Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Scarlet

Scarlet

12-10-2008 om 17:56

Medicijnen adhd

Afgelopen week zaten we op een verjaardag. Mijn schoonzusje heeft een dochter die wat problemen heeft. Een vorm van autistme. Heel vervelend hoor, maar zij is echt zo'n moeder die ook heel erg geniet van de aandacht die ze hierdoor krijgt. Hele avonden lang zit ze te vertellen over hoe moeilijk het is en wat haar dochter allemaal niet kan. Nou ja ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel.

Mijn zoon wordt op dit moment getest op ADHD en hoewel we ons daar niet voor schamen, is het niet iets dat we op iedere verjaardag met mensen gaan bespreken. Het is een beetje ons eigen prive ding.

Op deze verjaardag kwam heel even het woord ADHD voor in een gesprek. Natuurlijk had haar kind dat ook. (Is ze voor getest, maar geen diagnose, alleen weten wij dit officieel niet) Mijn man zei toen: Goh daar hebben ze toch medicijnen voor. Volgens mijn schoonzus zorgt medicijnen ervoor dat een ADHD kind zijn hele persoonlijkheid verliest en een totaal ander kind wordt. Hoewel we weten wie het zegt, zou ik toch eens wat ervaringen van mensen willen horen. Kan het zijn dat onze zoon bij het krijgen van medicijnen ineens een heel ander jochie wordt en zijn vrolijkheid verliest?

In een gesprek later met mijn man gaf ik aan dat de medicijnen volgens mij best wel wat veranderingen zal meebrengen, maar in positieve vorm. Hij heeft nu problemen met zijn gedrag en als ze daar medicijnen voor geven, zullen die problemen worden aangepakt. Ben ik heel naief of hebben jullie andere ervaringen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anna van noniemen

anna van noniemen

12-10-2008 om 18:32

Hier ook

een zoon die nog steeds zichzelf is, ondanks de Ritalin, hij kan zich alleen wat beter concentreren op dingen.

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 18:45

Enorm zichzelf

Ter geruststelling: Mijn snuitertje is enorm zichzelf gebleven met de Ritalin! Hij is nog helemaal dezelfde vrolijke, actieve grapjas, hoera! De werking van de medicijnen zien wij o.a. in (iets) betere concentratie, meer geduld, minder gefriemel.
Verder onderschrijf ik de analyse van fladderbeestje volledig!

Vera*

Vera*

12-10-2008 om 19:14

Kwinnifeer ot

Je had toch problemen met het geven van de ritalin in de lunchpauze? Ik zag bij de Marskramer pillendoosjes met een timer erop, als een soort wekker. Misschien heb je er iets aan.

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 20:23

Vera*

Ik stuur mijn man morgen toch naar de Marskramer (voor branddekens), dan kan hij gelijk hiernaar kijken! De medicijnen zijn inderdaad weer een paar keer vergeten op school (niet dat ik het gemerkt had trouwens, soms lijkt hij gewoon prima zonder te kunnen).
Tnx!

Guinevere

Guinevere

12-10-2008 om 20:30

Fladderbeestje ot

Fladderbeestje, ik heet ook geen Guinevere! (sorry, een melige bui denk ik)

Pippie

Pippie

12-10-2008 om 20:53

Adhd en autisme

Hier een zoontje met ADHD en een dochter met MCDD en misschien ADHD. Ik moet zeggen dat het horen van de diagnose ASS mij veel meer raakt dan de diagnose van ADHD. Waarom weet ik niet. Over de MCDD voel ik mij behoorlijk verdrietig en ik voel daarbij meer behoefte aan praten met anderen. Niet dat ik de hele dag zit te kniezen, maar goed, ieder gaat natuurlijk wel anders om met dit soort dingen. Misschien ook goed om het even te gunnen.

Over ADHD van mijn zoontje zit ik veel minder in. Het is anders aan te pakken ofzo, weet niet of het dat helemaal is hoor. Op school hebben ze direct de programma's aangepast etc. Hij zit dus lekker in zijn vel. Net gestart met medicatie, gaat helemaal goed komen. Bovendien heeft ADHD zoveel leuke kanten, heerlijk zelfs.

