Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Polly Shearman

Polly Shearman

20-05-2010 om 19:14

Medicatie update

Oh mensen het gaat nog steeds geweldig, ik raak er ook niet over uitgepraat, mijn omgeving begint nu MIJ vervelend te vinden whahahha

middelste zoon is vandaag begonnen met zijn behandeling voor dyslexie en vond het allemaal heel gezellig en prettig, hij lees nu veel spontaner. Afgelopen zondag bij oma een puzzelboek gevonden met een woordzoeker er in... is daar ruim 2 uur zoet mee geweest.. woorden lezen, letters zoeken enz.. Dus hij heeft daar nu blijkbaar de rust voor in zijn hoofd dat dat lukt! we hopen dat hij de achterstand die hij door zijn dyslexie heeft gekregen toch in kan gaan halen.
Weet iemand of die woordzoeker boekjes ook voor kinderen te koop zijn? dit was dus gewoon een volwassen versie maar het lijkt me leuker voor hem als hij ook weet wat de woorden betekenen, ipv van die lange suffe woorden.

En oudste is zo fijn om om me heen te hebben nu, zonder die hysterische geluiden die hij altijd maakte, we kunnen nu echte gesprekken houden, omdat hij kan wachten tot ik ben uitgepraat voordat hij zelf iets zegt.
Als we aan tafel zitten, hoeven de heren niet persee tussen voor en hoofdgerecht wat rondjes te lopen. Ze ZITTEN ook te eten!!>!?!?! ipv te staan. Als het eten op is, en de jongste al weer op de trampo buiten is, blijven de oudste 2 nog even zitten en vragen: pap hoe was het eigenlijk op jou werk vandaag !?!?!?!?
Is het niet hilarisch!!!
As zaterdag hebben ze weer een rugbytoernooi en ik ben heel benieuwd of ze zich nu op de bal kunnen concentreren, en het spel kunnen volgen, en niet de grasspietjes in de gaten gaan houden enz.

De dosis hoeft wat mij betreft ook echt niet omhoog, ze zitten zo lekker in hun vel! ik moet nog ff bij de juffen informeren hoe het op school gaat, maar hier thuis is het echt HEERLIJK!! voor alle partijen.

groet, jubelpolly

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

20-05-2010 om 20:00

Wat fijn polly!

Goed om te horen! En zo zie je maar, het zijn geen sprookjes die verhalen over de medicatie!

Oh ja, over je vraag voor die woordzoekers, ja die zijn er ook in kindervariant!!!even naar de boekhandel!

Puzzelboekje

hallo ze hebben hele leuke puzzelboekjes voor kinderen van Slim. Je hebt er een voor groep 3,4,5 en een voor 6,7,8 volgens mij. Ze zijn erg leuk.Hopelijk heb je er wat aan

Fijn zeg!

Fijn jubelpolly. Heel grappig verhaal over hoe het bij jullie aan tafel gaat.
Ik merk dat het hier weer de laatste dagen wat minder wordt. Misschien omdat school weer begonnen is en zoon weer moeier is. Het is lang zo erg niet als voor de medicatie en hij is nog steeds een stuk rustiger en minder agressief, maar hij kan toch nog heel heftig reageren als iets hem niet zint (zoals een kast willen omtrekken, met stoelen gooien) en hij eist nog steeds alle aandacht en is niet voor rede vatbaar als wij het even niet kunnen geven. Morgen naar de kinderarts om te bespreken hoe het gaat én ik ben heel benieuwd hoe het op school gaat.
Voor de komende 2 maanden staan nog 5 afspraken gepland bij het Curium. Hij wordt helemaal onder de loep genomen.

Succes met het rugbytoernooi!

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 09:55

Polly?

Wat is dat voor tovermiddel wat je voor je kindern hebt gekregen dan? Ik moet volgende donderdag praten over medicatie voor zoonlief dus ik wil het graag weten!

Polly Shearman

Polly Shearman

21-05-2010 om 13:16

Foske

Gewoon merk loze methylfenidaat, dus ritalin maar dan staat het niet op de verpakking. Ze slikken smorgens 10mg en smiddags 5mg en rond 4 uur nog een keer 5mg. Ik weet niet wat de normale dosering is, maar heb begrepen dat dit vrij minimaal is. Groet Polly

Norah

Norah

21-05-2010 om 19:16

Ook gestart

Hier is zoonlief een week geleden gestart met methylfenidaat. En ook hier gaat het een stuk beter!

