Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moek

Moek

14-06-2011 om 23:57

Lgf en plusklas

Heeft iemand ervaring met de combinatie LGF en plusklas? School stelt voor hem naar de plusklas te sturen. Zoon doet het nu dankzij LGF prima en ik ben blij dat hij nu goed meekomt. Slim is hij ook, maar het lijkt me gewoon zo raar, een rugzakje en een plusklas. Of is het rugzakje dan onterecht toegekend? Maar ja, vóór het rugzakje bakte hij er niets van. Iemand?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

15-06-2011 om 09:34

Niet raar

Hoewel ik er geen ervaring mee heb, vind ik het niet raar.
Een rugzakje is voor extra begeleiding van kind en leerkracht.
Een plusklas is voor extra uitdaging voor leerling.

Dat het rugzakje zo succesvol is, betekent toch juist dat het terecht is toegekend!

Niet waar

Plusklas betekent niet automatisch een klas voor kinderen die vooruit zijn. Er zijn ook plusklassen voor kinderen die extra zorg nodig hebben (daar is het niveau gemiddeld genomen wat lager).
Ga na wat die klas tot doel heeft.
De combinatie lgf plusklas in de betekenis van lesstof vooruit-klas, is wel raar. Een lgf indicatie komt normaal gesproken alleen tot stand als de handicap onderwijsbelemmeringen oplevert.
Als die onderwijsbelemmeringen niet meer bestaan, verloopt de indicatie.
Groet,
Miriam Lavell

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 14:38

Rugzakje en plusklas

Ja, mijn zoon zat al twee jaar in de plusklas en heeft pas afgelopen jaar een rugzakje toegekend gekregen. Hij heeft ADHD en is zeer hoogbegaafd. Die combinatie levert voor hem wel degelijk onderwijsbelemmeringen op en handelingsverlegenheid van de school. Er zitten in zijn plusklas meer kinderen met een rugzakje dus zo heel vreemd is het niet. Te vaak wordt er kennelijk nog gedacht dat slim zijn een voordeel is, ook als je ADHD of autisme hebt oid. Het kan elkaar juist behoorlijk tegenwerken. Op die gronden is het rugzakje dan ook snel en zonder problemen toegekend.

Onderwijsbelemmering

Elisa:"Die combinatie levert voor hem wel degelijk onderwijsbelemmeringen op en handelingsverlegenheid van de school. "
Bij mijn weten moet die belemmering blijken uit achterblijvende resultaten. Nou ja, tenzij het om begeleiding bij het naar de wc gaan moet gaan.
Over welke onderwijsbelemmeringen heb jij het?
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

15-06-2011 om 15:03

Haha

voor mij betekent een plus klas dat er extra structuur geboden wordt en er minder kinderen inzitten. Daar heb je vaal sowieso een rugzak voor nodig. Kinderen die naar een nieuwe school gaan krijgen per definitie geen rugzak als dat eerst niet zo was.... voor zover ik weet dan he.
Dus kan dat wel?

Karmijn

Karmijn

15-06-2011 om 15:13

Onderwijsbelemmering

Die onderwijsbelemmering, kan ook betekenen dat het kind, wel goede leerresultaten heeft, maar een gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving, of het onmogelijk maakt voor zijn klasgenoten om onderwijs te volgen.
Dan kunnen de individuele leerresultaten van kind wel goed zijn, en het kind toch een rugzak krijgen. Dit was bij onze zoon de redenatie in ieder geval.
Verder kan ik me ook voorstellen dat de plusklas onderdeel uitmaakt van het handelingsplan. Dan is de cirkel ook rond.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 15:14

Miriam

Ik haal even eea uit de aanmelding voor het lgf: "Door zijn multi-complexe problematiek blijven zijn schoolprestaties achter bij zijn capaciteiten ondanks extra aandacht en begeleiding van zijn leerkrachten. Daarbij moet je vooral denken aan gebrek aan overzicht en planning. Hij heeft een extreem chaotische werkwijze en kan nauwelijks structuur aanbrengen. In het gebruik van strategieen op inhoudelijk vlak is hij ook zeer chaotisch waardoor hij meer fouten maakt dan nodig is. Hierdoor wordt hij weer faalangstig, ongelukkig en onzeker. Temeer omdat hij beslist wel aanspreekbaar is op zijn gedrag en zijn uiterste best doet. Hij heeft een zeer hoog IQ; dit is zowel een bevorderende als belemmerende factor.
Gevraagd wordt om ondersteuning bij organisatie en planning van zijn werk en om ondersteuning van de leerkrachten in zijn begeleiding aangezien zij nu handelingsverlegen zijn mbt het omgaan met deze combinatie van problematieken."