Mijn dochter heeft nog niet een gepast programma op school en de omgeving. De wereld blijft voor haar vreemd en er is moeilijker vat op te krijgen. Het ligt veel anders, moeilijker vind ik. Alleen het geven van liefde al. Aanraking is moeilijk voor haar, dus ook die knuffel die ik haar zo graag geef. En de communicatie... nou ja, zoveel meer en anders. Dan misschien ook nog de ADHD, en ook voor haar geldt sinds kort de medicatie (ook om dat nader te onderzoeken). Dat is in haar geval meer oppassen want haar autisme kan daardoor meer/sterker naar boven komen. Of er zijn andere bijverschijnselen (angstaanvallen o.i.d.). Gelukkig nog niets van dat. Het blijft wel zo dat tegen het autisme (of de symptomen ervan) geen medicatie bestaat. Zij is zoals ze is en we zullen moeten zoeken om haar met deze voor haar zo vreemde wereld om te leren gaan.

De problematiek van ADHD en ASS ervaar ik als totaal verschillend. Er mee omgaan (en het verwerken) als ouder vraagt wat mij betreft ook iets anders.

Dit is mijn persoonlijke ervaring hoor. Jouw schoonzus heeft erg veel moeite met het idee en zal het ook een plekje gaan geven. Voor nu heeft ze blijkbaar veel behoefte aan het 'uiten' van haar ding. Ik zou haar lekker zo laten. En de discussies over medicatie. Tja, daar raken we blijkbaar niet over uitgepraat

Pippie

Merla

Merla

12-10-2008 om 21:27

Te veel

Mijn zoon krijgt ook ADHD medicatie en hij is gelukkig ook het heerlijke, bijzondere, spontane, creatieve, vrolijke, lieve, verrassende kind gebleven die hij daarvoor ook al was. Hij is door de medicatie alleen wat rustiger, geconcentreerder, geduldiger en minder wild.
Hij heeft ook wel eens iets te veel gehad (vlak na een vakantie waarin hij geen medicatie gehad heeft bijv.) en dan merken we wel dat hij zichzelf niet meer is. Dan is hij té rustig en reageert ook heel anders.
Dus conclussie is wat mij betreft: als de dosering goed is afgestemd blijft je kind lekker zichzelf, maar krijgt hij teveel dan kan het zijn eigen persoonlijkheidje verliezen en een heel ander kind worden waar je schoonzus het over had.

Pippie

Pippie

13-10-2008 om 12:55

Ha ha scarlet

Dat geeft wel een heel ander licht op de zaak. Na zes jaar mag het inderdaad wel een plaatsje hebben. Blijkbaar haalt ze veel aandacht op dit onderwerp. Jammer voor het kind.

Mijn instelling is anders. Hier wordt alles in het positieve opgepakt. Ook voor mijn dochter. Want de liefde kan via vele wegen

Jij ook sterkte met de medicatie. Tot nu toe hier nog steeds heerlijke kinderen met medicatie. Een week bezig met opbouwen van medicatie. Geen zombies o.i.d. Ik heb al lang door dat er vele fabeltjes bestaan rondom medicatie voor ADHD.

