Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Fruit&co

Fruit&co

24-05-2011 om 09:34

Kogel door de kerk en het is goed.

De kogel is door de kerk: kind gaat 3 jaar kleuteren. De vader, de kindertherapeute en ik snappen waarom. En laten we ook eerlijk zijn, als school zich had gehouden aan de grens die ze vorig jaar hanteerde (september) was er geen discussie over geweest en als kind op de uitgerekende datum (12 weken later dan geboortedatum) was geboren, was die discussie er ook niet geweest. Kind heeft nog wat te doen op motorisch vlak. Ook wat betreft de concentratiespanne moet nog wat gebeuren, Heeft wel regelmatig hoofdhonger maar alleen als kind het zelf wil. En hier is het zo dat ze in de kleuterklas al beginnen met letters en woorden. En ook daarin loopt kind niet op niveau. Daarbij zijn de vriendjes niet de oudste kleuters maar juist de vriendjes die ook volgend schooljaar pas in aanmerking komen voor groep 3. Het is goed. Mag kind dat 12 weken te vroeg al op eigen kracht moest leren te ademen dan nu even een pas op de plaats doen. Ja dat mag omdat het ook nodig is. Gelukkig is er therapie en een handelingsplan. School ziet nog geen aanleiding voor het aanvragen van een rugzak.

Toevallig sprak ik de afgelopen weken een aantal moeders waarvan bleek dat ook hun kind 3 jaar op die school er hebben gekleuterd. Wat er in dat derde jaar was gedaan, vroeg ik. Ik nam aan dat er zoiets is als 'indien 3 jaar kleuteren, dan plan X opstellen en uitvoeren". Nee dus. Die kinderen hadden niet echt veel extra taakjes gehad: maar de juf met taakjes geholpen en andere kindjes in de klas geholpen met uitleg over 'wat begint er allemaal met de K van Koe" zodra deze kinderen zich (a/h einde v/h jaar) begonnen te vervelen. Deze moeder vonden dat heel gewoon en wenselijk. Daar stond ik van te kijken (hoe dat wordt 'opgelost' op school en dat dat goed wordt bevonden). Zo werden nl sociale vaardigheden geleerd.

Deze moeders komen op mij over als lief en zorgzaam, slim en krachtig. En uit hun verhaal kwam dat ze hun kind te speels vonden en hun kinderen nog een derde kleuterjaar gunden want anders zouden ze verdrinken in groep 3. Je mag het er eens mee zijn of niet. Maar dit was hun reden. Ik doe daar geen uitspraak over want dat kan en mag ik niet.

Voor mijn kind is dat wat anders (zie boven).
Ik vind het voor mijn kind echter niet wenselijk dat het de juf meehelpt door andere kinderen van een uitleg te voorzien. Ik vind dat toch een beetje een zwakte bod als leerkracht. Het kan wel eens gebeuren maar meer dan, zeg, 1x in de week zou niet horen te hoeven.
Mijn kind is sociaal heel vaardig, zegt de juf zelf al de tijd al. Contact tussen kind en juf is ook goed. Aangezien kind op een aantal gebieden ondersteuning nodig heeft (die wij hebben geregeld) wil ik niet dat mijn kind de energie gaat stoppen in een uitleg voor andere kinderen in opdracht van school. Dat doet kind sowieso wel, ongevraagd.

Na de verhalen ben ik bang dat het daar automatisch op gaat uitdraaien als dat onderwerp niet door ons aangezwengeld wordt richting ib-er. En ik wil dat het liefst in het handelingsplan hebben. Gezien de reacties van de moeders boven en hun argumenten, moet ik toch wat meer over het onderwerp 3 jaar kleuteren: wat kan, mag je verwachten?

Ik het onderwerp op tafel hebben. Ik denk, het liefst voor deze zomervakantie aangezien erna, iedereen altijd druk is met vanalles en nog wat en pas a/h van het jaar vaak weer de gesprekken met school zijn. Eerder is wel mogelijk maar toch wat geforceerd (merk ik, voor school). Het dan bespreken is wat laat en zorg wellicht voor onnodige druk. Het nu bespreekbaar maken en daar op verder borduren, lijkt mij handiger. Maar ik merk dat ik nog niet op snelheid ben, zelf. Ik wil een volwaardig gesprekspartner zijn op school omdat school meestal 1 of 2 x een discussie voert met ons, ouders en er niet elke keer op terug kan komen. Wie heeft raad of waar kan ik informatie vinden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

