Zorra
10-03-2011 om 12:55
Medicijnen (ritalin) op school
Ik vraag me even af hoe het op andere scholen geregeld is met het verstrekken van medicijnen op school. Mijn zoon krijgt elke middag om 12.00 uur zijn dosis Ritalin. Als hij overblijft geef ik 's morgens een pilletje aan de juf en die geeft hem aan zoon als het tijd is. De pilletjes gaan in de bovenste lade van juf's bureau en die is altijd afgesloten. Op zich prima geregeld. Maar laatst was er ineens een invaller, een stagiair nog. Het was druk en chaotisch in de klas en ik moest die piepjonge stagiair het pilletje van mijn zoon toestoppen en uitleggen wat de bedoeling was. Daar had ik even helemaal geen goed gevoel bij, temeer omdat de stagiaire me met grote schrikogen aankeek.
Nu vroeg juf of het niet handiger is om gewoon een doosje of een strip mee te geven. Dat vind ik een goed idee maar ik twijfel ook een beetje. Wat als ze het vergeet?
Zoon is trouwens een klein beetje opgelaten over die medicijnen en vreest iedere keer dat het teveel opvalt in de klas, wat is daar aan te doen?
Zoon zelf de medicijnen meegeven lijkt me niet verstandig, hij is ondanks de medicijnen nog te chaotisch om zoiets goed te organiseren en ik wil niet dat die medicijnen per ongeluk kwijt raken o.i.d. (gevaarlijk voor andere kinderen)
Hoe is het bij jullie op school geregeld? Waar worden de medicijnen bewaard, wie verstrekt ze? Is dat de juf of een overblijfhulp misschien? Is er bij jullie weleens iets mis gegaan?

Guinevere
10-03-2011 om 13:05
Zorra
Toen mijn zoon nog de kortwerkende ritalin kreeg werd de medicatie ongeveer 1 op de 3 keer vergeten te geven door de juf. Moest ik de pil in een potje op het bureau zetten, anders zag ze het niet. En dat vond ik onprettig, want elk kind kon daarbij. Met de medikinet CR zijn we van dat gedoe af.
Kun je het pilletje niet prominent in zijn broodtrommeltje stoppen? Dan stel je je zoon zelf verantwoordelijk, én hij kan het niet vergeten omdat hij het pilletje vanzelf tegenkomt.

Zorra
10-03-2011 om 13:25
Broodtrommeltje
Het broodtrommeltje vind ik niet zo'n veilige plek. Bij onze school worden alle trommeltjes in een gezamenlijke bak gedaan en de kinderen rommelen door die bakken heen om 12.00 uur om hun trommeltje te zoeken. Een enkele keer hebben ze ook weleens per ongeluk het trommeltje van een ander kind te pakken en soms raken er ook weleens trommeltjes kwijt. Ik moet er niet aan denken dat een ander kind per ongeluk de medicijnen van zoon te pakken krijgt. Het is geen smartie, het lijkt me niet verantwoordelijk om het zo 'openbaar' weg te leggen. Daarnaast is zoon dus nog behoorlijk chaotisch. Hij slikt een lage dosering, die haalt wel wat van de klachten weg maar niet alle, zoon is dus chaotisch genoeg om het te vergeten. Als ik thuis het pilletje op zijn bord leg is hij in staat om het te laten liggen. Ik wil dus dat er iemand toeziet op inname.

ishtar
10-03-2011 om 13:46
Zoon
heeft medicijnen die alleen bij vet moeten worden ingenomen. Daar staat standaard een potje van bij juf. Tot nu toe gaat het goed, ook al is dat dus geen dagelijks gebeuren, eerder uitzondering. En dan moet ze ook nog zelf bepalen hoeveel pilletjes het moeten worden (per zoveel gr vet 1 pil)
Hoe vaak blijft zoon over? Is het mogelijk dat het 'in het systeem van juf gaat zitten' zodat het een automatisme wordt? Dan zou het mi wel mogelijk zijn om er een potje neer te zetten, mits veilig opgeborgen natuurlijk. Als je dat per week(hoeveelheid) doet, of andere afgepaste hoeveelheid, kun je ook nog redelijk controleren of het goed gaat. (pilletje over=niet goed gegaan)

Kobalt
10-03-2011 om 13:57
Reminder
Is het een idee om een reminder in de broodtrommel van je zoon te doen? Een plaatje, een poppetje of zo. Bij onze zoon is Rayquaza (goed geschreven?, het is een pokemon) een tijdlang de medicatie reminder geweest. In de gang onder de sleutelhaak hing een briefje met Rayquaza erop. Als we dat zagen dachten we gelijk: 'O ja, de ritalin.' Als hij dat in zijn broodtrommel ziet, denkt je zoon er misschien wel aan dat hij even bij de juf om zijn medicijnen moet gaan vragen. Of als hij wat ouder is, de medicijnen uit zijn broekzak moet halen.
Ik zou overigens zo'n weekdoos kopen en die op school neerleggen. Dan kun je achterop de hoeveelheid en tijd zetten. En dan is gelijk duidelijk als de juf de pil vergeten is. (De pil zit dan nog in de doos). Je kan ze dan ook voor een hele week 'uitzetten'. Ik vind overigens wel dat die medicijnen niet op een bureau van een juf horen te liggen.
Wij hebben hier thuis ook zo'n doos, en het werkt ideaal, ook bij logeren en dergelijke.

Moek
10-03-2011 om 14:46
Zoon nog jong
Ik stop altijd een potje met anderhalve pil op dezelfde plek in zijn laatje en neem het lege potje van gisteren weer mee. Ijzeren systeem, gaat nooit mis. Het signaal om in te nemen gaat via de mobiel van zoon. Juf heeft wel genoeg aan haar hoofd in deze klas en dan gaat het ook nooit mis met een vervanger.

