Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
17-05-2011 om 13:41
Zoontje, 7 jaar, heeft WISC test gedaan en daarna nog een WIPPSI test (aangepaste IQ test voor jongere kinderen). Uit de eerste test komt een totaal IQ van 72, bij de andere gaat hij naar het gemiddelde toe. Ga zelf maar even uit van iets er tussenin. Bij beide testen komt wel naar voren dat er sprake is van een lage verwerkingssnelheid, moeite met automatiseren en concentratie.
GGZ vond dat daarmee duidelijk is dat hij een laag IQ heeft (wat ook uit hun afgenomen WISC zou gelden), school en wij vragen ons af of er niet meer aan de hand kan zijn. GGZ gaat nu neuropsychologisch onderzoek doen en ADD test. Op school gaat zoontje groep 3 doubleren.
Wie herkent zijn of haar kind in dit profiel en wat was er bij jullie aan de hand? Ben ik even benieuwd naar.
Groeten, sloddervos
17-05-2011 om 13:53
Da's een lastige algemene vraag
Ik heb een zoon met een laag IQ en daarbij een autistische stoornis. Maar wel met een in verhouding hoge verwerkingssnelheid (wat voor autisten niet gebruikelijk is)
Ik zou, hoe moeilijk ook, proberen het aanvullend onderzoek af te wachten, en niet te erg gaan 'speculeren' over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Dat kan nl legio dingen zijn, of helemaal niks.
Overigens zou voor zijn leeftijd de WISC een betere uitslag moeten geven dan de WIPPSI. (zoon had hier een hogere uitslag op de SON, scheelde wel 10 'punten', maar dat blijkt niet te kloppen)
sterkte met wachten! Gaat dat onderzoek wel een beetje snel gebeuren?
18-05-2011 om 12:54
Ik herken hier mijn zoon wel in
maar dan met een hoger IQ, namelijk 123 bij de WISC op 8-jarige leeftijd. Bij mijn zoon is ADD vastgesteld door een neuropsycholoog, dus ik zou je zoon zeker laten testen. Ongeacht de uitkomst van dat onderzoek kun je nu natuurlijk ism school wel al aan de slag om je zoon te helpen. Om zijn concentratie te bevorderen zou je hem een rustige plek in de klas kunnen geven. Werken op de computer is voor kinderen met concentratieproblemen vaak heel prettig. Opdrachten laten bezinken. Dwz opdracht geven, hem even een paar minuten laten en vervolgens samen bekijken of hij de opdracht heeft begrepen. Dan pas aan het werk. Meer tijd geven voor het maken van opdrachten. Compacten zullen ze op school nog wel niet willen ivm met zijn IQ, maar misschien is dat wel mogelijk voor vakken waar hij goed in is? Opgaven in delen aanbieden, dus niet een vel met 6 rijen sommen, maar rij voor rij. Belonen werkt heel goed, dus dit gecombineerd zou kunnen opleveren een sticker voor elk rijtje gemaakte sommen. Verder benadrukken dat hij niet lui is of niet genoeg zijn best doet, dat doet hij wel namelijk. Hij loopt ongetwijfeld al een hele tijd op zijn tenen. Zorg voor ruim voldoende nachtrust, dat komt de concentratie ten goede.
Verder vroeg ik me af of je thuis er ook wat van merkt? Handelingen die andere kinderen wel zelfstandig kunnen uitvoeren, kan hij dat ook? Onze zoon heeft nog altijd moeite met wat hij 's ochtends allemaal moet doen. Pictogrammen of lijstjes kunnen daarbij helpen. Schrijf heel specifiek op wat hij allemaal moet doen, in de juiste volgorde. En oefen met hem dat hij zichzelf daarop controleert.
Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen. Sterkte ermee, het zal allemaal niet meevallen.
Engeltje
18-05-2011 om 16:44
Ken je
de 'beertjes van Meichenbaum'? Die geven in plaatjes rustig de volgorde van dingen aan. Bij ons op school zitten er genoeg kinderen die die beertjes op hun tafel geplakt hebben zitten. Geeft richting (en rust)
19-05-2011 om 11:58
Sloddervos
Ik herken het gedeeltelijk, vooral de lage verwerkingssnelheid en de wisselende IQ resultaten.
Jammer genoeg weet ik nog steeds niet wat er precies aan de hand is bij zoon maar we zijn er mee bezig.
Ik denk namelijk dat er wel iets aan de hand kan zijn en ik vraag me af hoe betrouwbaar IQ testen dan zijn. Een lage verwerking kan allerlei oorzaken hebben en als hij mede daardoor lager scoort, wordt dat helaas niet altijd meegenomen bij IQ testen. En dat is jammer, want het is toch niet de bedoeling dat kind te laag wordt ingeschat of vast loopt op school. Niet omdat hij niets oppakt, maar omdat het te snel gaat.
Ik vind het daarom de moeite waard om ook bij mijn zoon nader onderzoek te laten doen naar zijn informatieverwerking.
Weet je hoe het IQ van je kind in elkaar zit? Zit er b.v. verschil tussen verbaal en performaal of wisselen de uitslagen van de subtesten sterk? Waar komt het verschil tussen de 2 testen vandaan? Ik vind het nogal een verschil: de ene keer zo laag en de andere keer tegen het gemiddelde aan. Waar zit dit in? Scoort hij overall hoger op de laatste test of zit het in bepaalde onderdelen?