24-05-2011 om 10:43

Illusies

Beste Fruit&co,
Je verwacht te veel en je het teveel illusies. Extra kleuteren is afwachten dat het kind zelf rijpt, omdat school ervan overtuigd is dat je kind zich langzamer ontwikkeld. Het is niet de manier om extra aandacht of hulp voor je kind te krijgen. Door meer te kleuteren loopt je kind nu gelijk of voor op de andere kleuters en heeft dus geen inspanning van school nodig om mee te komen en dus zal school die ook niet leveren.
Bovendien draai je de boel om. Je gaat niet eerst acoord met kleuterverlenging om dan een handelingsplan te vragen. Je moet tegen kleuterverlenging zijn tenzij de school met een goed doordacht handelingsplan komt. En dan nog bestaat het meestal uit een papieren plan wat na een maand of zo ergens in een la verdwijnt. Ik denk dat je angsten gegrond zijn. Nu een gesprek aanvragen kan zorgen dat er wat halfslachtig op papier komt, maar verwacht er niet teveel van.
Ik snap uit je berichtje dat je kind behoorlijk te vroeg gekomen is en daardoor waarschijnlijk in bepaalde ontwikkelingen zich anders en minder snel ontwikkelt dan gemiddeld. Als er problemen zijn met de motoriek kun je het beste contact opnemen met een fysiotherapeut. Concentreren gaat het natuurlijk niet leren in een kleuterklas. De concentratie wordt van nature beter als het kind ouder wordt en in groep 3 is de omgeving daar ook geschikter voor. Als je het aan school overlaat zal het ergens eind groep 3 pas gebeuren of mag (moet) je kind naar een SBO in het samenwerkingsverband omdat ze het niet genoeg op school kunnen bieden zoals dat heet.
Je kind mag door kleuterverlengen een pas op de plaats doen, maar meer moet je er niet van verwachten. Je krijgt waar je voor gekozen hebt: een pas op de plaats.
Kortom je hebt nu een jaar waarin je kind op school in ieder geval weinig inspanning zal hoeven te leveren. Gebruik die tijd om buiten school om je kind alvast de hulp te geven zodat het is straks in groep 3 en 4 staande zal kunnen houden. Als je denkt dat je kind behalve een pas op de plaats meer nodig heeft zul je het buiten school moeten zoeken. Dat kost jou als ouder evenveel tijd als school proberen te overtuigen dat ze speciaal voor jouw kind een handelsplan moeten maken en zich daaraan ook moeten houden, maar geeft meer resultaat. Wettelijk heb je gelijk dat er een handelsplan zou moeten zijn, maar in de praktijk zijn die andere moeders van speelse kinderen realistischer en een tikje minder naief.
Sorry leuker, kan ik het niet maken.
Groeten Primavera

Quin van der Veer

Quin van der Veer

24-05-2011 om 11:09

Stilstand voorkomen

Wat staat er dan in het huidige handelingsplan?
Bij onze school werken de meeste doubleerders overigens deels in groep 3. Bijvoorbeeld door het volgen van het rekenprogramma. Dat zorgt ervoor dat ze toch uitdaging hebben. Ik zou op zoiets inzetten. Niet een jaar gaan zitten suffen en kijken of alles vanzelf beter gaat. Dat lijkt alleen maar zo, omdat je kind in een andere referentiegroep wordt geplaatst. En zet in op een regelmatige evaluatie van de voortgang en wat ze doen met je kind. Elke week of om de week, om school scherp te houden.

T&T

T&T

24-05-2011 om 12:39

Handelingsplan

Een handelingsplan is zeker goed! en absolute noodzaak als er volgend jaar misschien WEL een rugzakje (of andere hulp) nodig zou zijn, dat gaat veel vlotter als school al kan aantonen een tijdje met een handelingsplan gewerkt te hebben.
Mijn zoon heeft een jaar extra gekleuterd, en dat zelfs zonder bezig te zijn met cijfers en letters echt kleuteren dus! aan het einde van dat jaar verveelde hij zich inderdaad, maar in groep 3 ging hij als een speer! Hij zit nu in groep 4, en zit daar prima op niveau. (hij heeft overigens wel een rugzakje, en dus ook een handelingsplan, dat al loopt vanaf de kleutertijd)
Ik kan je maar een ding aanraden, en dat is om met school in gesprek te blijven als je dit soort twijfels hebt. Jij hebt inspraak in het handelingsplan! dus lees het ook goed door voordat je iets tekent. Niet te lang wachten dus, maar dit schooljaar nog in gesprek gaan wat er volgend jaar van hem verwacht wordt, en vertel ook wat jou verwachtingen zijn.
En in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt ontwikkelen kinderen zich natuurlijk ook (gedeeltelijk) vanzelf! een jaar kan een groot verschil maken! en ze zijn nou eenmaal niet allemaal even snel, sommige kinderen zijn met net 6 jaar nog niet zo aan groep 3 toe, wat is er dan mis mee om ze hun eigen tempo te gunnen. Dat wil absoluut niet zeggen dat hij de rest van zijn leven "langzamer" zal blijven
groetjes, Tess

T&T

T&T

24-05-2011 om 15:33

Jee, negatief allemaal...

Concentreren leer je idd niet in een kleuterklas, maar een kind is dan wel een jaartje verder in zijn ontwikkeling als hij aan groep 3 begint, en kan zich dan misschien gewoon beter concentreren??? ik ben ook geen orthopedagoog hoor, maar ik zie genoeg kinderen die eigenlijk met 7 jaar pas een beetje die concentratie krijgen... en dan nog hebben ze geregeld een uitlaatklep nodig in de vorm van buiten spelen of even iets heel anders doen. Ik ben soms echt stomverbaasd wat er op school verwacht wordt van kinderen van 6! Maar goed, mijn zoon ging dus de weg van de geleidelijkheid en kleuterde een extra jaar, net als een stuk of 5 van zijn klasgenootjes. Intussen functioneren ze gewoon goed in groep 4, sprekende voor mijn zoon, niks geen achterstand meer. Die anderen weet ik natuurlijk niet zeker, dat hou ik ook niet allemaal bij.
Je kind groeit niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Of een kleuterjuf met of zonder handelingsplan daar heel veel invloed op heeft weet ik eigenlijk niet. Ons manneke werd in dat jaar niet alleen groter, ook kon hij beter praten, beter verwoorden wat hij bedoelde, hij was meer gewend aan het schoolse leven op zich, een stukje meer concentratie zag ik ook wel komen, en vooral die concentratie wat langer vasthouden, maar vooral wilde hij zelf heel graag verder.
Ach ja, ik weet dat het op dit forum allemaal als vaag wordt gezien dat extra kleuteren, en ik weet ook dat ik manneke niet met ieder kind mag vergelijken (hij heeft autisme) maar hier pakte een extra kleuterjaar goed uit, en voor een aantal klasgenootjes ook.
groetjes, Tess

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 15:52

Zonde van het jaar

het gaat je kind niks opleveren, hooguit een flinke dosis faalangst (zie je wel, juffen denken dat ik dat niet kan en mijn ouders ook...)...jammer.