Pippie

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-10-2008 om 13:35

Medicatie adhd

Ik zie het zo: door medicatie kunnen de scherpe kantjes van het onrustige gedrag van een ADHDer worden afgehaald waardoor ze meer in balans komen en minder bloot staan aan overmatige prikkels waardoor ze rustiger worden. Dit betekent dat ze minder last hebben van de drukte in hun hoofd en lijf en dus ook meer open kunnen staan voor de wereld om hun heen en bijv. therapie, school etc. Dat de dosering van de medicatie heel nauwkeurig bepaald moet worden is evident. Ik vergelijk het een beetje met antidepressiva: die kunnen een zegen zijn voor depressieve mensen om juist wat meer zichzelf te worden zonder de vervelende, nadelige symptomen van een depressie. Met beleid kan medicatie helpen mensen weer in balans te komen en juist meer zichzelf te zijn. Mijn zoontje (nog niet officieel gediagnosticeerd als hebbende een aandachts-/concentratiestoornis; is wel hoogsensitief) vertoont alle symptomen van ADHD en lijdt zelf verschrikkelijk onder de drukte en onrust in zijn koppie en lijf. Hij krijgt waarschijnlijk (hopelijk!) straks wel (tijdelijk) ADHD medicatie om hem te helpen rustiger en minder overprikkeld te worden. Ik hoop het echt voor hem. Zo zal hij ook meer ontvankelijk zijn voor de therapie.

Merla

Merla

13-10-2008 om 15:41

Emma

Ja idd, ik kan daar ook heel boos en verdrietig om worden! Hier ook het vriendje van mijn dochter met Asperger (12). Hij heeft ADHD met pdd nos kenmerken (net als mijn zoon) maar die moeder kan zo vreselijk afgeven op zijn gedrag. Altijd maar klagen klagen klagen, terwijl het ondanks zijn drukke gedrag (want dat is het voornamelijk) een heel leuk, open en spontaan kind is. Ze praat over hem als hij erbij aanwezig is op een manier alsof hij er niet is. En je ziet dat arme kind dan in elkaar krimpen. Zo zielig! De positieve dingen van hem hoor je niet (spontaan) uit haar mond, ze heeft het alleen maar over zijn negatieve gedrag. En hoe zwaar en moeilijk ZIJ het daar wel niet mee heeft. Brrrr!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-10-2008 om 16:03

Klagen

Een mens is meer dan alleen zijn handicap/stoornis. En iedereen heeft wel wat. Ik focus vooral op de goede en positieve kanten van mijn kind (en dat zijn er heel wat en zo benader ik hem ook en zo spreek ik ook over hem. Het is al vervelend genoeg voor zo'n kind dat het "iets" heeft, laat staan dat je dat dan ook nog eens constant van je eigen moeder notabene te horen moet krijgen. Lekker goed ook voor je zelfbeeld... Naast negatieve dingen zijn er vaak ook positieve kanten van bepaalde stoornissen: mijn zoontje is druk, maar ook ontzettend creatief en outgoing. Een echte gangmaker. En daar ben ik supertrots op en ik ben heel blij met hem. Zou er niks aan willen veranderen, behalve dan dat hijzelf wat lekkerder in zijn vel en lijf moet komen te zitten. Als ouder moet je toch ook het goede voorbeeld geven? Wat heb je dan aan een klagende, zuchtende moeder??

mem

mem

14-10-2008 om 22:55

Iedereen is anders

en reageert anders .Onthoud dat vooral, dat het ene kind dus anders kan reageren op medicatie.

Mijn zoon veranderde van een boos en dwars, emotieloos jongentje in een kind waar je mee kon praten en dus vragen wat er was of uitleggen waarom iets zo moest. Verder kon hij weer huilen en lachen.

Onno

Onno

15-10-2008 om 13:28

Da's nou ook toevallig

"Afgelopen week zaten we op een verjaardag. Mijn schoonzusje heeft een dochter die wat problemen heeft. Een vorm van autistme. Heel vervelend hoor, maar zij is echt zo\'n moeder die ook heel erg geniet van de aandacht die ze hierdoor krijgt. Hele avonden lang zit ze te vertellen over hoe moeilijk het is en wat haar dochter allemaal niet kan. Nou ja ik hoop dat iedereen begrijpt wat ik bedoel."
In een draadje wat nu verdwenen is had ik het ook over een moeder die genoot van alle aandacht die ze via haar 'zieke' kind kreeg.
Het is momenteel een zorgelijke ontwikkeling dat er steeds meer ouders zijn die helemaal geen oplossing zoeken maar zich wentelen in de aandacht en er maar niet over kunnen ophouden.
Het is jammer dat er nu zoveel kinderen nodeloos verloren gaan. 90.000 kinderen aan de cocaine (want dat is Ritalin eigenlijk) en nog wordt men niet wakker.
Problemen los je niet door ze naar voren te schuiven.

