evenzondernaam
15-10-2010 om 13:56
Kinderen met gedragsproblemen versterken elkaar op school
Wist niet goed waar deze vraag te plaatsen, O&S of hier, heb de vraag toch maar bij Zorgenkinderen geplaatst.
Onze zoon (6 jr, gr 4) heeft een vorm van autisme (McDD) en zit op een reguliere basisisschool.
Hij heeft door zijn autisme gedragsproblemen die inmiddels redelijk/grotendeels onder controle zijn. Dit door bijv. het aanpassen van zijn omgeving, de plek waar hij zit, de manier van lesstof aanbieden etc. Ook heeft hij een rugzak waarmee hij oa. individuele instructie krijgt.
Nu is het volgende aan de orde, hoop dat jullie even mee willen denken...
In de klas zitten nog 2 kinderen met gedragsproblemen (andere oorzaken, weet er niet het fijne van) en deze 3 jongens hebben een behoorlijke negatieve invloed op elkaar (nemen gedrag van elkaar over, storen elkaar, weten elkaar uit de tent te lokken, etc etc).
Hier zijn wij al vanaf ongeveer groep 1 op de hoogte, en we proberen vanuit ons eigen kind mee te denken over oplossingen. School doet hier ook echt wat mee, en is altijd zeer bereid om tot een oplossing te komen.
Omdat de problemen niet verminderen, heeft school de ouders van deze kinderen uitgenodigd voor een gesprek, om samen met de andere ouders te zoeken naar een oplossing. Prima wil ik best aan meewerken. Wil ook best meedenken aan een oplossing.
Mijn probleem is, dat ik echt niet meer zou weten wat te doen. Thuis is gewoon een compleet andere setting dan een schoolklas. De interactie tussen de jongens is thuis (bij speelafspraakjes) ook heel anders dan in de klas. Ik kan echt geen tip meer verzinnen voor de school.
Heeft iemand van jullie een dergelijke situatie meegemaakt (met op elkaar reagerende kinderen) en wat is er aan gedaan? Door ouders/school etc?
Alle partijen (incl de kinderen) willen dat het stopt we weten alleen zelf niet meer waar en hoe te beginnen.
Overigens is er door meerdere personen (professionals) geobserveerd in de klas en ook daar zijn de nodige tips uit gekomen, die tot op heden niet het gewenste effect hebben gehad.
Ben erg benieuwd of jullie nog andere ideeen hebben hoe we hier mee om kunnen gaan.

Beer
15-10-2010 om 14:21
Herkenbaar
Dit probleem vind ik wel heel herkenbaar. Bij mijn zoon in de klas heeft het ook gespeeld. Een van de kinderen heeft ook Mcdd en juist hij heeft er veel last van. Het is zo makkelijk om deze jongen boos/verdrietig te krijgen, dat een paar andere jongens met 'uitdagingen' het maar niet konden laten.
Hier hebben een aantal dingen wel geholpen.
De belangrijkste: hoera, ze worden steeds ouder en wijzer. Inmiddels gaat het om groep 8, dus de kinderachtige patroontjes nemen steeds meer af. In groep vier en vijf was de klas net een apenrots, onderling moest bepaald worden wie de leider was, wie het sterkste was. Daar kun je de kinderen over voorlichten. Hoe gaat dat in een groep? Welke rol heb je? Wat vinden we een leuke manier van met elkaar omgaan?
En dan: de leerkracht. Die bleek van doorslaggevend belang. Afwachtende, onzekere en conflictvermijdende leerkrachten zijn rampzalig voor deze klas. Er gebeurt toch al zoveel tussen de kinderen waar de volwassenen geen weet van hebben. Als men dan de dingen die men wel ziet, laat zitten, verliezen kinderen al het vertrouwen in: 'Het kan ook anders.'
Ook is het heel erg belangrijk dat de leerkracht zelf positief is, kinderen niet uitspeelt, kinderen niet in het openbaar af laat gaan, geen lievelingetjes heeft en zelf niet bang wordt, zenuwachtig wordt of agressief (hier valt ook schreeuwen, boos worden en geirriteerd gesnauw onder) wordt. (dit klinkt als een open deur, maar ik heb het destructieve effect van een leerkracht die wel agressief was mee mogen maken) Een onderkoelde, accurate reactie is echt het beste.
Verder is het van groot belang dat de kinderen van de hele klas begrijpen waarom Pietje, Jantje en Treesje, anders reageren dan gemiddeld. Kinderen kunnen veel van elkaar hebben, maar ze moeten het wel begrijpen.
Dan zou je verder nog kunnen denken aan het leren van groepsprocessen. Dat kan met verschillende lesmethodes voor sociale vaardigheden.
Je schrijft dat het vooral om de drie kinderen gaat, maar is men echt op de hoogte van de rol van de rest van de klas? Bij mijn zoon in de klas, zijn het juist de andere jongens (degene zonder stoornis, voor zo ver ik weet) die de jongens met gedragsproblemen tegen elkaar uitspelen. 'Hij zei... over jou, pik je dat? Ik zou dat niet pikken hoor!' En vervolgens viel die jongen uit naar de andere jongen en de aanstichter stond geinteresseerd toe te kijken. (bleuh, misselijk gedrag)
Nou ja, ik weet niet of je er wat aan hebt, succes.

Prakje
19-10-2010 om 10:04
Beer, bedankt voor je tips!
Er zitten tips bij waar ik richting school wel iets mee kan. Deel van het probleem is ook de leerkracht(en). Dit jara zijn de leerkrachten wat minder sturend, zeker van zichzelf en stralen daardoor te weinig autoriteit uit.
Ik heb niet het idee dat de rest van de klas stookt, wel heeft de rest van de klas last van deze paar kinderen.
Als er geen les gegeven kan worden omdat er een (of 2)uit zijn plaat staat te gaan is dat natuurlijk erg vervelend.
Ik neem je tips mee, ben benieuwd hoe het geprek loopt.

Beer
19-10-2010 om 10:19
Aanvulling
Ik lees mijn post nog even door. Er blijkt helemaal niet uit dat mijn zoon ook een stoornis heeft. Hij heeft adhd.
En ik bedacht nog iets wat kan helpen. Bij mijn zoon in de klas wordt er veel aandacht besteed aan: 'iedereen is anders.' En vanuit dit perspectief is het heel gewoon in de klas dat mijn zoon, of die jongen met mcdd, doen wat ze moeten doen om rustig te worden/blijven. Mijn zoon loopt dan weg uit de klas, dat mag. Dan gaat hij even alleen zitten, tot zijn woede bedaart is. Die jongen met mcdd heeft een afgeschermd hoekje in de klas, waar hij kan gaan werken. Dat is net zo gewoon, als dat het gewoon is dat het meisje met dyslexie een andere citotoets krijgt.