Hij is veel minder impulsief, minder opstandig, minder hyperactief. Hij is een stuk rustiger geworden. Kan inderdaad ook aan tafel blijven zitten! Zonder dat wij hem continu moeten corrigeren hierin.

Hij wacht totdat wij een zin hebben afgemaakt, hij blijft naast me lopen als we naar een winkelcentrum gaan, hij speelt beter met andere kinderen.

Op school merkt men ook het resultaat van de medicatie. Ook daar is zoon een stuk rustiger. Qua concentratie is het nog niet geweldig, maar ook de docenten zien een kind dat veel beter in zijn vel zit door de medicatie

Dinsdag hebben we een belafspraak met de psychiater. Onze zoon gebruikt nu 2x 5 mg methylfenidaat. En heeft weinig last van reboundvercijnselen. Misschien komt dat omdat hij nulage doseringen methylfenidaat krijgt.

Ik ben ontzettend blij met het resultaat tot nu toe! We zijn er nog niet, het kan nog beter. Maar dat het medicijn werkt is zeker!

Pippin

Pippin

21-05-2010 om 20:16

Een juich draadje, jippie!
Onze zoon is nu overgegaan op concerta. Iets hogere dosering. Het gaat hier ook super.
Hij bied de laatste weken zelfs spontaan binnen een minuut zijn excuses aan als hij iets doet wat niet helemaal de bedoeling was. De eerste keer geloofde ik mijn oren niet.
De kinderarts zei dat het soms ook niet zo'n goede uitwerking heeft, die concerta, maar voorlopig zijn wij hier tevreden.
Het gekke is, nu gaat het al een paar weken zoveel beter met hem, en nu voel ik me moe, down en labiel! Echt niet leuk meer. Net alsof er wat van me afgevallen is. Misschien komt het doordat ik nu tijd heb om iets te voelen of zo? Herkennen jullie dat?

Pippin

Ja, is dat het? Hier gaat het eigenlijk ook zo veel beter met zoon, maar ikzelf ben ook niet zo heel vrolijk (ik doe wel mijn best). ik denk dat ik toch de laatste periode die vreselijk was aan het verwerken ben. Daarbij komt ook nog eens dat 1 na oudste (van 4,5) zich nu echt heel erg gedraagt. Hij ziet nu zijn kans om schade in te halen ofzo. Ik weet het niet, maar de duivel lijkt wel in hem te zitten, pff. En, heel raar, ik voel me ook schuldig soms dat ik mijn zoon medicijnen geef en heel soms bekruipt me het gevoel dat ik het met beter opvoeden had moeten oplossen, ook al weet ik dat dat niet zo werkt bij hem. Maar dat komt misschien door het (voor-) oordeel dat sommigen hebben: kind lastig, niet opvoeden maar in pil er in gooien, schandalig. Maar tegelijkertijd zie ik hoe veel gelukkiger zoon nu is en daar voel ik me dan ook weer schuldig om, dat hij al die tijd zo ongelukkig en agressief was om iets waar hij niks om kon doen. Volg je me nog?
En ik ben ook heeeeel moe. Komt wel goed hoor, zeker nu het weer weer mooi wordt.

Heirthe

Heirthe

21-05-2010 om 22:13

Polly en sharon

Polly bedankt, het zal voor mijn zoon ook wel Ritalin worden denk ik. Fijn om zo'n positief verhaal te horen.
Wij hebben medicatie alsmaar weer uitgesteld omdat we er niet toe konden komen om rotzooi in ons kind te gaan stoppen. Achteraf misschien toch niet zo slim want we hebben een hoop problemen gehad en nog met de omgeving en onszelf.. Als je dat met medicatie kunt voorkomen moet je dat denk ik doen voor je kind en je gezin.
Sharon, dat schuldgevoel ken ik ook. Als het met onze zoon straks ook zo goed gaat als bij Polly's kinderen, zal ik me vast schuldig voelen dat ik zo vast ben blijven houden aan het principe dat er in mijn kind geen rotzooi zou komen

