ayla
03-05-2010 om 07:20
Kind tussen de groep (lang)
Gisteren was het de verjaardag van dochters grootste vriendin, de dag ervoor was het kinderfeestje geweest waar dochter ook was geweest. allemaal 5 en 6 jarige kleuters. Toen wij gisteravond met de vrienden overgebleven waren vertelde vader ons dat het hem had verbaast hoe ayladochter in de groep stond, of eigenlijk hoe ze eruit viel. Dochter had blijkbaar geprobeert heel sociaal te zijn, andere kinderen voor laten gaan, ik wacht wel had ze gezegd en de ene keer dat ze niet wilde wachten viel de hele groep in die mate over haar heen dat ze moest huilen wat het alleen maar erger maakte want toen begonnen ze haar uit te lachen omdat ze huilde. Volgens vriendinnetje schreeuwt ayladochter veel als ze haar zin wil en volgens de andere kinderen huilt ze veel. wat onze vrienden zagen was dat van haar dingen niet gepikt werden die van andere kinderen wel gepikt werden. Alsof ze een bepaaldt krediet verspeeld heeft. Ik weet dat het allemaal maar kleuters zijn maar omdat dit rechtstreeks van ouders te horen, poeh.
Dochter is een uitzondering vanwege haar dieet en haar gedrag, dat weten we. We weten nog niet wat met haar is dus veel kunnen we haar niet helpen.
Ik heb haar gisteren eens gevraagd of er iets gebeurt was en ze zei zelf niets. Ze zei wel dat ze zich bij de juf veilig voelde maar bij de kindjes niet. Die pesten me alleen en zeggen dat ik een baby ben terwijl ik alleen huil omdat ik ergens pijn heb, als ik haar dan vraag waar zegt ze overal, in mijn buik en in mijn hoofd, eigenlijk overal. Mijn man zegt dat ik haar moet uileggen dat ze minder moet huilen en dat als ze pijn heeft dat ze zachtjes naar de juf moet gaan. Zelf vind ik het rot en in om te moeten gaan vertellen dat ze niet mag huilen als ze pijn heeft. het wordt gewoon telkens duidelijker dat ze ongelukkig is op school en we weten niet waarom. Na vakantie moet ik maar weer in gesprek denk ik maar ik zie er nu alweer tegen op

T&T
03-05-2010 om 11:06
Ocherm...
Ik heb echt te doen met Ayladochter... sociaal "gedoe" is helemaal niet gemakkelijk, en zelfs kleuters worden er al keihard op afgerekend. Natuurlijk mag je huilen als je pijn hebt! maar als ik het zo lees ben ik bang dat ze buikpijn van de stress heeft.
Niet Ayladochter moet leren stoppen met huilen! de andere kinderen moeten leren dat ze haar niet zo mogen pesten! Een schone taak voor de kleuterjuf zou ik zeggen
groetjes, Tess

angela
03-05-2010 om 15:16
Zou het kunnen helpen?
He wat naar voor je dochter!
Dat is wel hoe het kleuterleven werkt, niet om het goed te praten. Bij zoon zit ook een meisje in de klas dat veel huilt. Dat vinden kinderen niet leuk. En ik denk dat het ze een gevoel van onmacht geeft. Zoon vindt het vreselijk als zijn zusje van 4 huilt. Hij kan daar niet tegen. Hij vindt dat meisje in zijn klas ook niet leuk. In die zin kan ik me je mans reactie ook wel voorstellen. Sommige 'gedragingen' zijn gewoon niet handig. Een kind dat veel duwt en trekt of zich (verbaal) agressief achtig gedraagt ligt er ook uit en die wijs je er ook op dat dat niet handig is om te doen.
Maar goed het feit dat ze huilt is nog geen reden om te gaan pesten. Zou het helpen als juf eens in de groep aandacht besteedt aan haar ziekte.Als kinderen weten hoe en wat dan kunnen ze ook boven verwachting veel begrip hebben is mijn ervaring.
Je schrijft ook dat je niet weet waarom ze ongelukkig is. Dat lijkt me wel duidelijk. Ze voelt dat ze niet goed in de groep ligt. Daar word je ongelukkig van. En het zal wellicht kip of ei zijn. Was ze al ongelukkig en ligt ze er daarom 'uit' of ligt ze eruit en is daarom ongelukkig? de oorzaak doet er missch niet veel meer toe. Ik zou eens samen met de juf een plan bedenken.
Sterkte

