Marie E
09-06-2011 om 14:10
Lgf en overgang naar vo
Onze zoon heeft recent een rugzak toegekend gekregen en hij start na de zomervakantie op het VO.
Wat kan ik van het VO verwachten en wat kan ik zelf (alvast) doen? Moet ik in de eerste week al vragen om het opstellen van een handelingsplan, komt er een ambulant begeleider? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Karmijn
09-06-2011 om 14:26
Marie e
Heb je nog geen contact gehad met het VO?
Onze zoon start ook volgend jaar op het VO met lgf.
Wij zijn in oktober al een keer wezen praten, hebben alle rapporten en gespreksverslagen van de basisschool aan de zorgcoordinator gestuurd en hebben met de ambulant begeleider afgesproken dat zij zoon aan de VO-ambulant begeleider gaat 'overdragen'.
Verder krijgt zoon volgend jaar een coach en is er een lgf begeleider op school (weer een ander dan de zorgcoordinator) die een aanspreekpunt is bij problemen.
In de overleggen op de basisschool, zijn drie hele duidelijke aanbevelingen geformuleerd, waar de VO-school mee aan de slag kan.
Marie E, als ik jou was, zou ik nu contact opnemen met de zorgcoordinator van de school waar je kind naar toe gaat en daar afspraken mee gaan maken.

Tineke
10-06-2011 om 08:48
Beetje laat?
Voor de goede voorbereiding op VO, mocht mijn zoon vast éen vak volgen. Dus het hele jaar, in groep 8, deed hij de Duitse lessen mee met een brugklas. Dit was ontzettend zinnig. Je kunt je voorstellen wat een kind dan al allemaal leert, en dan bedoel ik niet cognetief.
Verder kopieer ik even een eerder berichtje van mij, uit een andere draad:
"titel: Aandachtspunten
Rubriek: Zorgenkinderen
Datum: Vr, 19 November 2010 10:07
Afzender: K. Heksenvet [adres bekend bij de redactie]
Voor ieder kind zal het anders zijn, maar voor mijn zoon was het belangrijk te werken aan: zelfstandig eten en drinken in een drukke ruimte waar iedereen door elkaar kakelt, ook als je niet kunt zitten. Zelfstandig naar school fietsen, niet alleen als de zon schijnt, maar ook in regen en kou. Ook via een andere route kunnen fietsen. Ook met een zware rugzak kunnen fietsen. Ook naar een andere locatie kunnen fietsen. En ivm wegopbrekingen: een omweg kiezen of je fiets de stoep op kunnen duwen, kunnen lopen met fiets. Als je valt, wat doe je dan?
Kunnen omgaan met plotselinge roosterwijzingen. (= kunnen omgaan met veranderingen). Kunnen omgaan met een plotseling tussenuur. Je moet je in principe alleen kunnen redden, zonder dat iemand zegt wat je moet doen, dat moet je zelf kunnen bedenken.
Kunnen omgaan met drukte in smalle gangen, geduw en geklier. Kunnen omgaan met het 'vechten' om een plekje in de klas. Zelf een plekje kunnen kiezen, weten op welke plek je het beste kunt werken.
Om hulp durven vragen bij een volwassene, ook als je deze volwassene nog niet goed kent. Om hulp durven vragen bij een klasgenoot, zowel face-to-face als telefonisch en via mail/msn. Om kunnen gaan met vage opdrachten. Precies kunnen noteren wat een docent aan huiswerk opgeeft. Ook als je niet direct begrijpt wat de bedoeling is. Durven aangeven als je je niet lekker voelt, dan om hulp durven vragen.
Oplossingen kunnen bedenken voor alle problemen die je tegen komt (dat vraag ik straks aan Mama, is een adequate oplossing). Je eigen grenzen kennen, als je overprikkeld raakt, wat is dan een passende oplossing? Hoe los je dat op halverwege een drukke schooldag? Kunnen omgaan met een grote hoeveelheid 'moeten', ook als je daar 'gek' van wordt.
Bij alleen thuis zijn, zorg goed voor jezelf. Neem iets te drinken, iets te eten. Zorg even voor ontspanning. Neem zelf het initiatief om aan huiswerk te beginnen.
Nou ja, hier hebben wij o.a. aan gewerkt om zo kind VO-vaardig te maken. En gelukkig maar, want hij werd in de eerste weken erg gepest, dus dat was al karwei genoeg om hem hierin te ondersteunen."
Daarnaast heb ik meerdere gesprekken gehad met de (toekomstige) mentor, de zorgcoördinator en de teamleider. Daardoor kregen zij een compleet beeld van mijn kind, en wisten zij wat hij nodig had.
Later volgden nog gesprekken met ook de ambulant begeleidster, maar haar inbreng was eigenlijk zeer minimaal. Die LGF stelt niets voor, een goed contact, en dus ook kort lijntje, met school is veel belangrijker.
Maar ja, het schooljaar is zowat voorbij, ik weet niet wat er nu nog haalbaar is. Mijn voorbereiding heeft een heel schooljaar geduurd...