*Twinkel*

*Twinkel*

15-10-2008 om 13:43

Ah! onno

Ik vroeg me al af wanneer je zou verschijnen! Blijkbaar is er weer op je lamp gewreven.

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2008 om 14:39

Fijn...

Onno is ook weer onder zijn steen vandaan.....

Onno

Onno

15-10-2008 om 21:52

Tsja

En verder vind ik Ritalin vergelijken met cocaine wel een beetje heel erg ver gaan. Zo ver gaat zelfs mijn schoonzus nog niet eens......
In Amerika noemen ze het al kindercocaine en daarmee zitten ze er echt niet zoveel naast mee. Het kan lang duren, het kan kort duren maar op een dag komt men er vanzelf achter dat dit een hele verkeerde ontwikkeling is, maar dan is het voor heel veel kinderen te laat.

MM.

MM.

15-10-2008 om 22:28

En zo ...

maakt Onno zichzelf nog belachelijker, voor zover dat nog zou kunnen. Cocaïne is gewoon cocaïne. Spul dat gewonnen wordt uit cocabladeren. Ritalin is een chemische stof genaamd methylfenidaat die niet uit de natuur komt en qua samenstelling totaal niet op cocaïne lijkt.
Kan iemand die steen even terugleggen ajb?

MM

anna van noniemen

anna van noniemen

15-10-2008 om 22:35

Yep

no problem! Hoe groot wil je hem hebben?

Onno

Onno

15-10-2008 om 23:37

Google is your friend

Als iedereen nu gewoon even googeld voordat er domme uitspraken worden gedaan.
Dit bijvoorbeeld:RITALIN
Het kinderzoethoudmiddel Ritalin is in opkomst als drug. Bij kinderen die lijden aan de aandachtsstoornis ADHD werkt Ritalin als kalmerend middel. Maar Ritalin kan ook werken als oppeppend middel, vergelijkbaar met amfetamine en cocaïne. De werking van het medicijn is afhankelijk van de gebruiker en de dosis.

In Nederland wordt Ritalin incidenteel geslikt als drug. Uit recent onderzoek in de Amerikaanse staat Massachusetts bleek dat 13 procent van de scholieren daar Ritalin weleens heeft geslikt zonder doktersvoorschrift. Kinderen die het middel wel voorgeschreven krijgen, zouden door klasgenoten gedwongen worden het te verkopen.

Ik heb dagelijks met deze materie te maken en ik zou er niets vanaf weten? Gelooft toch zeker niemand.

Pippie

Pippie

16-10-2008 om 09:48

Hier

Wat een rust voel ik bij mijn zoontje. Hij zit nu op een halve dosering en hij is niet veranderd. Neeee, waar ik zo bang voor was. Ik heb juist meer zoon gezien. Hij pakt ineens van alles op waar hij eerst de rust niet voor vond. Wat een trots, wat een plezier, wat een geluk. Waarom twijfelde ik? Nee, geen kalmerend middel, geen zombi. Een kind die weer helemaal lekker in zijn vel zit en doet waar zijn passie ligt.

Pippie

Pippin

Pippin

16-10-2008 om 10:52

Fantje

Hier ook zo. De eerste weken was zoon superemotioneel en somber door de ritalin. Ik vond het vreselijk, maar achteraf gezien is het erg logisch.
Door zijn adhd is hij in staat om alle negatieve gevoelens weg te drukken. Hij zegt zelf ook: 'Ik denk er niet aan, want dan voel ik me naar'. Dit is natuurlijk een prima mechanisme. Met ritalin lukte dat niet meer.
Maar zoon had in de loop van de jaren en met name in de tijd voordat hij startte met ritalin (we zijn er niet voor niets mee begonnen, het ging niet meer) zoveel negatieve dingen meegemaakt. En die kwamen nu allemaal naar boven.
Het is dat we advies hadden gekregen om het zes weken uit te proberen, anders waren we gestopt.
Echt waar, na vijf weken ging het opeens veel beter met hem. En nu zijn we erg blij dat we toch door hebben gezet. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jouw zoon ook zo werkt, maar misschien helpt dit verhaal je een beetje.....
Pippin