Fruit&co

Fruit&co

24-05-2011 om 19:02

Heftig

Het is helder hoe sommigen denken. Ik moet alles nog even laten rusten. Er is nl een bericht dat mij niet in de koude kleren is gaan zitten
"het gaat je kind niks opleveren, hooguit een flinke dosis faalangst (zie je wel, juffen denken dat ik dat niet kan en mijn ouders ook...)...jammer."

Dit vind ik de allerergste en misschien is die wel vanuit een goed hart bedoeld. Ik weet het niet.
Je kent mijn kind niet maar je denkt mijn kind af te kunnen doen en in te vullen hoe het voelt of zal voelen. En dan ook nog onder de noemer 'A-noniem' of van dien strekking. He get. Sorry, het voelt gewoon niet lekker als je vanuit je anonieme hoekje een pijl op mijn kind richt. Het klinkt vooringenomen en kinderen in het algemeen en zeker deze hoort daar niet aan bloot gesteld te worden. Of je moet je wat ongelukkig verwoorden en komt het alleen zo over maar is het anders bedoeld. Sorry in dat geval.

Je kan het eens zijn met 3 jaar kleuteren of niet, in het algemeen .. waarom moet die discussie over mijn kind geplakt worden. Want dat is mijn vraag niet. En als je goed leest, lees je ook dat er therapie is maar dat verdient nog nadere uitleg. Daarbij school is het eens dat er Speciaal Onderwijs niet aan de orde is en niet zal komen.

Maar goed, ik ga alle reacties eens aandachtig lezen. Want onze vraag is niet of het 3de kleuterjaar aan de orde is of niet maar het inzetten van kind om anderen te voorzien van een uitleg.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 19:07

Niks anoniem

ik schrijf hier al bijna tig jaar onder deze nick, vooral in deze rubriek, dus het is niks anoniems, gewoon een nick. En nee, ik ken je kind niet, maar ik ken wel mijn kinderen. En ik ken mijn oudste die ook 3 jaar gekleuterd heeft. En ik ken nog veel meer kinderen met "iets" die langer gekleuterd hebben omdat ze daarvan zouden "groeien"...En het levert ze niks op. Behalve vaak een flinke faalangst. Je hoeft me niet te geloven, maar alle voorgaande posters zeggen eigenlijk hetzelfde, alleen heb ik het beestje een naampje gegeven.
Kijk in het archief op mijn naam en je zal genoeg vinden....

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 19:09

Maar rubriek ouders en school

had die niet passender geweest dan zorgenkinderen? Of zit ik er naast...

En antwoord op je vraag, ik denk dat het soms geen kwaad kan als een kind een ander kind helpt, maar ik denk wel dat het schadelijk is als het is om het kind bezig te houden, zoals het hier lijkt te zijn....

Overigens heb ik 2 septemberkinderen die ook lange tijd twijfelgevallen waren. Deze zijn normaal doorgestroomd naar groep 3. Ze doen het nu prima in groep 4...Ja, ze zijn jong, maar ach, is dat zo erg?

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 20:12

Ok p

jouw reactie is anders...andere reacties zeggen ook niet direct dat er faalangst van komt, maar dat is wel wat er bij de meeste kinderen gebeurt, zeker als kinderen cognitief wat "voor" zijn en het vooral op sociaal emotionele dingen wordt gegooid....

Rosase

Rosase

24-05-2011 om 20:48

Faalangst?

Nee helemaal niet hier.

Gewoon een kind dat lekker in zijn vel zat na 3 jaar kleuteren, easy door groep 3 rolde, dit voorzette in groep 4, 5, 6, 7 en 8 en nu naar het gym gaat.

Faalangst is ook afhankelijk van wat je erin stopt. Mijn kind had helemaal niet door dat er ook kinderen waren die wel doorgingen naar groep 3, die bleef gewoon nog een jaartje langer bij zijn vaste vriendjes en vriendinnetjes.

Mijn kind heeft het prima gered in groep 2. Hij vond het ook allemaal best. Van andere kinderen weet ik dat er op onze school op een gegeven moment wat moeilijkere werkjes bijgehaald werden. Maar dat was eigenlijk pas na 3/4 schooljaar ofzo, als de verveling toesloeg.

Ik zou als ik jou was gewoon de vinger aan de pols houden en evt. vooraf je zorgen al kenbaar maken, zodat je daar op het moment dat het van toepassing is naar kunt verwijzen. Ik heb een ding geleerd in al die jaren basisonderwijs: niks gaat vanzelf. Je moet niet wachten totdat de leerkracht het ziet, je moet ze zelf op het spoor zetten en vaak ook houden.

Regelmatig een gesprek aanvragen wil daarbij weleens helpen.

Fruit&co

Fruit&co

24-05-2011 om 20:58

Anna

Anna, bedankt voor je reactie(s) maar mijn vraag is niet of het wel of niet schadelijk is voor kinderen. Het gaat hierbij niet om kinderen maar om mijn kind. Mijn vraag gaat over de inhoud: hoe bespreek ik de invulling van het 3de kleuterjaar (wat feitelijk geen derde jaar is gezien de uitgerekende datum) met de ib-er. Ik weet niet wat mag verwachten. Ik heb nu wel twee verhalen gehoord over een invulling op deze school, die niet de mijn zou zijn. Maar dat is bij nadh kinderen van ouders die daar ook niet bij stil hebben gestaan (waarvan 1 dat ook geen probleem vindt: dat is toevallig ook de ouder die een van haar kinderen bewust heeft laten versnellen en daar nog altijd achterstaat). Daarmee wil ik aangeven dat enige nuance op z'n plaats is. SVP geen discussie over wel of niet 3 jaar kleuteren in het algemeen of jouw kind in het bijzonder. Ik snap dat sommige mensen pijn hebben ervaren adhv een extra jaar en het er niet mee eens zijn.. misschien ook niet snappen waarom wij er wel mee eens zijn. Die afweging is heel zorgvuldig gemaakt en zeker niet alleen door school. Daar wil ik het bij laten.. Het gaat mij om het gesprek met de ib-er.

anna van noniemen

anna van noniemen

24-05-2011 om 21:17

Zoals ik al zei

ik denk dat je draadje dan beter op zijn plaats is bij ouders en school, aangezien dat toch je hoofdvraag is...misschien kan forumbeheer hem voor je verplaatsen. Verder kan ik je helaas niet helpen...