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 15:18

Aanvulling

Ter aanvulling: hij zit dus in groep 8 en heeft twee groepen overgeslagen. De rugzak is in februari toegekend. Voor de basisschool zal hij er niets meer aan hebben maar de middelbare school kan er zeker wel iets mee.
Plusklas is maar een ochtend in de week en nogmaals, daar zitten meer kinderen in met een lgf.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 15:36

Karmijn

De plusklas was idd ook hier onderdeel van het handelingsplan.

Structuurklas

Koentje:"voor mij betekent een plus klas dat er extra structuur geboden wordt en er minder kinderen inzitten. Daar heb je vaal sowieso een rugzak voor nodig. "
Precies. Die plusklassen zijn er ook. Daardoor is er wel verwarring mogelijk over het begrip 'plusklas'.
Elisa:"Gevraagd wordt om ondersteuning bij organisatie en planning van zijn werk en om ondersteuning van de leerkrachten in zijn begeleiding aangezien zij nu handelingsverlegen zijn mbt het omgaan met deze combinatie van problematieken."
Jemig.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

15-06-2011 om 17:21

Het gaat hier dus om een plusklas voor hoogbegaafde kindjes

Die omschrijving van Elisa, daar kan ik wel wat mee. Maar ik ben nog aan het bijkomen van de gevechten om kleuterverlengen (hebben wij gewonnen) en druk om hem naar SBO te doen (dito). En nu een plusklas? Ik begrijp niets meer van mijn eigen kind, ben allang blij dat hij nu meekomt. Ja, hij is slim, maar ook wel erg warrig. Zal een plusklas hem goed doen? Is dat misschien net wat hij nodig heeft en zie ik alleen maar beren op de weg? Elisa, hoe is dat bij jou?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-06-2011 om 17:58

Moek

Ja, het is een groot, lang gevecht, dat schoolgebeuren. En nu moet ik erbij zeggen dat ik vind dat we het toch best getroffen hebben met deze basisschool (ik heb hem van een andere school afgehaald waar ze hem wilden laten zitten in groep 1) waar het gaat om kennis van en ervaring met hb kinderen alsook met ADHD-kinderen etc. Het ontbreekt ze in ieder geval niet aan de bereidheid om ieder kind zo goed mogelijk door hun schooltijd te loodsen voorzover ze daar de kennis, mogelijkheden en capaciteiten voor hebben.
Maar zo'n multi-complexe problematiek is ook voor hun zeer moeilijk te begrijpen en aan te pakken. In de plusklas vaart zoon wel, zeker omdat hij tussen "gelijkgestemden" zit maar ook daar loopt hij keihard tegen zijn ADHD-gerelateerde problemen aan. Juist in een plusklas waar veel zelfstandigheid wordt gevraagd en waar veel aandacht wordt geschonken aan plannen, structuurmatig werken en het werk netjes presenteren. Hij heeft zeker veel aan de plusklas gehad met name als het gaat om de her- en erkenning van zijn hoogbegaafdheid en het leren samenwerken etc. maar het is niet het ei van columbus. Het was overigens als eerste de mentor van de plusklas (zij heeft veel plusmateriaal ontwikkeld en geeft adviezen over hb aan scholen) die aanraadde om toch het rugzakje aan te vragen. Zij is een van de weinigen die ik ben tegengekomen die begrijpt dat hb an sich niet alleen een bevorderende factor is in het leergebeuren en dat de combi hb- en ADHD oid elkaar behoorlijk kan tegenwerken. Waar veel mensen onterecht denken van: "o maar dat kind is toch hoogbegaafd, slim en kan makkelijk leren dus wat zeur je nou, wees blij".
Ja, het kind heeft fantastische kwaliteiten en met de juiste extra aandacht, hulp en begeleiding kunnen die capaciteiten er uit komen mits er gefocussed wordt op de problematieken gerelateerd aan de ADHD, ASS oid.
Nu is ieder kind anders; hb of niet, ADHD of niet. Mijn zoon is extreem chaotisch (ondanks medicatie en therapie) en uitzonderlijk hoogbegaafd. Plus er spelen nog wat andere psychische zaken die de boel ingewikkeld en moeilijk maken. Dat staat ook allemaal heel duidelijk in de aanvraag voor het lgf (was een dossier van 30 pagina's van zo'n 6 jaar hulpverlening) en op dit gronden is het lgf terecht toegekend.
Zoon gaat nu naar een speciale GymnasiumPlusklas, ontstaan en ontwikkeld vanuit de plusklassen hier. Zitten meer kinderen in met de combi hb-ADHD en hb-ASS etc. Ik hoop en bid dat hij met de extra begeleiding alsmede door het temidden van "gelijken" zijn als door de inzet en betrokkenheid van die gepassioneerde docenten tot bloei komt en dat we uiteindelijk in wat rustiger wateren terecht gaan komen. Het zal een bijzonder zwaar eerste jaar worden maar ik heb goede hoop. En ik zou dat andere kinderen en hun ouders ook gunnen.

