anna van noniemen
22-08-2009 om 15:25
Leerlingvervoer deel....
weet het niet meer....afgelopen schooljaar is het prima verlopen, geen enkel probleem. En nu? Ik weet nog niks....ik weet niet of er maandag een taxi komt, zo ja, welk bedrijf? En vooral, hoe laat?
Vorige week, ik bel de gemeente, omdat ik nog niks had gehoord. Alles was in orde, brief was onderweg, maar alles zou hetzelfde blijven. Van de week, de brief van de gemeente, inderdaad, dezelfde vervoerder als vorig jaar....man belt de vervoerder. Nee, wij weten niks, maar zaterdag komt de chauffeur in ieder geval langs om kennis te maken (?, zijn wij zomaar thuis dan?).....ok....vandaag, geen chauffeur gezien. Oude chauffeur gebeld. Nee, ik heb een andere rit gekregen.....oh, jammer....chauffeur werkt voor bedrijf A, maar zegt ze, bedrijf B gaat het dit jaar doen. Ok, man belt bedrijf B. Nee hoor, wij weten van niks....bedrijf A gebeld, de persoon die er over gaat is er maandag.....eh....maandag moet hij naar school, en nu? Weet ik niet.....ja maar ik moet iets weten....momentje....nou ik heb even met bedrijfsleider gesproken, maar bedrijf C gaat alles doen. Ok, wat is nummer van bedrijf C? Hallo, met bedrijf C....hoe zegt u? Noniemen.....nee die naam is hier niet bekend, maar ik ga het uitzoeken.....even later, telefoon van bedrijf C. Nee, geen Noniemen in de lijst, op geen enkele manier.....heb e-mail gestuurd naar degene die er over gaat, maar ja, het is weekend, dus waarschijnlijk leest hij het pas maandag.....eh, maandag moet hij naar school...Bedrijf A maar weer eens gebeld. Mevrouw die ik daar gesproken heb is ook al weer weg.....dus ik het verhaal weer verteld. tja, moet u maandag bellen....HALLO!!!! MAANDAG MOET HIJ NAAR SCHOOL!!!!! eh tja eh.....en toen werd ik boos.....ik zeg, ik heb hier een brief van de gemeente dat JULLIE verantwoordelijk zijn, en je zorgt maar dat hier maandag 7:30 een taxi voor de deur staat, kan me niet schelen hoe, en je zorgt ook maar dat ik vandaag teruggebeld wordt door degene die hiervoor verantwoordelijk is, anders ligt er een grote klacht over bedrijf A!
En nu....nu zit ik hier weer nijdig en boos en verdrietig te zijn, waarom moeten we toch altijd zo vechten voor alles? Waarom snappen mensen nu toch niet waar ze mee van doen hebben? Dat ik zoon moet voorbereiden, de ophaaltijd moet vertellen, zodat hij weet wanneer hij in de taxi stapt. Ik moet nog regelen dat hij op de BSO wordt gebracht, want officieel via de gemeente kan niet, dus moet ik dat onderhands met de taxi zelf regelen....ik word er zo gek en flauw en moe van......

Anneque
22-08-2009 om 16:03
Hè jakkes
Wat afschuwelijk dat dat zo moet, Anna. Ik begrijp er geen donder van dat dit soort zaken zo slordig geregeld wordt. Het gaat oha toch om een kwetsbare doelgroep?!
Hier ging het een stuk beter dan bij jou, maar dan nóg vond ik het slecht geregeld, eerlijk gezegd. Twee weken voor einde vakantie kregen we een brief met de mededeling dat zoon door een andere maatschappij vervoerd zou worden (balen), en dat de chauffeur komende week langs zou komen om kennis te maken. Als ik er niet was, zou ik een folder in de bus krijgen. Ik dacht direct: waarom maken ze geen afspraak? Ik de hele week niks gehoord, donderdag zelf gaan bellen. Nee, het is toch de oude maatschappij. Ik die bellen, die wisten van niks. Vrijdag nog eens gebeld, ze waren nog middenin de planning (15.00 uur), niemand kon me vertellen of we een nieuwe chauffeur hadden. En die zou dan nog in het weekend kennis komen maken of zo? Later belde onze eigen chauffewur zelf op: hij kwam mijn zoon gewoon ophalen, als vanouds. Gelukkig! Maar als het een andere chauffeur was geweest, had ik mijn kind dus ws. aan een vreemde mee moeten geven. Best kans dat-ie echt niet mee was gegaan (hij is pas 4 en het is erg belangrijk voor hem dat-ie weet waar hij aan toe is.).
Ach ja. Goed afgelopen hier gelukkig, hopelijk komt het bij jou ook nog goed, Anna! Sterkte!

anna van noniemen
22-08-2009 om 16:15
Nou
terwijl ik net jouw berichtje lees Anneque (die van kastanjet had ik net al gelezen), krijg ik een belletje...toch bedrijf B die het doet, 7 kinderen, allemaal uit onze gemeente en ze weten dat hij op bepaalde dagen naar de BSO moet....zou het dan toch?
maar inderdaad, zo triest, onze kinderne zijn al zo gevoelig voor veranderingen, en zoon had zo gehoopt op dezelfde chauffeur.....daarom baal ik ook zo, het was afgelopen jaar zo goed gegaan.....bah....

