Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-05-2025 om 20:07
hallo.
Ben vader en betaal alimentatie.
Nu komt moeder met het verzoek dat in het weekend, dat de kinderen bij mij zijn ik verantwoordelijk ben voor kados voor kinder feestjes. Waar de kinderen naar toe gaan. Ik koop de kados maar omdat ik niet wil dat ze zonder gaan. Maar valt dit niet/wel onder kinderalimentatie?
Groetjes
18-05-2025 om 08:08
Anoniemvoornu schreef op 17-05-2025 om 23:18:
[..]
Moet degene dan ook het eten bij de ander betalen?
Over verblijfskosten als eten zijn afspraken gemaakt, net zoals gas / water/ licht/ inrichting slaapkamer etc: die betaalt ieder voor zich. Een cadeautje voor kinderfeestje is incidenteel , dat kan de ouder betalen die de alimentatie/ kinderbijslag/ en vermoedelijk kindgebondenbudget ontvangt. Een aantal mensen zegt wel; ach het is maar een tientje wat maakt het uit om het bovenop de alimentatie te betalen. Maar draai het eens om: als het maar een tientje is, kan moeder het ook gewoon betalen, zij krijgt daar genoeg vergoeding voor. Niks oneerlijks aan.
Als het gaat om de handeling van het cadeautje kopen, kun je overleggen wie dat op zich neemt. Ik weet niet hoeveel beiden werken; moeder heeft daar als ze parttime werkt meer tijd voor dan vader als hij fulltime werkt.
18-05-2025 om 08:16
Anoniemvoornu schreef op 17-05-2025 om 23:18:
[..]
Moet degene dan ook het eten bij de ander betalen?
Nee.
18-05-2025 om 10:54
Ik weet niet hoe oud die kinderen zijn, maar ik heb op een gegeven moment het zakgeld verhoogd met een schatting van de kosten van cadeautjes op jaarbasis gedeeld door 12. Op die manier heb je als ouders die discussie niet meer, behalve dan over de vraag wie het zakgeld overmaakt.