Gaia*
10-06-2010 om 16:09
Lachwekkend van autistisch denken
Kommer en kwel. Maar ik moet toch ook wel regelmatig lachen hoor om hoe anders mijn dochter denkt. Laatst deze.
Omdat ik er achter kwam dat dochter alleen opstond als ik in haar buurt was (en daarna ook helemaal niet meer grr), heb ik haar de regel gegeven: als jouw wekker voor de tweede keer is afgegaan, dan sta je op, ook als ik niet bij je ben.
Ja hoor, de volgende dag pakte ze dat gelijk op:
Ik was in haar kamer om wat kleren te pakken, zij lag in bed, wakker. Plots zegt ze: "oooooooh, wanneer gaat de wekker nou voor de tweede keer? Ik moet zooo plassen".
Het is zo'n duidelijke. Echt wel komisch. Meteen een nieuwe regel erbij dus.... en als je moet plassen ga je ook uit je bed.

annerietje
10-06-2010 om 17:54
Ja, soms erg lachen
hier ook soms veel lol om de denkwijze van zoonlief.
zo fietste zoonlief een tijdje op de fiets van zijn oma (een gewoon model) omdat zijn eigen fiets kapot was.
Op school was er een gesprek geweest welke fietsen nu echt cool waren, en op 1 stond de omafiets.
Dus..na school laat zoon zijn eigen -tijdelijke- fiets trots aan zijn klasgenoten zien. Zijn eigen omafiets!
Omdat de klasgenoten begonnen te lachen is hij snel naar huis gefietst en vertelde mij het verhaal.
Zijn geleende fiets was toch van zijn oma? Dat is dan toch ook een omafiets?? *lol*
Toen ik het hem uitlegde wat het verschil was kon hij er gelukkig zelf ook hartelijk om lachen.

Polly Shearman
10-06-2010 om 21:08
Herkenbaar idd
goede vriendin van me heeft een dochter met ASS, sinds ze dat weten zijn ze in hun "huisregels" heel duidelijk geworden en ze vielen van hun stoel af toen ze zagen hoe ontzettend goed dat ging.'Met één maar duidelijk uitleggen wat ze van hun dochter verwachten als ze uit bed kwam. Dus bv Je bed recht trekken, wassen/plassen aan kleden en aan tafel zitten om te ontbijten..
Dat kind deed dat na 1 instructie elke dag keurig en letterlijk! Zo geweldig en grappig eigenlijk. Nu pas zien ze in dat ze nooit LETTERLIJK en duidelijk hebben verteld wat ze verwachten, maar nu ze dat wel doen, gaat het direct altijd goed!!!
Helaas werkt dat bij mijn adhd zoons toch iets minder... duurt maanden voor ze een nieuwe routine onder de knie hebben, maar dan zijn ze er gelukkig ook niet zomeer meer van af te brengen!
greot,polly

Moek
11-06-2010 om 09:55
Rt'er berispt door zoon.
Zoon vertelde verontwaardigd dat de RT'er hem vroeg naar zijn gevoelens over iets. "Ze doet alsof ze mijn therapeute is, en dat is ze niet. Ze is hier om te WERKEN!"

LJ
11-06-2010 om 10:59
Broodje op vrijdag
"Mama als u mij geen warm broodje geeft op vrijdag raak ik in de war! We hebben namelijk al eens een broodje gegeten op vrijdag.." Autisme als manipulatie...

