Nunaamloos
22-10-2010 om 22:04
Maak me hevig zorgen over een kind
Wat zouden jullie hiermee doen?
Ik let regelmatig als vriendendienst op een kindje van ruim 4 jaar. Het valt me op dat hij zich nou niet bepaald ontwikkelt zoals andere kinderen. Eigenlijk behoorlijk vreemd. Hij heeft een tamelijk grote ontwikkelingsachterstand. Lichamelijk is hij ook anders dan anders. Ik heb lange tijd vermoed dat hij "iets" autistisch heeft, gezien zijn reacties. Op zich allemaal tot daar aan toe. Alleen ben ik nu gaan doordenken. Veel kenmerken komen precies overeen met een ander kindje dat ik ken. Die heeft een aangeboren syndroom (Prader-Willi).
Wat moet ik hier nou mee doen? De ouders vinden hem zo schattig, zien helemaal niet dat hij een grote achterstand op zijn leeftijdgenoten heeft. Ik wil niet degene zijn die met syndromen naar hun kind loopt te wijzen en hun droomwereldje in elkaar laat storten. Aan de andere kant, de aanwijzingen zijn (voor mij) echt heel sterk. Van het syndroom is bekend dat het vaak lange tijd over het hoofd wordt gezien, omdat het tamelijk zeldzaam is.
Ik ben al begonnen met gewoon te rapporteren wat er is hier tijdens het spelen gebeurt en wat me opvalt, maar dan gewoon zonder er verder adviezen of wat dan ook bij te geven, meer een verslag. Kan ik nog meer doen? Wat zouden jullie doen? Ik lig er werkelijk van wakker 's nachts.

jacci
23-10-2010 om 00:15
Ook
Herkenning hier. Ik ben er van overtuigd dat het kind van mijn vriendin een vorm van ass heeft. (ik heb zelf 2 kids met ass) Maar ik heb er voor gekozen om niets in die richting te hinten, want wie ben ik. Een moeder met ervaring, maar geen bevoegdheid om er iets van te zeggen.

tsjor
23-10-2010 om 10:16
Wakker liggen
Nunaamloos, waar lig je precies wakker van? Als zoiets aan de hand is is er niet direct iets wat ouders kunnen doen, behalve 'weten' en 'begrijpen waarom er problemen zijn'(maar die problemen zien ze nog niet) en eventueel voedingsadviezen.
Ik kan me voorstellen dat je wakker ligt van het moment waarop de droomwereld van de ouders in elkaar zal storten. En dat jij op dat moment moet bekennen dat je al langer problemen ziet, zelfs al een diagnose hebt.
Het syndroom komt zelden voor (10 per jaar), dus de kans dat je twee kinderen kent is vrij klein, maar het zou ook zomaar kunnen.
Ik denk dat je goed doet met wat je nu doet: observaties opschrijven en wellicht een keer bespreken met de ouders waarom het je opvalt. Dat is lastig, want waar haal je het vergelijkingsmateriaal vandaan? Je eigen kinderen, dat kan al snel als betweterig en opschepperig overkomen. Maar er zullen waarschijnlijk toch wel bepaalde bijzondere kenmerken zijn die opvallend zijn.
De ouders zullen wel op het consultatieburo geweest zijn. Daar worden vragen gesteld naar de ontwikkeling van het kind. Is daar nooit iets opgevallen?
Het kind is nu 4 jaar. Dat betekent dat het kind in een leeftijdsgroep komt op school, waardoor de mogelijke ontwikkelingsachterstanden wellicht beter opvallen. In eerste instantie bij de leerkracht, maar wellicht ook bij de ouders als ze een keer mee doen met een kijkdag. Ik weet dat een vader hevig teleurgesteld was dat zijn knappe zoon van 4 precies bleek te passen bij alle kinderen van 4 jaar. Vooral je eerste kind is zo bijzonder, dat je zelf als ouder niet goed kunt onderscheiden wat nu een normale ontwikkeling is en wat bijzonder is.
Om te voorkomen dat de ouders later zeggen: 'waarom heb je dat niet eerder gezegd?' kun je doorgaan met wat je nu doet: observaties opschrijven en mogelijke bedenkingen voorzichtig aankaarten bij de ouders. Als zij het niet willen of kunnen zien kun je er verder niets mee. Maar er is ook niet iets ergs mee verloren op dit moment.
Als er echt sprake is van een ontwikkelingsachterstand zal dat op school wel blijken uit bepaalde observaties van het kind tussen leeftijdsgenootjes. Dan kun je vooral goed naar ouders luisteren en eventueel een keer tussen neus en lippen door iets laten vallen over wat je ziet en waarmee jij het vergelijkt. Ouders zullen toch zelf het eigen tempo bepalen waarin ze bepaalde informatie toelaten en waar ze stappen op ondernemen.
Tsjor