Mari
22-08-2009 om 16:56
Hier ook zoiets
Bah, Anna, want een gedoe weer, zit je echt op te wachten. Ik zal duimen dat het toch allemaal goed komt.
Ik heb hier ook iets leuks meegemaakt. Omdat zoon tijdelijk bij pleegouders woont in een andere gemeente werd leerlingvervoer aangevraagd. Gelukkig dat hij naar cluster 4 nu gaat na de vakantie, want de gemeente had hem tijdelijk van school laten veranderen als hij op SBO was gebleven. Hoezobelang van het kind?
Maar pleegouders hebben in hun gemeente de aanvraag gedaan, op de valreep nog een brief van de nieuwe school kunnen krijgen, stond goede adres van pleegouders maar het naam van zijn vriendje (die ook nu van school veranderd). Was blunder nr. 1. Toen ik zoon terug bracht na de vakantie had pleegmoder nog niets gehoord, kom ik thuis ligt er een brief van de gemeente U. Zoon had een beschikking gekregen voor vervoer vanaf mijn huisadres in gemeente Z naar zijn school in Z. Tjonge, ik wist dat ambtenaren dom konden zijn, maar zo dom??
Pleegmoeder gaan bellen, nieuwe beschikking gekregen nu met juiste adres maar naar naam oude school op het adres van nieuwe school. En het gaat pas in op 31 augustus terwel school volgende week begint. Lekker wakker zijn die lui!!!

anna van noniemen
23-08-2009 om 20:52
Duimen maar...
de laatste nacht voor de school begint, en ik heb er nog steeds een hard hoofd in....

Anneque
24-08-2009 om 09:42
Anna
Hoe is het gegaan, is je zoon opgehaald, en wordt hij ook naar de bso gebracht?

anna van noniemen
24-08-2009 om 19:39
Ach welnee....
maar het bleek nog veel gekker....zoon was vandaag nog vrij (????) ... en dat vertelde uiteindelijk de taxi....maar goed, laten we beginnen bij het begin.
7:25, geen taxi....
7:35, we gaan maar eens bellen. Bedrijf A.....nee, u moet bedrijf C hebben, die gaan er over.....Bedrijf C bellen. Nee, mevrouw, wij rijden niet op uw gemeente....bedrijf A weer gebeld....ja, ik heb het nog even nagekeken, maar het is toch bedrijf B waar u moet zijn. Ondertussen was man daarmee aan het bellen. Nou, tussen 7:45 en 8:00 wordt hij opgehaald....nou, zegt man, dat is dan rijkelijk laat!!! Om 8:30 moet hij op school zijn....(en de school is op 30 km + nog andere kinderen wegbrengen)
Ondertussen moest ik zelf weg....onderweg, man belt....weet jij iets over een extra vrije dag? Ik....eh, nee....Nou, bedrijf C had dus weer gebeld, en die wisten te vertellen dat zoon nog niet naar school hoefde.....HUH??? Weet van niks....
Man belt school.....ja, inderdaad, morgen beginnen we pas.....zucht....
Dus, morgen misschien weer dezelfde stress???

anna van noniemen
25-08-2009 om 11:05
Jaaaaaaaaaaaa!
Gelukt, keurig op tijd, taxi!!! Nou, laten we hopen dat het zo blijft!

anna van noniemen
25-08-2009 om 16:50
Oh ja....
en voor iedereen denkt, wat een ontaarde moeder dat ze niet weet dat haar kind pas dinsdag naar school moet....ik kreeg vandaag de nieuwsbrief pas waar dat in stond...

anna van noniemen
26-08-2009 om 10:45
Niet de enige ontaarde moeder
maandag hadden er 2 kinderen op het schoolplein klaargestaan voor de 1e dag....school is ernstig in gebreke gebleven hierin....

anna van noniemen
26-08-2009 om 19:26
Het zou kunnen
dat het kinderen uit die gemeente zelf zijn, een aantal leerlingen van de school woont vlakbij....ik weet niet wie het waren, dat vertelde zoon niet.