Vera*
11-06-2010 om 11:30
Pannenkoeken
Dochter lust heel graag pannenkoeken maar gaat nóg liever naar de MacDonalds. Wij zouden op een zaterdag pannenkoeken eten, ja leuk. Wij gingen 's middags ergens naar toe en dat werd toch wel vrij laat en op weg naar huis gingen we naar de MacDonalds want 'dat vinden de kinderen zo leuk'. Dat was dus niet goed want we zouden pannenkoeken eten.........
Ondertussen is ze een stuk flexibeler geworden.

ishtar
11-06-2010 om 12:18
Eten en slapen
niks anders eten dan je beloofd hebt, dat ken ik: ik hoef ook niet aan te komen met frietjes als ik spaghetti heb beloofd...
en niet meer uit je bed komen: mopperdemopper als je nu nog een keer aan die deur zit dan mopperdemopper (op zoon die al tig keer de slaapkamerdeur weer opengedaan heeft) vraag van zoon: maar als ik nou moet plassen dan? Ja, natuurlijk, dan mag het wel, en als er iets heel ergs is ook.

koentje
11-06-2010 om 12:35
Zoon
deed iets waarvan ik had gezegd:'Laat ik dat niet weer zien'
Maar hij deed het nu stiekem en begreep ik achteraf dat ie het weer gedaan had.
'Maar je hebt het toch niet GEZIEN mam? '
En dan oprecht verbaasd he... Zucht woehahahahahah

Gaia*
11-06-2010 om 14:08
Koentje..
Wha ha ha ha ik denk dat ik die gelijk begrijp.
en wat een herkenning in alles!

Sharon*
11-06-2010 om 14:11
Ik ook
Ik snap hem ook! Erg grappig. Trouwens wat zegt dit over mijn inlevingsvermogen, dat ik me in een autist kan verplaatsen

Gertrudis
11-06-2010 om 20:54
Mop
Helaas, ook hier alleen vraagtekens.
Alsjeblieieieft, leg uit! Ik ben heel nieuwsgierig.

Sharon*
11-06-2010 om 20:57
Mag het koentje?
Nou de autist haalde de cake uit de verpakking en ging het bakken in de koekepan. Gebakken cake dus!
Piece of cake toch? Of zit ik er naast?

anna van noniemen
11-06-2010 om 21:59
Echt?
oh geweldig!! heerlijk!!! hahahahaha, ja, nu snap ik het geloof ik....

lilajolie
13-06-2010 om 09:12
Winkel
Onze verdachte auti, niet gediagnosticeerd, zat in de auto op weg naar een autisme infodag en verbaasde zich een half uur lang over het nieuwsbericht dat er iemand uit een winkel was gevallen. Dat een winkel misschien wel niet op de begane grond is (11 jaar) ging er niet in.

Sinne
13-06-2010 om 20:07
Op je tenen staan?
Een client van mij moest een medisch ondezoek, en moest op zijn tenen gaan staan. Hij zette dus zijn ene voet op de andere

Sinne
13-06-2010 om 20:10
Autisten onder elkaar
Ik hoorde eens twee autistische jongens raadseltjes vertellen aan elkaar, het ging in de trant van "wat is rood met zwart en het vliegt" "een lieveheersbeestje" helemaal in een deuk lagen ze. Van mijn oplossing, "een vlieg met een bloedneus moesten ze hub wenkbrauwen ernstig fronsen

mirreke
14-06-2010 om 16:27
Oh heerlijk, die herkenning
Mijn zoon is ook zo letterlijk, en daarmee vaak ook zo grappig. De laatste tijd zit hij erg goed in zijn vel en kan hij veel meer hebben dan vroeger. Vroeger was hij woedend als ik iets van hem grappig vond en er om moest lachen, want dan lachte ik hem uit en dat kon natuurlijk absoluut niet. Nu kan ik het hem uitleggen en moet hij zelf ook wel een beetje grinniken, een beetje maar. (hij is nu 9). Hij wordt in iedere geval niet meer laaiend.
En wat ik ook echt heel fijn vind is dat de anderen (ik heb zelf vier kinderen en 1 stiefdochter) hem steeds beter begrijpen. Mijn oudste (13) kan hem heel goed typeren, en kent zelf ook wat ass'ers van haar eigen leeftijd. Daardoor kan ze veel meer van hem accepteren. Ze komt ook vaak thuis met een verhaal over iemand die precies zoon2 was. Het wordt langzamerhand steeds relaxter thuis.