Fruit&co, volg je gevoel

Ik kan me wel voorstellen dat je bent geschrokken van een paar berichten. Ik kom net van de avodvierdaagse en gelopen met een moeder wier kind ook drie jaar gekleuterd heeft. En zij is heel blij dat ze daarvoor heeft gekozen. Haar kind had extra werkjes gekregen. Had als enige nadeel dat dat meisje het begin van groep 3 niet zo leuk vond omdat ze een aantal dingen had gedaan maar dat was het enige nadeel vertelde ze. Verder alleen maar positief!
En het enige wat ik je wil meegeven is: volg je gevoel! Als je kind niet 'standaard' is, is dat het enige wat je kunt doen. En wat anderen ervan vinden... laat los! Jij (jullie) kennen je kind het beste en wat anderen er ook van vinden, doet er niet toe. En dat is soms moeilijk maar sinds ik weet dat mijn dochtertje ook niet doorsnee is (asperger) ben ik daar aan gaan werken. Commentaar afwegen en als ik er niks mee kan, loslaten. En mijn gevoel volgen. Nu we een jaar verder zijn, gaat het zo veel beter met haar. Dat sterkt. Hopelijk gaat het zo voor jou ook lopen. Ik wens je heel veel sterkte met jullie eigen weg!

Fruit&co

Fruit&co

24-05-2011 om 22:01

Quin

Huidige handelingsplan: werken aan structuur dmv beertjesmethode, werken aan fijne motoriek (samen met therapeut opgezet), aan het betasten van verschillende structuren (handen/vingers) en er wordt gewerkt aan bepaalde taalvaardigheden (oa samen met logo). Als ik het zo schrijf, vind ik het veel maar niet alles wordt even heftig ingezet omdat dat niet nodig is. En niet alles elke week.. Kind heeft regelmatig een duwtje nodig.

Dat zeg ik zo even uit m'n hoofd want ik heb er niets zwart op wit van. SO is niet aan de orde. Van therapeut niet, school niet, logo niet, kinderarts(en) niet etc..

Die tip van jou over het volgen van de rekenmethode van groep 3, is een die prima is! En niet dat ik denk dat er niets gedaan zal worden maar ik ben bang dat het "lekker even ontspannen en kind andere kinderen laten helpen" er in gaat rollen. Nee, dat mag dan pedagogisch verantwoord zijn. Ik vind het niets voor dit kind. Daar gaat dit kind niets extra;s van leren.

Wat betreft die regelmatige evaluaties: iber heeft net aangegeven dat ze die wat minder regelmatig wil omdat nu alles in gang is gezet. We spraken nu om de 6 weken een uur of meer. En als ik dit allemaal tegelijkertijd bespreek met iber, lijkt het misschien net of ik tegen alles ben dat zij naar voren schuift. Ik kan met mn hand op het hart zeggen dat ik deze ib-er heel hard gewerkt heeft om kind te begrijpen en de juf te ondersteunen. En we hebben er wat versleten (die gingen allemaal weg). En dat zeg ik echt niet zo maar. Aan de andere kant, dat is ook niet vanzelf gegaan. Ook door onze inzet als betrokken ouders. Ik wil aan de ene kant de ib-er het vertrouwen geven maar gelijkertijd ook meer op de hoogte zijn.

Bedankt voor je reactie.

Vic

Vic

24-05-2011 om 22:18

Dus

Het lijkt erop dat er nu al goed gewerkt wordt met je kind. Waarom denk je dan dat het volgend jaar wordt 'afgescheept' met andere kinderen helpen? Waar komt je schroom vandaan om gewoon met ib'er (en leerkracht) om de tafel te gaan en te bespreken wat hun plannen zijn? En daarbij dan tussentijdse evaluatiemomenten inplannen (evt verlengde 10-minutengesprekken).