Anneque
15-09-2009 om 20:11
Plotseling nieuwe chauffeur
Nou fijn, zono wordt vandaag thuisgebracht en de wat ontredderde chauffeur vertelt me dat hij zojuist (een kwartier ervoor, in de auto) te horen heeft gekregen dat dit zijn laatste rit op deze route was. Eerstvolgende schooldag (donderdag) gaat zoon met een ander bedrijf mee. Ik was boos! Dat is toch geen manier van doen?! De chauffeur baalde er zelf ook van, en vond het duidelijk vervelend dat hij ons de boodschap moest brengen. Ik opgebeld, verhaal klopte, maar de manier waarop niet (vonden zij ook). Dat had anders "gecommuniceerd moeten worden". Ik heb ze gezegd dat zoon bij niemand in de bus gaat die we niet eerst gezien hebben en dat ik hem zelf breng tot het goed geregeld is. Zal mij benieuwen of er direct morgen één komt kennismaken.
Maar dit soort dingen komt dus vaak voor?

anna van noniemen
15-09-2009 om 21:52
Helaas
wel ja, leerlingenvervoer is volgens mij een tak van sport die niet geheel serieus wordt genomen....taxibedrijven beseffen vaak niet eens waar ze mee rijden....

Tinus_p
16-09-2009 om 09:12
Het moet goedkoop
"wel ja, leerlingenvervoer is volgens mij een tak van sport die niet geheel serieus wordt genomen....taxibedrijven beseffen vaak niet eens waar ze mee rijden...."
Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar leerlingenvervoer is (voor de gemeentes) vooral iets dat veel geld kost. Goedkoop aanbesteden (en dus zonder zaken als vaste chauffeurs) heeft dus prioriteit.
Vergelijk dat met Albert Hein, en andere supermarkten. Die beloven je ook niet dat je een vaste cassiere hebt -je krijgt gewoon degene die toevallig dienst heeft.

Anneque
16-09-2009 om 10:16
Zal best zo zijn
Maar supermarkten hebben geen heel specifieke, kwetsbare doelgroep. Ik vind dat de gemeente daar best wat in mag investeren.
Mijn kind is een kwetsbaar jongetje van 4 dat huilend roept dat hij niet opeens met een "nieuwe Piet" meewil. Hij begrijpt er niks van. Tis heel begrijpelijk dat de vervoerder niet zijn oren kan laten hangen naar de wensen van alle ouders, ze hebben te maken met omgegooide planningen, routes etc., maar op zijn minst moet er normaal worden kennis gemaakt voor ik mijn kind meegeef. Dat wordt ook beloofd, hoor. Dus daar mag ik ze aan houden. Vandaag geen kennismaking, gaat-ie morgen niet mee.

Anneque
16-09-2009 om 16:42
Chauffeur belt net
Hij komt tóch...ik ben er heel blij mee maar vind het wel een organisatorische blunder hoor. Zoon snapt er niks meer van.

Tinus_p
17-09-2009 om 19:40
Best wat
Anneque:
"Ik vind dat de gemeente daar best wat in mag investeren."
Dat snap ik, en ik voel met je mee, maar helaas is het probleem dat leerlingenvervoer DUUR is. 'best wat' klinkt alsof het eigenlijk maar om kleine bedragen gaat, alsof de gemeente maar een beetje knieperig zit te doen.
Zie een prinsjesdagdraadje elders op OO, er wordt dan gezegd dat er wel wat bezuinigd kan worden op het koninklijk huis, maar ik vrees dat leerlingenvervoer veel en veel meer kost.

