten afwachten op de bank lost geen enkel probleem op.
Ouders gaan met zoon. Want die heeft al genoeg geleden. Dochter krijgt thuis even rust bij grootouders in een vertrouwde omgeving. Prima oplossing. Qua hulp is de aanwezigheid van ouders geen meerwaarde. En professionele hulp komt pas na de vakantie.
Izza
27-07-2026 om 14:13
Wij gaan regelmatig in verschillende samenstellingen op vakantie. Dat deden mijn ouders vroeger ook. Met een bepaald kind op citytrip met de ander op kampeervakantie of vistrip. Dat is echt geen probleem. Je stemt behoeftes af op ieders wensen en mogelijkheden. Dochter kan na haar herstel weer mee. Maar dat zou best eens lang kunnen duren. Kans is gewoon aanwezig dat ze de volgende vakantie ook niet mee kan. Mag het hele gezin dan nooit meer weg alleen vanwege de problemen van 1 gezinslid? Ook is het voor mensen met beperkte kinderen best gebruikelijk dat het kind naar een logeerhuis of speciale opvang gaat omdat het voor iedereen het beste is.
Broadway
27-07-2026 om 14:44
Estra schreef op 27-07-2026 om 13:58:
ik zou wel met ze’n drieën gaan , zoon verdiend ook een vakantie . Jij kan je opladen tijdens de vakantie. Dochter bij opa en oma laten . Het is moeilijk en vervelend Maar het is nu geen optie om haar nu mee te laten gaan . Hoe spijtig en verdrietig het ook is
dit. en dan kun je daarna altijd nog iets met dochter gaan doen
Bolmieke
27-07-2026 om 14:50
Misschien moeten jullie gewoon met z'n allen plus oma en opa om de tafel gaan zitten en er over praten en proberen om samen tot een oplossing te komen.
Izza
27-07-2026 om 15:44
Bolmieke schreef op 27-07-2026 om 14:50:
Misschien moeten jullie gewoon met z'n allen plus oma en opa om de tafel gaan zitten en er over praten en proberen om samen tot een oplossing te komen.
Die is er toch. Opa en oma hebben aangeboden te helpen. Hulpverlening ziet geen bezwaar. Zoon en man willen gewoon gaan. Alleen to heeft twijfels. Dochter roept van alles (wat hoort bij haar ziekte). Maar kan in deze situatie geen beslissingen nemen.
Joszy
27-07-2026 om 17:16
Ik ben echt verbaasd dat mensen het een goed idee vinden om dit meisje 2 of 3 weken bij opa en oma te laten. Ze is een gevaar voor zichzelf maar ook voor haar omgeving. Ze is blijkbaar zo sterk dat TOs man TO moet ontzetten als ze wordt aangevallen.
Fijn als ze zich fijn voelt bij opa en oma en er een paar dagen kan logeren. Maar vorige week leek ze thuis ook tot rust te komen maar vervolgens liep ze toch weer weg met een paniekaanval en alles er op en er aan. Dat wil je opa en oma toch niet aandoen?
En als het daar misgaat is ze die veilige haven kwijt en TO de opvangplek waar ze wel eens een paar dagen kan bijkomen. Opa en oma zijn geen hulpverleners voor 2 of 3 weken. En als het misgaat zitten beide ouders ergens ver weg, die zijn niet in een halve dag thuis vermoed ik.
BeesAreCool
27-07-2026 om 17:20
Izza schreef op 27-07-2026 om 14:07:
[..]
Dat kan niet omdat moeder niet kan rijden in het verre vakantieland. En ze daar een avontuurlijke vakantie gaan doen. Moeder kan ook niet thuisblijven omdat er juist tussen moeder en dochter problemen zijn. En ze in geval van nood niets kan. Los daarvan zit die ene ouder dan thuis met een verpeste vakantie. En zitten zoon en andere ouder alleen ver weg. Dat is geen oplossing. Grootouders zijn prima capabel om te handelen. En een ouder thuis laten afwachten op de bank lost geen enkel probleem op.
Ouders gaan met zoon. Want die heeft al genoeg geleden. Dochter krijgt thuis even rust bij grootouders in een vertrouwde omgeving. Prima oplossing. Qua hulp is de aanwezigheid van ouders geen meerwaarde. En professionele hulp komt pas na de vakantie.
En dan voelt dochter zich helemaal in de steek gelaten tijdens een crisis situatie.
