Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
monique

monique

13-10-2008 om 21:05

Leerachterstand

Wie kan mij helpen?
wij staan op het moment met onze rug tegen de muur.
Ik zal het even uitleggen, we hebben een zoon van 9 jaar. Toen hij in groep 2 terecht kwam hadden wij het gevoel dat er iets niet goed ging op school, hij was heel boos en agresief, terwijl hij juist een lief sociaal rustig kind was. na een aantal gesprekken op school te hebben gehad zagen ze dat hij wat leerachterstanden had. het balletje begon te rollen onderzoek dit onderzoek dat. Een psycholoog wist ons te vertellen dat dit kind niks kon leren. We waren kapot. hij moest naar een mlk school. (Eerst heeft hij nog een jaar extra gekleutert)Wij erheen en kijken. Nu was onze conclusie daar niet goed, ons kind zou hier verdwijnen het voelde absoluut niet goed.(zelf heb ik 2 jaar stage gelopen op een mlk school. we hebben helemaal niets tegen een mlk school, perfect juist dat ze er zijn. Maar onze zoon hoorde hier niet.) Ondertussen liep hij bij voetreflex, magnetiseur, fysiotherapie en elektroaccupunctuur. Deze laatste zei ook duidelijk dat onze zoon niet op een mlk school hoorde, hij weet het allemaal wel maar het komt er niet uit.
Uiteindelijk zijn we op een kleine school dat Zorg, Ontwikkelingsgericht Onderwijs en Vreedzame School uitdraagt terecht gekomen. Hij heeft het daar erg naar zijn zin. In begin ging het allemaal erg goed. Maar beetje bij beetje heeft hij meer zorg nodig.
Nu zijn we vanavond na een 15min. gesprek thuis gekomen, waarin ons weer is vertelt dat hij een zorgenkind is en onderzoek word geadviseerd. Maar ook de juf is er niet van overtuigd dat dat de oplossing is. Niemand weet wat we moeten of kunnen doen.
Het ene moment laat hij je verstelt staan wat hij weet, maar het volgende moment bakt hij er totaal niks van zelfs niet een beetje.
Het is net of er iets blokkeert wat er soms wel is en soms niet. We weten echt niet meer wat we moeten doen???
Ik hoop dat iemand dit herkent of een gedeelte of misschien een oplossing heeft. We willen hem zo graag helpen. Maar hoe??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

13-10-2008 om 21:22

Heu

Monique:
"Ondertussen liep hij bij voetreflex, magnetiseur, fysiotherapie en elektroaccupunctuur."
Is t arme joch al ooit wel eens bij een kinderpsycholoog geweest?

monique

monique

13-10-2008 om 22:09

Ja, hij is door een kinderpsycholoog getest. En daaruit was alles negatief, hij zou geen fantasie hebben (iets wat hij absoluut wel heeft!)en nog heel veel meer negatief, door haar is hij doorgestuurd naar een mlk school.
Maar hoezo arm joch?

Guinevere

Guinevere

13-10-2008 om 22:27

Monique

Ik wil je niet aanvallen, maar je zegt: "Ondertussen liep hij bij voetreflex, magnetiseur, fysiotherapie en elektroaccupunctuur. Deze laatste zei ook duidelijk dat onze zoon niet op een mlk school hoorde, hij weet het allemaal wel maar het komt er niet uit." Wat weet een elektroaccupuncturist daar nou vanaf?
Eens met Tinus, ga met je zoontje een serieus onderzoekstraject in. Al dan niet in samenwerking met de school en/of de huisarts. Je zoon heeft serieuze problemen en jij moddert een beetje aan met vage therapieën. Je kunt beginnen met een gesprek bij de schoolarts, waarbij jij en de juf de problemen die ervaren worden kunnen aangeven.
Sorry als ik een beetje bot overkom. Maar laat dat alternatieve gedoe links liggen en doe wat het beste is voor je kind. Dus laat hem nogmaals onderzoeken door erkende therapeuten en artsen.