jessica 5

jessica 5

25-05-2011 om 02:22

Fruit&co

Erg herkenbaar jou verhaal.
Hier een tweeling nu 8(aug 9) 11 weken te vroeg geboren. Ook als ze op tijd geboren waren zaten ze w.s nu gewoon in groep 4 (ondanks die december grens hier op school,volgens mij echt iets voor kinderen die hoogbegaafd zijn). Ze waren eigenlijk gezien de prestaties halverwege groep 3 al niet rijp voor de stof. Ook wij hadden als ouders onze twijfels om ze naar groep 3 te laten gaan. School vond dat ze er aan toe waren,dus we hebben ze laten gaan naar groep 3.
Ook hier zijn ze met 5 jaar naar groep 3 gegaan. En spijt dat we hebben!.
Nu zitten ze in groep 5 en lopen een half jaar achter met de stof. Ze hebben hier drie jaar lang op hun "tenen" moeten lopen. Ze zitten hier op een montesorischool en gelukkig zijn we het er over eens dat ze groep 5 nog een keer mogen doen komend schooljaar. Ze beginnen waar ze straks eindigen in groep5. Hoeven geen stof te herhalen.
Wat vooral belangrijk is dat je op school uitlegt wat de problemen zijn van het prematuur zijn. Het kan goed zijn dat je dochter halverwege volgend schooljaar opeens wel die interesse gaat tonen in die letters e.d. Dat alles heeft te maken met het prematuur zijn en een wat latere onwikkeling.
Vertel de Ib-er hoe het zit met de onwikkeling van een prematuur. Meestal weten ze daar niets van is mijn ervaring hier. Het wordt helaas nogal onderschat en men weet er te weinig van op de basisschool. Na uitleg naar de juffen viel bij hun ook meer het "kwartje".
Het heeft ons goed geholpen(hadden we dat maar eerder gedaan) om de school daar voorlichting in te geven. Dit als resultaat dat ze hier groep 5 mogen over doen. De tweeling is echt nu ze dit weten een stuk ontspannender. En hebben genoeg aansluiting met ook de kinderen van groep 3,4 en 5 die hier in een klas zitten.
Ik vind juist wel dat jou bericht hier thuis hoort,gezien de vroeggeboorte van je dochter. In het andere draadje ouders en school gaat het niet om prematuren(ik vind dit wel vallen onder zorgen kinderen)
Ook die problemen op het motorich vlak heeft alles te maken met die vroeg geboorte.
Zoon zou halverwege groep 3 schrijf lessen moeten volgen bij een fysio. Heb ik niet gedaan. Hij kan nu wel netjes tussen de lijntjes schrijven. Vond dat hij de tijd moest krijgen.
Ach lieve Fruit alles heeft zijn tijd nodig,helaas willen ze te snel op school voor die kinderen die te vroeg geboren zijn. Snap je zo goed met die pas op de plaats.
Ben je blij dat dat hele z.h gebeuren deels achter je ligt,begint het gedonder op school.Ik weet er alles van met hier 3 prematuren. Het onbegrip en niet meer willen kijken naar het prematuur. Nou ik kan je vezekeren dat onze oudste die nu 14 is en ook prematuur was er nog steeds "last" van heeft. Maar niemand schijnt dat te wijten aan zijn prematuur zijn. Hij mag dan wel groot zijn voor zijn leeftijd ,maar geestelijk heeft hij er echt wel wat aan over gehouden. Ook wij zijn supper trots op hem wat hij nu berijkt heeft (mavo).
Ook jij zal blij zijn dat je dochter gewoon naar het gwone bassisonderwijs kan gaan. Wij beseffen maar al goed dat dit een wonder is dat het nog zo "goed" is afgelopen met die drie prematuren van ons.
Fruit,ik hoop dat ik je wat heb kunnen oppeppen. Laat ze lekker groep 2 nog een keer doen.

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 11:51

Pelle

De indeling die jij net opsomt is aardig. Ik denk dat je gelijk met wat je zegt over de niet heldere discussie. Maar je suggereert met de indeling in groepen (zie ik aan de mail naar Jesscia) dat voor elke groep ook dezelfde 'oplossing' is. En dat is niet zo. Extreem prematuren (eigenlijk immaturen) hebben last van 'dingen' die je ook bij op tijd geboren kinderen ziet alleen zijn het er vaak veel die op veel vlakken spelen.
Voorbeeld: Zo hebben extreem prematuren vaak schade aan uiteinde van zenuwen en daarom moeite met fijne motoriek. Dat spijker je bij, vaak tot prima niveau maar het specifieke aan deze groep kinderen is dat het meer moeite kost en er meer tussenstapjes nodig zijn. Meer dan het gros van de a-termen. ZO heeft mijn kind niet altijd veel nodig maar het is soms maatwerk om uit te vinden wat het is. Krijgt mijn kind dat dan zie je kind opeens wel die ontwikkelingsspurt uit zichzelf maken.

Juist de derde groep die jij noemt, past niet in 1 maat jas. Dus ja, wat jij zegt over JOUW kind, is waar voor jouw kind.

Zeker iets om over na te denken (in een nieuwe discussie?).
Zullen alsjeblieft terugkeren naar de discussie: hoe en wat in het gesprek met de iber.

Rosase

Rosase

25-05-2011 om 11:59

Pelle

Dat klopt denk ik wel, al liet ie dat in groep 1 nog niet zo zien. In groep 2 waren zijn scores al best wel goed.
Ik ga ervan uit dat ie het cognitief wel opgepakt zou hebben. Lijkt me echt sterk dat ie nu op VMBO-bbl zou zitten als ie niet langer gekleuterd zou hebben.

Verder denk ik ook wel dat je gelijk hebt. Maar toch denk ik ook dat het in het geval van Fruit & Co's kind verstandig zou zijn als er in de loop van het jaar al wat moeilijkere (plus)werkjes uit de kast gehaald zouden worden. Had bij mijn kind ook vast wel gekund, maar is nooit gebeurd omdat hij nogal makkelijk uitgevallen is, en altijd deed wat gevraagd werd en nooit meer (nog steeds overigens). Er waren geen signalen dat hij toe was aan meer en daarom is zowel bij ons als bij de leerkracht geen lanmpje gaan branden. Omdat hij het verder prima naar zijn zin had in de klas was het ook niet echt nodig. Kan echter goed zijn dat dat bij kind van Fruit en co anders is.

Rosase

Rosase

25-05-2011 om 12:14

Afspraken met ib-er

Ik kan me voorstellen dat iedere 6 weken een gesprek van een uur met de ib-er, in de ogen van de ib-er niet meer nodig is omdat het probleem (prematuur kind) en de oplossing (langer kleuteren) haar bekend zijn.