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-05-2010 om 23:36

Hier gaat het ook lekker

Zoon is nu een week of zes bezig, zit nu op 3 x 12,5 mg., en het gaat gewoon prima. Kreeg gisteren nog een mail van de juf dat het in de klas zo goed gaat en hij zo gezellig is.
Eigenlijk helemaal geen bijwerkingen, verminderde eetlust etc. Hoewel hij (vandaag hadden we afspraak bij de arts) wel twee kilo afgevallen bleek te zijn in zes weken tijd. Ik begreep dat de stofwisseling door de medicatie sneller kan gaan, dus ook bij hetzelfde eetpatroon toch wat gewichtsverlies kan optreden. We gaan er dus wat extra eten in stoppen...

Effect medicijnen neemt af?

Pfff, kan het zijn dat na enkele weken het effect van het medicijn minder wordt? Zoon is de laatste dagen weer steeds hyperder, agressiever, ruzieachtiger en eigenlijk hysterisch. Zo erg aanwezig en dwingend dat ik gek van hem word. Het lijkt wel of hij weer bijna terug bij af is. Ik zie het ook aan zijn ogen.
Hij krijgt nu 3 keer 5mg, ik geloof dat dat niet erg veel is?
Over 4 weken weer naar de kinderarts zal het bespreken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-05-2010 om 18:33

Effect

Het kan zijn dat de dosering te laag is. Het kan ook zo zijn dat juist omdat je zoon rustiger wordt in zijn kop er meer ruimte is voor emoties en prikkels van buitenaf waar hij mee moet leren omgaan. Je ziet dit vaak bij kinderen die pas met medicatie zijn begonnen. Daarom is aanvullende therapie/begeleiding naast medicatie mi een must.

Elisa

Hmm, ja dat kan het ook zijn.
We willen ook begeleiding en therapie naast de medicatie alleen zijn we nog bezig met de diagnose. De komende maand staan er 5 afspraken gepland bij het Curium waar we heen gaan met hem. Dus we zijn daar echt wel mee bezig hoor!

Polly Shearman

Polly Shearman

24-05-2010 om 20:30

Sharon

Jeetje balen zeg. Hier merk ik dat niet. Het gaat nog steeds heel goed. Al merken we wel dat de middag en avond niet zo geweldig zijn als de ochtend. Bij ons krijgen ze in de ochtend 10 mg. En dan nog 2 x 5 dat is dus iets meer dan bij jou.

Polly

Ja balen hé! Maar misschien is het tijdelijk. Ik merk toch aan hem dat hij vaak moeite heeft met bepaalde situaties. Zoals gisteren: was hij bij zijn oma met zijn broertje, zijn nichtje was er ook. Hij is gewend om alleen bij zijn oma te zijn. Hij heeft zich er slecht gedragen in het begin (zelfs zijn broer gebeten). Ik denk dat het komt omdat het anders ging dan hij gewend was, maar misschien heb ik het mis.
Vanavond ging hij wel heel mak en gedwee naar bed, was na het avondeten vrij rustig. Vanmorgen was hij nogal wild en eind van de middag ook. Ik zie dus ook geen verband met beginnen uitwerken van zijn medicatie. Het blijft gewoon altijd heel heftig met hem. Dat vind ik wel moeilijk. Wat kan een kind op zo'n manier een stempel drukken op het hele gezin. Mijn man en ik kunnen bijvoorbeeld amper een gesprek voeren als hij in de buurt is. Hij staat er op dat hij weet waarover het gaat en blijft net zo lang doorzeuren tot hij antwoord krijgt of tot ik ontplof

Pippin

Pippin

24-05-2010 om 20:59

Sharon

Hoi, balen joh. Maar zoals ik hier al eerder heb verteld, bij ons was het ook geen juichverhaal vanaf het begin. En veel wat ik over jouw zoon lees, komt mij zo bekend voor...
Ik begrijp dat jouw zoon het al heel lang heel erg zwaar heeft. Voor zover ik het hier van jouw verhalen begrijp, is zijn leven een worsteling. En daar helpen die pillen niet mee. Ze helpen alleen een beetje om het gedrag te reguleren, maar de denkprocessen, het zelfbeeld, het verdriet, daar helpt het niet bij. Ten minste, dat was onze ervaring. Dat heeft onze zoon toch zelf uit moeten vogelen. En daar gaat heel veel tijd mee heen. Hij is er nu, twee jaar later, pas echt minder mee bezig. Nu gebeurt het soms weleens dat hij het een weeklang niet over die vervelende periode heeft.
Bij ons was het zelfs zo dat ze op school geen verandering waarnamen toen hij was gestart met de medicatie. Zijn stemming was sterker bepalend voor zijn gedrag geworden dan die hele adhd. Inmiddels is dat niet meer zo gelukkig.
Maar ik wil je vooral sterkte toewensen en niet de moed verliezen hoor!