Nikus
10-06-2011 om 11:33
Laat
ik sluit mij bij Kaatje korte lijntjes met school is essentieel maar wil niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk goed gaat. Waarom heb je het rugzakje aangevraagd?

Elisa Gemani
10-06-2011 om 14:16
Rugzakje vo
Mijn zoon heeft ook pas een aantal maanden geleden een rugzakje toegekend gekregen en ook hij gaat na de zomervakantie naar het VO. Ik heb op de huidige school een gesprek gehad met de ambulant begeleider en de juf en we hebben een handelingsplan opgesteld voor de rest van het schooljaar. Deze maand is er weer een gesprek en daarna gaat de ambulant begeleider naar de ambulant begeleider en de mentor van de middelbare school voor de overdracht. De middelbare school weet al dat zoon een rugzakje heeft en waarom. Zij nemen contact met mij op zodra het gesprek met de ambulant begeleider heeft plaatsgevonden. Voordat de zomervakantie begint hebben wij dan een gesprek mbt het handelingsplan en het verdere hoe en wat.

Marie E
12-06-2011 om 18:49
Overdracht
Dank voor het delen van jullie ervaringen.
Intussen heb ik contact opgenomen met de ib'er, ambulant begeleider en de zorgcoördinator om afspraken te maken over de overdracht. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen.

koentje
15-06-2011 om 15:10
Ik ben jaloers
op jullie. Mijn zoon krijgt per definitie geen rugzak mee naar zijn niieuwe school: hij moet eerst kijken hoe het gaat....
(lees: eerste negatieve ervaring op doen en dan dweilen met de kraan open want de rugzakken zijn tegen die tijd afgeschaft)
We hadden zo leuk bedacht hoe het allemaal moest.
Maar zijn die regels per regio verschillend? Bij ons wordt duidelijk gesteld dat iemand die naar een nieuwe school gaat eerst moet kijken of het zonder lukt.

Elisa Gemani
15-06-2011 om 15:49
Koentje
De regels zijn vastgesteld maar het is idd wel zo dat er in principe geen rugzak wordt toegekend bij de overgang van PO naar VO en de rugzak wordt ingezet primair voor het VO. Tenzij de basisschool al duidelijk handelingsverlegen was en er hele duidelijke criteria en indicaties zijn. Het fijne weet ik er ook niet van (vandaar dat ik pas heel laat die rugzak heb aangevraagd en dus heel dankbaar ben dat zoon hem op de valreep toch heeft gekregen).
Maar goed, in 2012 geldt het lgf toch niet meer en moet iedere school passende zorgplicht invoeren. Hoe dat ingevuld gaat worden, geen idee. Hopelijk krijgt jouw zoon bijvoorbeeld dan wel extra begeleiding en leermiddelen ook al heeft hij nu geen lgf.

Marie E
20-06-2011 om 13:45
Lgf, overgang vo, update
Hier was het PO duidelijk handelingsverlegen en voldeed onze zoon aan alle criteria en indicaties. Met de aanvraag zijn we ook wel bijna 2 jaar bezig geweest.
Intussen hebben de ambulant begeleidingsdiensten contact met elkaar gehad en het dossier wordt nog voor de zomervakantie overgedragen. Nu nog de zorgcoördinator van het VO te pakken zien te krijgen... (dat beloofd wat).