Guinevere

Guinevere

16-10-2008 om 12:02

Fantje

Hier was de reactie na een verhoging van de dosering Ritalin van 5 naar 7,5 mg 2 maal daags in eerste instantie ook heftig. We hebben weer een week lang een moeilijk kind gehad. Daarna was hij er aan gewend en nu is hij weer (bijna) voorbeeldig. Dus probeer nog even vol te houden!

Guinevere

Guinevere

16-10-2008 om 13:25

? emma b

Is je vraag voor mij of voor Fantje bedoeld?
Wij hebben in elk geval niet verhoogd omdat het niet prettig ging, maar om het concentratievermogen te verbeteren. Na een week was het wennen aan de verhoogde dosering over, dus dat ging reuze snel.

Guinevere

Guinevere

16-10-2008 om 15:48

Emma

Met een lagere dosering hadden we eigenlijk gelijk een goed resultaat, ook niet een week hyper-gedrag zoals nu bij de verhoging van de dosering. Ik hou het er maar op dat ie nu dus op de goede hoeveelheid zit en daarvoor een week tot het uiterste getergd is met wennen, verder snap ik het eigenlijk ook niet...
Iets heel anders: Wat wel opvalt is dat als hij 's morgens één dosering va 7,5 heeft gehad, hij de rest van de dag behoorlijk rustig is zelfs al vergeten we de andere dosis. Het lijkt wel of zoon dan niet in de ADHD-mood komt en daar de rest van de dag ook niet meer in raakt. Zit ie er eenmaal in, dan is het tij lastig te keren.

Ardnax

Ardnax

16-10-2008 om 21:53

Ander medicijn

Niet bij iedereen werkt de Ritalin zoals het moet werken en voor zover ik weet heb je nog 2 andere middelen die gebruikt kunnen worden; strattera en dexamphetamine.
Die laatste heeft mijn dochter ook een keer, als proef, gebruikt.
Afgrijselijk was het. Ze kreeg angsten, werd een huilkind zonder enig initiatief en echt totaal anders. Het moment dat we de auto instapten en zij krijsend in paniek over de grond kroop omdat er zwarte monsters op het dak zaten die haar wilden pakken, zijn we er acuut mee gestopt. Dus ja, met dat middel een heel ander kind.
Met de ritalin gewoon hetzelfde kind als altijd met redelijk dezelfde gebruiksaanwijzing en karaktereigenschappen. Alleen meer rust, meer relativeringsvermogen en een stuk betere concentratie. Hierdoor zit ze lekkerder in haar vel, heeft meer zelfvertrouwen, meer vriendinnen en functioneert ze voor haarzelf vele malen beter.
Ander kind; nee. Gelukkiger kind; ja.
Grtz.
Ardnax

Fantje

De verschijnselen die jij beschrijft zijn de bijwerkingen van de medicijnen en ik vind het goed dat je bent gestopt. Als je kind de medicijnen langere tijd slikt moet je overigens wel langzaam afbouwen en niet acuut stoppen. Angsten, obsessies e.d. kunnen weldegelijk zeer versterkt worden door de medicijnen. Angsten, nachtmerries, obsessies en zelfmoordneigingen kunnen wel versterkt worden door Ritalin gebruik. Ook verlies van eetlust en groeiachterstand. Dit is een extra probleem met kinderen met ADHD, omdat zij vaak al een groeiachterstand hebben. Ik ben niet tegen Ritalin gebruik, maar het is een medicijn voor psychische stoornissen en zeker niet onschuldig. In die zin heeft het wel de zelfde bijwerkingen als cocaïne en heroïne.Er wordt ook niet voor niets geadviseerd het gebruik van Ritalin ver voor de pubertijd te stoppen zodat eventuele bijwerkingen (zoals groeiachterstand) nog ingehaald kunnen worden. Al deze bijwerkingen zijn algemeen bekend en de bron is gewoon een goede bijsluiter.Blijkbaar heeft jou kind erg veel last van deze bijwerkingen.Ik zou er ook direct mee gestopt zijn.

