Lizelot
14-11-2011 om 10:59
Kind valt tussen wal en schip
Mijn zoon zit op speciaal onderwijs.volgens de
GGZ hoort hij daar niet thuis,maar hoort hij op een rec 2 school.De onderzoeken die hij heeft gekregen om een indicatie rec 2 te krijgen,heeft hij op 2 punten beneden gemiddeld gemaakt op een aantal punten laag gemiddeld en verder gemiddeld.Dus hij krijgt geen indicatie.Het bureau waar hij de onderzoeken heeft gehad,zien wel dat zoon gefrustreerd is door zijn taalverwerkingsprobleem en dat hij hulp nodig heeft.Maar zonder indicatie kan het bureau niets voor ons doen,wat ze zelf ook erg jammer vinden.Zoon heeft ook nog een slechte spraakwaarneming in rumoer.
Doordat onze zoon verbaal niet sterk is,is hij niet weerbaar,hij wordt vaak uitgelachen als hij niet uit zijn woorden komt of een verkeerd woord gebruikt,hierdoor merken wij dat hij steeds minder contact zoekt,geen oogcontact maakt en niet wil praten.
Zoals het er nu uitziet ,is het de bedoeling dat zoon naar een normale vmbo gaat,zijn IQ is 104,maar daar gaat hij het niet redden.
Dus GGZ snapt niet hoe zoon op speciaal basisonderwijs terecht gekomen is,dat hij daar niet hoort,naar rec 2 kan hij niet,dus wat nu???Wat voor hulp kunnen wij zoon zelf bieden,wat kunnen we doen om zijn frustratie weg te nemen??

Evanlyn
14-11-2011 om 11:10
Ik begrijp de vraag eigenlijk niet goed. Dus hij zit op SBO, maar hoort eigenlijk op SO? En hij is al bijna klaar en moet dan naar het VMBO? Wil je VSO, gewoon VMBO met leerwegondersteuning, of iets anders?

Lizelot
14-11-2011 om 11:27
Evanlyn
Wij en het GGZ willen hem op VSO,maar waarschijnlijk gaat hij naar het VMBO,waar hij het niet gaat redden.

Vera*
14-11-2011 om 11:33
Lastig
Wij zitten in een redelijk vergelijkbare situatie met dochter. Ze heeft een cluster 2 indicatie gehad maar is er nu te goed voor.
De ggz heeft gemakkelijk praten, indicatiecriteria worden steeds strenger.
Heeft het onderzoeksbureau ervaring en affiniteit met mensen met spraak-/taalproblemen?
Dochter heeft in de klas solo-apparatuur gebruikt wegens auditieve verwerkingsproblemen. De leerkracht heeft dan een microfoon met zender en zij had dan haar 'oortjes' in.
Een weerbaarheidstraining of therapie zou heel nuttig kunnen zijn maar dan zou ik toch gaan naar een instelling als Kentalis. Daar zit de ervaring als het gaat om de doelgroep.
Misschien zou je zoon ook aangemeld kunnen worden voor het ambulatorium (bij Kentalis, vroeger Sint Marie) zodat er nog d.m.v. intensieve therapie (8 hele ochtenden) aan zijn spraak en taal gewerkt kan worden.
Ik lees niet dat je zoon nog logopedie heeft, mijn dochter heeft dat nog steeds (is bijna 13) en ze heeft nog steeds het idee dat ze wat leert daar
Als school het op dit moment even niet meer weet hoe je zoon het beste begeleid kan worden, kan school een collegiale visitatie aanvragen bij de ambulante begeleidingsdienst van rec 2. School heeft dan een hulpvraag en dan wordt alleen dáár naar gekeken en tips en adviezen gegeven.
Als je zoon volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs zou moeten gaan, zou ik denk ik nu vooral insteken op weerbaarheid, acceptatie en zelfvertrouwen.
Succes ermee.
Vera