Pippin

Ja, dat is ook zo, dat heb je al eerder geschreven, herinner ik me. Ik moet wat meer geduld hebben, maar vind het zo moeilijk. Het helpt ook niet dat ik door slaapgebrek niet echt geduldig ben. Ik vind het dan toch een teleurstelling dat het eerst zo goed ging en nu minder ook al weet ik dat we er met alleen medicatie niet zijn.
Op school gaat het ietsepietsie beter: op dat ADHD score formulier scoort hij ipv 4-tjes nu 3-tjes (zegt dat formulier je wat?), dat geeft toch ook wel wat hoop.
Ik probeer de moed niet te verliezen en ga lekker vroeg naar bed en hopelijk wordt dochterlief niet weer 5 keer gillend wakker.

Guinevere

Guinevere

24-05-2010 om 22:07

Geen tovermiddel

Medicatie is inderdaad geen tovermiddel dat in 1 klap alle problemen van de kaart veegt. Dat heb ik ook even gedacht, maar ben helaas inmiddels alweer op aarde geland. Desalniettemin: dankzij de medicatie wordt zoonlief in staat gesteld om van alles aan vaardigheden op te doen. Zonder medicijnen zou hij zo onrustig zijn dat hij aan veel vaardigheden niet eens toe zou komen.
Je zoon heeft jarenlang met zichzelf en zijn omgeving moeten vechten, dat veeg je niet allemaal met een pil onder het tapijt. Het échte werk begint nu pas. NU krijgt je zoon pas de rust in zijn hoofd om van alles te kunnen aanleren. Maar dan nog, de medicatie helpt helaas niet voor álles. Ondanks sterke gedragsmatige verbeteringen en een beter in zijn vel zittend kind blijft het af en toe toch emmeren met onze eigen zoon. Die ADHD van hem komt ook in golven trouwens, vaak gaat het wékenlang goed, en dan volgt er weer zo'n rampweek. Dat laatste kan wellicht bij jullie ook zo zijn?

Heirthe

Heirthe

25-05-2010 om 09:07

Suggestie?

Zou het ook kunnen dat het medicijn goed werkt door de suggestie in het begin?
Ik weet nog wel van mijn zoon toen hij Risperdal had dat het eerst ook zo goed werkte en later was hij weer als vanouds. Zoon was er zelf toen ook nogal blij mee enwij natuurlijk ook. Zou dat het kunnen zijn want meestal werken medicijnen toch ook niet zo snel?

Geen suggestie

nee, ik geloof niet dat het werkte door suggestie. Ten eerste hebben we zoon eerst helemaal niet verteld waarom hij die pillen kreeg maar hij werd er wel duidelijk kalmer van en voelde zich ook beter. En volgens de kinderarts kan het medicijn wel degelijk zo snel aan slaan. En las het suggestie zou zijn zou valeriaan wat we hem wel eens hebben gegeven ook bij hem werken, zeker omdat ik aangaf dat dat was om hem tot rust te laten komen.
opvallend vind ik nu ook dat zijn eetlust weer helemaal terug is, hij eet weer als vanouds als een bootwerker

Pippin

Pippin

25-05-2010 om 10:07

'k ben geen arts

Maar dit klinkt toch wel als gewenning. Het is natuurlijk normaal dat op een gegeven moment de eetlust weer terug komt en dergelijke. Maar misschien zit je een beetje laag met de dosering.

Merk je wel effect als hij zijn medicijn net heeft ingenomen, zeg maar het eerste uur, of is het helemaal weggeebt?