Dat wil echter niet zeggen dat jij dan ook meteen moet teruggaan naar het standaard 2x per jaar 10 minuten gesprek met de juf.

Daar zit nog een heel scala aan grijstinten tussen.

Je zou aan de ib-er kunnen vragen wat zijn dan een courante interval zou vinden.
Je kunt aangeven waar je zorgen liggen.
En je zou kunnen voorstellen om het in het begin van het schooljaar eens een maand of 3 aan te kijken en dan gezamenlijk te bepalen of er nog gesprekken nodig zijn en hoe vaak dat dan zou moeten zijn. Niemand kan in de toekomst kijken. Jij niet, en zij ook zeker niet. Het is dus niet nodig om dit al voor een heel jaar dicht te timmeren. Gaandeweg kun je de frequentie van gesprekken altijd nog bijstellen, zowel naar boven als naar beneden.

Verder zou ik nu al aangeven waar je zorgen liggen en vragen hoe ze denken hiermee om te gaan, mocht dit gaan spelen.

Primavera

Primavera

25-05-2011 om 12:57

Zittenblijven helpt niet tegen een handicap

Zittenblijven of het nou in de kleuterklas gebeurd of later helpt niet tegen een handicap. Het gaat hier om een zorgenkind dat door haar prematuriteid bepaalde ontwikkelingsproblemen heeft.
Een grote groep prematuren heeft door de vroeggeboorte blijvende aandachtsproblemen, die vaak niet (soms wel)overéén komen met AD(H)D en specifiek zijn voor deze groep. Milde problemen als deze worden vaak pas ondekt als het kind naar school gaat omdat daar bepaalde eisen en verwachtingen van o.a. concentratie worden gesteld om aan het klasse-onderwijs mee te doen.
Onderzoek heeft uitgewezen dat ontwikkelingsuitkomsten van prematuren op vijfjarige leeftijd een voorspellende waarde hebben voor de cognitieve en sociale ontwikkeling op tienjarige leeftijd. Milde ontwikkelingsstoornissen en eventuele gedragsproblemen lijken toe te nemen naarmate deze kinderen ouder worden en kunnen zelfs op de volwassen nog problemen geven. Het percentage ex-prematuren wat blijft zitten/hulp nodig heeft/naar speciaal onderwijs gaat neem met de leeftijd toe ipv af. Het onderwijsstelsel is kennelijk niet optimaal voor prematuren.
Kortom als een prematuur kind op 5 jarige leeftijd op sommige vlakken problemen heeft is er werk aan de winkel. Je bent er niet met een pas-op-de-plaats. Ik denk dat jij dat als ouder misschien wel helder hebt, maar de school en IB-er waarschijnlijk niet. Ik ben bang dat die denken dat door het kind wat langer de kans te geven om te rijpen en de eisen die aan het kind worden gesteld door zittenblijven één keer naar beneden bij te stellen het vanzelf wel goed komt. Onderzoek wijst echter uit dat het niet goed komt op die manier. Prematuren blijven veel vaker zitten dan niet-prematuren, maar het helpt geen barst om de schoolresultaten te verbeteren. (Zie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20708749 : "They had a higher grade repeat rate (25.5%), although grade repeat did not improve their academic skills.")
Dat het goed gaat met het kind van Tess komt volgens mij niet zozeer door het kleuterverlengen, maar doordat dit samenviel met de verwisseling van een totaal ongeschikt schooltype naar een veel beter passend onderwijs voor haar zoon. Als er twee dingen tegelijk gebeuren is het achteraf moelijk om aan te wijzen waar welke effecten aan te danken zijn.
Het belang van scholen is niet hetzelfde als het belang van ouders ook al lijken ze op het eerste gezicht hetzelfde. Het belang van school is dat een kind zo goed mogelijk in een bepaalde groep meehobbelt (dat kost ze de minste moeite/aandacht/geld), het belang van de ouder is dat het kind zich zo goed mogelijk ontwikkelt en die wil dus graag het onderwijs aangepast aan de verschillende capaciteiten van het kind. Aandacht om punten waar het achterloopt bij te schaven (en dat is ook in belang van de school zolang het gaat om achtelopen vergeleken-met-de-groep-waar-het-kind-inzit) en extra uitdaging op de punten waarin het voorloopt vergeleken de groep. Dat laatste is niet zo in het belang van de school en al helemaal niet als deze voorsprong-vergeleken-bij-de-groep artificieel door zittenblijven gecreerd is (IQ wordt namelijk niet hoger door zittenblijven). Dan moet de school in groep 2 alvast rekenwerk geven van groep 3, in groep 3 van groep 4, enz. Het is voor school veel handiger als die voorsprong geleidelijk afneemt en het kind slechts tot de besten van zijn groep gaat horen, maar mindere scores zijn ook niet erg. Scholen zijn in het algemeen bovendien slecht in het begeleiden vaan leerlingen die op sommige vlakken voor en op andere achterlopen. In feite moet het kind dan een totaal eigen programma draaien wat weinig meer heeft te maken met de groep waar het inzit. Een soort privéles, maar dan op school en dat is er niet.
Natuurlijk kun je met de IB-er gaan praten en zorgen dat ze meer geinformeerd zijn over de problematiek van prematuren en dat die niet overgaat met alleen blijven zitten, maar dat je kind juist de heel veel hulp nodig heeft. Het risico is dat als ze daar achterkomen alsnog speciaal onderwijs gaan overwegen, dat hangt een beetje van de school af. Verder blijf ik erbij dat het niet veel zin heeft om veel van de ib-er te verwachten, al helemaal niet met de steeds grotere bezuinigingsmaatregelen. Zelf regelen is effectiever. Jij weet geheid een hoop meer over de ontwikkeling van prematuren en hulp die ze nodig hebben dan de gemiddelde ib-er. Misschien moet je zelf maar eerst concreet een handelingsplan tot in de details voorkauwen en kijken of ze er mee acoord gaan en niet zoiets vaags als 'extra werkjes' voorstellen. Het is dat het door de wet moeilijk wordt gemaakt, maar in jouw geval zou halve dagen school en de middagen individuele hulp voor je kind waarschijnlijk veel meer succes hebben.
Verder is het zo dat juist prematuren die aan het begin van de schoolcarriere problemen met leren lezen hebben meer kans hebben op leesproblemen later dan niet-prematuren. Ik meen iets gelezen te hebben dat het samenhangt met iets van de phonologische ontwikkeling, maar kan niet meer terugvinden waar ik dat gelezen heb. Als dat zo is zal je kind, die nu kennelijk problemen ondervind waarschijnlijk meer tijd nodig hebben om goed te leren lezen. Als de school dat nu in dit extra kleuterjaar niet aanbied zul je dat dus thuis of met de logopedist kunnen doen. Het kan ook zijn dat de schoolse hak-en-plak methode gewoon minder geschikt is en je het kind met andere leesmethodes wel makkelijker leert lezen. Het lijkt me handig om dat nu alvast uit te zoeken en niet te wachten tot groep 3.
Groeten Primavera