monique

monique

13-10-2008 om 22:48

Psycholoog

Ja in eerste instantie hebben we het natuurlijk via de school en de psycholoog (geregeld door de school) geprobeerd. Maar als hier een rapport uit voortkomt waarin je je eigen kind totaal niet herkent en er conclusies in staan die niet kloppen met de ontwikkeling die het kind doormaakt, dan haak je vanzelf af vann het reguliere traject. Natuurlijk ben je niet met alle alternatieven gelijktijdig bezig, maar je gaat voor het welzijn van je kind wel zoeken naar mogelijkheden die je kind wel helpen. Deze alternatieve behandelwijzes hebben wel enigszins geholpen maar hebben tot nog toe niet voor de doorbraak gezorgd waar we naar op zoek zijn. Fysiotherapie was bijvoorbeeld op aanraden van school. Als de psychologische test ook maar enigszins een herkenbaar beeld van ons kind had opgeleverd hadden wij hiermee een traject in kunnen gaan. Nu was er volgens de psycholoog maar 1 uitkomst: hij kan nu niets en zal nooit iets zelfstandig kunnen doen of leren. Het tegendeel heeft hij al meermalen bewezen. Dit wordt ook bevestigd door de leerkrachten die hij ondertussen heeft gehad!! Als een nieuwe test de oplossing zou zijn hoop ik dat iemand ons kan adviseren omtrent een praktijk in west-friesland die wel deugdelijk werk afleverd.

Bikkel

Bikkel

13-10-2008 om 22:57

Monique

Herkent school jouw kind terug in het rapport van de psycholoog? Zo nee, dan zou ik een nieuw onderzoek laten doen door een door jouw uitgezocht onderzoeksbureau, niet via een door school uitgekozen psycholoog. Of misschien is het sowieso goed om hem opnieuw te laten onderzoeken door een andere psycholoog. Je bent nu weer wat verder en als je zelf iemand uitzoekt, dan heb je de touwtjes ook wat meer in handen.
Verder heeft het alternatieve circuit ons ook niet veel opgeleverd. En wat betreft die uitspraak ben ik het geheel met Guinevere eens.

Guinevere

Guinevere

13-10-2008 om 23:01

Die psych

Dat is een rare psycholoog, Monique, die de uitkomst "Hij kan nu niets en zal nooit iets zelfstandig kunnen doen of leren" geeft. Is deze uitkomst dan niet gekoppeld aan een aandoening die hij zou kunnen hebben? Je kunt trouwens naar een andere onderzoeker gaan, lees bijvoorbeeld even in de vraagbaak van 10 oktober over waar je terecht zou kunnen: http://www.ouders.nl/vpsycho.htm
Overigens hebben wij mbt onze zoon ook een psychologisch rapport gekregen waar ik zacht uitgedrukt niet erg enthousiast van werd. Toen onze eerste boosheid was weggeëbt heb ik dat rapport wel aangegrepen als eerste zet om verder te zoeken wat eraan scheelde, maar dan door andere behandelaars/onderzoekers. Wel uit het reguliere circuit.
Ik zag je in het draadje van Merla al reageren en de term ADHD noemen. Ken je de site van Balans al? www.balansdigitaal.nl Best mogelijk dat je daar ook dingen herkent.
Het is goed dat je vertrouwen hebt in je kind en zijn kunnen trouwens. Je bent nogal vaag over de problemen die hij ondervindt, als je hier advies zoekt kun je misschien beter iets specifieker zijn.

monique

monique

13-10-2008 om 23:05

Alternatief

Wat betreft het alternatieve circuit gelukkig mag iedereen zelf uitmaken waar hij/zij met zijn problemen heen gaat. Het heeft ons namelijk wel wat positieve aspecten opgeleverd maar niet genoeg. Ik heb er geen spijt van dat we dit gedaan hebben.
Als ouder wil je alles doen voor je kind wat dan ook.

monique

monique

13-10-2008 om 23:11

Dank

Dank je voor deze reactie op die site ga ik in iedergeval kijken.
Ja wat precies het probleem is weten we ook niet. op school scoort hij op alle niveaus vandaag heel laag en morgen laag.Een hoog vlieger zal hij nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Hij is gewoon met alles onstabiel qua presteren. Sociaal is hij een lieverd hij doet alles voor iedereen. Maar op leerprestaties is er geen duidelijkheid. En dat word wel van hem gevraagt.