Mari

Mari

17-10-2008 om 09:24

Ervaring gevraagd

Zoon is vorige week gestart met Ritalin. De psychiater was een kwal van een vent waar ik weinig vertrouwen in heb. Mijn vraag was om medicatie om de ergste pieken en dalen van zijn emoties wat te dempen. Psychiater vond hem bewegelijk en snel afgeleid, nu vinden school en ik dat bij hem niet echt extreem. Zeker geen ADHD gedrag.
Nu merk ik bar weinig verschil, hij explodeert nog net zo vaak en zo heftig, het enigste verschil is dat de juf hem wat beter geconcentreerd vond en bij zwemles was hij nog wel net zo druk, maar hij luisterde beter naar de instructie en kon beter samen werken in gezamelijke opdrachten. Kan ik van Ritalin verwachten dat het wat aan zijn woede aanvallen doet? Want ik vermoed dat de psychiater echt niet naar mij heeft geluisterd. De stemmetjes waar zoon last van heeft, werd afgedaan als zijnde zijn geweten?!?!
Gezien zoon al een groeiachterstand heeft en een slechte eter is, wil ik liever geen Ritalin geven alleen voor dat kleine beetje meer concentratie.

*Twinkel*

*Twinkel*

17-10-2008 om 09:45

Mari

Mijn dochter is beter gaan eten sinds ze Ritalin krijgt. Ze lijkt wel een bootwerker!

In eerste instantie deed de ritalin bij haar ook weinig. We zijn begonnen met 2 1/2 mg, 2 keer per dag. Inmiddels is ze naar 5mg en er is wel degelijk een verschil tussen wel en geen pil. Ze is vele malen toegankelijker, minder opvliegerig, beter geconcentreerd. Ze is daarbij wel gewoon zichzelf, nog steeds een leuk spontaan kind, maar ze heeft zichzelf beter onder controle.

Geef het nog wat tijd! Toen wij gingen ophogen hebben we een periode van 1 maand afgesproken om te kijken wat voor effect het zou hebben. De eerste 2 weken merkten we nauwelijks verschil, maar daarna geleidelijk aan ging het beter.

Guinevere

Guinevere

17-10-2008 om 10:36

Mari

Hier werkt Ritalin erg goed tegen de heftige boze buien. Het komt bijna niet meer voor! Het kan zijn dat je dat pas merkt als je zoon op 5 mg zit.
Eten gaat hier ook heel goed, dus de bijwerking "minder eetlust" is bij ons ook niet opgetreden. Groeien doet zoon ook nog goed, dat wordt ook gecontroleerd bij zijn controle-consulten.
Jammer dat je zo'n vervelende psychiater hebt en een gekke opmerking over dat "geweten". Heb jij zelf dus twijfel over de diagnose ADHD? Je zegt namelijk enerzijds dat je geen ADHD-gedrag bij hem ziet, maar anderszijds dat hij snel explodeert en snel afgeleid is. Dus ik snap 'm even niet?

Groet Guinevere

Pippin

Pippin

17-10-2008 om 12:28

Mari

Hier ook zeer positief effect op de driftbuien, maar pas na een paar weken. De ritalin zorgt er voor dat zoon minder gefrustreerd raakt, heeft dus minder drift nodig. Daarnaast zorgt het ervoor dat hij tijdens de driftbui minder impulsief is. Het eerste effect merken we ook 's avonds, als de pillen uigewerkt zijn, het laatste merken we alleen binnen vier uur na inname.
Pippin

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.