Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
03-06-2010 om 12:13
Hallo
Ik ben moeder van een zoon van 12 jaar met Asperger, in Almere. Hoewel het op zich allemaal behoorlijk goed met hem gaat, mist hij contact met leeftijdgenoten die zijn interessen delen. Hij is bijv. erg geinteresseerd in allerlei wetenschappelijke dingen, speelt graag strategiespellen op de computer, heeft een levendige fantasie en vindt het leuk om fictieve werelden te bedenken.
De jongens uit de straat met wie hij wel optrekt, vinden dit hooguit 5 minuten interessant. Dan willen ze weer gaan voetballen of chillen.
Ik heb inmiddels ontdekt dat zijn interessen vrij veel voorkomen bij kinderen met Asperger. Hij heeft zelf al bedacht dat als hij vrienden zoekt, hij die vermoedelijk eerder vindt bij andere tieners met Asperger. Probleem is echter: waar vind je die? Via autsider.net lopen wel dit soort mogelijkheden, maar dit zijn voornamelijk volwassenen.
Ik heb inmiddels gevraagd aan Stichting Gewoon Anders in Almere of ze mijn mail door willen sturen aan andere ouders van tieners met Asperger.
Ik heb 2 doelen die ik graag wil bereiken:
1. De kinderen via een mailinglijst in contact brengen met elkaar. Via de mailinglijst kunnen ze elkaar enigszins leren kennen op een veilige manier. Als het klikt kunnen ze dan verder contact met elkaar zoeken. Ik heb de mailinglijst al gestart: "AspiesAlmere". Je kunt lid worden via deze link: http://groups.yahoo.com/group/AspiesAlmere/ Ik heb de instellingen zo gezet dat alleen leden kunnen posten en lezen. Er is dus niets zichtbaar op het net voor anderen. Je wordt overigens pas lid nadat ik bevestigd heb. Dat betekent ook dat niet zomaar iedereen 'even' lid kan worden.
2. Activiteiten organiseren tijdens de vakantie. Dit kan dan onder begeleiding van een goede begeleider die we gezamenlijk bijv. vanuit PGB kunnen betalen. Bij activiteiten denk ik dan niet aan voetballen of survivallen, maar bijv een museum bezoeken of een natuurtocht onder begeleiding van een boswachter die veel kan uitleggen. Dus aangepast aan de interesses van onze kinderen.
Ik hoor graag van kinderen of ouders die dit een leuk inititatief vinden.
03-06-2010 om 13:44
Geweldig
Nickelo, ik vind het geweldig! Helemaal te gek!
BIjna jammer dat ik geen tiener met Asperger heb.
03-06-2010 om 23:45
Goed zeg!
Ik heb indertijd wat mailcontact met je gehad hierover.
Goed dat het van de grond is gekomen zeg. Ik hoop dat je zoon hier zijn vrienden zal vinden.
Mijn zoon heeft ws geen asperger, hij lijkt in die zin ook niet op jou zoon als ik het zo lees. Hij krijgt ws een nieuwe diagnose en er zijn heel veel aanwijzingen naar ODD, en dat is toch heel wat anders.
Voor je zoon heel veel succes!
04-06-2010 om 13:54
Super!
Wat een geweldig initiatief!
Zo jammer, zoon voldoet op *vormpunten* helemaal niet, zoon woont niet in de buurt, is (net!) 9, wel een ass diagnose maar geen asperger. Maar als ik naar de inhoud kijk, zou helemaal bij hem passen!
Precies ook waar we maar tegenaan blijven lopen. Hij wil zo ontzettend graag vrienden en jongens vragen doorgaans na 5 minuten wanneer ze gaan voetballen. Met meisjes met een grote fantasie gaat het nog enigzins, maar de kloof tussen jongens en meisjes begint op deze leeftijd groter te worden.
Veel succes, ik hoop dat het hem iets op gaat leveren! Laat je weten hoe het loopt?