An
10-03-2011 om 16:01
Hier
hier ging het potje met pilletje in zijn broodtrommel. Maar zijn broodtrommel blijft zijn tas tot de overblijf, dus geen gerommel met andere kinderen e.d. Ik vind die reminder in zijn broodtrommel wel een goed idee. Kan ook gewoon een geeltje met een lieve tekst zijn.

Fanaan.
10-03-2011 om 17:54
Hier rommelig.
Hier moet zoonlief ook om 12.00 uur een Ritalin, maar het wordt regelmatig vergeten. De juf heeft een aantal pilletjes in een pillendoosje met zoons naam erop. Maar wat ik ook voorstel (alarm zetten, doosje op zichtbare plaats)ze vergeet ze regelmatig. Haar excuus is dat het zo goed met zoon gaat, dat ze het vaak over het hoofd ziet dat hij een pilletje moet hebben. Op zich een leuk compliment voor zoon maar hij heeft die pilletjes nodig voor zijn concentratie....
Wij hebben de afgelopen tijd gekeken of langwerkende medicatie aanslaat bij zoon, maar dat werkte niet echt, dus vanaf volgende week moet juf weer de pilletjes gaan geven en dan maar hopen dat ze het niet te vaak vergeet.
Zoon kan het ook nog niet goed onthouden.... al denkt hij er vaker aan dan juf!!!

ijsvogeltje
10-03-2011 om 18:20
Hier
Zoon moet om 11.15 zijn pil. Pil krijgt hij mee in een potje, en die zet hij netjes op de kast bij de broodtrommels en bekers. Om 11.15 gaat het alarm op zijn horloge en neemt hij zelfstandig zijn pil, en zet het alarm vervolgens op 15.15 uur. Gaat nu al bijna een jaar helemaal goed, de juf hoeft nergens op te letten. Om 15.15 neemt hij volgende pil (thuis of bij BSO) en zet hij het alarm weer naar 7.15 uur.
Sinds twee weken heeft hij concerta, maar zoon wil liever weer naar de ritalin. Hij vindt hij namelijk wel cool om in de klas of op de BSO pillen in te nemen

koentje
11-03-2011 om 12:09
Sorry
maar de allermakkelijkste oplossing is natuurlijk het geven van concerta of een ander langwerkend middel...

Elisa Gemani
11-03-2011 om 13:47
Pillendoosje met alarm
Toen zoon nog Ritalin slikte is men het op school en op de naschoolse regelmatig vergeten om hem zijn pil te geven. Dat was een van de redenen om over te stappen op Concerta.
Maar laatst was zoon op voetbaltrainingskamp en ook daar was men vergeten hem eraan te herinneren dat hij zijn medicatie moest innemen. Afijn, ik heb dus een pillendoosje met alarm gekocht en sindsdien gaat het goed; hij neemt dus zelf 's ochtends zijn pil in zodra het alarm afgaat. Het pillendoosje met alarm werkt hartstikke goed

ijsvogeltje
11-03-2011 om 16:42
Hulpmiddelen
Lijkt mij inderdaad ook handig, zo'n doosje met alarm. Ik denk dat het belangrijk is om hulpmiddelen voor je kind te zoeken, zoals zo'n doosje of een horloge met alarm. Onze insteek is geweest dat zoon hier zo snel mogelijk zelfstandig mee moest worden. Ik vind het gewoon niet goed om voor zoiets belangrijks als medicatie afhankelijk te zijn van leidsters, juffen of voetbaltrainers, de kans is veel te groot dat het dan mis gaat.

Zorra
11-03-2011 om 20:19
Dank
voor alle reacties. Als ik het goed begrijp is het over het algemeen zo geregeld dat het kind zelf aan de medicijnen denkt, al dan niet met hulpmiddelen.
Ik denk dat ik met een hulpmiddeltje zoon wel zover kan krijgen dat hij er aan denkt. Maar dan blijf ik nog met het punt zitten dat die medicijnen onbewaakt in de klas liggen. En dat lijkt me niet kunnen.
Ik heb trouwens gegoogled naar een protocol/medicijnformulier en ik heb er een gevonden van de GGD, het gaat om deze: http://www.bkoverzekeringen.nl/pdf/bko_protocol_medicijnverstrekking_medische_handelingen.pdf
Ik denk dat ik een exemplaar uitprint en meeneem naar juf om er nog eens over te praten. Want volgens mij moet er gewoon een protocol zijn. Het is m.i. nogal gek om de verantwoordelijkheid over medicijnen (ook t.a.v. rondslingeren in nabijheid van andere kinderen) in 1e instantie bij een chaotisch kind van 9 te leggen in plaat van bij een volwassene.

ijsvogeltje
11-03-2011 om 20:41
Zorra
"Maar dan blijf ik nog met het punt zitten dat die medicijnen onbewaakt in de klas liggen."
Ik heb dat nooit een probleem gevonden. Heb er eigenlijk ook nooit zo bij stil gestaan. Wij doen hier de pillen voor 1 dag in een klein potje, met een grote sticker erop. Niemand die zal bedenken dat daar snoepjes in zitten. En verder staat het potje gewoon op de kast naast zoon, bij de bekers en broodtrommels. Maar zou natuurlijk ook in zijn laatje kunnen, of in zijn tas. Ik heb het liever zo, dan dat er een hele doos bij de juf in de la van de leerkracht ligt.
Maar je zou misschien ook een potje met pillen voor die dag 's ochtends aan de leerkracht kunnen geven, zodat ze 'veilig' staan. En daarnaast je kind een horloge met alarm kunnen geven, zodat hij in ieder geval leert er zelf aan te denken.