Wendy Verstraeten
19-09-2009 om 00:14
Hier ook problemen
Hallo,
Ook bij ons liep het leerlingenvervoer, zwak uitgedrukt, niet echt lekker.
We hadden al 2 jaar hetzelfde taxibedrijf en dezelfde chauffeuze. Een aardige vrouw, altijd tijd voor een babbeltje, lief voor de kinderen, gewoon iemand waar ik graag mijn dochtertje van 8 (autistisch) aan toevertrouwde.
Braaf vulde ik in mei onze nieuwe aanvraag voor het leerlingenvervoer in, gooide ;m in de brievenbus, en het grote wachten begon...We wonen in het zuiden des lands, en hadden dus laat vakantie. We hadden gepland om de laatste weken van de vakantie er lekker met de caravan op uit te gaan. Een paar dagen voor ons vertrek realiseerde ik me opeens dat ik nog niks van de gemeente had vernomen over het vervoer. Dus maar eens gebelt. "Goh, wat toevallig, ik heb net alle brieven voor me liggen, moet ze alleen nog in de eveloppen doen." Mmm, zoiets hoor je wel vaker van instantis, maar goed, we wachten af. De vrijdag voor ons vertrek nog niks, weer gebelt. De mevrouw die erover ging was al naar huis. oke, dan kijken we na de vakantie maar weer eens verder. Bij thuiskomst, geen brief van de gemeente. Maar weer bellen. Want het was al woensdag, en de maandag erna begon de school. "Oeps, zeker vergeten, ik stuur 'm vandaag nog op". En ja hoor, vrijdag lag de brief op de mat waarin stond dat de gemeente het leerlingenvervoer voor mijn meisje had goedgekeurd. We zouden een nieuw bedrijf krijgen, en de chauffeur zou zich nog komen voorstellen. Nou, dan moest-ie opschieten...Ook was er nog wat verandert wat betreft de regels, het vervoersregelement zou de gemeente tenminste 14 dagen voor aanvang school sturen. (Waarom dat niet gelijk in die envelop gedaan? Over een paar dagen begon de school)
Het taxibedrijf gebelt, die me vertelden dat hun het weer hadden uitbesteed aan bedrijf B, dus die moest ik bellen. Dat gedaan, en de chauffeur zou in het weekend langskomen. wanneer konden ze niet zeggen. Als we niet thuis waren zou de chauffeur een briefje achterlaten. En inderdaad de chauffeur kwam, maar wij waren niet thuis...Maar goed, we kenden de mevrouw, die had een aantal jaren geleden al een paar weken onze dochter gereden, en werd toen ineens gewisselt. (Vond ik niet zo erg, ik vond haar erg stug en gehaast) Dus erg blij was ik niet.
De eerste 2 dagen ging het redelijk, alleen jammer dat ik geen stom woord uit de chauffeuze kon krijgen. (Ik vind het pretttig om iemand een beetje te kennen, ik geef toch elke dag mijn kind mee). Ook deed ze ongeveer 20 minuten langer over de rit dan onze vorige chauffeuze, terwijl ze dezelfde kinderen moet halen. maar ja..
Op woensdag gaat mijn dochtertje na school naar oma, die woont een paar straten verder. Ik gaf dat (zoals in het verleden altijd) door aan de chauffeuze. Maar die werkte opeens op woensdagmiddag niet. Ze zou het doorgeven aan haar vervanger. Ook nog maar het taxibedrijf gebelt, en daar zouden ze een aantekening maken. Woensdagmiddag stonden ze dus thuis voor de deur. Gelukkig wist mijn dochter de chauffeur over te halen om haar naar oma te brengen. 's Avonds een boos telefoontje van de taxibaas. Door mij waren ze een kwartier verlaat. Ik hele verhaal verteld, en toen zei hij dat als ik het taxiregelement had gelezen ik wist dat dat zo niet meer ging. Huh? Welk taxiregelement? Dat van de gemeente dus. Gemeente gebelt, sorry vergeten, we sturen het op.
Na 2 dagen regelement in de bus. En wat blijkt? De gemeente wil meer zicht op het vervoer, en heeft besloten dat alles via hun moet gaan. Wijzingen in de route moet schriftelijk bij hun worden aangevraagd. Zucht...
Maar nu komt het: Ook ziek -en betermeldingen mogen niet meer rechtstreeks naar taxibedrijf, maar moeten aan de gemeente doorgegeven worden. De mevrouw is daarvoor op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 13.00 uur. De taxi komt om 7.45, dus...En wat als ze tegen de avond opknapt, of in het weekend? dan zit ze dus een dag thuis terwijl ze beter is. Wat een regeling! Ook als ze om andere redenen niet mee kan moeten we dat van te voren aangeven. Dus spontaan zelf ophalen zou niet meer mogen? Dacht het niet!!!
De gemeente heeft een extern bureau ingeschakeld die als tussenpersoon werkt. Dus de gemeente geeft alles door aan dat bureau, en die geven het weer door aan het desbetreffende bedrijf, en die geven het weer door aan de chauffeur. Wat een lange weg, dat vraagt om fouten! En dat mag dan weer wel geld kosten!
Ik erger me groen, geel, blauw, paars en ga zo maar door!!!!
Zo, moest ik even kwijt, sorry voor het lange verhaal....lucht wel een beetje op.

Anneque
20-09-2009 om 09:45
Wendy
Wat een gedoe zeg! Van die ziek- en betermeldingen is natuurlijk kolder. Om 08.00 uur zit het gros van de leerlingen al in de bus hoor! Ik heb met "onze" chauffeur afgesproken dat ik hem sowieso bel als er iets is, en dan meld ik het later nog bij het bedrijf/de gemeente. Nu heb jij niet zo'n toegankelijke chauffeur, maar miss is er toch iets af te spreken (heeft ze zelf ook baat bij toch, komt ze niet voor niets voorrijden als je kind ziek is).