anna van noniemen

anna van noniemen

25-05-2011 om 13:27

Waarom advies andere rubriek

is omdat Fruit&co meer tips wil hoe hier naar de IB-er toe om te gaan. Dat ze een zorgenkind heeft staat wat mij betreft buiten kijf, dat geloof ik zonder meer. Maar wat hier gevraagd wordt heeft niet zozeer met het zorgendeel te maken, maar meer met het schoolse deel, en daarom denk ik dat in ouders en school meer ouders komen met tips die wellicht niet of nooit in Zorgenkinderen lezen en posten....

Moek

Moek

25-05-2011 om 13:28

Ib'er

Even praktisch: waarom wil je regelmatig praten met de IB'er en niet met de juf? Ik prefereer zelf de juf. Zij heeft de meest recente kennis over mijn kind en kan aan zaken die spelen ook direct iets doen. Dus ik spreek regelmatig af met de juf en alleen op de geijkte momenten met de IB ér.

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 14:23

Primavera

Tot nu heb ik even expres niet op je berichten gereageerd om ze -en ook nu opnieuw- uitgaan van een situatie die niet klopt.

"Zittenblijven of het nou in de kleuterklas gebeurd of later helpt niet tegen een handicap. Het gaat hier om een zorgenkind dat door haar prematuriteid bepaalde ontwikkelingsproblemen heeft. "

Kind heeft geen handicap. Kind heeft een stoornis. Kind kan stoornis overwinnen door bijv. therapie voor de fijne motoriek. School moet daarin, voor een goed succesverhaal, ondersteunend zijn en is dat ook (alhoewel daar veel gesprekken voor nodig waren).

Om kind, met deze belabberde fijne motoriek nu naar groep 3 te doen en in het diepe te gooien, zou voor dit kind slecht zijn. kind kan dit nooit bij benen, ook niet met hulp/ondersteuning. Dat zou kind pas faalangstig maken.

"Onderzoek heeft uitgewezen dat ontwikkelingsuitkomsten van prematuren op vijfjarige leeftijd een voorspellende waarde hebben voor de cognitieve en sociale ontwikkeling op tienjarige leeftijd. Milde ontwikkelingsstoornissen en eventuele gedragsproblemen lijken toe te nemen naarmate deze kinderen ouder worden en kunnen zelfs op de volwassen nog problemen geven. Het percentage ex-prematuren wat blijft zitten/hulp nodig heeft/naar speciaal onderwijs gaat neem met de leeftijd toe ipv af. Het onderwijsstelsel is kennelijk niet optimaal voor prematuren. "

Welk onderzoek is dat ? Die zou ik graag willen lezen, heb je een titel, link oid voor mij?
Wat betreft onderwijsstelsel: dat kan je zo niet stellen. Niet elk onderwijsstelsel is passend. Montessori is ons afgeraden maar ontwikkelingsgericht was juist een grote aanrader. SO is ons ook afgeraden.

Voor de rest laat ik het even, als je het niet erg vindt.

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 14:35

Moek

Ik wilde rustig op volgorde van reacties reageren maar dat lukt niet. Komt eraan, ik ben niet zo snel.

Ja, natuurlijk ook met de juf en soms zit de ib-er bij de juf of andersom. Maar de ib-er moet de rode lijn, door school heen blijven volgen. Dat is nu een investering maar gaande weg wordt dat steeds kleiner en kleiner. Zo klein dat er nu al geen rugzak nodig is. Maar wie weet is er dadelijk toch sprake van dyslexie (de vader is dat ook) of iets anders. Hoewel ik me afvraag of je voor dyslexie een rugzak krijgt, ook niet geloof ik.

En je idee neem ik wel mee. Hier is het zo dat juf wel al het recente weet, natuurlijk, maar dat de ib-er het in de juiste proporties kan plaatsen en weet wat in geval a de stap moet zijn en wat in geval b.

Moek

Moek

25-05-2011 om 14:48

Fruit&co

Zucht...dan heb jij een goede IB'er. In feite ben ik hier de IB'er en zorg ik voor de continuïteit.

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 15:50

Ib'er

Ja iber is in principe prima: voornamelijk heeft ze heel veel geinvesteerd in het begrijpen maar voordat we daar waren, wat heeft ons dat aan gesprekken gekost en dat ging lang niet altijd even vriendelijk of hartelijk. Hoewel het wel altijd over het onderwerp ging. Niet dat we onvriendelijk waren maar de boodschap was niet altijd even leuk voor de ib-er: je bent op de goede weg maar je bent er nog niet.. hier onze peut, hier vind je meer informatie. En scholen vinden vaak dat ze het het beste weten.