Tango
04-05-2010 om 21:54
Ach, wat triest
Voor je dochter, maar ook voor jou om te horen. Aan de andere kant maakt het wel weer meer duidelijk waarom ze zich zo onprettig voelt op school. Knap dat ze het zelf ook zo goed kan verwoorden.
Het is inderdaad verstandig om na de vakantie met de juf in gesprek te gaan en wat je gehoord hebt te vertellen. Misschien kan de juf de kinderen uitleggen dat Ayladochter vaker buikpijn heeft vanwege haar allergie o.i.d. Dat klopt misschien niet helemaal, maar maakt wel duidelijk naar de kinderen dat ze vaker pijn heeft en daardoor gaat huilen. En alle kinderen hebben wel wat, de ene is groot, de ander is klein, weer een ander druk etc. Dit is geen reden tot pesten. Dat moeten kleuters leren. Een taak voor de juf. Maar ik kan me voorstellen dat je er tegenop ziet hoor, om weer naar de juf te stappen. Het is echter wel jouw kind dat ongelukkig is. Is het een idee om haar alvast in groep 3 mee te laten draaien een aantal dagdelen? Hier doen ze dat soms als kinderen al heel ver zijn w.b. lezen en rekenen bijvoorbeeld. Ik weet niet of dat op jullie school mogelijk is.
Hoe gaat het eigenlijk nu ze vakantie heeft? Voelt ze zich nu beter? Wanneer gaat het onderzoek starten naar wat er met Ayladochter aan de hand is? Ik kan me voorstellen dat je handvatten zoekt hoe je met haar om moet gaan.

ayla
06-05-2010 om 08:34
Bedankt en tango
Bedankt voor jullie reacties. We hebben het er afgelopen dagen nog eens over gehad en we denken allebei dat haar buikpijn twee oorzaken heeft, namelijk een terugval in haar obstipatie en stress op school. Het ene maakt het andere waarschijnlijk erger ook nog. Het is dus niet gek dat ze vaak buikpijn en hoofdpijn heeft. We hebben ons voorgenomen om na de vakantie weer met de juf in gesprek te gaan, ik vind het namelijk wel belangrijk dat ayladochter zich veilig voelt op school. Ik wil niet dat ze de pispaal van de klas wordt vanwege iets waar ze zelf niks aan kan doen en ze zich zonder het gedoe met de kinderen al rot genoeg mee voelt. Wat ik vermoed is dat hier een paar kleutermeisjes mee begonnen zijn en dat de rest mee gaat, wat mij verbaasd is dat dit al gebeurt bij kleuters.
Tango: de officiële onderzoeken gaan de 2e week van juni beginnen, want dan is ze net 6 geworden. We hebben ervoor gekozen om te wachten omdat de testen van 6+ duidelijker zijn dan de kleutertesten. Wel heeft ze 2 kindertherapiesessies gehad, op die manier kon zij wennen aan de psychologe en konden zij haar al wat leren kennen. Gisteren heb ik een kort gesprek gehad naar aanleiding van die 2 sessies. Wat ze nu vermoeden is dat ze in ieder geval sociaal emotioneel een flinke voorsprong heeft. Ze is heel veel bezig wat andere mensen van haar verwachten of hoe de andere kinderen willen dat zij zich gedraagt. Ze geeft zelf aan dat ze gepest wordt maar zegt meteen erachter aan dat dat niet erg is. De psychologe vermoedde echter door de manier waarop ze dat laatste zei dat dat maar schijn was en dat ze er wel heel erg mee zat. De psychologe zei ook dat ze zich in de klas waarschijnlijk continu moet aanpassen, niet zo zeer aan het werk maar qua gedrag, omdat ze gewoon al een stuk verder is. We merken nu in de vakantie duidelijk verschil, ’s ochtends zingt ze: ik hoef vandaag lekker niet naar school. Iedere dag vraagt ze me hoeveel dagen ze nog vakantie heeft en ze speelt veel buiten met de oudere buurmeisjes. Ik hoop dat wij inderdaad wat handvaten krijgen hoe om te gaan met haar maar ook dat school wat hulp krijgt want die weten ook niet wat ze aan moeten met haar.

Sharon*
06-05-2010 om 11:14
Ayla
, wat mij verbaasd is dat dit al gebeurt bij kleuters.,
Joh, mijn zoon (groep 3) wordt met omkleden voor gym uitgelachen omdat hij gewone onderbroeken aan heeft ipv boxers. Dan hebben we het over kinderen van 6!! Absurd gewoon. Hij heeft nu een hele stapel boxers gekregen van me.
Sterkte met je dochter, geen tips, sorry.