Guinevere

Guinevere

13-10-2008 om 23:20

Hier nog een link

Nu ben ik een beetje zelf de therapeut aan het uithangen, maar lees eens op deze pagina of je je zoontje herkent (over ADD): http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?pid=1656

En ik ben het helaas niet eens met je opmerking over het alternatieve circuit. Je onthoudt je kind daarmee mogelijk een adequate behandeling. Kijk maar eens hoe hij nu is vastgelopen.

tonia

tonia

14-10-2008 om 11:35

Allemaal lekker kort door de bocht?

Wat kan ik me soms toch ergeren aan de reacties van anderen. Vooropgesteld dat dat goed bedoeld is.
Waarom is iedereen zo blij met het reguliere circuit?
Wat is er mis als iemand alle mogelijkheden probeert?
Duidelijk is wel dat ze het niet weet om hulp vraagt en meteen de hoek in wordt geduwd want ze doet haar kind tekort. Kom eens even... Is dat hulp bieden?
Waarschijnlijk biedt het reguliere circuit niet de juiste oplossingen, wie herkent dit probleem...?
Jullie dus allemaal niet.
Nu ik wel...ook mijn zoon weet het soms heel goed en soms niet, loopt ook leerachterstand op terwijl iedereen overtuigd is van zijn kunnen. Er zit ergens een blokkade roepen dan alle reguliere-circuitpsychologen ( en dat zijn er heel wat geweest.Maar wie lost het op, school neeeeee, die snappen het ook niet...andere psychologen,....nee, dit komt eigenlijk nooit voor...
Ook wij roeien met alle mogelijke riemen en hebben al heel vaak gedacht aan het alternatieve circuit maar het nooit doorlopen, helaas stimuleert je mailtje mij ook niet om nu dat traject in te gaan. Maar als je iets vindt wat de blokkade bij jou kind oplost...ik hou me aanbevolen. Het is echt heeeeeeel lastig, als je weet dat je kind vanalles kan dat er niet altijd uitkomt. Vooral op school waar keuzes gemaakt moeten worden en een toekomstplan uitgezet wordt. Heel veel succes, ik leef met je mee.
Tonia

Guinevere

Guinevere

14-10-2008 om 15:05

Tonia

Ja, soms erger ik me ook mateloos aan reacties van anderen, en jouw reactie valt hier ook onder.
Als je een beetje goed leest, zie je dat monique de meeste reguliere adviezen heeft afgewezen. Ze heeft het reguliere circuit dus niet eens geprobeerd, los van één psychologische rapportage! Nu na járen heeft ze nog altijd weinig voortgang geboekt.
Wat wil je dan dat ik zeg, "Goed zo meid, ga zo door, nu moet je naar een homeopaat gaan?"
Ik probeer Monique zo goed mogelijk te helpen, en dan geef ik ook mijn mening over het traject dat ze tot nu toe heeft gevolgd. En zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Het staat jou, Tonia, helemaal vrij trouwens om alle alternatieve circuits te doorlopen als je graag van je geld af wilt. Ik kan je Onno aanbevelen.

monique

monique

14-10-2008 om 17:28

Tonia

Dan je wel tonia,
Ik weet dat ik niet alleen sta.
En ik pik hier de dingen eruit die ik kan proberen, en andere dingen laat ik naast me liggen.want ik weet het niet meer. machteloosheid is heel vervelend je kan er niks mee. En ja ik blijf heus ook doorgaan met het alternatieve gebeuren, maar daarnaast heb ik me nu aangemeld bij de ggz. In de hoop dat ik nu misschien wel iemand tref die hier iets mee kan.
Voorop staat dat we het beste willen voor onze zoon en waar we allemaal tevreden over kunnen zijn.

Guinevere

Guinevere

14-10-2008 om 17:41

Goeie stap monique!

Dat is heel mooi monique, ik hoop dat de wachttijd gaat meevallen. Heb je nog op de link gekeken over de ADD?
En mocht je de indruk hebben (zoals Tonia beweert) dat ik je in de hoek van onverantwoordelijke ouders zit te duwen, dan spijt me dat. Ik probeer jou en je zoon oprecht te helpen.

bammes [was monique]

bammes [was monique]

14-10-2008 om 18:12

Nu verder

Zo eindelijk is nu het veranderen van mijn naam gelukt.