Lizelot
14-11-2011 om 12:04
Vera
Mijn zoon is onderzocht door een bureau als Kentalis,een audiologisch centrum.Daar is me dus letterlijk verteld dat mijn zoon tussen wal en schip valt,dat ze graag hulp zouden bieden,dat ze ook zien dat zoon hulp nodig heeft, maar me niet kunnen helpen.Maar ik wil niet toekijken hoe mijn zoon verzuipt,maar zit op dit moment helemal vast,weet niet welke kant we op moeten.
De school waar mijn zoon nu zit,werkt tegen.Ze willen geen hulp van buitenaf,vinden dat ze het zelf wel aankunnen.Ondertussen wordt mijn zoon steeds gefrustreerder en gaat hij steeds minder praten.
Hij krijgt 1 uur per week logopedie.
Ik denk inderdaad dat we iets moeten gaan doen met zijn weerbaarheid en vooral de acceptatie.
Hij zit bv sinds kort op een sport in groepsverband,maar hij hoort 9 van de 10 keer niet wat de trainer roept,de trainer kan dan niet anders dan net zolang zoons naam roepen tot hij reageert,maar dan wordt de aandacht zo op hem gelegd en alles wat hij niet of fout doet dat hij alweer het pispaalje van het groepje geworden is.Dus hij zou er alweer liever mee stoppen.Als hij uit school komt is hij op,dan zit hij thuis,hij wil niet spelen,heeft ook maar 1 vriend.
Ojaaa en school spreekt GGZ en audiologisch centrum tegen,school vindt dat zoon ADD heeft en wil zoon aan de medicatie,die hij dus van de GGZ niet krijgt.

Vera*
14-11-2011 om 12:32
Therapie
Het audiologisch centrum is, zover ik weet, vooral voor onderzoek en Kentalis is voor de therapie en begeleiding.
Ik zou toch eens informeren. Dochter heeft bij, toen nog Sint Marie, meerdere trainingen/therapiën gevolgd en dat was dus NIET bij het audiologisch centrum.
Ik zou ook niet een 'gewone' sociale vaardigheden of weerbaarheidstraining volgen, ik zou zeker willen weten of ze ervaring hebben met de doelgroep.
Als je zoon logopedie op school krijgt, is de logo dan gericht op wat jij als ouder als probleem ziet? Of waar school denkt dat het probleem is? Anders misschien ook logo krijgen buiten school.
Mijn dochter gebruikt ook ritalin (nu concerta). Van het 'denken' wordt/is ze moe. Met ritalin is ze minder moe en praat duidelijker en denkt beter.
Vera

Lizelot
14-11-2011 om 13:35
Indicatie
Vera,voor zorg van Kentalis heb ik een indicatie nodig.Die ik dus niet heb.Ik heb al gebeld,heb een ander nummer doorgekregen,maar daar krijg ik nog geen gehoor.
Als dit niet lukt ga ik opzoek naar een orthopedagoog.

Quin van der Veer
14-11-2011 om 22:27
En lwoo dan?
Kan je zoon niet in aanmerking komen voor VMBO met LWOO?

Lizelot
15-11-2011 om 08:03
Quin
Dat kan wel,maar daar heeft hij denk ik op sociaal gebied niet vee laqan.Het gaat erom dat zoon door zijn taalverwerking situatie's anders aanpakt en daardoor als vreemd gezien wordt en dan gepest wordt.Dus wij hebben hem liever op een school met kinderen die taalkundig ook niet sterk zijn.Op een vmbo wordt over hem heen gewalst,en doordat zoon gevoelig is,weet dat hij voor de gek gehouden wordt,maar doordat hij op dat moment geen aanspraak kan maken op zijn taalgebied raakt hij enorm gefrustreerd.Hij gaat steeds minder contact met mensen zoeken.sluit zich af.Kijkt naar beneden,bang dat iemand iets tegen hem zegt en dat hij terug moet praten.Kind is al teveel uitgelachen en gepest.Het leren opzich is niet zo een probleem,alleen door zijn dyslexie is zijn spelling erg slecht.

Lizelot
16-11-2011 om 15:49
Huisarts en school
Ik ben op advies van school naar de huisarts geweest en we hebben besloten om onze zoon WEER te laten testen.Naar een onafhankelijke praktijk,ik heb al gebeld.Nu maar hopen dat zoon bij hun begeleiding kan krijgen.De huisarts is er heel duidelijk in dat zoon begeleiding nodig heeft,zeker in zijn pubertijd.En hij moet van zijn frustratie af en gewoon durven praten.
Van het week-end is een een neefje van hem jarig,hij lag gisteren in bed al te huilen dat hij niet mee wil gaan.