Astrid

Astrid

16-06-2011 om 10:43

Lgf en plusklas/ hb gaan hier ook gewoon samen

Mijn zoon had vanaf groep 7 een rugzakje voor zijn autisme. Hij heeft dat rugzakje niet gekregen omdat hij niet meekon komen of omdat hij storend gedrag vertoonde. Hij was juist een extreem stille leerling met alleen maar hele hoge cijfers die zich dood zat te vervelen. Met 9 jaar was hij klaar met de basisschoolstof. Bij hem hebben we het op 1 klas overslaan gelaten. Hij kreeg een rugzakje op basis van dat hij extra begeleiding zou kunnen krijgen in het alvast aanleren van structuur en het leren plannen. Met het oog op het VO. Daarnaast zou er dan tijd zijn om apart met hem aan andere stof te werken. Van het geld bedrag wat bij het rugzakje hoorde zijn HB boeken gekocht. School had daar nauwelijks wat van. Daarnaast kon hij dan in die aparte tijd mooi leren samen werken. Iets wat hij ook niet kon. Dat heeft hij gedaan met 2 andere HB kinderen. Een soort mini plusklas dus. De ouders van die andere kinderen waren erg blij dat door zoon er opeens wel geld was voor HB boeken. Die boeken worden nu nog steeds op school gebruikt.

Bij ons op de basisschool hebben ze nu ook een plusklas. Leek een mooi idee. Ik dacht eindelijk...Mijn dochters gingen er vanaf dag 1 heen en vooral de oudste vindt er niks aan. De oudste is ook erg slim, maar vindt het daar totaal niet boeiend. De meeste hb of slimme kinderen zijn er ondertussen al uit om dezelfde reden. Nu is het voornamelijk gevuld met gemiddelde leerlingen, want ja, de school vindt een Plusklas hebben nl. wel interessant staan op PR gebied.

Zoon zit nu in 2 gymnasium en heeft afgelopen september met een lijst van achten en negens weer een verlenging van het rugzakje gehad (cijferlijst wordt meegestuurd). Sommige dingen blijven nl. een probleem. Dat zijn dan met name organisatorische dingen. HB/plusklas en een rugzakje gaat dus gewoon samen.

Moek

Moek

16-06-2011 om 10:52

Dankjewel...

Elisa en alle anderen, dit had ik nodig. Ik herken mijn zoon in jullie verhalen en misschien heeft hij dit inderdaad juist nodig: de rugzak en medicatie voor de structuur en de concentratie, de plusklas voor de uitdaging. Ik heb ook erg veel vertrouwen in zijn huidige juf. Ook goed om te horen dat er wel meer mensen zijn met een ingewikkelde schoolgeschiedenis. En tenslotte heb ik zelf ook een rare schoolgeschiedenis gehad: op de ene school vonden ze dat ik naar de LOM school moest, maar toen mijn ouders dat niet pikten en me naar een andere school deden, kreeg ik meteen een gymnasium advies. Opvoeden is niet simpel...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-06-2011 om 14:31

Moek en astrid

Moek, het gaat om de combinatie van zaken idd. Medicatie, rugzak (dus extra begeleiding/hulpmiddelen) en uitdagende lesstof. Zo kunnen de capaciteiten en de kwaliteiten van het kind maximaal ontwikkeld worden. En ja, wees erop voorbereid dat die schooltijd moeizaam zal zijn en blijven. Misschien niet eens door onwil van school/docenten maar wel door onbegrip en onwetendheid en vooroordelen. Zeker als het gaat om de combi hb en een gedrags- of ontwikkelingsstoornis. Gewoon door blijven knokken hoor! Dat is je kind waard!
@Astrid: ook ik vind het fijn om jouw ervaring te lezen. Mag ik vragen hoe de rugzak op het Gymnasium wordt ingezet bij jouw school? Ik heb nl. nog geen idee wat daarmee gedaan gaat worden op het Gym van mijn zoon na de zomer.

Asa Torell

Asa Torell

16-06-2011 om 20:42

Elisa (ot)

Fijn je hier weer te zien, ik miste je al de laatste tijd!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-06-2011 om 21:55

Asa (o.t.)

Dank je wel Asa! Het was een beetje druk hier maar het is fijn om weer terug te zijn

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.