Bovendien zei ik niet dat moeders de hele tijd op dochters lip zit. Juist het tegenovergestelde. Af en toe even langsgaan zonder druk maar wel even laten zien dat je er voor haar bent.
in een crisissituatie lijkt het mij wel bijzonder handig en gewenst dat een ouder meteen in de buurt is.
Courage
27-07-2026 om 17:45
Izza schreef op 27-07-2026 om 15:44:
[..]
Die is er toch. Opa en oma hebben aangeboden te helpen. Hulpverlening ziet geen bezwaar. Zoon en man willen gewoon gaan. Alleen to heeft twijfels. Dochter roept van alles (wat hoort bij haar ziekte). Maar kan in deze situatie geen beslissingen nemen.
Waar lees jij dit soort dingen? Hulpverlening heeft gezegd dat ze zelf een keuze moeten maken. Dat is niet hetzelfde als 'geen bezwaar'. En wat man wil, daar is met geen woord over gerept door TO.
Gek eigenlijk.
Ciska78
27-07-2026 om 18:50
ik zou in ieder geval niet met dochter op vakantie gaan, zelf een kind met behoorlijk complexe problemen, wij hebben afgelopen jaren 3 vakanties gedaan in het buitenland met kind, maar daar alle keren spijt van gehad. In het buitenland een ziekenhuis opzoeken is niet leuk, in het buitenland een flippende dochter hebben en geen extra medicatie kunnen krijgen is niet leuk.
Je dochter heeft geen vertrouwde spullen om zich heen op vakantie.
Haar achter laten bij opa en oma zou ik niet doen, wat als ze wel gaat flippen, gekke dingen gaat doen (zoals mijn dochter die bij we bij opa en oma van de brug hebben moeten plukken), opa en oma krijgen daar echt een trauma van (spreek echt uit ervaring hierin).
En als er iets gebeurd terwijl jullie op vakantie zijn blijf je je dat kwalijk nemen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat je ontspannen op vakantie gaat als je je dochter achterlaat
ik snap dat je graag op vakantie wil, maar ten kiste van wat?
Poezenmeisje
27-07-2026 om 19:44
Wat als opa&oma gewoon op het huis van TO gaan passen, met de dochter erbij?
Ze heeft dan haar vertrouwde omgeving én haar eigen apullen om zich heen.
Joszy
27-07-2026 om 21:40
Poezenmeisje schreef op 27-07-2026 om 19:44:
Wat als opa&oma gewoon op het huis van TO gaan passen, met de dochter erbij?
Ze heeft dan haar vertrouwde omgeving én haar eigen apullen om zich heen.
Maar ze voelt zich thuis niet veilig zegt TO
MoederIADHkind
28-07-2026 om 06:41
Vervang psychische ziekte door kanker en je krijgt een heel ander antwoord. Want natuurlijk annuleer je dan je vakantie, plan je iets zodat een ouder met zoon op pad kan en houd je opa en oma als achterwacht of er even rust nodig is.
Maar omdat het een psychische ziekte is, is het ineens wel acceptabel om het doodzieke kind bij haar grootouders te laten? Of haar mee te nemen naar een plek waar de voorzieningen minder zijn, niet zeker is dat het er gezonder is en ze geen achterwacht plekken heeft?
Geen annuleringsverzekering is jammer maar helaas. Misschien kan je het verplaatsen naar volgend jaar tegen wijzigingskosten. Als dat niet kan; het geld van de vakantie ben je toch al kwijt, en van het geld dat je uitspaart aan kosten die je daar zou hebben, kun je wellicht een kortere last minute vinden in de buurt. Voor 1 ouder met zoon. Desnoods boek je twee weken voor zoon, waar elke ouder een week bij hem is.
En er dus een ouder beschikbaar is voor dochter. Zodat iedere ouder een week echte rust heeft, en een week thuis. Waarbij dochter de keuze heeft waar ze is, maar opa en oma vooral achterwacht zijn.
Zeker is dat heel naar en vervelend. Maar je dochter is doodziek, en dat is heel heftig. Dat betekent helaas dat er dingen niet meer kunnen zoals je denkt dat het moet, maar moet zoals het kan.
Die laatste alinea is een citaat van een kinderverpleegkundige die ons aansprak toen we onbewust nog steeds veel te hoge verwachtingen van ons IADH-kind hadden. Verwachtingen zoals ik die hier ook lees; dat ze wel een paar weken bij haar grootouders kan logeren of een verre reis kan maken.