Het moet ontzettend ingewikkeld zijn om als ouder ook nog iber taken op te moeten nemen. Ik vind een deel al zwaar.

Fransien

Fransien

25-05-2011 om 16:36

's ochtends school en 's middags andere dingen is mogelijk

Bij 5-jarigen is er een uitzondering in de leerplichtwet. De ouders mogen een kind voor 5 uur per week thuishouden zonder gedoe (alleen even melden) en de directeur mag dat nog eens verdubbelen tot 10 uur als het kind dat nodig heeft. En een kind wat behoorlijk intensieve begeleiding nodig heeft, logopedie, fysiotherapie, etc, en nog de tijd moet hebben om lekker met vriendjes en vriendinnetjes te spelen, die heeft een hele goede reden. Gewoon bespreken op school.
En ik zou logopedie en fysio gewoon onder schooltijd plannen, anders worden die dagen ook zo lang en zo vol, dan is er nooit rust.
Bij ons in de school is er een plusklasje voor kleuters, wordt ook gebruikt voor nieuwe dingen voor zittenblijvers. Er is extra materiaal, aangeschaft voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, maar ook geschikt voor kinderen die ouder zijn en daardoor op de gemiddelde kleuter voorlopen. Kijk eens of ze genegen zijn om dat in te zetten voor jouw kind.
Wat lezen betreft, heeft jouw kind daar al interesse voor? Zo ja, kun je gewoon zelf beginnen. Wees niet te bang voor een voorsprong, er is best wat verrijking mogelijk in groep 3, en als het zo blijkt te zijn dat jouw kind zich cognitief gewoon als zijn leeftijdsgenoten ontwikkelt, en zijn/haar motoriek langzaam bijtrekt naar de leeftijd, kan er versneld worden naar de groep waar hij/zij qua leeftijd hoort.

Primavera

Primavera

25-05-2011 om 17:22

Stoornis = handicap

What's in een name? Vroeger hadden kinderen die zich buiten bepaalde lijnen ontwikkelden een handicap, nu spreek men van ontwikkelingsstoornis of zorgenkinderen of erger nog kind-met-uitdaging. De naam die je eraan geeft maakt niet uit, het blijft gaan om een kind wat zich niet vanzelf op de geijkte snelheid ontwikkelt maar daarvoor hulp en extra stimulatie nodig heeft. de samenvatting van het onderzoek dat ik linkte in mijn vorige berichtje is dat net als voor andere kinderen ook voor prematuren zittenblijven niet helpt om betere schoolresultaten te halen.
Dat neemt niet weg dat je prima de keus hebt om je kind te laten zitten vanwege andere redenen, alleen zitten daar een aantal risico's aan vast waar je beter van te voren rekening mee kunt houden om er tijdig op in te kunnen spelen ipv je ogen ervoor te sluiten hopende dat jouw kind daar niet onder zal vallen. Dat weet je namelijk niet van te voren.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8071753 When children with disabilities were left out of the analysis, the importance of neuromotor function and total problem score disappeared. Increased risks of any school failure in nondisabled children included mild or severe developmental delay and marginal or poor school performance at the age of 5 years.

http://www.ntvg.nl/publicatie/uitkomsten-van-een-nederlandse-cohort-van-zeer-vroeg-geboren-kinderen-uit-1983/volledig

http://www.ntvg.nl/publicatie/gevolgen-van-vroeggeboorte-veel-medische-consumptie-en-lichamelijke-beperkingen-enquecirc/volledig

Fruit&Co:"Voor de rest laat ik het even, als je het niet erg vindt".
Dat vind ik helemaal niet erg, ik denk alleen dat via school er te weinig specialistische hulp en stimulatie valt te krijgen, die je kind misschien wel nodig heeft en raad daarom aan om het vooral ook buiten school te zoeken. Mijn eigen ervaring is dat sinds ik de belangen van school los zie van de belangen van mijn eigen zorgenkind (niet prematuur overigens) en zelf de boel organiseer we er met sprongen op vooruit gegaan zijn en iedereen (inclusief school en zorgmedewerkers) er nog tevreden over is ook.
Groeten Primavera

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 18:27

Primavera

BEdankt voor je reacties maar ik krijg het idee dat jij jouw mening plakt over ons geval en daarin aanwijzingen zoekt. Een stoornis is geen handicap. Enige nuancering is dan ver te zoeken.

Fruit&co

Fruit&co

25-05-2011 om 19:16

Verschillend op scholen

"Dat vind ik helemaal niet erg, ik denk alleen dat via school er te weinig specialistische hulp en stimulatie valt te krijgen, die je kind misschien wel nodig heeft en raad daarom aan om het vooral ook buiten school te zoeken. Mijn eigen ervaring is dat sinds ik de belangen van school los zie van de belangen van mijn eigen zorgenkind (niet prematuur overigens) en zelf de boel organiseer we er met sprongen op vooruit gegaan zijn en iedereen (inclusief school en zorgmedewerkers) er nog tevreden over is ook."

Zoals dat wat jij zegt over jouw kind waar is, is dit ook waar voor jullie school. Maar zo te lezen deelt niet iedereen die ervaring. Niet elke school is goed of slecht: er zit ook heel wat tussen aan verscheidenheid. Wij hebben onze belangen nooit aan school opgehangen en voor school begon waren wij ons daar al van bewust. Dat bedoel ik met dat jij mijn verhaal invult met jouw -helaas niet al te beste- ervaring met school.

Maar dat is mijn vraag ging over de ib-er

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.