Hmm

Moeilijk hoor. Vandaag was hij weer een schat, niet agressief en boos, heel vrolijk, wel druk en kletserig maar dat is uiteraard geen probleem. Hij straalde ook vandaag! Dus het effect van de medicijnen is er nog wel, alleen lijkt het soms minder te zijn, maar vandaag dus niet. Hij had vandaag volgens mij ook een goeie dag op school, 2 kinderen die uit school met hem mee wilden (mocht uiteraard). Dat soort dingen doen hem goed.

anna van noniemen

anna van noniemen

25-05-2010 om 23:19

Er kan

wel een soort gewenning optreden na verloop van tijd. soms moet de dosis toch iets omhoog. Overleg even met je arts.

Heirthe

Heirthe

26-05-2010 om 22:39

Gewenning

en als je kind dan weer aan de hogere dosis gewend is, moet het dan weer omhoog? Ik vind dat een angstig vooruitzicht..

Pippin

Pippin

26-05-2010 om 23:36

Foske

Dat is natuurlijk niet de bedoeling, lijkt me. Het zou geen goede arts zijn, die zomaar medicatie zal blijven verhogen.
Maar, ik heb begrepen dat sommige kinderen in eerste intantie goed lijken te reageren op een dosis die toch niet optimaal (te laag) is voor hen. En ik denk dat dit juist snel zal gebeuren met kinderen die veel problemen hebben. Die kinderen zijn even opgelucht, alles gaat wat makkelijker, dus lijkt het allemaal goed te gaan. Juich juich. Maar de basisdosering kan dan toch te laag zijn. En als er dan iets ontregelends gebeurd, komen de klachten weer terug. Een hogere dosis kan dan veel helpen.
Onze zoon is laatst van gewone methylfenidaat naar concerta overgestapt, met een iets hogere dosering. Hij is dertig procent zwaarder inmiddels. En de resultaten zijn erg goed. Dan heb je achteraf een beetje spijt dat je die stap niet eerder hebt gemaakt. Want als je dan toch medicatie geeft, dan kan deze maar het beste zo goed mogelijk afgestemd zijn op de behoeften van het kind.
Verder schijnt dat je juist met methylfenidaat, veel last kan hebben van een te hoge of te lage dosering. Dan werkt het medicijn juist ontregelend.

Heirthe

Heirthe

28-05-2010 om 08:45

Morgen gaan we beginnen

met ritalin.
Gisteren een uitgebreid gesprek gehad met de psych en we gaan het eerst met ritalin proberen. Eerst een opbouwschema en over twee weken een telefonisch consult om te kijken wat het effect is. Ik ben heel benieuwd.
Hoop niet dat mijn zoon zo gedrogeerd wordt dat ik hem niet meer terug ken... Want echt helemaal blij word ik er niet van om aan medicijnen te beginnen. Het is voor ons toch nog eenhele grote drempel die we (vooral ik) over moeten..

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-05-2010 om 09:25

Foske

"Hoop niet dat mijn zoon zo gedrogeerd wordt dat ik hem niet meer terug ken."
Foske, dat gebeurt echt niet zomaar hoor! Daarom bouw je ook langzaam op. Bovendien: de pillen werken maar kort. Als je op enig moment het gevoel hebt dat hij niet goed meer reageert, dan kun je direct stoppen. Onze arts benadrukte dat het NIET hoort dat kinderen zombies worden. Dat mag je als ouder gewoonweg niet laten gebeuren.

Pippin

Pippin

28-05-2010 om 10:28

Foske

Meid, sterkte ermee. Volgens mij vind je het eng. Dat vond ik ook. Maar wij zijn in ieder geval achteraf blij dat we de stap hebben genomen.

Pippin

Pippin

28-05-2010 om 10:39

Link

Misschien vind je dit een interessant artikel om te lezen. Het gaat over adhd medicatie.

http://www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=1418

Heirthe

Heirthe

28-05-2010 om 13:58

ik vind het heel eng maar besef wel dat het nodig is om ons gezin er niet aan onder door te laten gaan. Voel me schuldig t.o.v. mijn zoon, hij heeft toch al het gevoel dat het zijn schuld is.. Ik praat er veel met hem over hoor dat hier van schuld geen sprake is maar van omstandigheden, maar hij voelt zich toch schuldig en dat vind ik niet leuk.
Ik hoop dat het bij ons net zo goed gaat als bij Polly's kinderen, dan weet je waarvoor je het doet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.