Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Kind met verstandelijke beperking, lotgenoten


betsy

betsy

07-07-2018 om 22:08

monique

Ik vind het heel bijzonder dat een meisje van 15 een IQ van 72 en autisme zou hebben terwijl ze de basisschoolperiode prima is door gekomen...
Maar goed, ook bij mijn zoon kwam e.e.a. pas heel langzaam naar voren. In eerste instantie was duidelijk dat er iets was, maar dat kwam door zijn ADHD. Hij ging al naar speciaal onderwijs en het ging allemaal niet heel vlot. Vooral rekenen ging zeer moeizaam. Uiteindelijk ging hij daarna naar het Praktijkonderwijs, hoewel ze even getwijfeld hebben over VMBO met LWO. Zijn IQ is verbaal rond de 90 en performaal rond 70. Dat is nog wel een aardig verschil. Maar toch wel hoger als de 72 die bij jouw dochter geconstateerd is, terwijl zij toch aardig mee kon komen als ik het goed begrijp?

Tango

Tango

22-07-2018 om 12:37

Kader

Ik vind het ook wel bijzonder dat een meisje met en IQ van 72 naar kader kan. Zelf heb ik een zoon met een IQ rond de 75 die met moeite geplaatst werd op basis. Heeft ook het regulier basisonderwijs doorlopen maar dan wel met de nodige aanpassingen. Hij had een eigen leerlijn en deed veel stof van een groep lager.
Bij zoon hadden we altijd al het gevoel dat er iets aan de hand was. Maar we konden de vinger er niet echt op leggen. In het begin dacht ik spraak/taalachterstand, maar dat viel eigenlijk mee. Wel scoorde hij heel laag op ruimtelijk inzicht en dus lager IQ. Dit werd al gezien toen hij 7 was. Daarna kwam er nog dyslexie bij. Ik denk dat hij ook wel iets autistisch heeft, maar dat hebben we nooit laten testen.
Ik moet wel zeggen dat hij nu op vmbo basis met lwoo prima op zijn plek zit en eindelijk 'soortgenoten' treft waardoor hij veel beter aansluiting heeft. En hij ontwikkelt zich ook opeens veel sneller. Mogelijk heeft hij dus wel op zijn tenen gelopen in het basisonderwijs.

SB

SB

14-09-2020 om 11:48

Hoe is het nu?

Hallo, ik ben erg emotioneel geworden van het lezen van alle reacties en hoeveel ouders in die situatie zitten. Mijn zoon van 4 heeft een zwaar medisch verleden waar hij wonder boven wonder uit gekomen is en we dachten dat alles nu 'opgelost' was, dat zijn achterstand wel ging goedkomen.
Maar hij heeft nu achterstand zowel verbaal, motorisch en cognitief, dus reeds in het bijzonder onderwijs, men spreekt over een 'zwaar problemantiek' terwijl ik me dan focus dat hij mee de tafel dekt, alleen eet, zijn kleren kan uitdoen,...maar is allemaal onvoldoende voor de 'standaard'.
De oorsponkelijke posts dateren van 2016, kunnen jullie me aub zeggen hoe het nu gaat met jullie kindjes?
Mijn grootste vrees is dat mijn zoon niet zelfstandig zou kunnen leven, maar hoe voorspel je zoiets, wat worden dergelijke kindjes? Zal dit dan een rouwprocess zijn die ik nooit bovenkom?
Alvast bedankt voor de reacties.

Hallo allemaal. 

Ik heb een 11 jarige zoen.met klassiek autisme met een verstandelijke beperking.

Het is een soort rouwverwerking waar je inkomt. 

Mijn zoon verast me nog elke dag qua ontwikkeling. 

Alles komt op zijn  plek terecht. 

.

ik zoek een whatsapp groep voor jonge kindjes met mogelijk autisme ontwikkelingsachterstand en egt laag iq. Om trotse momenten te delen de wins noem ik ze. Maar ook de moeilijke momenten en uitwisseling en je hart weleens luchten. 

hoi hoi
Ik heb ook een dochter met een verstandelijke beperking is nu 24 woond begeleid maar nog steeds val je met je neus in de boter hoor je mag kontakt opnemen hoor groetjes tineke

betsy schreef op 07-07-2018 om 22:08:

monique

Ik vind het heel bijzonder dat een meisje van 15 een IQ van 72 en autisme zou hebben terwijl ze de basisschoolperiode prima is door gekomen...
Maar goed, ook bij mijn zoon kwam e.e.a. pas heel langzaam naar voren. In eerste instantie was duidelijk dat er iets was, maar dat kwam door zijn ADHD. Hij ging al naar speciaal onderwijs en het ging allemaal niet heel vlot. Vooral rekenen ging zeer moeizaam. Uiteindelijk ging hij daarna naar het Praktijkonderwijs, hoewel ze even getwijfeld hebben over VMBO met LWO. Zijn IQ is verbaal rond de 90 en performaal rond 70. Dat is nog wel een aardig verschil. Maar toch wel hoger als de 72 die bij jouw dochter geconstateerd is, terwijl zij toch aardig mee kon komen als ik het goed begrijp?

Betsy dit is EXACT het verhaal van mijn zoon. Bij mijn zoon is ook getwijfeld over wel of niet ASS. Uiteindelijk kwamen ze uit op NLD. 

 Inmiddels is hij 25 en zit hij bij begeleid werken. En die van jou?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.