Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-10-2009 om 09:43
'AMSTERDAM - Ruim zeven procent van de Nederlandse studenten gebruikt wel eens ritalin. De studenten gebruiken het medicijn tegen ADHD om de concentratie te verbeteren tijdens een examenperiode of als genotsmiddel.
© GezondheidsnetDit blijkt uit een onderzoek van een econoom van de Erasmus Universiteit.
Eén op de acht studenten geeft aan in de toekomst ritalin te willen gebruiken voor recreatieve doeleinden. Het middel kan een aangename roes veroorzaken, die ongeveer vier uur duurt. De pillen, die vier euro per stuk kosten, kopen of krijgen ze van kennissen of familieleden.
Het gebruik van ritalin is niet zonder gevaar. Het middel kan hartkloppingen, misselijkheid en een hoge bloeddruk veroorzaken, en tijdens een examen voor een black-out zorgen.
Bovendien bevat het medicijn methylfenidaat, dat kanker kan veroorzaken. Bovendien zou ritalin even verslavend zijn als cocaïne. Het effect van ritalin is vegelijkbaar met deze drug.'
Vooral het laatste stukje is nogal ongenuanceerd vind ik. Volgens mij is ritalin alleen verslavend als het gesnoven wordt. En methylfenidaat veroorzaakt kanker?
13-10-2009 om 09:55
Joe jackson
zong het al jaren geleden: Everything gives you cancer!
Net als op de rest van het internet mag iedereen bij Nu.nl roepen wat ie wil, dingen uit z'n verband halen, weglaten wat niet in je straatje past en meningen als feiten presenteren. Leg het toch lekker naast je neer en lig er niet van wakker Koentje
MM
13-10-2009 om 10:52
Ook
In de Telgraaf staat hetzelfde stuk, mensen kunnen daar op reageren: wat een onwetendheid. Maar dit soort dinegn laat ik gewoon langs mij heen glijden, zeker een artikel met onwaarheden. Zie: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5057152/__Studenten_gebruiken_ADHD-medicijn__.html?p=2,1
13-10-2009 om 13:38
Aardige reacties
Ik heb een deel van de reacties op het artikel bij Nu.nl gelezen (klik op nujij). Valt me toch reuze mee, het niveau van de reacties. Bij de Telegraaf zal ik maar niet kijken, ik vrees het ergste voor het niveau van de reacties daar.
Altijd jammer dat er zo ongenuanceerd over Ritalin wordt gepraat. En waar komt trouwens dat verhaal over "kankerverwekkend" vandaan?