Nunaamloos
23-10-2010 om 12:28
Schrijnend
Het verschil tussen mijn eigen veel jongere kind en het kind in kwestie is echt schrijnend. Misschien dat ik daarom zo het gevoel heb dat ik er "iets" mee moet.
Overigens is het de vader ook opgevallen dat mijn kind van een jaar jonger veel verder is dan zijn eigen kind. Alleen dacht hij toen dat het aan de voorsprong van ons kind lag. Maar nu zie ik een jochie van royaal 4 dat niet goed praat, rigide gedrag vertoont, niet weet wat boven en onder is, de kleuren niet kent, geen 2 puzzelstukken aan elkaar kan maken als je hem er maar 2 geeft, een kip niet kan benoemen, enz.
Ik moet het inderdaad aan de school(arts) overlaten om hier iets mee te doen, dat is zo. KDV heeft ook al problemen over hem aangekaart trouwens, maar ouders wilden het niet horen/weten.Ik zie de wereld van die ouders dus vermoedelijk binnenkort nogmaals in elkaar donderen (er is nog een zorgenkind in deze familie). Tot die tijd kan ik me met het joch bezighouden om hem wellicht wat basisbegrippen bij te brengen met behulp van simpel kinderspeelgoed. Jammer dat ik net een hele lading peuterpuzzels naar de kringloopwinkel heb gebracht.
Bedankt zover!

wil40
23-10-2010 om 14:05
"iets"moeten
Jij hebt het gevoel dat je "iets" moet. Je wilt ook graag helpen bij de ontwikkeling van dit jongetje.Is hij erg veel bij jou? Heb je het idee dat er door zijn ouders weinig gedaan wordt aan zijn ontwikkeling? Hebben ze zogezegd thuis geen puzzel of ander speelgoed? Ik krijg het gevoel of je het idee hebt dat dit kind bij zijn eigen ouders veel tekort komt?
Een groot verschil in ontwikkeling hoeft niet altijd schrijnend te zijn. Het is gewoon een feit, niet leuk, maar zeker niet altijd "zielig".
Wij hebben ook een geestelijk gehandicapt kindje in de familie. Zijn ontwikkeling verloopt totaal niet volgens de boekjes. Ooit gaat hij misschien een kip en hond onderscheiden, maar opschrijven gaat zeker nooit lukken. Maar hij is zeker niet zielig. Ik vergelijk hem niet met andere kinderen. Ik ga ook geen woordjes met hem oefenen of iets dergelijks. We gaan lekker met de bal spelen of blokken stapelen. Dat is feest. Woordjes oefenen laat ik aan de logopediste over.
Maar misschien word er van jou meer verwacht?

Massi Nissa
23-10-2010 om 14:24
Kan twee dingen zijn
Ik heb al je postings gelezen, nunaamloos, en ik begrijp het nog niet helemaal. Heeft het kindje in jouw ogen een achterstand door een ontwikkelingsstoornis, of wordt het kindje niet gestimuleerd?
Het verschil is moeilijk aan te geven als je de thuissituatie niet heel goed kent. Ik ken twee zusjes met een forse ontwikkelingsachterstand op vrijwel alle gebieden die met cognitie te maken hebben (motorisch gaat het allemaal wel goed). Dat komt in dit geval waarschijnlijk niet door een aangeboren beperking. Er is thuis gewoon niets. Ja, er is tv. Er is geen speelgoed, er wordt niet voorgelezen, er wordt niet met de kinderen gepraat behalve in het register "doe je jas aan". Resultaat: beide zusjes zijn via een ongerust kdv naar de voorschool gestuurd (met tot nu toe bitter weinig resultaat, zucht, maar dat is een ander verhaal).
De vraag is dus, is het 'thuis' of is het aangeboren? En is er niet iemand naast de ouders (oma ofzo) die je voorzichtig kunt polsen?
Groetjes
Massi