Ja ik heb naar de link van add gekeken, daar kwam ik aardig wat dingen tegen waarin ik mijn zoon herken. Bedankt dus voor de tip.
De wachttijd werd mij vermeld was wel lang. maar ik heb er een beetje op aangedrongen dat ik niet veel tijd meer heb. Gelukig staat de huisarts achter me.
En ik laat me niet zo snel meer in een hoek drukken. Daar hebben we teveel voor meegemaakt. ik pik de dingen eruit waar ik wat mee kan en wil en de rest gooi ik naast me neer. Maar toch bedankt.
We kunnen en gaan nu verder! Benieuwd wat ons allemaal nog te wachten staat.

bammes

bammes

14-10-2008 om 22:11

Emma b

Dank je emma, Vooral dat eerste stukje wat je schrijft is erg herkenbaar.Maar tegelijker tijd maakt je dat zo frustrerend. Mensen willen alles een naam geven. Het is gewoon niet mogelijk dat een kind is zoals hij is. Nee het moet in de maatschappij mee kunnen komen op wat voor manier uiteindelijk dan ook. op zich best logisch.
Onze zoon werd van de eerste basisschool äfgestuurd"omdat ze hem niet meer wilden en konden helpen. De school waar hij nu zit, stond eerst voledig open voor hem en het zou niet uitmaken op welk niveau hij uiteindelijk zou eindigen. Maar toch hebben ze zich aan cijfers? normen te houden van de maatschappij. En ja daar valt hij nu buiten, dus weten zij ook niet meer wat ze met hem aanmoeten. Ze begrijpen hem niet. Dus word hij nu dan alsnog maar doorgeschoven naar een mlk school? Waar hij naar onze mening niet thuis hoort. Maar wat en waar dan wel. En hoe lang hebben we nog. ik heb nu contact gehad met de ggz, ik hoop dat er toch wat uit gaat komen, zodat we verder kunnen en de omgeving hem ook kan begrijpen. En dat we er op tijd achter komen voor hij naar een andere school o.i.d moet.
Uiteindelijk zullen we er komen, al zal het nog een lange weg zijn. Ik hoop alleen dat onze zoon er niet al te veel onder zal lijden.

Wil je herkenning of hulp?

De diagnose van de psycholoog zoals je hier neerschrijft is natuurlijk waardeloos met het kind leert niets en zal nooit iets kunnen leren kan je helemaal niets, je moet de oorzaak van de leerproblemen proberen scherp te krijgen. Testen zeggenook niet altijd alles, vooral als het kind niet meewerkt, snapt wat de bedoeling is of iets mankeert waar de test geen rekening mee houd. Maar aangezien de psycholoog via school ging was het kennelijk genoeg om de conclusie te trekken dat deze eerste basisschool niet geschikt voor hem was. Jammer ook van dat extra kleuterjaar, want bij zorgenkinderen is dat over het algemeen alleen maar uitstel van het probleem onderzoeken en vehelpen en daar schiet het kind geen barst mee op.
Nu kun je wel leuk blijven hangen dat 'ze' je kind in een hokje willen plaatsen, de wereld hem maar moet begrijpen en (h)erkenning zoeken op het alternatieve pad, maar daar is helaas je kind niet meegeholpen. Dat het wel iets beter gaat is niet verwonderlijk, het kind blijft zich toch ook ontwikkelen en wordt ouder en dus gaat het bijna altijd wat beter met of zonder accupuntuur, voetreflexterapie en meer van dat soort dingen.
Je kind heeft dringend hulp nodig, want hij zal toch in deze wereld moeten leven. Om te weten in welke richting je moet zoeken (er werd hier al AD(H)D genoemd) is het misschien handig als je wat beter beschrijft waar en hoe het met je zoon fout gaat. Kan hij lezen en schrijven? Zit het probleem in uit zijn hoofd leren? Misschien begrijpt hij (gesproken) taal niet goed (taalverwerkingsstoornis), is hij ontzettend snel afgeleid en teelijk ook ontzettend geconcentreerd as het zijn interesse heeft? Hecht hij erg aan rituelen of juist niet? Misschien heeft hij op-commando-problemen. En zo zijn er ontzettend veel verschillende soorten problemen mogelijk, te veel om op te noemen. Vertel ook waar en wanneer het opeens goed gaat.
Ik sluit me bij de anderen aan, laat je zoontje eens gedegen (niet via school) onderzoeken door een kinderpsycholoog.
Groetjes jessica

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.