Nunaamloos
23-10-2010 om 16:59
Allebei
Ik heb het gevoel dat er zowel sprake is van te weinig stimulerend aanbod thuis, als van een aangeboren afwijking (fysieke kenmerken zijn aanwezig). En dat versterkt elkaar helaas. Juist een kind dat minder mogelijkheden heeft van zichzelf, heeft zoveel baat bij extra aandacht, even lekker gaan zitten met een "werkje" in het gezelschap van een van de ouders. En dat is iets dat niet gebeurt. Er is wel aanbod, maar bij sommige kinderen moet je nu eenmaal meer doen dan met een ander.
Ik ken hun thuissituatie goed. Het kind zie ik wekelijks. Het beste contact of degene met het meeste inzicht in de buurt, naast de ouders zelf, ben ik.
"Schrijnend" is misschien een ongelukkig gekozen woord, maar het verschil met mijn eigen zoon en andere 4-jarigen is zo groot dat er m.i. beslist iets moet gebeuren om te zorgen dat de jongen de goede behandeling krijgt. Hoe jonger je het probleem erkent, hoe meer effect je van de aangeboden hulp hebt, denk ik zelf.
Ik denk dat ik elke week dan maar even een half uurtje voor hem inruim, een activiteit op zijn niveau aanbied. Iets met blokken of puzzels of gewoon een boekje voorlezen. Dat stimuleert hem in elk geval een beetje, en het is goed voor mijn eigen gemoedsrust....
Het zou idd wel sterk zijn als ik 2 kinderen ken met dezelfde aandoening, als die zo zeldzaam is. Maar ik ben geen arts, wellicht zit ik er helemaal naast en is het gewoon iets dat op het syndroom lijkt.

chani
23-10-2010 om 22:23
Prader willi
Hallo nunaamloos,
Werk zelf in de gehandicaptenzorg en heb dus ervaring met prader willi. ( Ik ken er zelf een stuk of 3). babies eten eerst heel slecht en daarna zit er geen rem meer op. Woedeaanvallen. Het is nu niet bepaald een stoornis waar je overheen kijkt. Ik bedoel dat het wellicht lang duurt voordat er gediagnosticeerd wordt maar de problematiek moet toch al wel aanwezig zijn. Zijn ouders daar dan wel mee bezig ?
groet

tsjor
24-10-2010 om 23:59
Nunaamloos
'Juist een kind dat minder mogelijkheden heeft van zichzelf, heeft zoveel baat bij extra aandacht, even lekker gaan zitten met een "werkje" in het gezelschap van een van de ouders. En dat is iets dat niet gebeurt. Er is wel aanbod, maar bij sommige kinderen moet je nu eenmaal meer doen dan met een ander.
Als je jouw vooronderstelling deelt klopt het verhaal. Alleen voor zover ik je begrijp zien de ouders niet dat hun kind minder mogelijkheden heeft en dus extra aandacht nodig heeft etc. Zij zien hun kind nog steeds als 'schattig'. En dus gaan ze 'gewoon' met hem om en niet alsof het een zorgenkind is.
Tsjor

Nunaamloos
25-10-2010 om 20:11
Chani en tsjor
Chani, ik geloof dat de ouders er helemaal niet mee bezig zijn. En ik zie echt heel veel van de kenmerken terug, inclusief het eten en de gedragsproblematiek. Of ze wíllen het niet zien, wellicht dat ze uit zelfbescherming hun ogen gesloten houden, vanwege alle problemen met het oudere zorgenkind. Dit komt natuurlijk niet overeen met het beeld dat ze zich ooit van hun gezinnetje hadden voorgesteld. Ken jij mogelijk nog een andere stoornis die op Prader-Willi lijkt, maar het niet is?
Ik kan het nu een beetje gaan loslaten trouwens. Voor mezelf heb ik nu uitgemaakt dat het kind waarschijnlijk een behoorlijk ernstige aandoening heeft. Nu kan ik mijn verbazing laten gaan en hem weer gewoon nemen zoals hij is, zonder steeds te vergelijken met leeftijdgenoten. Ik laat de rest aan de school over.
Bedankt voor de reacties!